۱ نفر

سردرد پیشانی و بالای سر چه زمانی خطرناک می‌شود ؟ دلایل سردرد

۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰
کد خبر: 808941
سردرد پیشانی و بالای سر چه زمانی خطرناک می‌شود ؟ دلایل سردرد

همه ما یک بار هم که شده سردرد را تجربه کرده‌ایم؛ بیشتر اوقات سردرد در اثر کمخوابی، خستگی یا کم نوشیدن آب است و بعد از چند ساعت از بین می‌رود. اما در برخی از مواقع، سردرد شدید است و نشانه یک مشکل جدی یا بیماری خاصی است و باید فورا مورد توجه و درمان قرار بگیرد.در این مطلب قصد داریم راهنمای کاملی درباره سردرد پیشانی و مواقعی که خطرناک می‌شود، در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سردرد پیشانی چیست؟

سر درد یا Headeach به درد در ناحیه سر و بالای گردن گفته می‌شود که با التهاب و دردناک شدن بافت‌های مغز همراه است. بافت نازکی به نام ضریع جمجمه که سینوس‌ها، استخوان‌ها، چشم و گوش را احاطه می‌کند، با التهاب و درد، موجب کاهش کیفیت زندگی فرد می‌شود. این درد ممکن است یک طرفه یا دو طرفه، خفیف یا شدید باشد و پیشانی تا شقیقه را فرا بگیرد. حتی ممکن است از یک قسمت سر به قسمت‌های دیگر کشیده شود.

مدت زمان سردرد هم ثابت نیست، ممکن است سردرد مدت زمان کوتاهی طول بکشد یا اینکه چندین ساعت فرد را آزار دهد. اگر سردرد پیشانی گاهی اوقات اتفاق بیفتد، جای هراس و نگرانی ندارد و ممکن است به دلیل خستگی یا کم آبی بدن باشد. اما اگر سردرد بیشتر از 14 بار در ماه اتفاق بیفتد باید دنبال پیدا کردن علت و درمان آن باشیم. زیرا ممکن است نشانه یک خطر جدی یا بیماری خاص باشد.

دلایل بروز سردرد چیست؟

برای اینکه بتوانیم درمان مناسبی برای سردرد پیشانی در نظر بگیریم باید ابتدا علت آن را پیدا کنیم. سردرد بر اساس علت ایجاد کننده به دو نوع سردرد اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها درمان خاصی دارند.

  • سردرد اولیه

به سردردهایی گفته می‌شود که بیماری یا مشکل خاصی علت آن نیست. به طور مثال سردرد تنشی یکی از انواع سردرد اولیه است که به دلیل انقباض عضلات سر و گردن ایجاد می‌شود و در مواقعی که فرد تحت استرس و اضطراب زیاد باشد بروز می‌کند. سردرد میگرنی و سردرد خوشه‌ای هم از انواع سردرد اولیه هستند.

  • سردرد ثانویه

سردرد ثانویه به دلیل وجود یک بیماری ثانویه رخ می‌دهند. به طور مثال سردردهای سینوسی به دلیل التهاب و عفونت سینوس‌ها ایجاد می‌شوند یا سردرد برگشتی (MOH) که در اثر مصرف زیاد از حد دارو ایجاد می‌شود و همراه با سستی و ضعف است. حتی در برخی از موارد سردرد ثانویه ممکن است به دلیل تومور و سکته هم ایجاد شود. سردرد پیشانی و بالای سر چه زمانی خطرناک میشود ؟ دلایل سردرد

علائم سردرد پیشانی چیست؟

اولین علامت بروز سردرد، فشار در دو طرف سر است که می‌تواند خفیف تا شدید باشد. این درد به بستن کمربندی دور سر تشبیه می‌شود و اغلب اوقات باعث می‌شود فرد نتواند فعالیت‌های عادی در خانه یا محل کار خود را انجام دهد.

سردرد پیشانی علاوه بر خستگی و کمبود خواب، به دلایل مختلف دیگری مانند خیره شدن بیش از حد به صفحه کامپیوتر و گوشی، مصرف بیش از حد الکل یا سیگار، مصرف غذاهای حاوی نیترات، افسردگی، آلرژی یا تنش هم می‌تواند ایجاد شود.

شیوه تشخیص سردرد چگونه است؟

اولین قدم پزشک برای درمان سردرد، تشخیص علت آن است. به همین دلیل پزشک ابتدا شرح حالی از بیمار تهیه می‌کند که شامل اطلاعاتی نظیر سن بیمار، سابقه خانوادگی بروز سردرد، بیماری‌هایی که فرد به آن مبتلا است، داروهای مصرفی توسط بیمار، کنترل میزان قند خون و فشار خون است.

همچنین پزشک برای درمان باید بداند سردرد از چه زمانی شروع شده، محل بروز سردردها دقیقا در کدام قسمت سر است؛ چه ساعتی از شبانه روز درد شروع می‌شود و چقدر طول می‌کشد.

اما با توجه به اینکه این اطلاعات به تنهایی کافی نیست، پزشک از آزمایشات تشخیصی مانند سی تی اسکن یا ام آر آی هم استفاده می‌کند تا بتواند تشخیص درستی دهد.

یکی از توصیه‌های مهم در مواجهه با سردرد مراجعه به موقع به پزشک است. اگر از داروهای بدون نسخه استفاده کردید و سردرد کاهش پیدا نکرد بهتر است خوددرمانی را کنار بگذارید و به دکتر متخصص مغز و اعصاب تهران مراجعه کنید تا با تشخیص دقیق، داروی مناسبی تجویز کند و از ایجاد عوارض ناخوشایند جلوگیری نماید.

چه موقعی سردرد پیشانی خطرناک است؟

Headache Types and Treatments | Sutter Health

همانطور که گفتیم سردرد اولیه خوش خیم است و با استراحت کردن، غذا و آب کافی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر با خوابیدن و کم شدن تنش و اضطراب همچنان سردرد باقی بماند یا تشدید شود باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی سردرد پیشانی را تشخیص دهد.

علائم خطری که هنگام بروز سردرد باید نسبت به آن‌ها حساس باشیم شامل موارد زیر است.

  • سفت شدن عضلات گردن

  • حالت تهوع و استفراغ

  • اختلال دید

  • ضعف شدید

  • تب و تشنج

  • سردرد با دوبینی یا تاری دید

  • سردرد در بیماران مبتلا به سرطان یا بیماری‌های خود ایمنی

  • سردرد همراه با فشار خون بالا

  • تشدید سردرد با فعالیت کردن، ورزش یا راه رفتن

  • سردرد همراه با گیجی و اختلال هوشیاری

اگر هر کدام از این نشانه‌ها را مشاهده کردید باید حتما به اورژانس مراجعه کنید و تحت مراقبت فوری قرار بگیرید. زیرا این سردردها ممکن است نشانه شرایط خطرناک مانند سکته، آنسفالیت و مننژیت، سردرد به دلیل تومور یا حمله پانیک، التهاب عروق، فشار خون بالا باشد.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد دلیل سردرد فشار و تنش‌های روانی شدید است، شما را به روانپزشک (اعصاب و روان) تهران ارجاع می‌دهد تا در صورت لزوم، تحت درمان دارویی قرار بگیرید و بتوانید با درمان اختلال روانی از شر سر درد خلاص شوید.

جمع‌بندی

سردرد پیشانی یکی از عارضه‌های آزاردهنده است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و کیفیت زندگی را پایین می‌آورد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات دقیق و کاملی درباره دلایل بروز و نشانه‌های خطر آن بیان کنیم. امیدواریم این اطلاعات به حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

وبسایت نوبت دهی آنلاین پزشکان متخصص در تهران

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha