۰ نفر

رئیس سازمان چای در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

جزییات اجرای «سیاست واردات به ازای صادرات چای ایرانی» تدوین می‌شود/تشکیل کمیته تصمیم‌گیری، طی هفته جاری

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳
کد خبر: 838674
جزییات اجرای «سیاست واردات به ازای صادرات چای ایرانی» تدوین می‌شود/تشکیل کمیته تصمیم‌گیری، طی هفته جاری

رئیس سازمان چای از تدوین برنامه اجرایی سیاست واردات به ازای صادرات چای ایرانی خبرداد و گفت: کمیته مربوطه طی هفته جاری تشکیل جلسه خواهد داد.

اقتصاد آنلاین - لیلا مرگن: نیمه مهر سال گذشته بود که رسانه‌ها درباره دستور وزیر جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی کردند. طبق نظر محمدعلی نیکبخت واردات چای باید مشروط به صادرات چای ایرانی می‌شد و به ازای دو کیلوگرم واردات، بازرگانان باید یک کیلوگرم چای تولید داخل را به خارج از کشور صادر می‌کردند.

هشتم بهمن ۱۴۰۲، میثم جاهدی مدیرکل دفتر توسعه صادرات و تجارت خارجی وزارت جهاد کشاورزی از تحقق وعده وزیر جهاد کشاورزی برای حمایت از چای داخلی و اجرایی شدن سیاست واردات به شرط صادرات خبر داد؛ این در حالی است که فعالان صنعت چای بر این باورند که این سیاست، دستورالعمل اجرایی ندارد و کسی نمی‌داند با چه شیوه‌ای قرار است اجرایی شود.

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره اجرایی شدن وعده واردات به شرط خرید چای داخل بیان کرد: شورای قیمت‌گذاری چنین امتیازی را برای ساماندهی تولید پیش‌بینی کرده است و باید دستورالعمل آن را تدوین کنیم.

وی ادامه داد: این دستورالعمل مشخص می‌کند که ساز و کارها به چه صورتی باشد و چقدر از چای تولید داخل را مشمول این قانون بکنیم.

جهانساز به این پرسش که آیا اکنون بدون خرید چای داخلی می‌توان ثبت سفارش انجام داد، این‌گونه پاسخ می‌دهد: شورای قیمت‌گذاری گفته است که باید کمیته‌ای تشکیل شود و ساز و کار اجرایی این امتیاز را طراحی کند. باید کمیته ما در این هفته برگزار شود که بینیم چقدر از واردات چای را وصل به خرید داخلی کنیم. آیا نیاز هست این کار انجام بشود یا نه؛ این سوالی است که وجود دارد.

وی اضافه کرد: اجرای این سیاست بسته به شرایط رونق بازار دارد. ما به‌عنوان مسئول تصدی‌گری سعی می‌کنیم کمترین مداخله را در بازار چای داشته باشیم و بیشتر نقش تنظیم‌گری را به عهده بگیریم.

تولید چای سنواتی مربوط به گذشته

رئیس سازمان چای درباره اینکه آیا سیاست مشروط شدن واردات به خرید تولید داخل سیاستی است که پاسخگوی شرایط تولید باشد و از تولید چای سنواتی جلوگیری کند، یادآور شد: طی این سال‌ها، یک گرم چای سنواتی تولید نشده است.

وی افزود: ما در چند سال گذشته که چای سنواتی تولید نشده است، سیاست خرید چای داخل در مقابل واردات را نداشتیم. تولید چای سنواتی مربوط به سال‌های ۷۹ تا ۸۲ و ۸۵ تا ۸۷ است که سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی انجام داده است.

جهانساز بیان کرد: ما باید بسته به شرایط بازار، حداقل مداخله‌گری را داشته باشیم. اگر بازار می‌تواند خود را تنظیم کند، شاید نیازی به خرید چای تولید داخل برای صادرات نباشد. البته پیش‌بینی شده است که اگر شرایط ایجاب کند، این کار را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: کیفیت چای ایرانی به قدری اصلاح شده است که طی این سال‌ها، بخش زیادی از چای ما روانه بازار می‌شود و مشکلی برای فروش نداریم. حداقل در ۶ سالی که من در سازمان چای هستم، یک کیلوگرم چای سنواتی تشکیل نشده است و همه چای تولید داخل روانه بازار مصرف شده است و بخشی از آن هم هر سال، صادر شده است.

رئیس سازمان چای درباره دلایل موفقیت کشاورزان طی این سال‌ها بیان کرد: دولت حمایت‌های خوبی از کشاورزان کرده است. خرید تضمینی مناسبی داشتیم و قیمت‌های خرید برگ سبز چای، متناسب با تورم اصلاح شد.

وی ادامه داد: مساعدت با کارخانجات زمینه اصلاح، بازسازی و نوسازی کارخانجات را فراهم کرد. کیفی سازی و برندسازی انجام شد. برندهای معروفی در حوزه چای داخلی ثبت شده است که در حال فعالیت هستند و این مسئله برای کشاورز انگیزه ایجاد کرده است تا باغات را اصلاح و احیا کند. صندوق تخصصی چای هم تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار داده است.

نرخ ۱۸ هزار تومانی برگ سبز درجه یک

جهانساز درباره قیمت خرید برگ سبز چای در سال جاری بیان کرد: قیمت‌ها را شورای اقتصاد مصوب کرده و این نرخ‌ها به ما ابلاغ شده است. در سال جاری برای هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک ۱۸ هزار تومان و هر کیلو برگ سبز درجه دو ۱۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی درباره زمان برداشت چای از مزارع گفت: امسال به دلیل شرایط اقلیمی برداشت چای کمی دیرتر انجام می‌شود. هر سال از ابتدای اردیبهشت ماه برداشت انجام می‌شد اما امسال از ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت چین اول آغاز می‌شود. شرایط سرما برداشت چای را عقب انداخته است.

جهانساز پیش‌بینی کرد: امسال پنج هزار تن برگ سبز چای از مزارع شمال کشور برداشت شود که ۴۰ درصد آن درجه یک و ۶۰ درصد درجه دو باشد.

وی یادآور شد: چای درجه یک فقط در بهار برداشت می‌شود اما چین تابستان و پاییزه تبدیل به چای درجه دو می‌شود. اگر شرایط اقلیمی مناسب باشد، نسبت چای درجه یک و دو ممکن است به ۵۰-۵۰ هم برسد.

رئیس سازمان چای توضیح داد: در حال حاضر مقدمات برداشت چای فراهم شده است. با کارشناسان ناظر قرارداد بسته شده است. سازمان چای پیش‌بینی‌هایش را برای استقرار ناظرها انجام داده است. کارخانجات همه در حال عقد قرارداد هستند. امیدواریم که مشکلی در این حوزه نداشته باشیم.

نزدیک به ۳۶ هزار تن چای سنواتی داریم

جهانساز درباره حجم چای سنواتی موجود در انبارهای کشور گفت: فعلا دستور بازگشایی انبارهای چای سنواتی صادر نشده است. چای سنواتی موجود متعلق به بانک ملی و سازمان مرکزی تعاون روستایی است. برای بازکردن انبارهای چای سنواتی بانک ملی، مکاتباتی انجام شده است اما تا عادی شدن شرایط دست نگه داشته‌اند.

وی افزود: حجم چای سنواتی در این سال‌ها تغییری نکرده است. حدود ۱۸ هزار تن چای سنواتی بانک ملی داریم که همچنان به قوت خودش باقی است و حجم چای سنواتی سازمان مرکزی تعاون روستایی هم چیزی در همین حدود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha