۰ نفر

فروشنده کیست؟ انواع فروشنده ها و بررسی نحوه عملکرد فروشندگان

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۱
کد خبر: 713869
فروشنده کیست؟ انواع فروشنده ها و بررسی نحوه عملکرد فروشندگان

فروشنده یک اصطلاح عمومی برای هر فردی است که کالا یا خدماتی را خرید و فروش می کند.

​اصطلاح «فروشنده» معمولاً برای توصیف نهادهایی استفاده می‌شود که برای کالاهایی که ارائه می‌کنند پول پرداخت کرده‌اند و سازنده اصلی آن‌ها نیستند. با این حال، فروشنده می تواند هم به عنوان تامین کننده (یا فروشنده) کالا و هم به عنوان تولید کننده فعالیت کند.

نکات کلیدی

فروشنده محصولات و خدمات را خریداری می کند و سپس آنها را به شرکت یا فرد دیگری می فروشد.

خرده فروشان بزرگ مانند Target برای عرضه محصولات خود به فروشندگان مختلف و متعددی متکی هستند تا کالاها را در قیمت عمده‌فروشی از آن‌ها خریداری کنند و با قیمت خرده‌فروشی بالاتر به مصرف‌کنندگان به فروش برسانند.

تولیدکننده ای که مواد خام را به کالای نهایی تبدیل می کند، فروشنده کالاها به خرده فروشان یا عمده فروشان به حساب می‌آید.

نحوه عملکرد فروشندگان

فروشنده که به عنوان تامین کننده نیز شناخته می شود، یک فرد یا نهاد تجاری است که چیزی را می فروشد. فروشنده معمولاً مکانی برای خرید کالاها و خدمات خود پیدا می کند. فروشنده پس از به دست آوردن اقلام ضروری، اجناس خود را به هر روشی که برای وی مناسب تر است، بازاریابی می‌کند و به فروش می رساند. به عنوان مثال، اگر فروشنده یک کامیون اغذیه‌فروشی سیار باشد، فروشنده ابتدا اطمینان حاصل می کند که مواد غذایی لازم برای تهیه اقلام منو و تغذیه تعداد مشخصی مشتری در خودروی وی وجود دارد، سپس به منطقه مورد نظر می رود و مواد غذایی خود را به مشتریان عرضه می‌کند.

فروشنده/تامین کننده

برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی‌های بزرگ مانند تارگت و والمارت، معمولاً فهرستی از فروشندگان مختلف دارند که کالاهای خود را با قیمت عمده‌فروشی از آن‌ها خریداری می‌کنند. این فروشگاه به نوبه خود، این کالاها را با قیمت خرده فروشی به مشتریان خود می فروشند. فروشنده ای که کالاهای یکی از این فروشگاه های بزرگ را تامین می کند برای برنامه ریزی، خرید و ارائه کالاها و خدماتی که برای ارائه آن‌ها قرارداد بسته است به عملیات بسیار بزرگ تری نیاز دارد.

کسب‌وکار به کسب‌وکار

بسیاری از فروشندگان به‌عنوان سازمان‌های فروش کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) عمل می‌کنند و بخش‌هایی از یک محصول نهایی را برای تولید آن در اختیار کسب‌وکار دیگری قرار می‌دهند. برای مثال، اگر کسب‌وکار کوچک شما ابزارک‌هایی را با استفاده از ابزارهای دیگر تولید می‌کند، باید فروشنده‌هایی را برای خرید تمام ابزارهای مورد نیاز خود پیدا کنید. ممکن است فروشنده‌ای را بیابید که همه آنها را برای فروش عرضه می‌کند یا مجبور شوید چندین فروشنده مختلف را برای خرید ابزارهای لازم برای ساخت ویجت های خود پیدا کنید.

شما نیز به نوبه خود می توانید ویجت های خود را در یک پلتفرم خرده فروش آنلاین بفروشید و خودتان فروشنده شوید.

خدمات

برخی از فروشندگان خدماتی را به نهادهایی با اندازه و در سطوح مختلف عرضه می‌کنند. به عنوان مثال، بخش منابع انسانی یک شرکت بزرگ ممکن است جشن تعطیلاتی را برای کارکنان خود برنامه ریزی کند. بسیاری از این شرکت‌ها فروشندگان خارجی را برای عرضه کالا و خدمات این رویدادها به کار می‌گیرند. گاهی اوقات، رویداد بزرگتر از آن است که در ساختمان های متعلق به خود کسب و کار برگزار شود، بنابراین بخش مربوطه بایستی مکان دیگری را برای برگزاری این رویداد انتخاب کند که در این صورت مالک فضای برگزاری رویداد در هنگام رزرو مکان و امضای قرارداد، فروشنده به حساب می‌آید.

واقعیت سریع

ایالت ها اکثر فروشندگان را ملزم به دریافت مجوز فعالیت می‌سازند. اگر قصد دارید فروشنده شوید یا از یک فروشنده استفاده کنید، پیش از انجام این کار حتما با اداره مجوز کسب‌وکار ایالتی خود تماس بگیرید تا از الزامات کسب مجوز اطلاع پیدا کنید.

پس از آن، بخش منابع انسانی این شرکت به سراغ متخصصان دکوراسیون فضای درونی ساختمان‌ها می‌رود و این افراد نیز پس از استخدام توسط این بخش برای تبدیل فضای رویداد به یک مهمانی موضوعی به فروشنده تبدیل می‌شوند. پس از آماده‌سازی دکوراسیون متناسب با رویداد، با یک شرکت پذیرایی نیز برای عرضه مواد غذایی و نوشیدنی در مهمانی قرارداد بسته می شود. این شرکت در هنگام ارائه این خدمات به فروشنده‌ای برای شرکت میزبان مهمانی تبدیل می شود.

انواع فروشنده‌ها

انواع مختلفی از فروشندگان وجود دارند، اما به طور کلی همه آنها در یک یا دو گروه از چهار دسته زیر قرار می گیرند:

تولید کننده: تولیدکنندگان مواد خام را به کالای نهایی تبدیل می‌کنند و به عمده فروشان و خرده فروشان می فروشند.

خرده فروش: خرده فروشان شرکت هایی هستند که محصولات را از فروشندگان دیگر خریداری می‌کنند و به مصرف کنندگان می فروشند. به عنوان مثال، تارگت فروشنده ای است که لوازم خانگی و سایر محصولات خانگی را می فروشد.

عمده فروش: عمده فروشان عموماً محصولات را به صورت عمده خریداری می‌کنند و به خرده فروشان می فروشند. برخی از عمده فروشان کالاهای خود را به طور مستقیم به مصرف کنندگان نیز می فروشند – این عمده‌فروشان معمولاً با نام عمده فروش – خرده فروش شناخته می شوند.

ارائه دهنده خدمات: نهادهای ارائه دهنده خدمات، خدماتی را به مشاغل و مصرف کنندگان ارائه می دهند.

ملاحظات ویژه

فروشندگان در سراسر زنجیره تامین که از مجموع همه افراد، سازمان ها، منابع، فعالیت ها و فناوری های استفاده شده برای تولید و فروش محصولات یا خدمات تشکیل شده است، یافت می شوند. زنجیره تامین با تولید و تحویل مواد خام آغاز می شود. با فروش و تحویل نهایی محصول به پایان می رسد.

تولیدکنندگان و خرده فروشان سعی می کنند تا آنجا که ممکن است زنجیره تامین را کوتاه‌تر کنند، زیرا می دانند که هزینه نهایی محصول با وجود هر حلقه در زنجیره تامین افزایش می یابد. به طور معمول، زنجیره تامین از سه بخش تشکیل شده است: تولید کننده، فروشنده و واسطه‌های توزیع کننده یا خرده‌فروشان که با این نام شناخته‌تر شده هستند فروشندگان می توانند ارزان تر از زنجیره تامین متعارف باشند زیرا برخی از حلقه های زنجیره تامین را دور می‌زنند.