۰ نفر

جریان پول چیست و شاخص های آن کدام اند؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۱۶
کد خبر: 712890
جریان پول چیست و شاخص های آن کدام اند؟

معامله گران با مقایسه حاصلضرب نهایی با اعداد روزهای قبل می‌توانند به مثبت بودن یا منفی بودن جریان پول روز جاری پی ببرند.

جریان پول مثبت نشان می دهد که قیمت ها احتمالاً بالاتر می روند، در حالی که جریان منفی پول نشان می دهد که قیمت ها در شرف سقوط هستند. مثال زیر جریان پول منفی بین روز اول و دوم را نشان می دهد:

روز اول:

بیشینه قیمت: 65 دلار

کمینه قیمت: 60 دلار

قیمت بسته شدن بازار: 63 دلار

حجم معاملات روزانه 500000 سهم 

1

روز دوم:

بیشینه قیمت: 66 دلار

کمینه قیمت: 58 دلار

قیمت بسته شدن بازار: 65 دلار

حجم معاملات روزانه 300000 سهم

2

تفکیک و تشریح جریان پول

جریان پول مثبت زمانی اتفاق می افتد که یک سهم با قیمت بالاتری (تیک صعودی) خریداری شود. جریان پول منفی زمانی رخ می دهد که معامله بعدی در قیمت پایین تری خریداری شود (تیک نزولی).

اگر در طول روز بر روی تیک‌های صعودی تعداد سهم بیشتری نسبت به تیک‌های نزولی خریداری شود، جریان خالص پول مثبت است زیرا سرمایه گذاران بیشتری مایل به پرداخت ارزش افزوده سهام بودند. اگر هنگام افزایش قیمت سهام جریان پول منفی باشد، این مسئله می تواند نشانه‌ای دال بر معکوس شدن روند در آینده نزدیک باشد. سرمایه گذاران جریان پول را پایش می‌کنند زیرا حجم معاملات معمولاً به عنوان قیمت پیشرو در نظر گرفته می شود و می تواند به شناسایی زودهنگام فرصت های معاملات کمک کند.

جریان پول و شاخص های جریان پول

بسیاری از معامله گران هنگام به کار گیری از جریان پول در تصمیمات معاملاتی خود از نوسانگر جریان پول Chaikin استفاده می کنند. این اندیکاتور که توسط مارک چایکین ایجاد شده است، مانند سایر شاخص‌های جریان پول، مقادیری را برای نشان دادن فشار خرید و فروش تولید می‌کند، اما همچنین از دو میانگین متحرک نمایی برای تعیین تکانه به روشی مشابه شاخص واگرایی میانگین متحرک (MACD)، استفاده می‌کند.

معامله گران همچنین زمانی که می خواهند قیمت و حجم معالمات را تجزیه و تحلیل کنند، اغلب از شاخص جریان پول (MFI) استفاده می کنند. این شاخص با تقسیم جریان پول خالص مثبت بر جریان پول خالص منفی و ترسیم نتیجه آن بر روی یک منحنی به معامله گران اجازه می‌دهد تا با مقایسه قیمت اوراق بهادار با این منحنی سطوح اشباع خرید و فروش را شناسایی کنند. اگر مقدار اندیکاتور بالاتر از 80 باشد، قیمت ها در محدوده اشباع خرید در نظر گرفته می شوند. اگر مقدار آن زیر 20 باشد نشان دهنده اشباع فروش است.

برای بهبود اثربخشی و کاهش سیگنال های معاملاتی نادرست بایستی از اندیکاتورهای جریان پول در کنار سایر اندیکاتورهای فنی استفاده کرد.