۰ نفر

چه کسی معاون اول می‌شود؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۱۸
کد خبر: 843106
چه کسی معاون اول می‌شود؟

اداره کشور با موافقت مقام معظم رهبری به عهده معاون اول خواهد بود و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری با ایشان می‌باشد. اما حالا معاون اول کیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین، طبق قانون اساسی خللی در اداره کشور به وجود نمی‌آید و انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود.

جانشین رییسی کیست؟

طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در زمانی که رئیس جمهور فوت می‌کند و یا اتفاقاتی می‌افتد که رئیس جمهور قادر به اداره امور کشور نیست، در صورتی که رئیس جمهور معاون اول داشته باشد، با اجازه و موافقت رهبری همه مسئولیت‌های رئیس جمهور برای بازه زمانی ۵۰ روزه به معاون اول سپرده می‌شود، یعنی باید ظرف ۵۰ روز انتخابات برگزار شود و رئیس جمهور جدید انتخاب شود، البته قانون اساسی برای برگزاری انتخابات و پیش نیامدن خلل در آن پیش‌بینی‌هایی کرده است از جمله اینکه شورای ۳ نفره شامل رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون اول رئیس جمهور، مسئول برگزاری تمهیدات انتخابات است.

بنابراین فعلا اختیارات شهید رییسی به معاون اول او محمد مخبر خواهد رسید و به نظر می‌رسد فعلا ایشان تا مشخص شدن رییس جمهور جدید در سمت معاون اول نیز مشغول به خدمت رسانی به مردم خواهند بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا سال آینده فقط انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید برگزار شود؟، اظهار کرد: طبعیتا بله، چون بالاخره بحث انتخابات ریاست‌جمهوری را امسال خواهیم داشت، ظرف ۱۵ روز، نسبت به انتخابات شوراها بر همان اساس و ترتیبات قانونی که پیش‌بینی شده، بر همان منوال طی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha