۰ نفر

گزارش سالانه چیست و بخش های آن کدام اند؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵
کد خبر: 714827
گزارش سالانه چیست و بخش های آن کدام اند؟

گزارش سالانه سندی است که شرکت‌ها برای سهامداران منتشر می‌کنند و در آن وضعیت مالی و عملیات شرکت در سال گذشته را توضیح می دهند.

در صفحه اول گزارش اغلب ترکیب چشمگیری از تصاویر، عکس‌ها و روایت همراه آن‌ها ارائه می‌شود که همگی فعالیت‌های شرکت در طی سال گذشته را شرح می‌دهند و همچنین ممکن است پیش‌بینی‌هایی درباره آینده شرکت نیز ارائه کند. صفحات پشتی گزارش شامل اطلاعات دقیق مالی و عملیاتی است.

نکات کلیدی

پس از سقوط بازار سهام در سال 1929 قوانینی تصویب شدند که به موجب آن‌ها گزارش سالانه به یکی از اجزای عادی رویه گزارشگری مالی شرکت ها تبدیل شد.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک ثبت شده نیز باید هر سال گزارش سالانه کاملی را بین سهامداران خود توزیع کنند.

آشنایی با گزارش های سالانه

پس از سقوط بازار سهام در سال 1929 که قانونگذاران گزارش‌های مالی استانداردسازی شده شرکتی را الزامی ساختند، گزارش‌های سالانه به یک الزام قانونی برای شرکت‌های سهامی عام تبدیل شد. هدف گزارش سالانه الزامی، افشای عمومی فعالیت‌های عملیاتی و مالی یک شرکت در سال گذشته بود. این گزارش معمولاً برای سهامداران و سایر گروه‌های ذینفعی که از آن برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت و تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در آن استفاده می‌کنند، منتشر می‌شود.

به طور معمول، گزارش سالانه شامل بخش های زیر است:

اطلاعات عمومی شرکت

نکات مهم عملیاتی و مالی

نامه مدیر عامل به سهامداران

متن روایی، تصاویر و عکس‌ها

بحث و تحلیل مدیران (MD&A)

صورتهای مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد

یادداشت های صورت های مالی

گزارش حسابرس

خلاصه‌ای از اطلاعات مالی

سیاست های حسابداری

مهم

سرمایه گذاران فعلی و بالقوه، کارمندان، اعتباردهندگان، تحلیلگران و هر شخص ذینفع دیگر عملکرد شرکت‌ها را با استفاده از گزارش سالانه آن‌ها تجزیه و تحلیل می کنند.

در ایالات متحده، نسخه دقیق تر گزارش سالانه به عنوان فرم K-10 نامیده می شود و بایستی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ارائه شود. شرکت ها می توانند گزارش های سالانه خود را به صورت الکترونیکی و از طریق بانک اطلاعاتی EDGAR SEC ارسال کنند. شرکت هایی که موظف به انتشار گزارش سالانه خود هستند هنگام برگزاری مجامع سالانه برای انتخاب مدیران باید گزارش های سالانه را برای سهامداران خود ارسال کنند. طبق قوانین نمایندگی، شرکت‌های گزارش‌دهنده موظفند مطالب مربوط به نمایندگی از جمله گزارش‌های سالانه خود را در وب‌سایت‌های شرکت ارسال کنند.

ملاحظات ویژه

گزارش سالانه حاوی اطلاعات کلیدی در مورد وضعیت مالی شرکت است که برای اندازه گیری موارد زیر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد:

  • توانایی شرکت برای پرداخت بدهی های خود در زمان سررسید
  • تشخیص سود یا زیان کردن شرکت در سال مالی گذشته
  • میزان رشد شرکت طی چند سال
  • چه مقدار از سود شرکت برای رشد عملیات خود حفظ شده است
  • نسبت هزینه های عملیاتی به درآمد ایجاد شده

گزارش سالانه همچنین تعیین می کند که آیا اطلاعات ارائه شده با اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) مطابقت دارند یا خیر. این تاییدیه به عنوان «اظهارنظر مستقل» در بخش گزارش حسابرس برجسته خواهد شد.

تحلیلگران بنیادی همچنین سعی می کنند با تجزیه و تحلیل جزئیات ارائه شده در گزارش سالانه شرکت، مسیر آینده آن را درک کنند.

گزارش های سالانه صندوق سرمایه گذاری مشترک

در مورد صندوق های سرمایه گذاری مشترک، گزارش سالانه یک سند الزامی است که در هر سال مالی در اختیار سهامداران یک صندوق قرار می گیرد. این گزارش جنبه های خاصی از عملیات و شرایط مالی یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را افشا می کند. برخلاف گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، گزارش‌های سالانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از نظر ارائه اطلاعات «وانیلی ساده» نامیده می‌شوند که نحوه ارائه اطلاعات در آن‌ها را به بهترین وجه ممکن توصیف می‌کند.

  • گزارش سالانه صندوق سرمایه گذاری مشترک همراه با امیدنامه صندوق و بیانیه اطلاعات اضافی منبعی از داده ها و نحوه عملکرد چند ساله صندوق را در اختیار سهامداران صندوق و همچنین سرمایه گذاران احتمالی آن قرار می‌دهد. متأسفانه، بیشتر اطلاعات به جای کیفی به شکل کمی ارائه می‌شوند و هدف آن‌ها بیشتر عمل به وظیفه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای افشای الزامی اطلاعات حسابداری است.

تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت می‌شوند، ملزم به ارسال گزارش کامل به همه سهامداران در هر سال هستند. این گزارش نشان می دهد که این صندوق در سال مالی چه عملکردی داشته است. اطلاعاتی که می توان در گزارش سالانه یافت عبارتند از:

  • جدول، نمودار یا گراف دارایی ها بر اساس هر دسته (به عنوان مثال، نوع اوراق بهادار، بخش صنعت، منطقه جغرافیایی، کیفیت اعتبار یا سررسید)
  • صورت های مالی حسابرسی شده، شامل فهرست کامل یا چکیده (50 برتر) دارایی ها
  • صورتهای مالی فشرده
  • جدولی که بازده صندوق را برای دوره های 1، 5 و 10 ساله نشان می دهد
  • بحث مدیران در مورد عملکرد صندوق
  • اطلاعات مدیریتی درباره مدیران و مسئولین مانند نام، سن و سمت
  • حق الزحمه یا پاداش پرداختی به مدیران، مسئولین و دیگران