۰ نفر

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور:

۷۶ درصد حریق‌های سال گذشته در زاگرس رخ داد

۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۵
کد خبر: 845444
۷۶ درصد حریق‌های سال گذشته در زاگرس رخ داد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: ۷۶ درصد حریق‌های سال گذشته در زاگرس رخ داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، سرهنگ علی ملکی آهنگران فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ضمن هشدار نسبت به وقوع حریق در سال جاری، بیان کرد: مطالعه حریق‌های سال گذشته نشان می‌دهد که ۹۸ درصد حریق‌ها عامل انسانی داشته است.

وی افزود: از این میزان حریق، ۹۴ درصد به صورت سهوی و چهار درصد عمدی بوده است.

آهنگران یادآور شد: مطالعه گونه شناسی حریق‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد آتش‌سوزی‌ها سطحی، ۱۸ درصد تله‌ای و دو درصد تاجی بوده است. ۵۷ درصد حریق‌های سال قبل در مراتع، ۳۱ درصد در جنگل‌های طبیعی و بقیه در جنگل‌های دست کاشت رخ داده است.

به گفته وی از لحاظ مساحت بر اساس منطقه رویشی، ۷۶ درصد آتش‌سوزی‌ها در منطقه رویشی زاگرسی بوه است و بقیه حریق‌ها در سایر مناطق رخ داده است.

وقوع سه حریق در روز جمعه گذشته

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از وقوع حریق در سه شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: این سه حریق در روز جمعه رخ داد و شاهد وقوع آتش‌سوزی در گچساران منطقه نظرآباد، باشت منطقه شلال رود و دهدشت منطقه آبنارون بودیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه حریق در سه منطقه اتفاق افتاده بود، به‌صورت طبیعی امکانات نیروی انسانی و تجهیزات باید در مناطق مختلف توزیع می‌شد که هر سه نطقه را مدیریت کنیم.

آهنگران تاکید کرد: ما به کمک مردم برای اطفای حریق به شدت نیاز داریم. اقداماتی را در این رابطه از قبل در دستور کار قرار دادیم که از آن جمله می‌توان به فعال شدن ستادهای پیشگیری و اطفای حریق همچنین اجرای رزمایش‌های مقابله با حریق در سطح استان و شهرستان‌ها و آموزش همیاران طبیعت اشاره کرد.

وی افزود: بیش از ۴۶۰ هزار نفر همیار طبیعت در سه سطح مروج، محافظ و دانش آموزش سطح‌بندی شده‌اند و آموزش‌هایی به این افراد و ماموران خودمان داده‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور بیان کرد: صرف‌نظر از اینکه در سنوات گذشته تجهیزاتی به ادارات مختلف واگذار شده است، واگذاری ۲۴۰ دمنده و ۲۴۰ کوله پشتی به‌زودی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته با توجه به تفاهم‌نامه با نیروهای مسلح از بالگرد برای اطفای حریق استفاده کردیم. ۱۲۰ سورتی پرواز برای مهار آتش داشتیم. شناسایی ۶۶۵ نقطه بحرانی انجام شده است و این نقاط به استان‌ها ابلاغ شده است. ۱۱ پهباد فانتوم ۴ برای ارزیابی منطقه و شناسایی حریق در اختیار داریم و ۱۱ سبد حمل هوایی آب به استان‌ها تخصیص داده شده است.

آهنگران یادآور شد: این تجهیزات در مقابل تهدید ناچیز است و نیروی انسانی که در اختیار داریم با توجه به حجم عملیات، کافی نیست.

وی با اشاره به افزایش میزان حریق در کشور گفت: در اطفای آتش‌سوزی از مردم و دستگاه‌های مختلف انتظاراتی داریم. اولین انتظار ما اجرای تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری توسط تمامی عوامل کشوری و لشکری است تا به کمک ما بیایند.

وقوع حریق را گزارش دهید

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: بیشتر حریق‌ها عامل انسانی داشته‌اند و به‌صورت سهوی اتفاق افتاده‌اند. باید همه مردم زمانی که در مراتع و جنگل‌ها حضور می‌یابند، از روشن کردن آتش جلوگیری کنند.

وی افزود: مردم اگر آتش روشن کردند حتما گودالی درست کنند و چوب‌ها را داخل این گودال روشن کنند. قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند. فیلتر سیگار روشن و اجسام صیقلی را که نقش ذره‌بین در طبیعت بازی می‌کنند را در عرصه‌های طبیعی رها نکنند.

آهنگران تاکید کرد: اگر حریق در مراحل اولیه است، افراد شخصا نسبت به اطفای آن اقدام کنند. اگر گسترش یافته بود گزارش حریق را با ۱۳۹ و ۱۵۰۴ حتما اطلاع دهند تا ماموران ما در کمترین فرصت در صحنه حضور یابند.

وی اضافه کرد: از کشاورزان می‌خواهیم محل مزارع خود را بدون هماهنگی با ماموران منابع طبیعی آتش نزنند زیرا این آتش به منابع‌طبیعی سرایت می‌کند و احتمال گسترش آن وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha