۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آموزش استیکینگ در سولانا (sol)

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱
کد خبر: 600678
آموزش استیکینگ در سولانا (sol)

اگر در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنید و به دنبال یک راه کم‌ریسک برای کسب درآمد در این بازار هستید، بدون شک استیک کردن سولانا می‌تواند گزینه جذابی باشد.

اقتصاد آنلاین - شیرکو سهرابی؛ سولانا از جمله بلاک‌چین‌های نسل سوم است که برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم و افزایش سرعت تراکنش‌ها به میدان آمده است. این رمزارز بر پایه الگوریتم اثبات سهام فعالیت می‌کند و با انجام 65 هزار تراکنش در ثانیه در رتبه اول سریع‌ترین بلاک‌چین‌ها قرار می‌گیرد. همین بنیاد قوی سولانا بود که باعث شد این رمزارز در یک سال گذشته از قیمت 1 دلار به 143 دلار یعنی بیش از 140 برابر بازدهی برسد. افراد علاوه بر هولد کردن سولانا می‌توانند با استیک این رمزارز علاوه بر سهیم بودن در رشدهای احتمالی آینده، سالیانه سود ثابت نیز دریافت کنند. در روش اثبات سهام افراد با ارائه دارایی خود به شبکه و قفل شدن آن، به امنیت، تایید تراکنش‌ها، سرعت و اعتبار شبکه کمک می‌کنند و به نسبت دارایی خود که درگیر شبکه شده است سود دریافت می‌کنند. به این روش استیک کردن گفته می‌شود که معمولا نرخ سود ثابت آن برای سولانا 7 درصد در سال است و تا زمان تنظیم این گزارش برای استیک سولانا می‌توانید از کیف پول‌های فانتوم، اتمیک والت، لجر، سولفار و صرافی‌های بایننس و ftx استفاده کنید.

در ادامه گزارش سعی می‌شود نحوه استیک کردن در کیف پول‌های مورد نظر توضیح داده شود، اما به دلیل ممنوعیت دو صرافی بایننس و ftx برای کاربران ایرانی، به دلیل ریسک بالای استیک در این صرافی‌ها، از توضیح آن خود‌داری شده است.

  1. آموزش استیک سولانا در کیف پول اتمیک والت

برای استیک سولانا در کیف پول اتمیک والت کافی است اول از لینک https://atomicwallet.io/ کیف پول خود را دانلود کرده و با واریز سولانا به آن وارد مرحله بعدی استیک شوید.

1

توجه داشته باشید کیف پول اتمیک برای نسخه اندروید، ios و ویندوز موجود است که در اینجا شیوه استیک در اندروید توضیح داده شده است، ولی توجه داشته باشید مراحل استیک در ios و ویندوز نیز مثل اندروید است و تفاوت خاصی ندارد.

در نسخه موبایل خود بعد از وارد شدن به کیف پول، مطابق شکل زیر در قسمت پایین و سمت چپ، تب staking را انتخاب کنید و وارد مرحله بعد شوید.

2

سپس به صفحه زیر هدایت می‌شوید که در آن تمام رمزارزهای که می‌توانید استیک کنید آورده شده است، عدد مقابل هر رمزارز، میزان سود ثابتی است که سالیانه پرداخت می‌شود، پس اگر دوره استیک خود را کمتر از یک سال و چندماهه انتخاب کنید، سود تعلق گرفته به نسبت این درصد محاسبه می‌شود. همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید اولین ارز سولانا است که سالانه 7 درصد سود ارائه می‌دهد، با کلیک بر روی سولانا می‌توانید وارد مرحله بعد شوید.

3

در این مرحله صفحه زیر نمایان می‌شود که در آن نرخ استیک، میزان سولانا قابل برداشت و موجودی سولانا قابل مشاهد است، در قسمت پایین صفحه با انتخاب گزینه استیک وارد صفحه بعدی شوید.

4

شکل زیر آخرین و مهم‌ترین مرحله استیک سولانا در اتمیک والت است. در این مرحله شما می‌توانید کل سولانا خود یا مقدار دلخواه را که حداقل باید بیشتر از 0.05 سولانا باشد انتخاب کنید و سپس در قسمت  To Validator استخر مورد نظر خود را که می‌خواهید به آن وصل شوید انتخاب کنید، اما معمولا بهتر است این قسمت را به حالت پیش‌فرض قرار دهید.

5

با زدن گزینه stake در شکل بالا دارایی سولانا شما وارد فاز استیک شده است و لازم است بدانید برای خروج از استیک تمام مراحل بالا را انجام دهید و این بار روی unstake  کلیک کنید، اهمیت این مسئله بدین خاطر است که در حالت استیک نمی‌توانید از دارایی خود استفاده کنید.

2- استیک سولانا در کیف پول فانتوم (Phantom)

برای استیک در کیف پول فانتوم که کیف پول اصلی شبکه سولانا است کافی است وارد وب‌سایت https://phantom.app/ شده و کیف پول فانتوم خود را دانلود کنید. سپس با وارد شدن به کیف پول و واریز سولانا مراحل بعدی استیک را انجام دهید. مجددا تکرار می‌شود برنامه فانتوم نیز برای هر سه سیستم مذکور در مورد 1 موجود است و در اینجا به شیوه استیک در اندروید بسنده می‌شود.

ابتدا در صفحه اول برنامه مطابق شکل زیر، لوگوی سولانا را انتخاب کنید و وارد مرحله بعد شوید.

6

در این مرحله مطابق شکل زیر روی گزینه start earning sol  کلیک کنید و وارد مرحله بعد شوید.

7

در این مرحله بر خلاف اتمیک ولت وارد صفحه اعتبار سنج‌ها می‌شوید. مطابق شکل زیر لیست اعتبارسنج‌ها، میزان توکن‌های استیک شده و نرخ سود آنها آورده شده است که با انتخاب هر کدام آز آنها می‌توانید مقدار سولانا انتخابی برای استیک را تعیین کرده و با زدن گزینه استیک، عملیات با موفقیت انجام شده و منتظر دریافت سود ثابت باشید.

8

3-استیک سولانا در کیف پول سولفار (SolFlare)

از آنجا که استفاده از کیف پول سولفار و لجر برای استیک سولانا کمتر متداول است و معمولا مشابه موارد قبلی است، به طور خلاصه مراحل استیک تشریح می‌شود.

  • کیف پول وب SolFlare را از وب‌سایت  https://solflare.comدانلود کنید.
  • روی گزینه ACCESS A WALLET کلیک کرده و فایل Keystore خود را آپلود کنید.
  • حداقل یک سولانا به کیف پول خود واریز کنید.
  • با زدن گزینه  Get Started یک حساب استیکینگ در کیف پول ساخته می‌شود.
  • میزان توکن سولانا مورد نظر برای استیک را انتخاب و روی NEXT کلیک کنید.
  • با زدن رمز عبور کیف پول خود را و انتخاب گزینه SUBMIT  بعد از 20 دقیقه حساب استیکینگ شما ساخته می‌شود و با کلیک بر روی گزینه Finish حساب استیک خود را نهایی کنید.
  • تب Staking   را باز کنید، حساب استیکینگ خود را پیدا کرده و روی DELEGATE NOW  کلیک کنید.
  • اعتبارسنج را انتخاب و روی NEXT کلیک کنید.
  • رمز عبور کیف پول خود را وارد کرده و روی SUBMIT کلیک کنید.

4- استیک سولانا در کیف پول لجر (Ledger)

  • کیف پول وب SolFlare را از وب‌سایت  https://solflare.comدانلود کنید.
  • همان مورد چهار گزینه  ACCESS A WALLET را انتخاب کرده و سپس تب Using Ledger Nano S | Ledger Nano X را انتخاب کنید. لازم است بدانید برای استفاده از این روش نیاز به کیف پول سخت‌افزاری لجر دارید که به قیمت 100-150 دلار باید آن را بخرید و با اتصال آن به سیستم خود مراحل گفته شده را انجام دهید.
  •  با دنبال کردن راهنمایی‌های بعدی، وارد داشبورد کیف پول خود شوید و حداقل یک عدد سولانا به کیف پول خود واریز کنید.
  • روی  Get Started کلیک کنید تا یک حساب استیکینگ در کیف پول شما ساخته شود.
  • مقدار توکن مورد نظر برای استیک را وارد کرده و روی NEXT کلیک کنید و تراکنش را در کیف پول لجر تایید کنید.
  • صبر کنید تا حساب استیکینگ ساخته شود، سپس روی  Finish کلیک کنید.
  • تب  Staking را باز کنید، حساب استیکینگ خود را پیدا کرده و روی DELEGATE NOW کلیک کنید.
  • اعتبارسنج را انتخاب و روی NEXT کلیک کنید.
  • تراکنش را در کیف پول لجر تایید کنید.

در این گزارش سعی شد شیوه استیک سولانا برای مهم‌ترین کیف پول‌های این شبکه توضیح داده شود. هرچند نرخ سود ثابتی که سولانا به مشتریان خود می‌دهد زیاد نیست ولی اگر به دنبال هولد یا سرمایه‌گذاری در این رمزارز هستید، گزینه مناسب همان استیک کردن است چون علاوه بر بهره بردن از نوسانات قیمت می‌توانید هر سال 7 درصد سود نیز دریافت کنید. لازم به ذکر است هیچ تاکید و توصیه‌ای جهت استیک کردن این رمزارز وجود ندارد و معامله‌گران باید در نظر داشته باشند بازار رمزارز بسیار پرنوسان است و در صورت افت قیمتی شدید در هر صورت دارایی شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

سولانا (SOL) چیست؟