۰ نفر

خبر خوش میراث فرهنگی برای استان فارس + جزییات

۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۰۰
کد خبر: 832435
خبر خوش میراث فرهنگی برای استان فارس + جزییات

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از آماده شدن پرونده ثبت جهانی شهر باستانی دارابگرد خبر داد و گفت: به‌زودی این اثر شاخص در فهرست یونسکو جای می‌گیرد.

یه گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما،  محمد ثابت اقلیدی امروز ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در مراسم بزرگداشت روز ملی داراب پیشاپیش فرارسیدن میلاد پربرکت امام حسن مجتبی (ع) را تبریک گفت و علت مشهور شدن این شهر به نام  آن حضرت را جایگاه خاص این شهر در صلح‌نامه امام حسن (ع) با معاویه عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان اینکه بخش ارزشمندی از تاریخ ایران و دوره اسلامی در شهر دارابگرد شکل ‌گرفته است، گفت:  این شهر دارای موقعیت سازه‌ای باارزش باستانی فراوان است و قدمت آن به بیش از ۷ هزار سال قبل برمی‌گردد و یکی از محورهای تمدنی ایران محسوب می‌شود.

وی، ثبت روز ملی داراب در تقویم  را نقطه عطفی در تاریخ این شهرستان کهن عنوان کرد و افزود: لازم است با برنامه‌ریزی هدفمند و به‌کارگیری مشارکت‌های اجتماعی به‌ویژه بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و البته انجمن خیرین میراث فرهنگی در عرصه‌های مختلف به پیشرفت پایداری در این منطقه دست‌یابیم.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه داراب با بیش از ۱۲۰ آثار شاخص تاریخی در فهرست ملی و دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی‌ شده و همچنین دو اثر ارزشمند طبیعی و سه پرونده میراث ناملموس در فهرست ملی می‌توانند به جاذبه‌ای  بی‌بدیل تبدیل شود، افزود: از فرصت‌های موجود در این شهرستان می‌توان به‌عنوان رویداد گردشگری بهره برد تا شاهد رونق گردشگری در شهرستان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه گفت: تلاش داریم تا با برنامه‌ریزی‌ها در ایجاد زیرساخت‌های لازم و شرایط مناسب همچنین تعریف رویدادها جذب بیشتر گردشگر داخلی و خارجی را برای شهرستان تاریخی داراب فراهم کنیم.

ثابت اقلیدی بیان کرد: با توجه به ارزشمندی شهر دارابگرد پرونده ثبت جهانی آن آماده ‌شده است و به‌زودی این اثر شاخص در فهرست یونسکو جای می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی چون آبشار فدامی و تنگ رغز اشاره کرد و گفت: باید از این میراث طبیعی  به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری و جذب گردشگران در فصول مختلف فارس بهره ببریم.

ثابت اقلیدی، مرمت کامل آب‌انبار تاریخی فدامی بااعتبار بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون تومان، احداث دیوار حائل آبشار فدامی با اعتبار ۲ میلیارد تومان، شروع مرمت قصر آینه با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان، مرمت بخش‌هایی از خانه سوخکیان با اعتبار یک میلیارد تومان، مرمت چهارطاقی محراب یوشنج با اعتبار  ۱۵۰ میلیون تومان، پایان طرح مطالعات باستان‌شناسی بخش فورگ با اعتبار۱۵۰ میلیون تومان، آموزش کوتاه‌مدت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی در شهر داراب را بخشی از فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در سه‌ماهه اخیر در این شهرستان عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: هم‌اکنون پرونده‌های ثبت ملی میراث طبیعی دشت گل محمدی لایزنگان و تنگه رغز تهیه ‌شده است که طبق برنامه‌ریزی‌ها اردیبهشت‌ماه امسال این پرونده ملی خواهد شد هرچند که این پرونده‌ها قابلیت ثبت در فهرست جهانی را هم دارد.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در این شهرستان نیز گفت: هم‌اکنون بالغ‌ بر ۳۰ میلیارد تومان  سرمایه‌گذاری برای احداث ۳ پروژه بزرگ گردشگری در شهرستان داراب موافقت اصولی دریافت کردند و پیشرفت فیزیکی آن‌ها نیز به  ۴۰ درصد رسیده است.

ثابت اقلیدی همچنین در خصوص مصوباتی که در سال جاری اجرا می‌شود، گفت: ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات ضروری خانه تاریخی سوخکیان، مرمت مسجد جامع داراب با اعتبار یک میلیارد تومان همچنین مرمت چهارطاقی کرسیا ۳۰۰ میلیون تومان و عملیات آواربرداری و مرمت کاخ کیومرث با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان و مرمت انبار غله با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار نیز جهت احداث پلکان مسجد سنگی در نظر گرفته‌شده است.

به گزارش ایسنا، ۵ فروردین‌ماه روز ملی داراب در تقویم ثبت‌ شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha