۸ نفر

شمارش معکوس برای اعلام قیمت شاسی بلند لوکس مونتاژی؛

اکستریم VX چقدر قیمت می‌خورد؟

۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۰۸
کد خبر: 843352
اکستریم VX چقدر قیمت می‌خورد؟

اکستریم VX محصول جدید مدیران خودرو و چری برای بازار ایران است که به زودی عرضه آن به متقاضیان داخلی آغاز می‌شود. این خودرو در صورتی که در حوزه خدمات پس از فروش عملکرد قابل قبولی داشته باشد می تواند جانشینی مناسب برای بسیاری از خودروهای وارداتی شاسی بلند کارکرده باشد. از آنجایی که این محصول تازه وارد نیز در دسته خودروهای لوکس قرار می‌گیرد، ممکن است در رقابت با نمونه‌های هم‌تراز کارکرده بازار ایران مانند تویوتا لندکروزر، تویوتا پرادو و ولوو XC90 توسط مخاطبان ارزنده ارزیابی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، حدود یک دهه از ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتورهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی و قیمت بیشتر از ۴۰ هزار دلار می‌گذرد و در دور جدید واردات نیز خودروهای بنزینی با محدودیت‌های بسیار بیشتری مجوز ورود به کشور را دریافت کرده‌اند. در نتیجه اکثر خودروهای شاسی بلند و لوکس از برندهای معتبر جهانی نظیر تویوتا لندکروزر، تویوتا پرادو، ولوو XC90 و ...، طی سال‌های گذشته با مدل‌های نسبتاً قدیمی در بازار کشورمان حضور داشته و اثر چندانی از نسل‌های جدید این گونه محصولات شاسی بلند در ایران به چشم نخورده است. همین موضوع سبب شده تا شاسی بلندهای وارداتی ژاپنی یا اروپایی با حباب قیمتی بسیار بالاتر نسبت به دیگر محصولات روبرو شوند و در حال حاضر قیمت مدل‌های ۱۰ الی ۱۲ سال پیش آنها حتی به فراتر از ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان یا بیشتر برسد. این در حالی است که اگر در بازار ایران همچون اکثر کشورها، انحصار حاکم نبود و تعرفه واردات خودرو نیز در محدوده معقولی قرار داشت، قیمت شاسی بلندهای ژاپنی مدل ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۳ نهایتاً چیزی بیشتر از ۲ میلیارد تومان نمی‌شد.
به هر ترتیب در حال حاضر بازار بسته خودرو ایران جای مناسبی برای دلالان به شمار می‌رود و قیمت خودروهای پرطرفدار که واردات آنها آزاد نیست، سر به فلک گذاشته است.

اکستریم VX چقدر قیمت می‌خورد؟

گارانتی و خدمات پس‌ از فروش، برگ برنده رقابت

در این شرایط یک شاسی بلند لوکس مونتاژی که از لحاظ کیفیت ساخت، امکانات، قوای فنی، کیفیت سواری، طراحی ظاهری و سایر موارد نسبت به محصولات وارداتی قدیمی تا حد زیادی برتری دارد و به دلیل برخورداری از گارانتی ۷ ساله یا ۲۰۰ هزار کیلومتر، قادر است خیال مالک را برای چندین سال از بحث تعمیرات و هزینه‌های نگهداری راحت کند، چقدر می‌تواند ارزش خرید داشته باشد؟
آیا باید قید خرید آن را زد و صرفاً به دنبال همان مدل‌های قدیمی محصولات ژاپنی بود که احتمالاً بسیاری از آنها دچار ضربه، تصادف و یا حتی تعویض اتاق هستند؟ یا اینکه می‌توان با قیمت‌های بسیار کمتر به سراغ خرید یک ماشین لوکس مونتاژی چینی نظیر اکستریم VX رفت؟

در شرایط فعلی بسیاری از افراد نسبت به خودروهای چینی، فارغ از مدل و کیفیت ساخت آن به طور کلی جبهه می‌گیرند اما وقتی حرف از اختلاف قیمت این دست خودروها با محصولات کارکرده ۱۰ سال پیش ژاپنی می‌شود، حرف زیادی برای گفتن ندارند.
به عنوان مثال در شرایط کنونی شما می‌توانید یک تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۱۲ با محدوده قیمتی حدود ۱۴ میلیارد تومان و کارکرد ۲۵۰ هزار کیلومتر خریداری کنید. درست است که این خودرو شاسی مستقل است و در بحث آفرود می‌تواند قوی‌تر از اکستریم VX عمل کند اما اختلاف قیمتی آن با وجود ۲۵۰ هزار کیلومتر کارکرد و هزینه تعمیرات احتمالی سرسام‌آور، چیزی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان است. البته قیمت دقیق اکستریم VX در زمان نگارش این مطلب هنوز مشخص نشده است اما شنیده‌ها حکایت از این دارد که احتمالاً قیمت نهایی این شاسی بلند لوکس چینی در سال ۱۴۰۳ کمی بیشتر از ۴ میلیارد تومان خواهد بود. یعنی شما با پرداخت این مبلغ یک شاسی بلند لوکس چینی با انبوهی از امکانات مدرن، رانندگی خودکار، انواع آپشن‌های ایمنی، کیفیت سواری نرم‌تر از لندکروزر و از همه مهم‌تر یک خودروی صفرکیلومتر با گارانتی ۷ ساله یا ۲۰۰ هزار کیلومتر خریداری می‌کنید و با ۱۰ میلیارد تومان دیگر قادر به خرید دو واحد آپارتمان نیمه لوکس در شهرهای بزرگ کشور با موقعیت مناسب خواهید بود.

اکستریم VX چقدر قیمت می‌خورد؟

البته نمی‌توان منکر کیفیت و دوام مطلوب خودروهای تویوتا به ویژه تویوتا لندکروزر شد اما به هر حال پرداخت چنین مبالغی برای خودرویی که حداقل ۱۰ تا ۱۲ سال کار کرده و اکنون در آستانه تعمیرات احتمالا پرهزینه قرار دارد، شاید خیلی منطقی به نظر نرسد، مگر آنکه وضع مالی خریدار بسیار مناسب باشد و اصالت برند برای او از هر چیزی مهم‌تر به نظر برسد.

ظهور متفاوت چینی‌ها در بازار خودروهای لوکس

اگر نگاهی به لیست امکانات و تجهیزات تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۱۲ بیندازید، متوجه کمبود آپشن‌های رفاهی و ایمنی آن در مقایسه با یک شاسی بلند جدید همچون اکستریم VX خواهید شد.
انواع سیستم‌های رانندگی خودکار مانند کروز کنترل هوشمند، رادارهای هشدار تصادف، هشدار نقطه کور، پارک تمام خودکار، ترمز اتوماتیک اضطراری، هشدار خروج از خط، دستیار هوشمند ترافیک، رادار تابلوخوان، نمایشگر سه‌گانه بزرگ سراسری، دوربین ۵۴۰ درجه، ۱۰ عدد کیسه هوا و بسیاری از امکانات نوین دیگر در فهرست آپشن‌های اکستریم VX وجود دارد که نمی‌توان در خودروهای قدیمی همچون لندکروزر مدل ۲۰۱۲ مشابه آن را یافت.

ناگفته نماند که اکستریم VX طراحی ظاهری نسبتاً جذابی ارائه می‌دهد، نمای داخلی آن بسیار مجلل و مدرن‌تر از لندکروزر یا دیگر خودروهای مشابه طراحی شده است و از نظر قابلیت آفرود نیز اکستریم VX حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ چرا که یک موتور پرقدرت توربو شارژ ۲ لیتری با توان ۲۶۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر به همراه جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته AT نیروی مورد نیاز این ماشین را تامین می‌کند و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک اجازه می‌دهد تا این توان بالا به همه تایرها منتقل شود و در نتیجه قابلیت آفرود این ماشین لوکس خانوادگی را تا حد زیادی بالا ببرد.
با این وجود باید دوباره تاکید کنیم قابلیت آفرود اکستریم VX به اندازه اسطوره‌هایی همچون لندکروزر مجهز به شاسی مستقل، مطلوب نیست اما برای مصارف خانوادگی و طبیعتگردی‌های غیرحرفه‌ای می‌تواند کاملاً جوابگو باشد.

اکستریم VX چقدر قیمت می‌خورد؟

علاوه بر لندکروزر اگر بخواهیم اکستریم VX را با شاسی بلندهایی همچون تویوتا پرادو ۲۰۱۳ آنرود و ولوو XC90 مقایسه کنیم، باز هم اختلاف قیمتی زیادی میان آنها مشاهده می‌شود که با توجه به کارکرده بودن این مدل‌ها و اختلاف آپشن و میزان گارانتی طولانی مدت اکستریم، خرید مدل‌های کارکرده پرادو و ولوو حداقل برای افرادی که توان مالی فوق‌العاده بالایی ندارند، نمی‌تواند خیلی منطقی و معقول به نظر برسد.

به هر حال خریدن یا نخریدن یک خودرو به انتخاب متقاضی بستگی دارد اما اگر بخواهیم قیمت اکستریم VX را با توجه به ارزش رقبای آن در بازار آزاد حدس بزنیم، قابل پیش‌بینی است که این خودرو در دامنه قیمتی قابل رقابت با خودروهای لوکس کارکرده وادراتی عرضه خواهد شد و می‌تواند به واسطه انبوهی از آپشن‌های نوین، به علاوه برخورداری از موتور پرقدرت، سیستم چهارچرخ محرک و گارانتی ۷ ساله، گزینه‌ای نسبتا معقول در این دامنه قیمتی محسوب شود. البته بحث خدمات پس از فروش بسیار مهم است و شرکت عرضه‌کننده اکستریم باید حتما نسبت به این موضوع توجه ویژه نشان دهد.

اکستریم VX چقدر قیمت می‌خورد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha