۰ نفر

خطری که در کمین زنان گیاه خوار است

۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۹:۴۲
کد خبر: 683898
خطری که در کمین زنان گیاه خوار است

در همه دنیا عده ای مردم هستند که تمایل به گیاهخوار شدن دارند که این عادت غذایی انواع مختلفی دارد و هر یک از افراد پیرو یک روش از گیاهخواری با قوانین خاص آن هستند. در این مطلب قصد داریم معایا و مزایای این سبک از عادت غذایی را به ویژه در زنان بررسی کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عده ای بر این باور هستند یک رژیم غذایی بر پایه گیاه ممکن است برای سلامت عمومی آنها و همچنین سیاره زمین مفید باشد ، اما دانشمندان هشدار داده اند که زنان گیاه‌خوار  نسبت به کسانی که به طور منظم گوشت و ماهی می خورند بیشتر در معرض شکستگی لگن هستند.

شکستگی لگن ، مشکلی است که برای بیشتر زنان مسن به دلیل پوکی استخوان و ضربات ناخواسته به وجود می آید و می تواند بسیار ناتوان کننده باشد و اکثر بیماران قادر به ایستادن یا راه رفتن نیستند. این حالت سکون سبب می شود تا در برخی سنین طول عمر کوتاه شود و اشخاص شانس خود برای زنده ماندن را از دست بدهند حالا بدانید که افراد گیاه‌خوار  بیشتر در معرض این حادثه هستند.

این نوع شکستگی در زنان مسن سه برابر بیشتر از مردان است، تا حدی به این دلیل که زنان تراکم استخوان را بسیار سریعتر از مردان مسن از دست می دهند. اما حتی در بین زنان، برخی بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن قرار دارند مانند زنان گیاه‌خوار .

محققان دانشگاه لیدز در بریتانیا دریافتند که از میان 26318 زن گوشتخوار و گیاه‌خوار 35 تا 69 ساله ، 822 نفر دچار شکستگی لگن شده اند!

زنان گیاه‌خوار

پس از جمع آوری داده‌ها برای در نظر گرفتن عواملی مانند سیگار کشیدن و سن (گیاه‌خواران و آفت‌خواران عموماً جوان‌تر بوده، احتمالاً به این دلیل که این رژیم‌ها اخیرا محبوب‌تر شده‌اند)، محققان دریافتند که خطر شکستگی لگن در زنان گیاه‌خوار 33 درصد بیشتر است. گوشت خواران معمولی کسانی هستند که حداقل پنج بار در هفته گوشت می خورند.

رژیم های گیاه‌خوار می توانند سالم یا ناسالم باشند

در مطالعه منتشر شده در ژورنال BMC Medicine، محققان اعتراف کردند که دلیل دقیقی را نمی دانند که چرا زنان گیاه‌خوار بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن هستند، اما آنها حدس می زنند که ممکن است به این دلیل باشد که زنان گیاهخوار مقادیر کمتری از مواد مغذی مهم مصرف می کنند. مانند کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12.

اما این بدان معنا نیست که گیاه‌خوار بودن برای مردم خوب نیست، و همچنین دانشمندان دانشگاه لیدز نمی‌گویند زنان گیاهخوار باید عادت غذایی خود را ترک کنند.

جیمز وبستر، نویسنده اصلی این مقاله، محقق دکترا از دانشکده علوم غذایی و تغذیه در دانشگاه لیدز، می‌گوید: «رژیم افراد گیاه‌خوار می‌تواند در هر شخص بسیار متفاوت باشد و  سالم یا ناسالم بروز کند، درست مانند رژیم‌هایی که شامل محصولات حیوانی است.

مطالعات ما نگرانی های بالقوه در مورد خطر شکستگی لگن در زنان گیاه‌خوار را بیشتر کرده است.

با این حال، این هشداری نیست که افراد گیاه‌خوار را وادار به ترک عادت غذایی خود کند. مانند هر رژیم غذایی، درک شرایط شخصی و اینکه چه مواد مغذی برای یک سبک زندگی سالم و متعادل مورد نیاز است، اهمیت دارد.»

BMI پایین به شکستگی کمک می کند

وبستر گفت: این نگران کننده است که عادات غذایی افراد گیاه‌خوار فاقد مواد مغذی مرتبط با سلامت استخوان و ماهیچه است، که به طور معمول در محصولات حیوانی یافت می شود، اما برای پیدا کردن راه حل مناسب جهت جلوگیری از شکستگی لگن در افراد گیاهخوار لازم است تا بین علت و معلول این تحقیق مطالعات بیشتری انجام دهیم.

او تاکید کرد: «دریافت کم مواد مغذی حیوانی می تواند منجر به کاهش تراکم استخوان و توده عضلانی شود که افراد گیاه‌خوار را در معرض خطر شکستگی لگن قرار می دهد. این امر به ویژه برای تحقیقات بیشتر برای درک بهتر عوامل افزایش خطر در افراد گیاهخوار مهم است، خواه کمبود مواد مغذی خاص یا مدیریت وزن باشد تا بتوانیم به مردم در انتخاب سالم کمک کنیم.»

محققان همچنین دریافتند زنان گیاه‌خوار نسبت به گوشت‌خواران و آفت‌خواران دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتری هستند، که ممکن است به این معنا باشد که زنان گیاه‌خوار چربی کمتری دارند تا به‌عنوان بالشتک عمل کند و از استخوان‌های خود در هنگام زمین خوردن محافظت کند. 

زنان گیاه‌خوار برای بهبود سلامت استخوان خود چه کاری می توانند انجام دهند؟

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چرا زنان گیاه‌خوار بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن هستند مورد نیاز است اما این مطالعه نشان می دهد زنانی که گیاه‌خوار  هستند باید از کمبود وزن اجتناب کنند، رژیم غذایی خود را با مواد مغذی مانند B12 و اسیدهای چرب امگا 3 تقویت کرده و زندگی فعال بدنی خود را حفظ کنند تا سلامت استخوان های خود را بهبود بخشد.

برای کاهش خطر شکستگی لگن، وبستر پیشنهادی برای گیاه‌خواران دارد:

- حفظ وزن بدن سالم؛

- از یک رژیم غذایی متعادل سرشار از غلات کامل، آجیل، حبوبات، لوبیا ، تخم مرغ/شیر استفاده کنید .

- خوردن غذاهای غنی شده را در نظر بگیرید، به عنوان مثال، غلات با ریزمغذی های اضافه شده، مانند ویتامین های B، آهن و پروتئین، یا برای افراد گیاه‌خوار ، جایگزین های شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین D.

- مصرف مکمل ویتامین B12 و امگا 3 ، یک اقدام احتیاطی آسان و ارزان.

- از استعمال دخانیات و مصرف زیاد الکل خودداری کنید.

- به طور منظم ورزش کنید.

وبستر می‌گوید: «رژیم گیاه‌خواری فواید زیادی دارد، از جمله جنبه‌های بهداشتی، زیست‌محیطی و اخلاقی، که باید در کنار یافته‌های ما در مورد خطر بیشتر شکستگی لگن در افراد گیاه‌خوار در نظر گرفته شود. مطالعات دیگر کاهش خطر سایر بیماری‌های مزمن مانند برخی سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهند.»

همچنین تخمین زده می شود که رژیم غذایی گیاهی بهترین تغییری است که می توانید در زندگی خود ایجاد کنید تا انتشار گازهای گلخانه ای کاهش داده شود در حالی که خوردن گوشت کمتر در سطح جهانی می تواند تأثیر عمیقی در مقابله با بحران آب و هوا داشته باشد.