x
۰۱ / مرداد / ۱۴۰۳ ۱۶:۱۲
سخنگوی صنعت آب اعلام کرد:

توسعه استفاده از آب‌های نامتعارف برای بخش صنعت/ساز و کارهای قانونی لازم پیش‌بینی شده است

توسعه استفاده از آب‌های نامتعارف برای بخش صنعت/ساز و کارهای قانونی لازم پیش‌بینی شده است

سخنگوی صنعت آب با اشاره به افزایش سهم آب بخش صنعت بر اساس نقشه راه آب کشور، این افزایش را ناشی توسعه مصرف آب‌های نامتعارف دانست و گفت: در قانون بودجه و قانون برنامه هفتم ساز و کارهای قانونی برای این مهم پیش‌بینی شده است.

کد خبر: ۸۵۴۵۶۰
هلوو

اقتصاد آنلاین - لیلا مرگن: مطابق با نتایج نقشه راه آب کشور در افق ۱۴۲۰ در مقایسه با شرایط فعلی، حجم آب شرب و بهداشت از ۹ میلیارد مترمکعب به ۱۳.۵ میلیارد مترمکعب و حجم آب صنعت از ۳.۷ میلیارد مترمکعب به ۷.۸ میلیارد متر مکعب می‌رسد. به این ترتیب به نظر می‌رسد در نقشه راه آب کشور، مصرف آب با روندی تصاعدی در نظر گرفته شده است. در این میان این پرسش مطرح است که آب اضافی در نظر گرفته برای بخش صنعت از کجا تامین خواهد شد؟

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در این رابطه بیان کرد: سهم آب صنعت از محل آب درون سرزمین نیست و از منابع آب نامتعارف تامین خواهد شد. آب نامتعارف شامل آب شیرین شده دریا و پساب خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر آب مصرفی بخش صنعت ۳.۷ میلیارد متر مکعب است که به ۷.۸ میلیارد متر مکعب بر اساس نقشه راه آب خواهد رسید. ۱.۹ میلیارد متر مکعب از این آب از مسیر دریا و مقداری از محل تصفیه پساب است. بقیه هم از منابع آب درون سرزمینی شامل آب سطحی و زیرزمینی تامین خواهد شد.

بزرگ زاده گفت: بر اساس نقشه راه بخش آب، سهم بخش صنعت از منابع آب درون سرزمینی از سهم کنونی بالاتر نخواهد رفت. فقط یک مقداری جابجایی دارد. بسته به شرایط استان این جابجایی‌ها با هم فرق دارد.

وی ادامه داد: نرخ رشد متوسطی که در نقشه راه گذاشتیم، بر اساس متوسط کشوری و حدود ۴.۱ درصد خواهد بود. در هر استان هم وضعیت رشد فرق دارد. برای البرز و تهران که رشد صنعتی آنها کامل شده، حدود دو درصد است. در منطقه مکران این عدد به حدود ۹ درصد می‌رسد.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: البته این نرخ قابل بازنگری هم هست. یعنی با واقعیت‌های موجود شاید بتوان گزینه‌های دیگر را تحلیل حساسیت کرد.

پاسخ به نقدها

بزرگ زاده با اشاره به اینکه دو جور نقد به نقشه راه آب کشور وارد است، افزود: برخی می‌گویند که برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی را حدود هشت درصد در نظر گرفته است اما در نقشه راه آب، این عدد چهار درصد لحاظ شده است.

وی ادامه داد: پاسخی که در این رابطه وجود دارد، این است که ممکن است نرخ هشت درصد الزاماتی بخواهد که آن الزامات در کوتاه مدت فراهم نشود. ولی در هر صورت برای نرخ هشت درصد شرایط بهتر خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب توضیح داد: با پیاده کردن نقشه راه آب، شغل بیشتری ایجاد می‌شود و میزان درآمد افزایش خواهد یافت. بنابراین حرکت به سمت نرخ رشدهای بالاتر خواهد بود و بهره‌وری فیزیکی و اقتصادی از آب بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: یک عده ممکن است بگویند که در نقشه راه آب، نرخ رشد را زیاد گرفته‌ایم. باید این نرخ حدود یک تا دو درصد در نظر گرفته شود. گزارش رسمی وزارت صمت این است که نرخ رشدهای نقشه راه به وقوع می‌پیوندد.

بزرگ زاده بیان کرد: نرخ رشدی که اکنون وزارت صمت اعلام می‌کند، حدود چهار تا چهار و نیم درصد است. در اظهار نظرهای کتبی ارسال شده از سوی وزارت صمت به دبیرخانه بررسی نقشه راه آب، اعتراضی به نرخ رشد و حجم آب مصرفی ثبت نشده است و اتفاقا نرخ رشد و مجموعه آب مصرفی برای سناریوهایی که آنها در نظر گرفته‌اند، بسیار نزدیک و منطبق است.

وی گفت: اقتصاد آب به‌ویژه در بخش پساب، قابلیت خودگردانی را دارد.

پساب ارزان‌تر از آب شیرین شده دریا

سخنگوی صنعت آب قیمت هر متر مکعب پساب را بسته به وضعیت پروژه‌ها متغیر دانست و گفت: ممکن است در یک شهری که صنایع بزرگ دارید، حتی برای صنعت‌گر بصرفد که پساب را مترمکبی ۷۰ تا ۸۰ تومان خریداری کند زیرا آب جایگزین دیگری که در اختیارش است، آب دریاست که گران‌تر است. بنابراین با علاقه به سمت استفاده از پساب می‌آید.

وی اضافه کرد: آب دریا از پساب گران‌تر است و گاهی مواقع دو یا سه برابر آن قیمت دارد. بنابراین پساب بسیار ارزان است. آب دریا را برای صنایع پرسود و صنایع بزرگ سودده یا پرآب طلب در نظر گرفته‌ایم. سرمایه‌گذاری آن را هم خود صنعت انجام می‌دهد.

بزرگ زاده اضافه کرد: این مطلب در برنامه هفتم تبدیل به قانون شده است. در بند عین تبصره هشت بودجه ۱۴۰۲ هم به آن اشاره شده است و بنابراین بسترهای حقوقی آن فراهم است.

وی بیان کرد: ما آب پساب را برای صنایعی که کوچک‌تر هستند و سود کمتری داشته و نیاز به حمایت بیشتری دارند، در نظر گرفته‌ایم. این صنایع شامل شهرک‌های صنعتی و صنایع متوسط و کوچک هستند. آب درون سرزمینی را هم برای صنایع آشامیدنی، خوراکی، غذایی، بهداشتی و کاغذ و سلولز اختصاص می‌دهیم.

سخنگوی صنعت آب یادآور شد: آب پساب را هم برای صنعت می‌توان استفاده کرد و هم اگر سرمایه‌گذار پیدا شود و کار تصفیه پساب را انجام دهد، امکان استفاده از آن وجود دارد.

به گفته وی، اعتبارات مورد نیاز برای استحصال آب‌های نامتعارف در کشور وجود دارد و تاکنون استقبال خوبی از آن شده است.

استحصال پساب کمتر از یک دلار هزینه دارد

بزرگ زاده درباره هزینه استحصال آب‌های نامتعارف توضیح داد: هزینه استحصال هر متر مکعب پساب ۵۰ سنت یا یک دلار است. هزینه استحصال در جاهای مختلف متفاوت است.

وی افزود: آب دریا در کنار ساحل زیر یک دلار هزینه دارد و در کویر مرکزی بسته به اینکه در کجای آن باشد از حدود یک و نیم دلار تا چهار دلار هزینه‌ها متغیر است.

بزرگ زاده درباره اعلام هزینه هفت دلاری به ازای استحصال هر متر مکعب آب دریا بیان کرد: در این رابطه غلو شده است. اکنون انتقال آب دریا به یزد را داریم که هزینه آن حدود سه دلار است. در اصفهان ۱.۳۷ دلار این آب معامله می‌شود. برای مشهد هم هزینه حداکثر چهار دلار خواهد بود.

ارسال نظرات
x