۰ نفر

منظور از ذینفع چیست؟

۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۵
کد خبر: 710072
منظور از ذینفع چیست؟

ذینفع فردی است که سودی دریافت می کند که معمولاً این سود به شکل یک مزیت پولی است.

توزیع این مزایا معمولاً با عواقب مالیاتی و گاهی اوقات شرایط مختلفی همراه است.

اگر توزیع مزایا به صورت واریز حقوق به حساب بازنشستگی باشد، در این صورت بسته به نوع حساب، عوامل زیادی مانند بازه زمانی و مبالغ توزیع باید در نظر گرفته شوند.

صاحب بیمه نامه عمر می تواند ذینفع را در هر زمان تغییر دهد، اگرچه انجام این کار معمولاً مستلزم تکمیل رویه‌های اداری لازم در شرکت بیمه عمر است.

شناخت ذینفع

به طور معمول، هر شخص یا نهادی را می توان ذینفع صندوق‌های امانی، وصیت نامه یا بیمه عمر نامید. فرد توزیع کننده این وجوه یا خیر می تواند برای پرداخت وجوه شرط های مختلفی مانند رسیدن ذینفع به سن معینی یا ازدواج را تعیین کند. همچنین، ممکن است پرداخت این وجوه به ذینفع عواقب مالیاتی برای وی به همراه داشته باشد به عنوان مثال، در حالی که اصل مبلغ اکثر بیمه نامه های عمر مشمول مالیات نمی شود، ممکن است سود تعلق گرفته به آن مشمول مالیات باشد.

یکی از مهمترین مسائلی که باید بعد از بازنشستگی و شاید پیش از آن بایستی تعیین شود، این است که تمام دارایی ها در نهایت در دستان افراد درست قرار گیرند. اگر شما یا همسرتان بدون انجام برنامه ریزی های لازم از دنیا بروید، نام نبردن ذینفعان در وصیت‌نامه ممکن است اثرات مخربی بر سلامت مالی خانواده داشته باشد.

هشدار:

اگر بدون وصیت نامه از دنیا بروید، فرد فاقد وصیت‌نامه تلقی می شوید و دارایی های شما نه بین ذینفعان منتخب، بلکه بر اساس قوانین ارث ایالتی توزیع خواهند شد.

 ذینفع حساب های واجد شرایط

برنامه های بازنشستگی واجد شرایط، مانند برنامه  (k) 401 یا حساب بازنشستگی فردی (IRA)، به دارنده حساب این امکان تعیین یک ذینفع را اعطا می‌کنند. پس از فوت دارنده طرح واجد شرایط، همسر ذینفع می‌تواند درآمدهای حاصله را به حساب IRA خود منتقل کند. اگر ذینفع همسر نباشد، سه گزینه مختلف برای توزیع وجود دارد.

اولین گزینه، پرداخت کل مبلغ به صورت یکجا به ذینفع است که کل مبلغ دریافتی را مشمول مالیاتی هم‌سطح مالیات بر درآمد عادی ذینفع می‌سازد.  گزینه دوم ایجاد یک حساب IRA موروثی و برداشت مبلغی از آن به صورت سالانه و بر اساس امید به زندگی ذینفع است که به عنوان “IRA ممتد” نیز شناخته می شود. گزینه سوم برداشت وجوه در هر زمان دلخواه ظرف مدت پنج سال از تاریخ فوت صاحب حساب اصلی است.

گزینه پرداخت ممتد حساب های بازنشستگی موروثی

به دلیل تصویب قانون آماده‌سازی اقشار مختلف برای افزایش بازنشستگی (SECURE) در سال 2019، گزینه پرداخت ممتد دیگر برای ارثیه‌های دریافتی از سال 2020 به بعد قابل انتخاب نیست. از این پس تنها گزینه‌های قانون برداشت کل مبلغ به صورت یکجا و قانون پرداخت پنج ساله قابل استفاده خواهند بود.  در قانون SECURE  تصریح شده است که اکثر ذینفعان غیرهمسر حساب‌های IRA باید در مدت 10 سال معادل کل موجودی حساب را برداشت کنند.

اگر ذینفع وارث ماترک یا صندوق امانی باشد، قوانین دریافت ارثیه محدودتر خواهند بود. هرگونه عوایدی که به شکل ماترک باقی مانده باشند مشمول ارائه گواهی تایید انحصار وراثت خواهد بود.

ذینفع بیمه ی عمر

درآمدهای بیمه عمر برای ذینفع معاف از مالیات تلقی می شوند و به عنوان درآمد ناخالص وی گزارش نمی شود. با این حال، هر سود دریافتی یا تعلق گرفته به این درآمدها مشمول مالیات تلقی می شود و به عنوان سایر سودهای دریافتی گزارش می شود.

ذینفعان بیمه عمر می توانند اشخاصی مانند همسر یا فرزند بزرگسال یا نهادهایی مانند صندوق‌های امانی باشند. به عنوان مثال، اگر فرزندان خردسال دارید می توانید یک صدوق امانی ایجاد کنید و آن را ذینفع بیمه عمر خود بنامید.  بدین ترتیب در هنگام مرگ، مزایای فوت بیمه نامه به این صندوق امانی پرداخت می شوند. پس از آن، متولی تقسیم ارثیه بر اساس شرایط قرارداد امانت‌داری وظیفه مدیریت این دارایی ها را از طرف ذینفعان آن (به عنوان مثال، فرزندان شما) بر عهده خواهد داشت.

نکته: فرزندان خردسال نمی توانند درآمدهای حاصل از بیمه نامه عمر را به طور مستقیم دریافت کنند، اما می توانید یک صندوق امانی یا قیم قانونی فرزندان خود را به عنوان ذینفع این بیمه‌نامه‌ها معرفی کنید.

 ذینفع قابل فسخ در مقابل ذینفع غیر قابل فسخ

ذینفعان بیمه عمر می توانند قابل فسخ یا غیر قابل فسخ باشند. صاحب بیمه نامه در صورت لزوم می‌تواند ذینفعان قابل فسخ را در هر زمانی در طول عمر خود تغییر دهد. این فرآیند مشابه امانت‌دار قابل فسخ فرد زنده است که تا زمانی که اعطاکننده اعتماد هنوز زنده باشد قابل تغییر است.

ذینفع غیرقابل فسخ ذینفع دائم است. اگر چندین نفر به عنوان ذینفع بیمه نامه عمر معرفی شده باشند (به عنوان مثال، یک ذینفع اصلی و چند ذینفع مشروط)، در این صورت هرگونه تغییری در مورد ذینفعان غیرقابل مسخ به رضایت همه آنها نیاز دارد.

چه کسی می تواند ذینفع بیمه نامه عمر را تغییر دهد؟

صاحب بیمه نامه‌ی عمری که دارای یک یا چند ذینفع قابل فسخ است می تواند در هر زمان دلخواه نام ذینفع را تغییر دهد.  انجام این کار ممکن است در صورت فوت ذینفع یا زمانی که ذینفع اصلی همسر وی باشد و به واسطه طلاق از وی جدا شود ضرورت پیدا کند.

اگر ذینفعان غیر قابل فسخ در بیمه نامه عمر نام برده شوند، در این صورت صاحب بیمه نامه برای این تغییر به رضایت ذینفع و هر ذینفع مشروط دیگر نیاز دارد. به همین دلیل، مهم است که هنگام انتخاب ذینفعان بیمه نامه عمر به دقت فکر کنید.

ذینفع مستمری غیر واجد شرایط

مستمری غیر واجد شرایط به عنوان ابزارهای سرمایه گذاری مشمول مالیات انتقالی به آینده در نظر گرفته می شوند که به مالکان خود اجازه می دهد تا ذینفعی را برای آن‌ها تعیین کنند. در صورت فوت مالک، ذینفع ممکن است مسئول پرداخت هرگونه مالیات مربوط به مزایای ناشی از فوت مالک شناخته شود. مستمری‌های فوت بر خلاف بیمه عمر همانند درآمد عادی یا هر سودی بیشتر از مبلغ سرمایه گذاری اولیه مشمول مالیات می شود. به عنوان مثال، اگر مالک اصلی حساب مستمری خاصی به مبلغ 100000 دلار را خریداری کرده و سپس زمانی که ارزش آن 150000 دلار بود فوت کرده باشد، ممکن است بخشی یا تمام سود 50000 دلاری همانند درآمد عادی ذینفع مشمول مالیات شود.

مهم: اگر به عنوان ذینفع مستمری غیرواجد شرایط تعیین شده اید، در مورد پیامدهای مالیاتی بالقوه‌ی آن با یک حسابدار یا سایر متخصصان مالیاتی مشاوره کنید.