x
۰۳ / مرداد / ۱۴۰۳ ۱۱:۳۶

تتر چیست؟ چرا قیمت لحظه‌ای تتر همیشه ثابت است؟

تتر چیست؟ چرا قیمت لحظه‌ای تتر همیشه ثابت است؟

یکی از معتبرترین ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو، تتر (USDT) است که به‌عنوان یک استیبل کوین محبوب شناخته می‌شود. این رمزارز، پشتوانه دلار آمریکا را داشته و قیمت آن همیشه در حدود یک دلار است.

کد خبر: ۸۵۵۱۸۷
هلوو

یکی از معتبرترین ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو، تتر (USDT) است که به‌عنوان یک استیبل کوین محبوب شناخته می‌شود. این رمزارز، پشتوانه دلار آمریکا را داشته و قیمت آن همیشه در حدود یک دلار است؛ بااین‌حال، تفاوت قیمت این استیبل کوین نسبت به تومان، باعث شده که قیمت لحظه ای تتر برای تریدرهای ایرانی اهمیت زیادی داشته باشد؛ ازهمین‌رو، یک گزینه عالی برای حفظ ارزش سرمایه و مبادلات ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود. مأموریت تتر ارائه یک دارایی دیجیتال ایمن‌تر بوده که مانند بیت کوین تحت تأثیر نوسانات بازار قرار نگیرد. در ادامه این متن، همراه ما باشید تا بیشتر با تتر و عوامل مؤثر بر قیمت آن آشنا شوید.

تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT، نوعی استیبل کوین است که نرخ آن همیشه با یک دلار آمریکا برابری می‌کند؛ درواقع، تتر به‌عنوان دلار دیجیتال غیررسمی در بازار کریپتو شناخته شده که ازنظر تئوری توسط مقدار معادل دلاری آن پشتیبانی می‌شود. این ویژگی، تتر را به جفت ارزی محبوب برای مبادله سایر رمزارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال تبدیل می‌کند؛ ازطرفی، معامله‌گرانی که به‌دنبال حفظ ارزش دارایی‌هایی خود در این بازار پرنوسان هستند، به‌طور معمول از تتر استفاده می‌کنند.

این رمزارز با ارزش ثابت، توسط شرکت تتر صادر شده و بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حجم معاملات روزانه آن از سایر ارزهای دیجیتال حتی بیت کوین نیز بیشتر است. بد نیست بدانید که تتر اولین‌ بار در سال 2014 بر روی بستر لایه اومنی بلاک‌چین بیت کوین راه‌اندازی شد؛ البته اکنون بلاک‌چین‌های بسیاری همچون اتریوم، ترون، سولانا، الگورند و آوالانچ، از توکن Tether میزبانی می‌کنند.

قیمت تتر چقدر است؟

همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره کردیم، قیمت لحظه ای تتر همواره برابر با یک دلار است؛ البته گاهی اختلاف قیمت بسیار ناچیزی با دلار جهانی پیدا می‌کند. قیمت ریالی تتر هم کم‌وبیش برابر با قیمت دلار آمریکا در بازار ایران است؛ بااین‌حال، فراموش نکنید که قیمت دلار کاغذی بازار، به‌طور دقیق با تتر برابر نیست. دلیل این موضوع را می‌توان میزان عرضه و تقاضا، قیمت تتر در بازارهای جهانی و کارمزد شبکه، عنوان کرد.

چرا قیمت تتر همیشه ثابت باقی می‌ماند؟

به‌طورکلی، مهم‌ترین فاکتوری که بر نوسان یک دارایی دیجیتال تأثیر می‌گذارد، میزان عرضه و تقاضا است. چراکه افزایش تقاضای یک رمزارز باعث بالارفتن قیمت شده و در مقابل، افزایش عرضه نیز منجر به کاهش قیمت آن می‌شود. شرکت تتر نیز از سازوکار «ضرب‌کردن» و «سوزاندن» توکن‌ها در دنیای کریپتوکارنسی‌ها استفاده کرده و قیمت USDT را ثابت نگه می‌دارد.

درحقیقت، هنگامی‌که تقاضا برای خرید تتر افزایش پیدا می‌کند، توکن‌های بیشتری ضرب می‌شود تا از بالارفتن قیمت نسبت به دلار آمریکا جلوگیری شود؛ همچنین با بیشترشدن عرضه، شرکت تتر عرضه مازاد بازار را خریداری کرده و می‌سوزاند تا قیمت لحظه ای تتر در برابر دلار کاهش پیدا نکند. همین روش به ثابت‌ماندن قیمت USDT در بازار پرنوسان کریپتو کمک کرده‌است.

تتر چیست؟ چرا قیمت لحظه‌ای تتر همیشه ثابت است؟

چه عواملی در قیمت ارز دیجیتال تتر تأثیرگذار است؟

اکنون که متوجه شدید قیمت تتر به‌عنوان یک استیبل کوین همیشه ثابت و برابر با یک دلار آمریکا است، بد نیست بدانید که عواملی هستند که ممکن است این ثبات قیمت را تحت تأثیر قرار دهند. در ادامه، به معرفی برخی از فاکتورهای تأثیرگذار بر روی قیمت تتر می‌پردازیم.

  • ذخیره تتر در خزانه این شرکت مهم‌ترین عامل در ثابت‌ماندن قیمت تتر است. به‌عنوان مثال، اگر 1۰۰ میلیون توکن تتر در چرخه بازار باشد، تتر باید به میزان 100 میلیون دلار آمریکا را در خزانه خود نگه‌داری کند.
  • اعتماد کاربران به این استیبل کوین، دلیل مهمی در ثبات قیمت این رمزارز است. درحقیقت، معامله‌گران حوزه کریپتو بر این باورند که قیمت تتر همیشه ثابت و برابر با یک دلار خواهد بود. اگر روزی این اعتماد از بین برود، قیمت USDT نیز دچار نوسان شدید می‌شود.
  • ازآنجایی‌که شرکت تتر مسئولیت عرضه USDT است، هرگونه مشکلات حقوقی که با آن دست‌وپنجه نرم کند نیز بر قیمت آن اثرگذار خواهد بود.
  • سیاست و نوع نگاه قانون‌گذاران در دنیا نسبت به استیبل کوین‌ها می‌تواند بر قیمت تتر تأثیر بگذارد.

درنهایت، می‌توان گفت نوسانات بسیار شدید و پیش‌بینی‌نشده بازار کریپتو، همچنین مشکل کاربران در نقدکردن تترهای خود، از دیگر عواملی هستند که نباید اثر آن را بر قیمت استیبل کوین تتر نادیده گرفت.

ویژگی‌های مهم تتر چیست؟

تتر به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، ابزار پرداخت راحت و پایداری را ارائه داده تا از نوسانات مرتبط با سایر ارزهای دیجیتال در امان باشند. تا به اینجای متن که با عوامل ثابت‌ماندن قیمت تتر آشنا شدید، بهتر است چندین ویژگی منحصربه‌فرد این استیبل کوین جذاب را بدانید.

ثبات: توکن USDT منعکس‌کننده ارزش دلار آمریکا در بازار ارزهای دیجیتال است؛ درواقع، هر USDT ازنظر تئوری توسط مقدار معادل پول کاغذی در ذخایر شرکت، پشتیبانی می‌شود.

تراکنش‌های سریع: بلاک‌چین‌های میزبان تتر، تراکنش‌های سریع و کارآمد آن را امکان‌پذیر می‌کنند.

پذیرش: تتر یکی از استیبل کوین‌های مورداستفاده و پشتیبانی‌شده در صنعت ارزهای دیجیتال است.

نقدینگی: رمزارز تتر معامله‌گران را قادر می‌سازد تا به‌ سرعت معاملات مختلف ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به تبدیل‌کردن به دلار یا یورو انجام دهند.

در دسترس بودن: تتر را می‌توان برای پرداخت‌های جهانی بدون نیاز به تبدیل ارز استفاده کرد.

درنهایت، شرکت تتر تلاش کرده‌است تا با ایجاد شفافیت درمورد ذخایر خود و به‌روزرسانی منظم عرضه‌ها، اعتماد معامله‌گران را جلب کند.

تتر چیست؟ چرا قیمت لحظه‌ای تتر همیشه ثابت است؟

جمع‌بندی

در این مطلب، تلاش کردیم مطالب مهمی را درمورد قیمت لحظه ای تتر با شما در میان بگذاریم. به‌طورکلی، همان‌طورکه اشاره شد، نرخ تتر به‌عنوان یک استیبل کوین همیشه ۱ دلار است؛ البته این در حالی است که قیمت تتر به تومان براساس عوامل مختلف نوسان دارد؛ بااین‌حال، این ارز دیجیتال باثبات به معامله‌گران کمک کرده تا ارزش دارایی‌های دیجیتال خود را در بازار بی‌ثبات کریپتوکارنسی‌ها حفظ کنند.

ارسال نظرات
x