۰ نفر

نوبخت در نشست خبری؛

استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌ها دو برابر شد / نقش مجلس در انتخابات ریاست جمهوری مهم است

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۹
کد خبر: 842490
استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌ها دو برابر شد / نقش مجلس در انتخابات ریاست جمهوری مهم است

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: استقراض دولت از بانک مرکزی و پایه پولی و حجم نقدینگی دو برابر شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد باقر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در نشست خبری که صبح امروز شنبه برگزار شد، با اشاره به برنامه یک سال آینده حزب متبوع خود، اظهار داشت: نگرانی‌های جدی در خصوص مسائل اقتصادی و اجتماعی مطرح و راه حلی برای برون رفت از شرایط موجود طرح شد.

وی افزود: نگرانی‌های دوستان ما در حزب معطوف به اطلاعاتی است که در گزارشات رسمی دولت است. برخی از مسوولین گزارشات خود دولت را هم مطالعه نمی‌کنند.

نوبخت تاکید کرد: گزارشات رسمی را بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مرکز آمار منتشر کردند، در گزارش رسمی که بانک مرکزی اعلام کرد، باعث نگرانی در حزب بود.

استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌ها دو برابر شد

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه اذعان کرد: گزارش نماگرهای اقتصادی ۱۱۴ حاکی است که در کمتر از سه سال گذشته و از آغاز ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۲ استقراض دولت از بانک مرکزی و پایه پولی و حجم نقدینگی دو برابر شده است.

وی مطرح کرد: استقراض دولت از بانک مرکزی از ۱۱۵ میلیارد به ۲۰۸ میلیارد رسید.

نوبخت ادامه داد: رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ طبق گزارش رسمی بانک مرکزی در آخرین سال دولت دوازدهم ۴٫۱ درصد است که در بهار ۱۴۰۳ ،۶٫۸ درصد و ۷٫۵ درصد بر اساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی ومرکز آمار بوده است که بیشترین سهم این رشد مربوط به بخش نفت با رشد ۱۷ درصدی است، لذا همه نگران توسعه رشد هشت درصدی تحقق نیافته شده در کشور هستیم.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه بیان کرد: از نظر مسائل اجتماعی درصد مشارکت مردم برای حزب نگران کننده است به گونه‌ای که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیش از ۷۳ درصد بود که به حدود ۴۰ درصد در انتخابات اخیر کاهش یافته است.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: مجلس می‌تواند نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد. نگاه حزب اعتدال و توسعه معطوف به اقلیتی در مجلس است که می‌توانند به جای ورود به مذاکرات قدرت در مجلس، مطالبات اکثریت مردم را بیان و برای مردم تلاش کنند.

وی با اشاره به نتایج بررسی صلاحیت‌ها از جمله رد صلاحیت حسن روحانی در مجلس خبرگان رهبری افزود: شورای نگهبان هم می‌تواند اقدامی کند تا شخصیت‌هایی به میدان بیایند که بتوانند تحول ایجاد کنند.

نوبخت در پاسخ به سوالات از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار کرد: انتقادات از دولت قبلی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم برای نامطلوب بودن شرایط کشور اعلام شده است. کسری بودجه به معنای عدم تحقق درآمدهاست که کمتر هم هزینه می‌شود. دولت سیزدهم بر مبنای نامه دفتر رئیس جمهور و سازمان و برنامه و بودجه اعلام کرد خزانه خالی دریافت کردیم. این نامه مربوط به تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ است. ما توافقی کردیم که از ماده ۱۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها استفاده کنیم تا ۲۰ درصد از آن را برای اعتبارات هزینه‌ای و طرح‌های ناتمام استفاده کنیم و ۶ هزار میلیارد تومان استفاده کنیم. آن نامه مربوط به این ۶ هزار میلیارد تومان است که تمام شده بود. از خزانه خالی روزانه پول می‌آید و روزانه هزینه می‌شود و خزانه خالی یعنی هیچ پولی آنجا نباشد.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: استقراض در دولت سیزدهم از بانک مرکزی و بانک‌ها افزایش پیدا کرد. بدهی دولت از ۴۱۶ هزار میلیارد تومان به ۸۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سال ۹۹ کل درآمد ارزی کشور بخاطر تحریم‌های آمریکا، ۷.۵ میلیارد دلار بود که دو سال بعد به ۳۵ میلیارد دلار رسید.

وی درباره اجرای مسکن مهر در دولت ۱۱ و ۱۲ گفت: در دولت سیزدهم اعلام شده است که ۲۴۰هزار مسکن مهر باقی مانده از دولت دوازدهم که به عنوان تعهد به دولت سیزدهم رسیده است و البته ۱۴۰هزار عدد از این مسکن در دولت ۱۳ ساخته و تحویل شده است .این در حالی است که برای دولت یازدهم از تعهد ۲.۲ میلیون مسکن مهر دولت آقای احمدی نژاد ، یک میلیون و ۵۱۰ هزار مسکن مهر به دولت یازدهم به عنوان تعهدات باقی مانده رسید و آن دولت توانست یک میلیون و ۲۸۷ هزار مسکن را ساخته و تحویل دهد و این در کنار ۵۱۴ هزار و ۲۲۶ مسکن روستایی ساخته شده و ۱۲۰ هزار مسکن محرومان که از سال ۹۷ اقدام به ساخت آن شد و ۷۴ هزار و ۱۲۲ مسکن هم به مدد جویان بهزیستی تحویل شد و همه اینها در کنار مسکنی بود که ناشی از زلزله وسیل خراب شده و ان را بازسازی کرده و ساخته است.

نوبخت تحریم سال‌های ۹۷ و ۹۸، را شوک توصیف کرد و توضیح داد: آنچه در زمان ترامپ اجرا می‌شد با الان تفاوت دارد. دولت قبل که مدعی تعامل بود، حاضر نشد ملاقات با ترامپ را بپذیرد. چقدر رئیس‌جمهور فرانسه وساطت کرد که این ملاقات انجام شود اما دولت مقاومت کرد. دولت دوازدهم تلاش کرد شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که شرایط برای دولت سیزدهم بهتر شود. اگر مردم بخواهند، اصلاحات و بهبود شرایط ممکن است و حزب اعتدال و توسعه ماموریت خود را برای اصلاح این شرایط برای سال آینده به کار می‌برد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت یازدهم و دوازدهم درباره اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ هم گفت: تخمین زده می‌شد که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین داده می‌شد. تصمیم سه قوه این شد که قیمت باید تغییر کند. دولت مخالف بود ولی این سیاست تایید شده در سطح سران قوا بود و دولت آن را پذیرفت و تصمیم این شد که وزیر کشور در شب جمعه هر هفته‌ای که مناسب می‌داند، اجرا کند. اجرا در اختیار وزیر کشور بود و حرف حسن روحانی هم به این معنا نبود که از افزایش قیمت بنزین خبر ندارد بلکه زمان اجرا در اختیار وزیر کشور بود.

وی با بیان این‌که «تا سال ۹۶ که دلار زیر ۴ هزار تومان بود، دولت در بازار ارز مداخله‌ای نداشت: افزود: با شوک تحریمی، افزایش قیمت ارز شروع شد و امکان کنترل آن بسیار دشوار بود. الان هم اگر شوکی وارد شود، ارز تا ۷۰ هزار تومان بالا می‌رود. آن زمان کالاها را به سه دسته تقسیم کردیم و ارز ۴۲۰۰ تومان برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم تخصیص داده شد. برخی معتقد بودند که اگر این ارز حذف شود، اتفاقی نمی‌افتد چون کسانی که این ارز را دریافت می‌کنند آن کالاها را با قیمت بیشتر به فروش می‌رسانند. بعد از این‌که این ارز حذف شد دیدید چه اتفاقی افتاد و بخشی از تورم مربوط به همین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و بعد ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شد.

نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص تاثیر نامه حسن روحانی بر تغییر روش شورای نگهبان گفت: در واقع نامه آقای روحانی پاسخ به افکار عمومی است. یک فرد سیاسی وظیفه دارد از همه راه‌ها برای بهبود شرایط استفاده کند. مسیر تغییر از طریق اعتراض خیابانی و انفعال انتخاباتی نمی‌گذرد.

همچنین دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص افزایش فروش نفت و عدم تغییر شرایط اقتصادی بیان کرد: این سوال ما هم است. با افزایش فروش نفت انتظار بهبود می‌رود. البته با وجود تحریم‌ها شرایط رو به بهبود و توسعه نخواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha