۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

به ارزندگی زمین و ساختمان / معرفی و تحلیل نماد «ثاخت»

۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۲
کد خبر: 811319
به ارزندگی زمین و ساختمان / معرفی و تحلیل نماد «ثاخت»

صنعت ساختمان یکی از بزرگترین صنایع در جهان است که به صورت پیوسته در حال توسعه و گسترش می باشد. همانطور که میدانیم بازار مسکن ایران چسبندگی قیمتی بالایی دارد و قیمت ها در بازار مسکن حتی در شرایط رکود نیز نسبت به بازارهای موازی کاهش قابل توجهی نداشته است.

تعداد ۲۸ نماد در گروه انبوه سازی و املاک و مستغلات بازار سرمایه داد و ستد میشوند که ثاخت یکی از ده شرکت بزرگ این گروه است که با توجه به NAV محاسبه شده تحلیلگران زیر ارزش ذاتی است . این شرکت با شنیده های نزدیک بودن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، این روزها پرحجم تر از گذشته داد و ستد میشود و با توجه به ورود نقدینگی قابل توجه  طی یک ماه اخیر بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است.  در این گزارش تحلیلی مورد بررسی قرار میگیرد.

معرفی شرکت:

شرکت سرمایه گذاری ساختمان در سال ۱۳۶۴ در تبریز به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۷ طی صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده محل قانونی شرکت از تبریز به تهران منتقل و در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است. در سال ۱۳۸۳ نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و نام شرکت به شرکت بین المللی توسعه ساختمان تغییر یافته است. همچنین شرکت در سال ۱۳۸۵ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. شرکت نهایی گروه، شرکت سرمایه گذاری غدیر (سهامی عام) می باشد.

موضوع فعالیت :

موضوع فعالیت شرکت و شرکت های فرعی آن عمدتا در زمینه های خرید و فروش ملک و زمین به منظور احداث ساختمان، شهرک، مجتمع های مسکونی، احداث کارخانجات و مشارکت و سرمایه گذاری و غیره می باشد.

شرکت بین المللی توسعه ساختمان دارای سابقه بیش از ۳۰ سال در صنعت ساختمان کشور می باشد. این شرکت به عنوان هلدینگ تخصصی بخش ساختمان و مسکن شرکت سرمایه گذاری غدیر، فعالیت های متنوعی به صورت مستقیم و یا از طریق شرکتهای تابعه خود انجام میدهد. موضوع فعالیت شرکت خرید و فروش ملک و زمین به منظور احداث ساختمان، شهرک، مجتمع های سهاختمانی، کارخانجهات، مشهارکت و سرمایه گذاری، احداث و اجاره کارخانجات تولید مصالح سهاختمانی و خریهد و فهروش و اجهاره ابهزار و ماشهین آالت ساختمانی و راهسازی و مصالح ساختمانی در داخل و خارج از کشهور و تأسهیس شهرکت ههای جدیهد بها مشهارکت اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین پذیره نویسی و خرید و فروش سهام و انجام معامالت مربوط به سههام و سه ایر اوراق بهادار داخلی و خارجی و سایر امور مرتبط با فعالیت شرکت. ریسک ها از آنجایی که ماهیت کسب و کار شرکت ساخت پروژه های ساختمانی می‌باشد، برآورد هزینه ها و بهای تمام شده هر پروژه اهمیت بسزایی دارد. اما با وجود تورم افسارگسیخته و کمبود بعضی متریال، ظرف سال های گذشته، تمام این محاسبات را با اشتباه و خطا مواجه کرده است. به طوری که اکنون دیگر نمیتوان برآوردی از بهای تمام شده پروژه ها داشت. چنانچه این وضعیت ادامه یابد، روند سود سازی شرکت را به کلی تحت تاثیر خواهد گذاشت.

سهامداران شرکت:

شرکت سرمایه گذاری رزین پرشیا با ۲۸.۵ درصد سهامدار بزرگترین عمده است. سایر سهامداران در زیر آمده است.

به ارزندگی زمین و ساختمان / معرفی و تحلیل نماد «ثاخت»

شرکت های بورس ثاخت::

دو شرکت آ. س. پ و ثباغ به ترتیب با مالکیت ۳۹٪ و ۹.۲۳٪  

شرکت های غیر بورسی ثاخت:

هلدینگ شامل شرکت بین المللی توسعه ساختمان و شرکت های فرعی آن است.

حوزه فعالیت شرکت های زیر مجموعه شامل بخش ساختمانی و مهندسی مشاور است.

 بخش ساختمانی و درصد مالکیت آن شامل شرکت های فرعی آ س پ (۳۹٪)، تیسا کیش (۱۰۰٪)، پارس سازه (۱۰۰٪)، سرپناه فارس (۹۷.۹۵٪)، افق سازه پایا (۹۸٪) می باشد و شرکت مهندسی مشاور شامل شرکت پیمان غدیر (۱۰۰٪) می باشد.

پروژه های شرکت های فرعی شامل

شرکت تیسا کیش: پروژه تجاری تیسا ۱، پروژه تیسا شهر، پروژه رویای کیش.

رویای کیش ۵۰٪ متعلق به شرکت تیسا کیش و ۵۰٪ متعلق به شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش است.

پروژه تیسا ۱، بر اساس قرارداد با سازمان منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۸۸، زمینی به متراژ ۱۹،۳۸۸ متر مربع به شرکت واگذار گردید. عملیات ساخت از سال ۱۳۹۱ با قرارداد ۶۰ ماه شروع شد. ابتدا پروژه با ۵۰٪ اداری و ۵۰٪ مسکونی طراحی شد و سپس کاربری آن به تجاری تغییر یافت. به علت نامشخص بودن صرفه اقتصادی طرح در وضعیت موجود، ساخت پروژه با ۲۱.۶ درصد پیشرفت فیزیکی و مخارج ۸۶۱.۵ میلیارد ریال متوقف شد.

پروژه تیسا ۲ به دلیل عدم ساخت در موعد مقرر، توسط سازمان منطقه آزاد کیش مورد طرح دعوی کیفری قرار گرفت و رای به نفع وی صادر شد. بر همین اساس قرارداد فوق فسخ شد و شرکت خلع ید گردید.

تیسا شهر: پروژه تیساشهر (دیدار) در سال ۱۳۸۸ در زمینی با متراژ ۳۶،۸۲۱.۵ متر مربع با کاربری مسکونی شروع به کار کرده است. این پروژه شامل ۵ بلوک تیسا شهر A تا E است که بلوک های C، D و E تا شهریور ۱۴۰۰ به پایان رسیده است. تنوع طبقاتی برج ها از ۱۱ تا ۱۵ طبقه است که جمعا شامل ۳۷۸ واحد در منطقه لوپ دیدار احداث شده است.

۱۰۰ درصد این پروژه متعلق به تیسا کیش است که تیسا کیش نیز ۱۰۰ درصد متعلق به ثاخت است.

 شرکت پارس سازه: اسپارو رشت و سایر.

 شرکت افق سازه پایا: پروژه مسکونی مریم مشهد (پیمانکار این پروژه آ س پ است).

پروژه مریم در سال ۱۳۹۰ با زمینی به مساحت ۱۳۹۱ متر مربع و زیر بنای ۱۴،۲۴۴ متر مربع با کاربری مسکونی و سرمایه گذاری شرکت افق سازه پایا ۵۵.۶٪ (ثاخت مالک ۱۰۰٪ شرکت افق سازه پایا است)، مالکین زمین ۲۲٪ و شهرداری مشهد ۲۲.۴٪ آغاز به کار کرده است. در سال ۱۳۹۸ زیر بنای کل به ۱۸،۶۶۴ متر مربع افزایش یافت. آورده مالکین شامل زمین، آورده شهرداری شامل پروانه و آورده شرکت شامل عملیات ساخت است. درصد تکمیل پروژه ۵۵.۵ درصد می باشد.

سایر دارایی ها و پروژه های شرکت ثاخت مانند مگا پارس، پروژه نارنجستان، پروژه تجاری سعدی شیراز، پروژه شمع ساحل و…  می باشد.

پروژه نارنجستان با حدود ۷۰ درصد پیشرفت در نور ایزدشهر استان مازندران قرار دارد. سرمایه گذاران شرکت بین المللی توسعه ساختمان با ۷۳.۵٪ و شرکت نارنجستان زیبای شمال با ۲۶.۵٪ هستند. زیر بنای کل تجاری – تفریحی ۱۰۶،۴۹۰ متر مربع و زیر بنای کل هتل آپارتمان ۵۷،۷۹۲.۵۵ متر مربع است. ۲،۹۵۰ متر مربع از واحد های تجاری آن پیش فروش گردیده است

مجتمع چند منظوره مگاپارس: با طراحی معماری خاص و منحصر به فرد، اولین گرین مال ایران با حدود یک هکتار بام سبز، بزرگ ترین و مدرن ترین پروژه در قلب تهران است. سرمایه گذاران این پروژه شرکت بین المللی توسعه ساختمان (ثاخت) ۳۳٪، شرکت ساختمان معلم ۴۳٪، بخش خصوصی ۲۴٪ هستند. شرکت طرح و توسعه آریا عمران پارس شرکت پروژه مجری طرح می باشد. درصد تکمیل پروژه ۸۳.۶۹٪ است. مساحت زمین ۲۶،۳۴۱ متر مربع، زیر بنای کل ۲۱۵،۲۰۴ متر مربع و زیر بنای مفید آن ۶۸،۶۰۱ متر مربع است. تعداد کل طبقات پروژه، ۱۸ طبقه است.

پروژه شمع ساحل نوشهر: پروژه در خیرود کنار نوشهر استان مازندران قرار دارد. ثاخت مالک ۱۰۰٪ پروژه است. مساحت کل زمین ۱۴،۴۰۰ متر مربع است و کاربری آن هتل آپارتمان با زیر بنای کل ۳۸،۳۳۰ متر مربع می باشد. پیشرفت فیزیکی پروژه ۳۰ ٪ است اما این پروژه متوقف شده و شرکت با برگزاری مزایده به دنیال جذب شریک برای  سرمایه گذاری یا فروش پروژه است. در آخرین مزایده در تاریخ ۰۴/۱۴۰۲ مبلغ ۶۰۱ میلیارد تومان پیشنهاد شد اما مزایده باطل شد.

پروژه سعدی شیراز در منطقه عفیف آباد شیراز واقع شده است. ثاخت مالکیت ۱۰۰٪ را در اختیار دارد.

گزارش عملکرد کدال شرکت:

شرکت در گزارش ۱۲ ماهه منتهی به شهریور حدد ۸۸ میلیارد تومان در آمد از ارائه خدمات داشته است .

تحلیل نموداری ثاخت و پیش بینی روند پیش رو:

دوسناریو با دو رنگ متفاوت برای ثاخت متصور شده ایم. یکی مثلث  و دیگری دیامتریک برای ریزش سال ۹۹ به بعد.

در هر دو صورت الگوی مثلث و دیامتریک تکمیل شده و  پس از اصلاح امسال در قالب E  و یا B از الگوی صعودی مشخص شده یک رشد خوب داریم که شروعش از  مهرماه رخ داده است و از کف ۳۱۵-۳۲۰ تومان شاهد افزایش قیمت سهم بوده ایم. حال در محدوده ۴۳۰ تومان است و انتظار داریم با رعایت حد حمایت ۴۱۵-۴۱۸ تومان روند رشد ادامه دار شود. مقاومت های نزدیک مسیر محدوده ۴۵۸ و سپس ۵۲۰ تومان می باشد و تارگت های بالاتر ۷۹۰ نیز در بازده ۳ ماهه تا ۶ ماهه دور از ذهن نیست.

به ارزندگی زمین و ساختمان / معرفی و تحلیل نماد «ثاخت»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha