۱ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

روزهای بهشتی بورس در اردیبهشت/ آیا بورس «گاوی» شده است؟

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۱۲
کد خبر: 837447
روزهای بهشتی بورس در اردیبهشت/ آیا بورس «گاوی» شده است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عوامل زیادی دست در دست هم داد که روز گذشته و بعد از گذشته دو هفته، بازار سرمایه یک جهش خوب را تجربه کرد؛ این در حالی است که فروکش کردن تنش‌های منطقه، رشد قیمتی بازارهای جهانی و حتی برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان باعث رشد این چنینی بورس در اولین روز اردیبهشت شده است.

بهنام صمدی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، به تشریح احوال این روزهای بازار سرمایه پرداخت و گفت: دقیقا از اردیبهشت سال گذشته بود که بازار نزولی را شاهد بودیم؛ به طوری که هیچ خبری نیز نتوانست بازار را آن‌طور که باید به حرکت درآورد.

وی افزود: از طرف دیگر، بازارهای موازی نظیر سکه و طلا، خودرو و حتی مسکن در این بازه یک ساله، رشدهای قابل قبولی را ثبت کردند؛ اما این بازار سرمایه بود که همچنان درگیر اخبار منفی و هیجانات بوده و نه تنها بازدهی ثبت نکرده؛ بلکه سرمایه سهامداران نیز کاهش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سال ۱۴۰۳ با هجوم اخبار مثبت و تاثیرگذار برای بورس آغاز شد؛ به این معنا که رشد قیمت‌های کامودیتی‌ها، شایعات کاهش فاصله نرخ ارز نیما با دلار آزاد، کاهش تنش‎‌های منطقه و حتی جلسه مجلس پیرامون اصلاح بند س تبصره ۶ همه و همه سبب شد تا شاخص کل بیش از ۷۰ هزار واحد افزایش یابد؛ عددی که نوید روزهای مثبت را می‌دهد.

صمدی در خصوص ترس از شکل‌گیری بازار گاوی و اتفاقات مشابه مرداد ۱۳۹۹ نیز گفت: شرایط بازار کاملا عوض شده‌ است؛ اولا همان‌طور که اشاره شد، بورس نسبت به سایر بازارها عقب مانده و درصدد برطرف کردن آن‌ها قدم برمی‌دارد؛ ثانیا بازار سرمایه با بمباران اخباری که بنیاد شرکت‌ها را نیز بهبود خواهد داد، مواجه شده و ثالثا وجود صندوق‌ها و بازارگردان‌ها باعث می‌شود که بازار گاوی برای بورس متصور نباشیم.

وی اظهار داشت: این مثبت امروز شاخص‌های بورسی تدوام خواهد داشت و به نظر می‌رسد اردیبهشت ماه، ماه بورسی‌ها باشد.

بهنام صمدی در آخر گفت: رشد خزنده قیمت‌های جهانی اثر خود را بلافاصله در رینگ بورس گذاشت و اگر کاهش فاصله نرخ نیما با دلار آزاد نیز اتفاق بیفتد، محرک بسیار قوی برای صادرات محورها و به دنبال آن کل بورس خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha