۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد‌آنلاین:

رشد نقدینگی بزرگ‌ترین‌چالش اقتصاد کشور/ مدیریت بازار ارز در گرو کنترل نقدینگی است

۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 288030
رشد نقدینگی بزرگ‌ترین‌چالش اقتصاد کشور/ مدیریت بازار ارز در گرو کنترل نقدینگی است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط فعلی چالش اصلی و بزرگ بانک مرکزی و اقتصاد کشور رشد نقدینگی است، گفت: مهم‌ترین اقدامی که در شرایط فعلی باید انجام شود مدیریت نقدینگی و سروسامان دادن به وضعیت نظام بانکی و نحوه فعالیت بانک‌ها است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛تیمور رحمانی، استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه نقدینگی طی سال‌های گذشته به صورت فزاینده رشد کرده و تبعات آن در آینده بزرگترین چالش است، به مدیریت وضعیت ارزی کشور نیز اشاره کرد و گفت: در بخش ارزی با توجه به تاثیر رشد نقدینگی و همچنین عوامل بیرونی شرایط دشوار است و می توان گفت با شرایط موجود هر کسی حاضر نبود که مدیریت بانک مرکزی را قبول کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه می توان به مدیریت دکتر همتی به عنوان یکی از مدیران باسابقه بانکی با توجه به توانمندی‌شان امیدوار بود، اضافه کرد: البته نباید توقع جامعه بالا باشد چرا که تصمیمات نادرستی در گذشته اتخاذ شده و اکنون زمان بروز آثار آنها فرا رسیده است به عنوان مثال اگر شاهد افزایش تورم باشیم باید بدانیم که تاثیر رشد نقدینگی موجب جهش تورم شده است.

رحمانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اقدامی که در شرایط فعلی باید انجام شود مدیریت نقدینگی و سروسامان دادن به وضعیت نظام بانکی و نحوه فعالیت بانک‌ها است، تاکید کرد: در این راستا باید دید که از چه ابزارها و سیاست‌های پولی جدیدی می‌توان استفاده کرد تا رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها، رابطه دولت و بانک‌ها و دولت با بانک مرکزی  به صورت درست تنظیم شود.

او ادامه داد: مسئله اصلی این است که باید جلوی رقابت ریسک آمیز بانک‌ها گرفته شود، بانک ها گرفتار بازی نرخ‌ سود شده‌اند. منابع بانکی در پروژه‌هایی گیر کرده که عایدی نداشته و در نتیجه وارد فعالیت‌های پرریسک شده است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه باید با یک برنامه میان مدت از رشد نقدینگی جلوگیری کرد، تصریح کرد: در واقع دولت باید به اقداماتی متوسل شود که فشار به بانک مرکزی برای تزریق منابع به درون اقتصاد کاهش یابد.

به گفته رحمانی به یکسال زمان نیاز داریم تا آثار اتفاقاتی را که در زمینه رشد نقدینگی رخ داده کاهش دهیم و آرامش را به اقتصاد برگردانیم.

او اضافه کرد: مهم‎‌ترین عاملی که موجب شده مشکلات فعلی رخ دهد این بود که اجازه دادیم نقدینگی رشد کند، به عبارت دیگر نسبت به رشد نقدینگی و آثار آن بی خیال بودیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه پیش فروش سکه نیز سیاست نادرستی بود، گفت: ثبات نرخ ارز هم روش مطلوبی نبود چرا که ارز 4200 تومانی با عوامل بنیادین اقتصاد همخوانی ندارد، باید دقت کنیم که آنچه که در بازار ارز و سکه هم رخ داده ناشی از رشد نقدینگی است و تا نتوانیم نقدینگی را مدیریت کنیم نمی توانیم منابع ارزی را نیز مدیریت کنیم.

رحمانی با اشاره به اینکه کشور در شرایط تحریم قرار خواهد گرفت و به همین دلیل باید در تخصیص منابع ارزی ظرافت و دقت داشته باشیم، تاکید کرد: باید جلوی هدر رفت منابع ارزی را بگیریم.

وی گفت: می‌توانیم نرخ 4200 تومان را نیز کنار بگذاریم زیرا نظارت بر تخصیص ارز به راحتی ممکن نیست و باید در همه کشور پلس بازی کنیم، بنابراین به جای تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی می توان از یارانه استفاده کرد.