۰ نفر

نمودار شمعی چیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۴
کد خبر: 803851
نمودار شمعی چیست؟

نمودار شمعی نوعی نمودار قیمت است که در تحلیل فنی استفاده می‌شود و قیمت‌های بالا، پایین، باز شدن و بسته شدن یک اوراق بهادار را برای یک دوره‌ی خاص نمایش می‌دهد.

این نمودار از تجار و بازرگانان برنج ژاپنی برای ردیابی قیمت‌ها و حرکت روزانه‌ی بازار، صدها سال قبل از محبوب شدن آن در ایالات متحده، سرچشمه گرفت. بخش وسیع نمودار شمعی «بدن واقعی» نامیده می‌شود و به سرمایه‌گذاران می‌گوید که آیا قیمت پایانی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت اولیه بوده است (رنگ مشکی/قرمز برای سهامی که پایین‌تر بسته شود و رنگ سفید/سبز برای سهامی که بالاتر بسته شود).

نکات کلیدی
⦁    نمودارهای شمعی قیمت‌های بالا، پایین، باز شدن و بسته شدن یک اوراق بهادار را برای یک دوره‌ی خاص نشان می‌دهد.
⦁    نمودارهای شمعی از تجار و بازرگانان برنج ژاپنی برای ردیابی قیمت‌ها و حرکت روزانه‌ی بازار، صدها سال قبل از رایج شدن آن در ایالات متحده، سرچشمه گرفته‌اند.
⦁    معامله‌گرانی که به دنبال الگوهای نموداری هستند، می‌توانند از نمودارهای شمعی استفاده کنند.

اصول اولیه‌ی یک نمودار شمعی
 

سایه‌های نمودار شمعی، نقاط بالا و پایین روز و تفاوت آن‌ها با نقاط باز شدن و بسته شدن روز را نشان می‌دهند. شکل یک نمودار شمعی بر اساس رابطه‌ی بین قیمت‌های بالا، پایین، باز شدن و بسته شدن روز متفاوت است.
نمودارهای شمعی بازتاب‌کننده‌ی تأثیر احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به قیمت اوراق بهادار هستند و تحلیلگران فنی از آن‌ها برای تعیین زمان وارد و خارج شدن از معاملات استفاده می‌کنند. نمودار شمعی بر پایه‌ی فنی است که در دهه‌ی ۱۷۰۰ در ژاپن برای ردیابی قیمت برنج ساخته شد. نمودارهای شمعی فنی مناسب برای معامله‌ی هرگونه دارایی مالی نقدینه، مانند سهام، ارز و قراردادهای آتی، هستند.
نمودارهای شمعی بلند با رنگ سفید/سبز، نشان‌دهنده‌ی فشار خرید قوی هستند؛ این امر معمولاً نشان می‌دهد که قیمت صعودی است. با این حال، آن‌ها را باید در چارچوب ساختار بازار درنظر گرفت و نه به صورت جداگانه. به عنوان مثال، یک شمع سفید صعودی احتمالاً اگر در یک کف حمایتی بزرگ شکل بگیرد، اهمیت بیشتری خواهد داشت. نمودارهای شمعی بلند با رنگ مشکی/قرمز نشان‌گر فشار قابل توجهی برای فروش هستند. این امر نشان می‌دهد که قیمت نزولی است. یک الگوی بازگشتی و صعودی رایج، که به آن چکش گفته می‌شود، زمانی شکل می‌گیرد که قیمت پس از باز شدن به میزان قابل توجهی کاهش یابد، سپس با افزایش متعاقب در نزدیکی اوج بسته شود. نمودار شمعی نزولی معادل با این الگو با عنوان مرد حلق‌آویز شناخته می‌شود. این نمودارهای شمعی ظاهری شبیه به یک آبنبات چوبی مربعی دارند و معامله‌گرانی که به‌دنبال انتخاب یک اوج یا قعر در بازار هستند، اغلب از آن‌ها استفاده می‌کنند.

واقعیت مختصر: معامله‌گران می‌توانند از علامت‌های نمودار شمعی برای تحلیل تمام دوره‌های معاملاتی، از جمله چرخه‌های روزانه یا ساعتی (حتی برای چرخه‌های دقیقه‌ای روز معاملاتی) استفاده کنند.

الگوهای معاملاتی شمعی دو روزه


استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت زیادی براساس الگوهای شمعی وجود دارد. الگوی فراگیر یک بازگشت روند بالقوه را نشان می‌دهد؛ نمودار شمعی اول بدنه‌ی کوچکی دارد که به طور کامل با شمع دوم پوشیده شده است. هنگامی که این الگو در پایان یک روند نزولی ظاهر می‌شود به عنوان یک الگوی فراگیر صعودی و در پایان یک روند صعودی، یک الگوی فراگیر نزولی نامیده می‌شود. حرامی یک الگوی بازگشتی است که در آن شمع دوم کاملاً در داخل شمع اول قرار دارد و از نظر رنگ مخالف است. در یک الگوی مرتبط، صلیب حرامی دارای یک شمع دوم از نوع دوجی است؛ یعنی زمانی که باز و بسته شدن عملاً با هم برابر هستند.

الگوهای معاملاتی شمعی سه‌روزه


ستاره‌ی شب یک الگوی بازگشتی نزولی است که در آن اولین شمع به روند صعودی ادامه می‌دهد. شمع دوم با یک شکاف صعودی تشکیل شده و بدنه‌ای باریک دارد. شمع سوم زیر نقطه‌ی وسط شمع اول بسته می‌شود. ستاره‌ی صبح یک الگوی بازگشتی صعودی است که در آن شمع اول بلند و بدنه‌ای به رنگ سیاه/قرمز دارد و به دنبال آن شمعی کوتاه است که با یک شکاف نزولی تشکیل می‌شود؛ این الگو با یک شمع سفید/سبز با بدنه‌ای بلند تکمیل می‌شود که بالای نقطه‌ی وسط شمع اول بسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha