x
۲۱ / تير / ۱۴۰۳ ۱۰:۰۹
اقتصاد آنلاین گزارش می دهد

نگاه سرنوشت‌ساز شهرداری تبریز به سوله‌های پارک «باغشمال» تبریز

نگاه سرنوشت‌ساز شهرداری تبریز به سوله‌های پارک «باغشمال» تبریز

تبریز- اخباری که در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است نشان از آن دارد که بالاخره پس از مدت‌ها تلاش و زحمات قابل توجه، شهرداری منطقه ۳ تبریز تصمیم دارد سوله‌های پارک جدید التاسیس باغشمال تبریز را با کاربری غالبا فرهنگی و از طریق مزایده واگذار و راه‌اندازی کند.

کد خبر: ۸۵۲۰۴۰
هلوو

اقتصاد آنلاین- گروه استان ها؛ در این که موقعیت پارک باغشمال در تقاطع خیابان ارتش و خیابان آزادی تا چه حد نفس تازه‌ای در روح و روان اهالی آن بخش از تبریز که تا سال‌ها از داشتن یک پارک عادی محروم بوده‌اند دمیده است تردیدی نیست. اما به نظر می‌رسد لازم است در نوع استفاده از سوله‌های این پارک نیز دقت لازم به عمل آید، چرا که این منطقه از لحاظ اماکن فرهنگی نیز از همان مشکلاتی رنج می‌برد که مدت‌ها در زمینه فضاهای سبز از آن‌ها رنج برده است.

مساله اولی که در این زمینه قابل طرح است واگذاری این سوله‌ها طی برگزاری مناقصاتی به بخش خصوصی است. در این زمینه لازم است، با نگاهی به تجربیات قبلی، نگاهی دوباره به نتایج حاصل شده از چنین عملکردهایی بیندازیم. در چنین مواردی در بیشتر موارد، شهرداری تبریز در عین در نظر داشتن کاربری فرهنگی، زمینه‌های برداشت اقتصادی از مکان‌های فرهنگی را نیز فراهم کرده و با واگذاری فضاهای فرهنگی به پیمانکاران بخش خصوصی و تقسیم این فضاها به شکل غرفه فروشی یا میز فروشی به هنرمندان متقاضی، تلاش کرده است ضمن برگزاری مناقصه و رعایت رویه‌های عرفی و روش‌های قانونی مقرر، کاربری فرهنگی را در عین تامین منافع شهرداری تبریز حفظ کند.

اما مساله اصلی در به کارگیری چنین روش‌هایی این است که طیفی از مسائل فرهنگی که می‌تواند در بافت فرهنگ این منطقه از تبریز موثر باشد و سال‌های سال است بر زمین مانده، همچنان بدون متولی باقی بماند. در این مورد خاص ضروری به نظر می‌رسد که شهرداری منطقه ۳ به موقعیت مکانی پارک دقت نظر بیشتری داشته باشد.

پارک باغشمال تبریز از بافت فرهنگی موثر و قابل ملاحظه محلی چندان بهره‌مند نیست

پارک باغشمال تبریز از غرب به منطقه طالقانی محدود می‌شود که تقریبا از بافت فرهنگی موثر و قابل ملاحظه محلی چندان بهره‌مند نیست. در مجاورت این پارک نیز خیابان ارتش جنوبی قرار دارد که بیشتر، کاربری اداری دارد و شاید تنها امید ساکنان منطقه به توسعه فرهنگی همین پارک باشد.

در چنین موقعیتی شاید بتوان به این امر امید بست که شهرداری تبریز با نگاهی کلان به موقعیت پارک باغشمال و مناطق پیرامونی‌اش، با یافتن راهکارهایی قانونی، بیشتر در صدد برخورداری مردم منطقه از مزایای فرهنگی غیر انتفاعی این پارک کمر همت ببندد تا بتوان به توسعه فرهنگی و اجتماعی بخش مهم و قابل ملاحظه‌ای از مرکز تبریز دل بست.

اما نکته دوم قابل تامل در این راستا این است که، شهرداری منطقه سه این توانمندی را دارد که در عین برقراری بازارچه صنایع دستی و مواد خوراکی که از فعالیت‌های انتفاعی قابل توجه و جلب کننده خانواده‌هاست و می‌تواند به تامین معاش تعدادی از شهروندان نیز یاری برساند، اختصاص فضاهای پارک در زمینه‌هایی مثل برقراری باغ کتاب، سینما تک، پایگاه تاتر خیابانی جهت اجرا در فضای باز، برگزاری مراسمات کتاب خوانی و تبدیل پارک به محل برگزاری برخی جشنواره‌های شاد کمک کند.

و صد البته روشن است که برگزاری رویدادهایی از این جنس به تغییر نگاه شهرداری به عنوان نهادی عمومی از جایگاه اقتصادی و انتفاعی به فرهنگی و اجتماعی و غیر انتفاعی بستگی کامل دارد که این امر تنها زمانی به نتیجه خواهد رسید که به ویژه با حفظ شان و حد بالای کارهای فرهنگی ارائه شده، که مبادا در دام رفع تکلیف بیفتند و خدای ناکرده به واسطه شرایط، به ناشایستگانی واگزار شوند که حد مساله را درک نکرده و بدون در نظر داشتن جایگاه فرهنگی و اجتماعی تبریز، پارک را از حدود یک مکان فرهنگی جذاب پایین بیاورند، با حفظ دقت لازم به سر انجام برسد.

ارسال نظرات
x