۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

نگاه موشکافانه فعالان اقتصادی به وعده های کاندیداها در صنعت فرش/ هنر-صنعت فرش ایرانی نیاز به ارایه برنامه دولتی ندارد

۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۱۰
کد خبر: 849936
نگاه موشکافانه فعالان اقتصادی به وعده های کاندیداها در صنعت فرش/ هنر-صنعت فرش ایرانی نیاز به ارایه برنامه دولتی ندارد

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: بیش از سه هزار و ۵۰۰ سال است که مردم در حال قالیبافی هستند و برای ادامه آن نیازی به برنامه از طرف دولت ندارند؛ دولت فقط باید از این صنعت حمایت کند و سه مانعی که ما با آن مواجه هستیم را برطرف کند.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی؛ صحبت از فرش و قالیبافی به برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری هم راه پیدا کرده است، هر چند توضیح مفصلی در این‌باره توسط نامزدها انجام نشد، اما سعید جلیلی، کاندیدای دور چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری یک اشاره‌ای به این موضوع داشت و گفت که دولت برای بافت قالی هم باید برنامه داشته باشد.

جلیلی در این رابطه گفت: «شما برای یک قالی هم که می‌خواهید ببافید باید نقشه داشته باشید، نقشه یعنی این که مشخص است که در فلان جا، فلان گره چه رنگی می‌خواهد بخورد.»

در حالی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از مداخله دولت برای تعیین برنامه جهت قالیبافی صحبت می‌کند که اصلا نیازی به دخالت از سوی دولت نیست و بارها شاهد این بوده‌ایم که مداخلات دستوری دولت در بخش‌های مختلف نه تنها فایده‌ای نداشته است که به شکست هم منجر شده است.

همچنین اینطور نیست که بخش خصوصی بیکار منتظر نشسته باشد تا دولت به او دستوری برنامه بدهد و او هم تبعیت کند و صرفا حذف موانع و تسهیل امور برای صنعتگران کافی است.

در همین زمینه مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: آنچه که باعث شده فرش دستباف تا به حال ماندگار باشد این بوده است که فرش دست بخش خصوصی بوده و دولت‌ها و حکومت از آن حمایت و یا موانع را برطرف کرده‌اند.

وی افزود: بیش از سه هزار و ۵۰۰ سال است که مردم در حال قالیبافی هستند و برای ادامه آن نیازی به برنامه از طرف دولت ندارند.

حاجی آقامیری ادامه داد: دولت فقط باید از این صنعت حمایت کند و سه مانعی که ما با آن مواجه هستیم را برطرف کند و در همین زمینه هم یک بسته پیشنهادی در کمیسیون فرش اتاق ایران برای دولت چهاردهم در حوزه فرش و صنایع دستی تهیه کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: خواسته اول ما تشکیل سازمان متولی فرش خارج از وزارت صمت و در سطح دولت به عنوان سازمان ملی فرش و صنایع دستی است.

حاجی آقامیری گفت: موضوع دیگر بحث پیمان سپاری ارزی است که آمار صادرات فرش را از سال ۹۶ که آخرین سال منتهی به تحریم بوده، از ۴۲۶ میلیون دلار به ۴۰ میلیون دلار کاهش داده است. ضمن این که آمار صادرات ما در سال ۷۳، ۲ میلیارد دلار بوده است. دولت باید پیمان سپاری ارزی را در مورد فرش و صنایع دستی مستثنی کند و یا دست کم به عدد مواد اولیه محدود کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بیان کرد: مورد سوم هم موضوع اجرای قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان و فعالان صنایع دستی شناسه‌دار است، از مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار بافنده‌ای که کارت بافندگی دارند، در سال ۹۳ ما ۶۵۰ هزار نفر بیمه داشتیم، الان این عدد به ۲۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده، چون منابع تخصیص نیافته است.

حاجی آقامیری تاکید کرد: اگر دولت بعدی این سه مورد را تسهیل کند، حتما عدد صادراتی ما افزایش می‌یابد و نیازی به این که دولت برای ما برنامه بنویسد نخواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha