۰ نفر

بریکس به دنبال عبور از دلار است

۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳
کد خبر: 849147
بریکس به دنبال عبور از دلار است

یک کارشناس امور اقتصادی پاکستان، عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس را عزم اعضای آن برای دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا و عبور از سلطه دلار با استفاده از ارز محلی در تجارت دانست و گفت: اعضای بریکس به دنبال افزایش نفوذ اقتصادهای نوظهور در فرآیندهای تصمیم‌گیری جهانی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرحت علی طی مقاله‌ای که در روزنامه پاکستانی بیزینس ریکوردر با عنوان «تلاش پاکستان برای عضویت در بریکس» منتشر شد، نوشت: در نوامبر (آبان و آذر) سال گذشته پاکستان به شکل رسمی درخواست عضویت در بریکس را ارایه کرد. پاکستان در میان ۲۹ کشور دیگری است که درخواست عضویت داده اند، گروهی که حدود نیمی از جمعیت جهان، ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل داده اند و همچنین ۵۰ درصد از تولیدکنندگان نفت و گاز جهان عضو این بلوک اقتصادی هستند.

وی اظهار داشت: بریکس با حمایت از یک سیستم حکمرانی جهانی عادلانه‌تر به دنبال افزایش نفوذ اقتصادهای نوظهور در فرآیندهای تصمیم‌گیری جهانی به‌ ویژه کاهش استفاده از دلار آمریکا به عنوان ارز معاملات تجاری بین المللی است. از زمان شکل گیری آن، بسیاری از کشورهای عضو تلاش می کنند تا تجارت های فی مابین را با ارزهای خود انجام دهند.

فرحت علی، اعضای بریکس را برنده صف آرایی برای ورود به نظم جهانی جایگزین نظم تحت سلطه غرب تعبیر کرد و افزود: پروژه انزوای روسیه توسط غرب و چین هراسی باعث شده تا این دو کشور در کنار سایر همپیمانان خود در بریکس، هژمونی غرب را به چالش بکشانند و برای این مهم بریکس نقش تعیین کننده‌ای ایفا می کند.

وی گفت: عضویت ایران در بریکس بیانگر جدیت این گروه در تجارت با جمهوری اسلامی، دور زدن تحریم‌های آمریکا و به احتمال زیاد معامله با ارزهای محلی خود است.

اوایل آذرماه سال گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اقدام این کشور را برای ثبت درخواست پیوستن به گروه بریکس تایید و اضافه کرد: بریکس یک مجمع چندجانبه‌گرایی مهم برای کشورهای درحال توسعه است.

پاکستان همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران است. این ۲ کشور همسایه مسلمان از اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای محسوب می‌شوند و حضور در بریکس قادر به ایجاد فضایی گسترده تر در راستای همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه به ویژه تجارت منهای دلار است.

از آنجایی که اعضای کلیدی سازمان بریکس مصمم به دلارزدایی در تعاملات کلان تجاری میان یکدیگر هستند پاکستانی‌ها نیز با توجه به تحولات ژئوپلیتیک و دگرگونی‌های اقتصادی در منطقه و جهان، در پی راهی برای کاهش فشار دلار و استفاده از ارزهای محلی در تجارت خارجی هستند.

جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین،‌ برزیل، هند، آفریقای جنوبی،‌ مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ۱۰ عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس را تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha