۰ نفر

رای گیری از ایرانیان افغانستان ادامه دارد

۱۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۰۳
کد خبر: 851532
رای گیری از ایرانیان افغانستان ادامه دارد

نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در پنج ولایت افغانستان از صبح امروز (جمعه) مشغول به اخذ رأی ایرانیان مقیم برای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورمان هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۸ صبح امروز جمعه ۱۵ تیر در مراکز دیپلماتیک این کشور در افغانستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

در کابل و در سفارت جمهوری اسلامی ایران، دقایقی قبل از ساعت ۸ صبح، مسئولان ایرانی آماده استقبال از شهروندان ایرانی مقیم کابل بودند؛ ایرانیان مقیم پایتخت افغانستان نیز در ساعات اولیه اخذ رأی حضوری پررنگ در این نمایندگی داشتند.

در هرات نیز کنسولگری ایران از صبح، آرای ایرانیان مقیم حوزه جنوب غرب افغانستان برای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری را دریافت کرد.

محمد صدیقی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات ضمن حضور پای صندوق رای با قدردانی از حضور و مشارکت پررنگ ایرانیان مقیم هرات در این انتخابات، این حضور را نشانه اهتمام ایرانیان خارج از کشور به انتخابات و تعیین سرنوشت خود دانست و ابراز امیدواری کرد مانند هفته گذشته، امروز نیز شاهد حضور پررنگ ایرانیان مقیم هرات در انتخابات باشیم.

وی همچنین ضمن تشکر از مقامات محلی هرات به دلیل تأمین هرچه بهتر امنیت محیط پیرامونی کنسولگری و همکاری در برگزاری انتخابات، تصریح کرد انتخابات امروز نیز مانند هفته گذشته در فضایی امن و بدون هیچ‌گونه نگرانی در حال برگزاری است.

صدیقی‌فر افزود: در اولین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری که هفته گذشته در این سرکنسولگری برگزار شد، بیش از ۹۰ درصد ایرانیان مقیم هرات که واجد شرایط رأی دادن بودند، شرکت داشتند.

اخذ رأی از شهروندان ایرانی مقیم افغانستان علاوه بر کابل و هرات که بیشترین ایرانیان مقیم در افغانستان را دارند، در شهرهای مزار شریف، قندهار و جلال‌آباد نیز در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری ایران در ابتدا برای سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) برنامه ریزی شده بود اما با شهادت رئیس جمهوری ایران در سقوط بالگرد زودتر برگزار شد.

حدود ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری امسال هستند. از این تعداد، حدود ۱۰ میلیون ایرانی واجد شرایط رای دادن، مقیم خارج از کشورند که در ۳۴۴ شعبه اخذ رای تعیین شده در کشورهای مختلف می‌توانند حضور یابند و رای خود را به صندوق بیاندازند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات، در انتخابات هفته گذشته، ۹۷ هزار و ۹۶۷ رای در خارج از کشور به صندوق انداخته شد. با این حال، دولت کانادا به مراکز رای گیری اجازه فعالیت نداد.

در مجموع ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای روند رای گیری در دور دوم انتخابات در داخل ایران را مانند دور قبل تسهیل کرده است که بیش از ۶ هزار شعبه آن تنها در تهران به عنوان پایتخت قرار دارد.

شمارش آرا بلافاصله پس از بسته شدن صندوق‌های رای آغاز می‌شود و وزارت کشور تا صبح روز شنبه نتایج این دور از انتخابات را اعلام خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha