۰ نفر

منظور از نرخ ارز چیست؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵
کد خبر: 711903
منظور از نرخ ارز چیست؟

نرخ مبادله ارز ارزش پول یک کشور را در مقابل ارز یک کشور یا منطقه اقتصادی دیگر نشان می‌دهد.

نرخ مبادله ارز ارزش پول یک کشور را در مقابل واحد پول یک کشور یا منطقه اقتصادی دیگر نشان می‌دهد. به عنوان مثال، برای خرید یک یورو چند دلار آمریکا لازم است؟ در 3 ژوئن 2022، نرخ مبادله این دو ارز 1.0721 است، به این معنی که برای خرید 1 یورو به 1.0721 دلار نیاز است.

نکات کلیدی

اغلب نرخ های مبادله ارز شناور و آزاد هستند و بر اساس عرضه و تقاضا در بازار افزایش یا کاهش می‌یابند.

برخی از نرخ‌های مبادله ارز شناور و آزاد نیستند و به ارزش سایر ارزها تثبیت شده‌اند و ممکن است تغییرات آن‌ها محدودیت‌هایی داشته باشند.

آشنایی با نرخ مبادله ارز

به طور معمول، مظنه نرخ مبادله ارز با استفاده از نام اختصاری پول ملی کشوری که نشان دهنده آن است، بیان می شود. به عنوان مثال، نام اختصاری USD نشان دهنده دلار آمریکا است، در حالی که EUR نشان دهنده یورو است. برای اعلام مظنه جفت ارز دلار و یورو، از نماد EUR/USD استفاده می‌شود. در مورد ین ژاپن، این نماد USD/JPY یا دلار به ین است. نرخ مبادله 100 به این معنی است که 1 دلار ایالات متحده برابر با 100 ین است.

به طور معمول، نرخ مبادله ارز ممکن است شناور و آزاد یا ثابت باشد. نرخ مبادله ارز شناور و آزاد به دلیل تغییرات بازار ارز افزایش و کاهش می یابد. نرخ مبادله ارز ثابت به ارزش یک ارز دیگر متصل است. به عنوان مثال، ارزش دلار هنگ کنگ در محدوده 7.75 تا 7.85.2به دلار آمریکا تثبیت شده است و این بدان معناست که ارزش دلار هنگ کنگ در برابر دلار آمریکا در این محدوده باقی خواهد ماند.

نرخ مبادله ارز می تواند دارای ویژگی خاصی باشد که به آن نرخ لحظه‌ای یا ارزش نقدی می گویند که ارزش بازاری فعلی آن است. از طرف دیگر، نرخ مبادله ارز ممکن است ارزش آتی نیز داشته باشد، که بر اساس انتظارات برای افزایش یا کاهش ارزش ارز نسبت به قیمت لحظه ای آن تعیین می‌شود.

مقادیر نرخ آتی ممکن است به دلیل تغییر انتظارات برای نرخ‌های بهره آتی یک کشور در مقابل کشور دیگر تغییر کنند. به عنوان مثال، فرض کنید که معامله گران تصور می‌کنند که منطقه یورو سیاست پولی تسهیل کمی را در مقابل ایالات متحده اتخاذ کرد که در این حالت، معامله گران می توانند دلار را در مقابل یورو خریداری کنند و در نتیجه ارزش یورو کاهش یابد.

نرخ مبادله ارز هم‌چنین می تواند برای یک کشور یکسان متفاوت باشد. برخی کشورها ارزهای محدودی دارند و مبادله آنها را به داخل مرزهای کشور خود محدود کرده اند. در برخی موارد، نرخ مبادله داخلی و خارجی برای ارز این کشورها وجود خواهد داشت. به طور کلی، در داخل مرزهای یک کشور نرخ ارز مطلوب تری را می توان در مقایسه با خارج از مرزهای آن پیدا کرد. همچنین، ارزش یک ارز محدود شده ممکن است توسط دولت آن تعیین شود.

چین نمونه‌ی اصلی کشورهایی است که این ساختار نرخ مبادله ارز را اتخاذ کرده‌اند. علاوه بر این، یوان چین ارزش است که ارزش آن توسط دولت کنترل می شود. هر روز، دولت چین ارزش میانی مشخصی را برای این ارز تعیین می کند و به یوان اجازه می دهد تا در فاصله 2 درصدی از این نرخ میانی معامله شود.

مثال نرخ ارز

جان از خانه اش در نیویورک به آلمان سفر می کند و می خواهد مطمئن شود که وقتی به آلمان می رسد به میزان ۲۰۰ دلار یورو در اختیار داشته باشد. به صرافی محلی مراجعه و مشاهده می‌کند که نرخ مبادله فعلی صرافی 1.20 است. یعنی اگر 200 دلار مبادله کند، در ازای آن 166.66 دریافت خواهد کرد.

در این حالت معادله تبدیل ارز عبارت است از: دلار ÷ نرخ مبادله = یورو

-یا-

200 دلار ÷ 1.20 = 166.66 یورو

جان از سفر بازمی‌گردد و حالا می خواهد یوروش را با دلار عوض کند. او هرگز از 166.66 یورو خود استفاده نکرد و اکنون مشاهده می‌کند که نرخ مبادله ارز به 1.15 کاهش یافته است. او 166.66 یورو خود را مبادله می کند و چون نرخ مبادله ارز در زمانی که در مسافرت بود کاهش یافته است تنها 191.67 دلار دریافت می کند. علت اینکه پس از بازگشت از سفر در ازای همان مبلغ 166.66 یورویی خود دلار کمتری دریافت می‌کند کاهش ارزش یورو در مقابل دلار در این مدت است.

در این مورد، معادله تبدیل ارز برعکس است: یورو x نرخ مبادله = دلار

-یا-

166.66 × 1.15 = 191.66 دلار

با این حال، همه ارزها یکسان عمل نمی کنند. به عنوان مثال، ین ژاپن به روش متفاوتی محاسبه می‌شود. در این حالت، دلار در مقابل ین قرار می گیرد، مانند USD/JPY.

معادله تبدیل USD/JPY این است: دلار x نرخ مبادله = ین

فرض کنید شخصی که به ژاپن سفر می کند و می خواهد 100 دلار را به ین تبدیل کند و نرخ تبدیل آن‌ها 110 است. این مسافر در ازای 100 دلار خود 11000 ین دریافت می کند. برای تبدیل دوباره ین به دلار باید مقدار ارز را بر نرخ مبادله تقسیم کرد.

100 دلار در 110 = 11000.00 ین

-یا-

11000/110 ین = 100 دلار.