۰ نفر

دبیر باشگاه نفت و نیرو:

بهره‌وری مصرف انرژی در ایران، نصف اقتصادهای توسعه یافته است

۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۵۵
کد خبر: 849104
بهره‌وری مصرف انرژی در ایران، نصف اقتصادهای توسعه یافته است

دبیر باشگاه نفت و نیرو گفت: پدیده یارانه های اعطایی از محل فروش حامل های انرژی، بنیه مالی دستگاه های اجرایی برای هرگونه اصلاح روندهای فعلی را از بین برده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دبیر باشگاه نفت و نیرو گفت: پدیده یارانه های اعطایی از محل فروش حامل های انرژی، بنیه مالی دستگاه های اجرایی برای هرگونه اصلاح روندهای فعلی را از بین برده است.

احمد داودی افزود: شاید قیاس با کشورهای توسعه یافته در زمینه بهره وری انرژی منطقی نباشد اما رتبه ایران درهمین شاخص، 36 درصد پایین تر از میانگین جهانی است که از اتلاف سرسام آور انرژی در کشور حکایت دارد.

وی با اشاره به ضرورت تفکیک منابع ومصارف یارانه های انرژی برای تمرکز بر بهینه سازی مصرف،تاکید کرد: باید سیاست روشن و متعهدانه ای برای سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در پروژه های صرفه جویی انرژی تمهید گردد به نحوی که دولت معادل انرژی صرفه جویی شده را به سرمایه گذار خصوصی برگرداند.

دبیر باشگاه نفت و نیرو، پیش شرط ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به بازار تبادلات انرژی و بهینه سازی را تاسیس نهاد مستقل تنظیم گر و رگولاتوری با کمترین دخالت دولت در نرخ گذاری دانست.

احمد داودی ضمن انتقاد از فقدان رابطه تعریف شده، قانونی و دائمی بین حاکمیت و منابع نفت و گاز گفت: سالیان متمادی است نظام بودجه ریزی به صورت یک ساله بسته می شود که بر این اساس5/14 درصد از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت خام به شرکت ملی نفت و مابقی به حاکمیت تعلق می گیرد در حالی که عملا بیش از 5 تا 6 درصد از درآمد فروش نفت به شرکت ملی نفت نمی رسد و آن هم به سختی هزینه های جاری و نگهداشت تولید را تکافو می کند لذا امکان سرمایه گذاری در افزایش تولید وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha