۱ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

مقایسه نابرابر مسکن مهر با نهضت ملی مسکن/ نمره دولت سیزدهم در تخصیص زمین چند؟

۲ تیر ۱۴۰۳، ۶:۱۲
کد خبر: 849057
مقایسه نابرابر مسکن مهر با نهضت ملی مسکن/ نمره دولت سیزدهم در تخصیص زمین چند؟

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ۱.۵ میلیون واحد مسکونی، ۴۸ هزار هکتار زمین تامین شده است گفت: در ۳ سال گذشته ۱۵۳ هزار هکتار اراضی برای تولید مسکن تسهیل شد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار برای مسکن مطالعه شد. همچنین از این میزان اراضی مطالعه شده ۳۱ هزار هکتار توسط کارگروه‌های کارشناسی مورد مخالفت قرار گرفت و ۴۸ هزار هکتار برای ساخت مسکن قطعی شد.

به گزارش خبرنگار «اقتصاد آنلاین»؛ اگر چه مقایسه مسکن مهر با طرح نهضت ملی مسکن چندان نمی تواند مقایسه عادلانه ای به لحاظ تامین اعتبار و تخصیص زمین باشد اما به هر حال این دو پروژه بزرگ را می توان جزو پروژه های مهم بعد از انقلاب به لحاظ گستردگی و خانه دار کردن آحاد جامعه دانست.

ساخت مسکن مهر را باید یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکن سازی در کشور دانست چرا که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک مرکزی برای بیش از دو میلیون واحد مسکونی پرداخت شد و اگر چه هنوز هم تمام واحدهای مسکونی این پروژه تکمیل و تحویل نشده است اما تا حدودی در برخی مناطق کشور توانست برخی از اقشار مردم به خصوص دهک های پایین جامعه را خانه دار کند.

اما مسکن مهر دارای ایرادات بزرگ به لحاظ جانمایی بود و اتفاقا برخی از واحدهای مسکونی این پروژه نیز از کیفیت پایینی برخوردار بودند.

حال با گذشت بیش از ۱۵ سال از استارت طرح مسکن مهر، طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت سیزدهم با قدرت و توجه بیشتری در حال پیگیری است. اما این طرح نیز در همان روزهای نخست با مشکلات عدیده ای، به خصوص عدم تخصیص زمین از سوی برخی وزارتخانه ها مواجه شد.

ما نمی توانیم به خودمان و سازمان ملی زمین و مسکن نمره بدهیم

ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» در پاسخ به این پرسش که بزودی دولت چهاردهم مستقر خواهد شد؟ ابتدا اینکه چه توصیه ای برای دولت آینده به خصوص در بخش مسکن خواهید داشت؟ و اینکه چه نمره ای در دو سال گذشته به سازمان ملی زمین و مسکن در قبال تخصیص زمین به طرح نهضت ملی مسکن خواهید داد؟ گفت: ابتدا باید تاکید کنم که ما نمی توانیم به خودمان و سازمان ملی زمین و مسکن نمره بدهیم. چون به هر حال در این مدت گذشته، بخش عمده ای از آن را به عنوان مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن، عهده دار بودم.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: اما در پاسخ به این پرسش، با اعداد و ارقام می گویم که اقدام بسیار بزرگ و بی نظیری در سازمان ملی زمین و مسکن در دولت سیزدهم در بخش تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن صورت گرفت.

اگر طرح نهضت ملی مسکن را با طرح مسکن مهر مقایسه شود چه مقایسه ای خواهید داشت؟

مالکی در پاسخ به این سوال که اگر طرح نهضت ملی مسکن را با طرح مسکن مهر مقایسه شود چه مقایسه ای خواهید داشت؟ تاکید کرد: اگر بخواهیم یک پروژه ای را با پروژه دیگری مقایسه کنید و اگر بخواهید آن پروژه را به لحاظ کیفی مقایسه کنید باید آنرا با یک پروژه هم سطح خود مقایسه کنید. مسکن مهر تقریبا بزرگترین پروژه مسکن، بعد از پیروزی انقلاب بود. در سازمان ملی زمین و مسکن حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تعریف شد اما برای ۱.۵ میلیون واحد مسکونی، ۴۸ هزار هکتار زمین تامین شده است. پس این عدد نشان می دهد که دیگر نیازی به توضیح ندارد و بدون شرح است.

وی در پاسخ به این پرسش که این عدد نشان می دهد که طرح نهضت ملی مسکن یک موفقیت نسبی به طرح مسکن مهر داشت؟ ادامه داد: در این پرسش و پاسخ، طرح نهضت ملی مسکن را با طرحی که ۱۶ سال در کشور اجرا شد مقایسه می شود.

مالکی افزود: در طرح مسکن مهر و در سال ۸۸ قانون ساماندهی مسکن مصوب شد. در حالیکه خیلی از پروژه ها در سال ۸۹ آغاز شد. یعنی ۵ سال بعد از روی کار آمدن دولت جدید استارت خورد. در حالیکه هنوز چهار سال اول دولت به اتمام نرسیده است این همه پروژه نهضت ملی مسکن تعریف شده است و ۴۸ هزار هکتار زمین نیز برای طرح نهضت ملی مسکن تعریف شده است.

۳۱ هزار هکتار مورد مخالفت قرار گرفت و ۴۸ هزار هکتار برای ساخت مسکن قطعی شد

وی ادامه داد: در ۳ سال گذشته ۱۵۳ هزار هکتار اراضی برای تولید مسکن تسهیل شد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار برای مسکن مطالعه شد. همچنین از این میزان اراضی مطالعه شده ۳۱ هزار هکتار توسط کارگروه‌های کارشناسی مورد مخالفت قرار گرفت و ۴۸ هزار هکتار برای ساخت مسکن قطعی شد.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه ۱۸ هزار هکتار از اراضی نیز در حال حاضر در حال بررسی است اضافه کرد: در ۳ سال گذشته ۱۵۳ هزار هکتار زمین در نقاط مختلف کشور شناسایی شد که ۳۰۰ درصد نسبت به دوره ۱۰ساله قبل افزایش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha