۰ نفر

مالیات مستقیم چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۳
کد خبر: 711330
مالیات مستقیم چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

مالیات مستقیم توسط افراد یا سازمان‌ها به نهادی که مالیات را وضع کرده است پرداخت می شود.

مالیات های مستقیم شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر املاک و مالیات بر دارایی ها می شود.

همچنین مالیات های غیرمستقیمی مانند مالیات فروش وجود دارند که در آن مالیات از فروشنده اخذ می شود اما خریدار پرداخت می کند.

آشنایی با مالیات مستقیم

مالیات های مستقیم در ایالات متحده عمدتاً بر اصل توانایی پرداخت مبتنی هستند. این اصل اقتصادی می گوید کسانی که منابع بیشتر یا درآمد بیشتری دارند باید بار مالیاتی بیشتری را متحمل شوند. برخی از منتقدان این اصل را عامل بازدارنده‌ای برای سخت‌کوشی و کسب درآمد بیشتر افراد به حساب می‌آورند، زیرا هر چه یک فرد درآمد بیشتری داشته باشد، مالیات بیشتری می‌پردازد.

مالیات های مستقیم را نمی توان به شخص یا نهاد دیگری منتقل کرد. شخص یا سازمانی که مالیات از آن اخذ می شود، مسئول پرداخت آن است.

مالیات مستقیم برعکس مالیات غیرمستقیم است که در آن مالیات به نهاد خاصی مانند فروشنده اعمال می‌شود و توسط فرد دیگری پرداخت می شود – مانند مالیات بر فروش که در محیط خرده فروشی توسط خریدار پرداخت می شود. هر دو نوع مالیات منابع درآمدی مهمی برای دولت ها هستند

مهم

نمونه هایی از مالیات های غیرمستقیم شامل عوارض غیر مستقیم بر سوخت، مشروبات الکلی و سیگار و همچنین مالیات بر ارزش افزوده (VAT) است که به عنوان مالیات بر مصرف نیز شناخته می شود.

تاریخچه مالیات های مستقیم

تمایز نوین در میان مالیات های مستقیم و مالیات های غیرمستقیم با تصویب شانزدهمین متمم قانون اساسی ایالات متحده در سال 1913 به وجود آمد. قبل از اصلاحیه شانزدهم، قانون مالیات در ایالات متحده به گونه ای نوشته شده بود که مالیات های مستقیم باید مستقیماً در میان جمعیت یک ایالت تقسیم می‌شد. برای مثال، ایالتی که جمعیت آن 75 درصد جمعیت ایالت دیگر بود، تنها بایستی 75 درصد ایالت بزرگ‌تر مالیات پرداخت می‌کرد.

این لفاظی طولانی و قدیمی وضعیتی را ایجاد کرد که به دولت فدرال اجازه نمی‌داد بسیاری از مالیات های مستقیم مانند مالیات بر درآمد شخصی را به دلیل الزامات تقسیم بندی اعمال کند. با این حال، ظهور اصلاحیه شانزدهم قانون مالیات را تغییر داد و امکان اخذ مالیات های مستقیم و غیرمستقیم متعددی را فراهم کرد.

نمونه هایی از مالیات های مستقیم

مالیات شرکت ها نمونه خوبی از مالیات های مستقیم است. به عنوان مثال، اگر یک شرکت تولیدی یک میلیون دلار درآمد، 500000 دلار بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) و 100000 دلار هزینه عملیاتی گزارش کرده باشد، درآمد آن قبل از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضا (EBITDA)  400000 دلار خواهد بود. اگر شرکت بدهی، هزینه‌های استهلاک یا انقضا نداشته باشد و نرخ مالیات شرکتی 21% باشد، مالیات مستقیم آن 84000 دلار خواهد بود (دلار x 0.21 = 84000 400000 دلار).

مالیات بر درآمد فدرال هر فرد نمونه دیگری از مالیات مستقیم است. مثلاً اگر شخصی در یک سال 100000 دلار درآمد داشته باشد و 20000 دلار مالیات به دولت بدهکار باشد، آن 20000 دلار مالیات مستقیم خواهد بود.

در ایالات متحده، چندین مالیات مستقیم رایج دیگر نیز وجود دارد که نمونه‌ای از آن‌ها مالیات بر دارایی است که صاحبان خانه ملزم به پرداخت آن هستند. این مالیات‌ها معمولاً توسط دولت های محلی و بر اساس ارزش ارزیابی شده اموال جمع آوری می شوند.

انواع دیگر مالیات های مستقیم در ایالات متحده و کشورهای دیگر عبارتند از مالیات استفاده (مانند هزینه های دریافت مجوز و ثبت خودرو)، مالیات بر املاک، مالیات هدیه و مالیات‌هایی که به اصطلاح مالیات بر گناه نامیده و بر مشروبات الکلی و سیگار وضع می‌شوند.

نمونه هایی از مالیات های مستقیم چیست؟

مالیات‌های مستقیم مالیات‌هایی هستند که مستقیماً به طرفی که آنها را وضع کرده است مانند اداره مالیات، پرداخت می‌شوند. مثال های رایج این نوع مالیات عبارتند از مالیات بر درآمد، سود سرمایه یا مالیات بر دارایی است که مالیات دهندگان به دولت می پردازند.

تفاوت بین مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم در چیست؟

مالیات های مستقیم را نمی توان به شخص دیگری منتقل کرد و همچنان مسئولیت پرداخت آن با شما خواهد بود. برای مالیات غیرمستقیم عکس این حالت صادق است. هرکسی که مسئول این مالیات است می تواند مسئولیت پرداخت آنها را به شخص یا گروه دیگری منتقل یا منحرف کند.

نمونه‌هایی از مالیات غیرمستقیم را بیان کنید؟

نمونه‌های رایج مالیات‌ های غیرمستقیم شامل مالیات بر فروش، عوارض غیر مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و مالیات کالا و خدمات (GST) است. اغلب، کسب‌وکارها مشتریان فردی را وادار می‌کنند تا هزینه این مالیات‌ها را پرداخت کنند و این هزینه‌ها را با اعمال قیمت‌های بالاتر برای محصولات و خدمات خود پوشش دهند.