۰ نفر

نشست خبری سخنگو وزارت امور خارجه؛

کنعانی: باقری‌کنی به عراق سفر خواهد کرد

۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۳
کد خبر: 846762
کنعانی: باقری‌کنی به عراق سفر خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: برنامه سفر آقای باقری به عراق تأیید می‌شود و هماهنگی‌های اولیه برای انجام این سفر در حال انجام است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی حمله اسراییل به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه گفت: در این حمله وحشیانه صدها نفر در خون غلتیدند. آمریکا و انگلیس در یک عملیات سه جانبه همراه این رژیم شده‌اند. ضرورت دارد جامعه جهانی یک بار دیگر با نگاه به وضعیت دردناک غزه مسئولیت‌های حقوقی و بین‌المللی خود را درک کرده و برای متوقف کردن ماشین جنایت اسراییل اقدام فوری و جدی انجام دهد.

وی گفت: شرایط نشان نمی‌دهد که آمریکا اراده جدی برای برقراری آتش بس دارد. آمریکا اگر صادق است برای اولین اقدام باید از ارسال تجهیزات نظامی برای رژیم صهیونیستی و پر کردن زرادخانه این رژیم اجتناب کند.
کنعانی درباره استعفای دو عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی هم بیان کرد: استعفاهای مکرر در کابینه این رژیم نشانگر فروپاشی داخلی و عدم دستیابی این رژیم به اهداف تعریف شده خود در حملات هشت ماه علیه نوار غزه و نشانگر شکست‌های راهبردی و مداوم این رژیم در جنگ علیه غزه است.

سخنگوی در خصوص استعفا مقامات اسراییل گفت: البته عوض شدن چند قاتل و جنایتکار از ترکیب کابینه و جایگزین شدن جنایتکاران دیگر تغییری در رفتارهای این رژیم علیه ملت فلسطین ایجاد نخواهد کرد. سازمان‌های بین‌المللی و جامعه جهانی و شورای امنیت نسبت به مسأله فلسطین مسئول هستند و آنها باید به وظیفه قانونی و اخلاقی خود در حمایت از مردم فلسطین مجدانه عمل کنند.

وی گفت که اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برگزاری مراسم اربعین نیز بیان کرد: کمیته‌ای در این خصوص در چند ماه پیش در وزارت خارجه شکل گرفته و نمایندگان ذیربط و اعضای این کمیته در جلسات مختلفی در وزارت خارجه حضور داشتند. نشست‌های مشترک با نمایندگی‌های ایران در کربلا، بغداد، نجف و سایر سرکنسولگری‌های ایران در عراق انجام و مکاتبات و دستورالعمل‌های لازم صورت گرفته و شرح وظایف روشن شده است. مذاکرات لازم با مقامات عراق انجام و نشست‌های مشترک در تهران، بغداد، نجف و کربلا انجام شده و از ماه‌های پیش خود را برای کمک موثر به برگزاری پرشکوه مراسم حماسی اربعین آماده کرده و در این مسیر هر چه به سمت ماه عزاداری محرم و صفر و ایام اربعین نزدیک‌تر می‌شویم اقدامات لازم توسط دستگاه دیپلماسی در این خصوص تکمیل و تقویت خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری سرپرست وزارت خارجه به عراق اظهار داشت: برنامه سفر آقای باقری به عراق تأیید می‌شود و هماهنگی‌های اولیه برای انجام این سفر در حال انجام است. باقری هم به منظور گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه عراق درباره موضوعات مورد اهتمام دوجانبه در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و دوجانبه و قدردانی از مقامات دولت عراق برای مشارکت و همدردی صمیمانه و برادرانه آنها با دولت و ملت ایران بزودی به عراق سفر می‌کند. تاریخ آن با مقامات دولت عراق در حال هماهنگی و تنظیم قطعی است که به محض قطعی شدن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

کنعانی درباره مناسبات ایران و بحرین با توجه به اظهارات مقامات این کشور گفت: مواضع و دیدگاه‌های دولت بحرین و از جمله اظهارات پادشاه این کشور در ارتباط با روابط با ایران را شنیدیم و این را محل اهتمام و توجه در مسیر مدیریت و از سرگیری روابط سیاسی دو کشور قرار خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اعمال فشارها از سوی کشورهای اروپایی گفت: اقدامات برخی طرف های اروپایی علیه ایران در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران اقدامات غیر سازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با وضعیت موضوع هسته‌ای ایران و برجام متهم اول و آخر هستند. اینگونه اقدامات از وجاهت قانونی و منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. به جای اتهام زنی علیه ایران متوجه مسئولیت‌های خود در ارتباط با وضع جاری باشند و به مسئولیت‌های خود عمل کنند. ایران به قوانین و معاهدات بین‌المللی متعهد و پایبند است و در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود در چارچوب آژانس و موافقتنامه پادمان و ان.پی.تی عمل می‌کند و به اجرای توافقات با آژانس پایبند است. متاسفانه فشارهای سیاسی برخی طرف‌های غربی از جمله در اروپا در مقطع زمانی اخیر باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد و فعالیت‌ حرفه‌ای خود شده و متاسفانه فعالیت‌های حرفه‌ای آژانس را تحت تاثیر رویکردها و فشارهای سیاسی خود قرار دادند.

وی درباره احتمال استفاده از مکانیسم ماشه نیز بیان کرد: اینکه در نیت اروپا چه می‌گذرد نیت خوانی در این جا نخواهم کرد، ولی طبیعی است ایران در چارچوب حقوق و تکالیف خود عمل کرده و خواهد کرد. به رفتارهای سازنده پاسخ سازنده نشان خواهد داد و در مقابل رفتارهای غیرسازنده از حقوق مسلم و شناخته شده و قانونی خود در چارچوب سازوکارهای تعیین شده حقوقی و بین‌المللی استفاده می‌کند.

این دیپلمات درباره برگزاری دومین نشست تماس منطقه‌ای درباره افغانستان در تهران و عدم حضور هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در این نشست علیرغم دعوت به عمل آمده نیز اظهار داشت: این نشست روز شنبه در تهران به ابتکار ایران در دو روز با حضور فرستادگان ویژه چهار کشور منطقه‌ای و همسایگان افغانستان برگزار شد. عدم مشارکت طرف افغانستانی به رغم دعوت به عمل آمده تابع تصمیم مقامات دولت سرپرست افغانستان بوده است. آنچه ایران بر آن همواره تأکید داشته و پایبند بوده کمک به تحکیم صلح و ثبات و امنیت در افغانستان بوده و همکاری‌ها با دولت سرپرست با توجه به این موضوع بوده است.

کنعانی اظهار داشت: تحولات این کشور و هرگونه خلل و نقصان در وضعیت امنیتی و اقتصادی این کشور و وضعیت مردم شریف و ریشه دار و با تاریخ افغانستان در مرزهای این کشور محدود و منحصر باقی نخواهد ماند و وضعیت عمومی منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سرکنسولگری افغانستان در مشهد هم بیان کرد: درباره سرکنسولگری افغانستان در مشهد اتفاق ویژه‌ای نیست و تصمیم مقامات سرپرست افغانستان برای تغییر سرکنسول و اعلام وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه هرگونه تغییرات و جابه جایی در کادر دیپلماتیک مطابق با سازوکارهای کنوانسیون وین و در چارچوب روش‌های مشخص و روشن در عرف جابه‌جایی‌های دیپلماتیک قابل انجام است و ایران برای این منظور مشکلی ندارد و این دیدگاه به دولت سرپرست افغانستان منعکس شده و آنها هم پاسخ دادند در این چارچوب عمل خواهند کرد.

وی درباره روند روابط ایران و مصر هم گفت: روند گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین ایران و مصر در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک تا پیش از شهادت وزیر خارجه ادامه داشت و بعد از شهادت وزیر شهید گفت‌وگوهای دو کشور در سطح وزیر خارجه مصر و سرپرست وزارت خارجه ایران ادامه یافت. طرفین مبتنی بر نقشه راه تعریف شده دو رئیس جمهور برای رفع موانع از سرگیری روابط تأکید مشترک دارند و در آخرین گفت‌وگوهای دوجانبه انجام شده بین باقری و الشکری مجددا تأکید شد و امیدواریم در استمرار این روند نتایج مطلوب دو کشور به دست بیاید.

کنعانی در خصوص بیانیه اروپایی‌ها به شورای امنیت علیه ایران بیان کرد: مذاکرات رفع تحریم و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به تعهداتشان در چارچوب برجام سازوکار روشن و مشخصی دارد. ایران طرف مدعی و مطالبه گر است و کسی که در این خصوص باید پاسخگو باشد طرف‌های مدعی هستند. آنچه در سال‌های گذشته مانع احیای توافق برجام و آنچه در شرایط فعلی موانعی را در این مسیر ایجاد می‌کند عدم واقع بینی و محاسبات اشتباه از سوی طرف‌های مقابل بوده است. طرف‌های مقابل هرچند همواره سعی داشتند ایران را وارد دام بازی تقصیر کنند ولی ایران واقع گرایانه هیچگاه وارد چنین بازی نشده و ضمن اعلام مواضع اصولی خود برای وجود اراده لازم و حسن نیت تأکید کرده آنچه برای ما مهم است عمل و نه سخن طرف‌های مقابل است. رویکرد و عملکرد ایران شفاف و منطقی در مقابل دیدگان همگان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha