x
۱۹ / تير / ۱۴۰۳ ۱۲:۱۵
شبکه تشکل‌های محیط زیست خراسان رضوی به رئیس قوه قضائیه نامه نوشتند:

درخواست مقابله با واگذاری حریم و بستر رودخانه چهل بازه

درخواست مقابله با واگذاری حریم و بستر رودخانه چهل بازه

شبکه تشکل‌های محیط زیست خراسان رضوی برای جلوگیری از واگذاری حریم و بستر رودخانه چهل بازه به رئیس قوه قضائیه نامه نوشتند.

کد خبر: ۸۵۲۲۸۱
زیما

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، در نامه تشکل‌های محیط زیستی استان خراسان رضوی آمده است: همان‌گونه که مستحضر هستند، حسب دستورات و هامش‌های معاون اول سابق قوه قضائیه، مالکیت میزان 115 هکتار از حریم و بستر طبیعی رودخانه چهل بازه مشهد به بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) واگذار شده است. این دستور با اصل 45 قانون اساسی مواد 1 و 2 قانون توزیع عادلانه آب، مواد 25 و 26 قانون مدنی، ماده 7 قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی مغایرت دارد.

با توجه به سابقه پرونده‌های زمین خواری در حوزه منابع طبیعی در سطح کشور که توسط قوه محترم قضائیه شناسایی شده است، بیم آن می‌رود که وضعیت انتقال مالکیت رودخانه چهل بازه مشهد، در صورت بارش‌های سیلابی خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری نیز رخ دهد. کما اینکه در رخدادهای سیلابی سال‌های اخیر در کشور نیز به دفعات شاهد بوده‌ایم که تغییر مسیر و کاربری رودخانه‌ها و تجاوز به حریم و بستر آن‌ها چگونه باعث بروز وضعیت خسارت بار شد.

به نیکی استحضار دارید که واگذاری مالکیت حریم و بستر رودخانه به نهادهای حکومتی شرعا و عرفا قابل پذیرش نیست و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌نماید. از این رو از آن مقام محترم تقاضا داریم تیمی متخصص و بی‌طرف تعیین نمایید تا تمام ابعاد پرونده بررسی و از تمام طرفین پرونده اطلاعات لازم اخذ شود تا ضمن حراست از حقوق عامه، اعتماد عمومی نسبت به حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست که متعلق به عموم مردم است، ترمیم و تامین شود.

ارسال نظرات
x