۳ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از بازار موبایل؛

آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرومکس چه فرقی دارد؟ + لیست قیمت انواع گوشی آیفون

۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۳۰
کد خبر: 805243
آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرومکس چه فرقی دارد؟ + لیست قیمت انواع گوشی آیفون

در این مطلب به بررسی قیمت انواع آیفون می پردازیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه امین پویا؛ اپل در سال ۲۰۲۱ از گوشی‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو به‌عنوان مدل‌های جایگزین آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو رونمایی کرد. در ادامه به مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو می‌پردازیم و مشخصات این گوشی‌ها را بررسی می‌کنیم. آیا مدل پرو ارزش پرداخت بهای بیشتر را دارد؟
آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو با ناچ کوچکتر، تراشه A۱۵ Bionic اپل، شارژدهی بهتر باتری، دوربین‌های پیشرفته و تنوع رنگی جذاب به بازار آمدند تا جای آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو را در بازار بگیرند و می‌توان گفت که عملکرد موفقی داشتند.

بد نیست بدانید که حتی با وجود رونمایی و عرضه سری آیفون ۱۴، مدل‌های سری آیفون ۱۳ همچنان محبوبیت بالایی دارند؛ مخصوصا آیفون ۱۳ استاندارد. دلیل این موضوع، تغییرات کمی بود که در سری آیفون ۱۴ دیده می‌شد. مدل‌های استاندارد آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از همان طراحی و تراشه‌ای بهره می‌برند که در سری آیفون ۱۳ استفاده شده است.

اپل در سری آیفون ۱۴، امکانات پیشرفته و تغییرات مهم را فقط به مدل‌های پرو محدود کرد؛ در نتیجه، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دادند آیفون ۱۳ را با قیمت کمتر خریداری کنند یا اینکه منتظر سری آیفون ۱۵ بمانند. اگر شما هم جزء این دسته از کاربران هستید و جدید بودن گوشی آیفون برای شما در اولویت نیست، در ادامه با ما همراه شوید تا شباهت‌ها و تفاوت‌های دو گوشی پرفروش آیفون را بررسی کنیم.

مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو

گوشی‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو از چند نظر شباهت دارند، مثل نمایشگر،‌ پردازنده، دوربین اولترا واید، دوربین سلفی و …؛ اما تفاوت‌های مهمی هم دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به شارژدهی باتری بیشتر، ‌اسکنر LiDAR، نسخه حافظه ۱ ترابایت و زوم دیجیتال ۱۵x اشاره کرد. نسخه پرو از امکانات و ویژگی‌های بهتری برخوردار شده و با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد.

مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو از نظر طراحی و ساختار

یکی از ویژگی‌های مهمی که در مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو باید به آن اشاره کنیم، این است که ناچ نمایشگر این گوشی‌ها نسبت به نسل قبلی‌شان ۲۰ درصد کوچکتر شده و ظاهر زیباتری دارد.

در واقع ناچ تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۳ کوچکتر شده که یک مزیت مهم به حساب می‌آید. به غیر این تغییر کوچک، سایر ویژگی‌های طراحی این گوشی‌ها در مقایسه با سری آیفون ۱۲ تغییری نکرده و تمام المان‌ها، شباهت زیادی دارند. از نظر ابعاد هم فقط یک تفاوت بسیار جزئی وجود دارد که تنها با نگاه کردن متوجه آن نمی‌شوید.

گوشی آیفون ۱۳ مینی در ابعاد ۷.۷×۶۴.۲×۱۳۱.۵ میلی‌متر و آیفون ۱۳ در ابعاد ۷.۷×۷۱.۵×۱۴۶.۷ میلی‌متری ساخته شده‌اند. آیفون ۱۳ پرو هم دقیقا هم‌اندازه آیفون ۱۳ است؛ اما آیفون ۱۳ پرو مکس با ابعاد بزرگ ۷.۷×۷۸.۱×۱۶۰.۸ میلی‌متر در دست کاربر قرار می‌گیرد. مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو نشان می‌دهد که تفاوت اصلی این دو گوشی از نظر ظاهری، در پنل پشتی و ماژول دوربین آنهاست.

آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ از دو لنز دوربین بهره می‌برند که در قطر مربع ماژول دوربین قرار گرفته‌اند؛‌ اما آیفون ۱۳ پرو از سه لنز دوربین برخوردار شده است و ماژول دوربین بزرگتری دارد.

اپل این گوشی‌ها را در رنگ بندی متنوع و مختلفی عرضه می‌کند. آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی با تنوع رنگی سفید، مشکی، آبی، صورتی، ‌قرمز و سبز عرضه می‌شوند؛ اما آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو در رنگ بندی گرافیت، طلایی، نقره‌ای، آبی و سبز به فروش می‌رسند. با بررسی مجله مقداد آی تی تفاوت دیگر آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو در بخش طراحی، مربوط به پنل پشتی آنهاست. اپل در طراحی مدل‌های پرو از پنل پشتی با پوشش مات بهره برده است؛ اما آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی از پنل پشتی با پوششی صیقلی برخوردار هستند.

مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو از نظر نمایشگر

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو از نمایشگر ۶.۱ اینچی بهره می‌برند و از این نظر هیچ تفاوتی نسبت به نسل قبلی‌شان ندارند. این گوشی‌ها همچنین از نظر نوع پنل نمایشگر Super Retina XDR OLED نیز شبیه هستند؛ اما روشنایی متفاوتی را ارائه می‌دهند.

آیفون ۱۳ از روشنایی نمایشگر ۸۰۰ نیت در حالت HBM و حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند؛ به این ترتیب، روشنایی نمایشگر به اندازه ۲۸ درصد نسبت به آیفون ۱۲ ارتقا یافته است. آیفون ۱۳ پرو نیز از روشنایی ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند.

مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو مشخص می‌کند که مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی از نظر نمایشگر، این است که آیفون ۱۳ پرو از نمایشگر ProMotion برخوردار شده که نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر را ارائه می‌دهد. با این ویژگی، نرخ نوسازی بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند و در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی می‌شود.

گفتنی‌است که آیفون ۱۳ از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بهره می‌برد که بسیار نا امیدکننده است؛ مخصوصا با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از گوشی‌های میان رده اندرویدی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو از نظر دوربین

مهم‌ترین تفاوت گوشی‌های آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو در تنظیمات دوربین‌ آنها دیده می‌شود. آیفون ۱۳ از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که ۴۷ درصد نوردهی بیشتری دارد و در مقایسه با گوشی نسل قبلی می‌تواند عکس‌های بهتری را در شرایطی با نور کم ثبت کند. دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید این گوشی نیز سرعت بیشتری دارد.

نتیجه تغییراتی که اپل در طراحی دوربین آیفون ۱۳ به کار گرفته، بسیار چشمگیر است. عکس‌هایی که با دوربین آیفون ۱۳ ثبت می‌شوند از نظر روشنایی بهتر شده‌اند و رنگ‌های دقیق‌تری دارند. همچنین عملکرد سیستم عکاسی در شب لنز اولترا واید نیز بهبود یافته و می‌تواند زاویه بیشتری را پوشش دهد.

تکنولوژی سنسور شیفت هم که در گوشی‌های نسل قبلی، فقط در آیفون ۱۲ پرو مکس قرار داشت، حالا به تمام مدل‌های آیفون ۱۳ رسیده است. به‌لطف تکنولوژی سنسور شیفت، لنز می‌تواند حرکت کند و در نتیجه، با تغییرات نا متعادل ناشی از حرکت، سازگار می‌شود.

گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس نیز از همین ویژگی بهره می‌برند؛ اما با توجه به دریچه دیافراگم بازتر در لنزهای واید و اولترا واید و همچنین اسکنر LiDAR، همین ویژگی سنسور شیفت می‌تواند در مدل‌های پرو نتیجه بهتر و بهینه‌تری را به نمایش بگذارد.

دوربین اولترا واید آیفون ۱۳ پرو در عکاسی نور کم، ۹۲ درصد نسبت به قبل پیشرفت کرده و حالا از مود ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، کاربر می‌تواند از سوژه‌های بسیار کوچک، عکس‌های کلوزآپ بگیرد. مود عکاسی ماکرو یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی است که فقط کاربران مدل‌های پرو آیفون ۱۳ از آن برخوردار شده‌اند و این ویژگی، یکی از آپگریدهای مهم آنها نسبت به نسخه‌های استاندارد آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی محسوب می‌شود.

آیفون ۱۳ پرو همچنین از لنز تله فوتو بهره می‌برد که در آیفون ۱۳ وجود ندارد. لنز ۷۷ میلی‌متری تله فوتو از زوم اپتیکال محدوده ۶x و زوم دیجیتال ۱۵x پشتیبانی می‌کند.

مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو از نظر کیفیت فیلمبرداری هم نشان می‌دهد که هر دو گوشی از قابلیت ضبط ویدیوی ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند. ویژگی دیگری که در تمام مدل‌های آیفون ۱۳ مشترک است،‌ مود سینمایی است که قابلیت فوکوس خودکار فوری روی سوژه‌های مختلف را دارد و قابلیت افکت‌های دراماتیک عمق میدان بیشتری را ارائه می‌دهد.

این قابلیت چیزی شبیه به ویدیوهایی در مود پرتره است که جذابیت بیشتری نسبت به پرتره‌های معمولی دارد. البته باید در نظر داشته باشید که فقط ویدیوهای ۱۰۸۰ پیکسل را می‌توانید با مود سینمایی ضبط کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که همه‌چیز آنطور که روی کاغذ آمده، درست کار نمی‌کند؛ چرا که سوژه‌های متحرک با سرعتی که انتظار داریم، تشخیص داده نمی‌شوند.

آیفون ۱۳ پرو به غیر از لنز تله فوتو که در بخش قابلیت‌های عکاسی به آن اشاره کردیم، برتری دیگری هم دارد. این گوشی از قابلیت ضبط ویدیوی ProRes پشتیبانی می‌کند. این ویژگی درواقع راهکار با کیفیت اپل برای کاربرانی است که می‌خواهند پس از ضبط ویدیو، ادیت‌هایی روی آن انجام دهند و در عین حال، نمی‌خواهند که فضای زیادی از حافظه گوشی‌شان اشغال شود.

گفتنی‌است که اگر مدل ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۳ پرو را خریداری کنید، قابلیت ProRes فقط به ضبط ویدیوهای ۱۰۸۰ پیکسل محدود خواهد بود. فقط مدل‌هایی که حافظه بیشتر از ۱۲۸ گیگابایت دارند از ProRes در رزولوشن ۴K پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو از نظر عملکرد

اپل در گوشی‌های سری آیفون ۱۳ از تراشه A۱۵ Bionic استفاده کرده است. این تراشه ۵ نانومتری از ۶ هسته پردازنده بهره می‌برد؛ دو هسته قدرتمند که وظیفه پردازش‌های سنگین را بر عهده دارند و چهار هسته کم‌مصرف، ترکیب هسته‌های این تراشه را تشکیل می‌دهند. کمپانی اپل مدعی است که این تراشه ۵۰ درصد قوی‌تر از تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ عمل می‌کند. نتیجه بررسی‌ها در گیک‌بنچ ۵ نشان می‌دهد که آیفون ۱۳ توانسته امتیازهای ۴۱۲۹ و ۱۶۸۴ را در تست‌های چند هسته‌ای و تک هسته‌ای دریافت کند.

امتیازهای آیفون ۱۳ پرو نیز ۴۷۱۸ و ۱۷۳۳ بوده است. البته، این اختلاف امتیاز در عملکرد روزانه گوشی‌ها چندان قابل توجه نیست.
مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو نشان می‌دهد که از نظر پردازش گرافیکی، تفاوت‌هایی بین این دو گوشی دیده می‌شود. آیفون ۱۳ از پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای و آیفون ۱۳ پرو از پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای بهره می‌برند. سیستم پردازش گرافیکی آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو به ترتیب، تا ۳۰ و ۵۰ درصد بهتر از پرچمداران اندرویدی دو سال قبل است.

آیفون ۱۳ با ۵۵.۹ fps و آیفون ۱۳ پرو با ۷۰ fps در بنچمارک ۳DMarl Wild Life نشان دادند که همان یک هسته پردازنده گرافیکی اضافه‌تر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. با این اوصاف، اگر برای بازی کردن به یک گوشی خوب نیاز دارید، آیفون ۱۳ پرو گزینه بهتری خواهد بود. البته، این معنای ضعیف بودن آیفون ۱۳ نیست و قطعا این گوشی در اجرای بازی‌ها شما را نا امید نمی‌کند.

مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو از نظر باتری و شارژدهی

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ از نظر باتری نسبت به مدل‌های نسل قبلی‌شان پیشرفت کرده‌اند؛ البته همان‌طور که می‌دانید، کمپانی اپل هیچ‌وقت ظرفیت واقعی باتری گوشی‌هایش را فاش نمی‌کند. با این حال،‌ بررسی‌ها نشان می‌دهند که آیفون ۱۳ از باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۲۴۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد.

باتری آیفون ۱۳ پرو هم از نوع لیتیوم یونی است و با ظرفیت ۳۰۹۵ میلی‌آمپرساعت در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. مقایسه ۱۳ با ۱۳ پرو از نظر تست میزان شارژدهی مشخص می‌کند که آیفون ۱۳ تا ۱۰ ساعت و ۳۳ دقیقه برای وب‌گردی با اینترنت ۵G و روشنایی ۱۵۰ نیت شارژدهی دارد. این در حالی‌است که ماندگاری شارژ آیفون ۱۳ پرو در شرایط مشابه به ۱۱ ساعت و ۴۲ دقیقه می‌رسد. بنابراین، اگر به شارژدهی بیشتر باتری اهمیت می‌دهید، آیفون ۱۳ پرو برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

در بازارموبایل قیمت گوشی آیفون مدل iPhone ۱۳ Pro Max LLA تک سیم‌ کارت  با ظرفیت یک ترابایت و رم ۶ گیگابایت مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان است این درحالیست که قیمت مدل iPhone ۱۳ CH دو سیم‌ کارت  با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت مبلغ ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده است.

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت گوشی و آگاهی از نرخ‌ها در بازار موبایل تهران روزانه به سرویس "موبایل" در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

*اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

قیمت انواع آیفون
مدل ظرفیت دوربین/ مگاپیکسل قیمت / تومان
iPhone ۱۳ Pro Max LLA تک سیم‌ کارت یک ترابایت و رم ۶ گیگابایت ۱۲
۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
iPhone ۱۳ Pro Max تک سیم‌ کارت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت ۱۲
۱۱۱,۰۰۰,۰۰۰
iPhone ۱۳ CH دو سیم‌ کارت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت ۱۲
۴۵,۰۰۰,۰۰۰
iPhone ۱۳ CH دو سیم‌ کارت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت ۱۲
۳۸,۱۰۰,۰۰۰
 iPhone ۱۱ LZA تک سیم‌ کارت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت ۱۲
۲۹,۵۰۰,۰۰۰
iPhone ۱۲ Pro Max A۲۴۱۲ دو سیم‌ کارت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت ۱۲
۸۷,۹۰۰,۰۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha