۰ نفر

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

تخصیص اعتبار مناسب برای پرداخت مطالبات گندمکاران/تاخیر در پرداخت‌ها کشت دوم را با مشکل مواجه می‌کند

۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 846310
تخصیص اعتبار مناسب برای پرداخت مطالبات گندمکاران/تاخیر در پرداخت‌ها کشت دوم را با مشکل مواجه می‌کند

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران، از تخصیص مناسب اعتبار برای پرداخت مطالبات گندمکاران خبرداد و گفت: در برخی مناطق با تاخیر در پرداخت مطالبات مواجه هستیم. این تاخیرها کشت دوم را با مشکل مواجه می‌کند.

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: در حال حاضر تقریبا سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن خرید گندم انجام شده است. بهای محصول تحویل شده به دولت، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: از این عدد ۳۰ همت به گندمکاران پرداخت شده است که کمتر از نصف مطالبات آنها است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران یادآور شد: چون روزانه این عددها تغییر می‌کند، حجم مطالبات گندم‌کاران هم به مرور افزایش می‌یابد. ما اکنون در حدود ۲۰ استان کشور مشغول برداشت گندم هستیم و آمار تحویل گندم به دولت مرتب تغییر کرده و رشد پیدا می‌کند.

وی امیدوار است: همان‌طور که دل کشاورزان را با واریزی خوبی که انجام شده است، شاد کردند در ادامه همه استان‌های کشور بتوانند از این پرداخت‌ها منتفع شوند.

به گفته ایمانی، در حال حاضر بیشتر مطالبات گندمکاران استان‌های جنوبی شامل سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و ایلام که قبلا گندم تحویل داده‌اند، پرداخت شده است. در استان‌هایی که گندم را دیرتر برداشت کرده‌اند، هنوز رقمی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: نحوه پرداخت مطالبات گندمکاران بر اساس نوبتی است که محصول را تحویل دولت می‌دهند. در همه استان‌ها میزان گندم تحویلی داخل سامانه درج می‌شود و از طریق سامانه به ترتیبی که محصول را تحویل داده‌اند، پرداخت‌ها انجام می‌شود.

اهمیت پرداخت به موقع مطالبات

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران درباره اینکه آیا همه مطالبات تا پایان فصل زراعی جاری پرداخت خواهد شد، توضیح داد: بر اساس گفته سخنگوی دولت تا پایان شهریور و اول مهر که ابتدای سال زراعی است، بدهی کشاورزان تسویه می‌شود. ما تا ۱۵ شهریور گندم برداشت می‌کنیم و اینگونه نیست که ۱۰ روز دیگر برداشت گندم به پایان برسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در مناطق معتدل برداشت گندم در حال انجام است و به تدریج به سمت مناطق سرد می‌رویم. این روند تا ۱۵ شهریور ادامه می‌یابد. اگر تا پایان شهریور تسویه انجام شود، یک اتفاق معقول برای گندمکاران است.

ایمانی یادآور شد: سال گذشته پرداخت‌ها در آبان ماه انجام شد. ممکن است تکمیل پرداخت تا انتهای شهریور برای برداشت‌هایی که در آخر فصل هستند، به موقع باشد اما افرادی که در میانه فصل برداشت، گندم خود را به دولت تحویل می‌دهند، باید به آنها توجه شود که مطالباتشان سریع‌تر پرداخت شود.

وی ادامه داد: برای خوزستان و یا سیستان و بلوچستانی که از هفتم فروردین محصول خود را تحویل دولت داده‌اند، زمان پرداخت‌ها خیلی طولانی شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران اضافه کرد: پرداخت دیرهنگام مطالبات برای کشاورز واقعا سخت است. کشاورزی ما یک فعالیت معیشتی است. کشاورزان در اکثر استان‌ها کشت دوم انجام می‌دهند. آنها برای تامین نهاده، کود، سم، بذر و ماشین‌آلات نیاز به نقدینگی داشته و بدهی بانکی دارند و به خانواده قول داده‌اند که سر خرمن یک کاری برایشان انجام بدهند.

وی گفت: ما از دولت تشکر می‌کنیم که اخیرا یک رقم خیلی خوبی را برای مطالبات کشاورزان پرداخت کردند و امیدواریم این پرداخت‌ها مستمر، پایدار و ادامه‌دار باشد تا یک امیدواری در کشاورزان ایجاد کند و به خودکفایی در بحث گندم کمک کند.

کسری بودجه در خرید گندم نداریم

ایمانی درباره احتمال تاخیر در پرداخت‌ها به دلیل تغییر دولت بیان کرد: من فکر می‌کنم که برنامه خرید گندم از قبل تدارک دیده شده و میزان منابعی که برای خرید لازم است، توسط مجلس به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: در ردیف بودجه سنواتی ۲۰۰ همت برای خرید تضمینی پیش‌بینی شده است و فکر نمی‌کنم که تغییرات دولت باعث مشکل شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران تاکید کرد: در بحث خرید تضمینی، یک مقدار تامین منابع مهم است. قرار شده است یک بخشی از منابع مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم از محل هدفمند کردن یارانه‌ها تامین شود و یک بخشی هم سیستم بانکی را فعال کنند.

وی افزود: قرار است بانک مرکزی بانک‌ها را مجاب کند که آورده‌ای را برای خرید گندم داشته باشند تا یک روال طبیعی و روان در بحث پرداخت‌ها ایجاد شود.

ایمانی گفت: بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد که هر بانک چه میزان منابع برای خرید گندم بیاورد. درباره اینکه کدام بانک‌ها در خرید تضمینی گندم مشارکت دارند، اطلاعی ندارم. بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد که کدام بانک‌ها را پای کار بیاورد تا به دولت برای پرداخت مطالبات کمک کنند.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که ۱۱ میلیون تن و کمی بیشتر یا کمتر خرید تضمینی انجام شود. اگر این میزان خرید انجام شود، نزدیک به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات گندمکاران نیاز داریم. با توجه به پیش‌بینی‌های بودجه، کسری در این حوزه نداریم.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران یادآور شد: تولید گندم با خرید تضمینی فرق می‌کند و تولید کمی بیشتر از خرید است. حدود ۵۰۰ هزار تن از گندم تولیدی کشاورزان توسط وزارت جهاد کشاورزی برای بذر خریداری می‌شود. نزدیک یک میلیون تن برای خودمصرفی و تامین نیاز بذر توسط کشاورزان در انبارها نگهداری می‌شود. بخشی از گندم تولیدی را هم دلال یا کارخانه‌دار خریداری می‌کند که همه این ارقام جزئی از تولید است.

وی اضافه کرد: اگر روند فعلی ادامه‌دار باشد، میزان تولید به مرز ۱۴ میلیون تن یا بیشتر خواهد رسید. اگر این رقم محقق شود، نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha