۰ نفر

آیا شب ادراری کودکان نگران کننده است؟

۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۹:۴۲
کد خبر: 806849
آیا شب ادراری کودکان نگران کننده است؟

فوق تخصص کلیه کودکان و دانشیار گروه کودکان علوم پزشکی کرمانشاه گفت:رختخواب خیس در شب، یک مادردرمانده و ناامید و پدری عصبانی صحنه های آشنا در بسیاری از خانه ها است اما این مساله نشانه ای از آموزش نادرست توالت کردن نیست و باید خاطر نشان کرد که این موضوع می تواند بخشی از رشد طبیعی کودک باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، دکتر محمد رضا توحیدی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به طور کلی در اغلب  خیس کردن های شبانه  قبل از 5 سالگی  جای نگرانی  وجود ندارد و باید به کودک فرصت داد. در این سن، کورتکس مغز  هنوز تکامل کافی برای  کنترل مثانه را بدست نیاورده است، البته در شب ادراری های که بعد از 5 سالگی ادامه یابد و یا شب ادراری های که به صورت ثانویه و بعد از یک دوره خشک بودن کودک ایجاد میشود و یا شب ادراری هایی که با روز ادراری همراه میشود، نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی کامل وجود دارد.

 دکتر توحیدی با بیان اینکه شب ادراری در پسرها دوبرابر دخترهاست وهیچکس به طور قطعی نمی داند چه چیزی موجب شب ادراری می شود گفت: عوامل مختلفی نظیر عدم تعادل هورمونی ومثانه های کوچک و یا بیش فعال ،عفونت های ادراری،قطع تنفس های کوتاه زمان خواب ،یبوست و حتی مشکلات مهمی مانند دیابت به خصوص در شب ادراری های ثانویه  ممکن است نقش داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: اگر شب ادراری کودک شما بنا به تشخیص پزشک از نوع اولیه بوده و ناشی از بیماری زمینه ای دیگری نباشد جای نگرانی وجود ندارد و به مرور زمان حتی بدون  مصرف دارو خود به خود برطرف میشود ولی در اکثرا مواقع به علت تاثیراتی که از نظر روانی  بر  کودک و والدین  میگذارد ،  ترجیح داده میشود که مداخلات درمانی انجام شود.

دکتر توحیدی عنوان کرد: روشهای درمانی شامل راههای تشویقی با کارتهای جایزه یا دادن برچسبهای ستاره دار به ازای هر شب خشک ماندن   ، عدم مصرف آب زیاد و نوشیدنیهای ادراراور درساعات منتهی به خواب  , عدم مصرف لبنیات و نمک و شیرینی  قبل از خواب ،استفاده از اسپری بینی  یا قرص های حاوی هورمون ضد ادرار در قبل از خواب ، ودر  موارد مقاوم از داروهایی که باعث افزایش حجم  مثانه میشوند و یا داروهای ضد افسردگی هم استفاده میشود.

وی افزود: البته  گاهی نیاز به ارجاع به فیزیوتراپ و انجام فیزیوتراپی عضلات کف لگن نیز وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha