۱ نفر

کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «اقتصاد آنلاین»:

تولید مسکن به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی رسید/ کوچ خُرده سازها از بازار

۲ خرداد ۱۴۰۳، ۶:۲۳
کد خبر: 843236
تولید مسکن به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی رسید/ کوچ خُرده سازها از بازار

ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه این روزها شاهد خالی شدن بازار مسکن از تقاضای موثر هستیم گفت: تولید سالانه مسکن به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی رسیده و این روزها شاهد کوچ خُرده سازها از بازار مسکن هستیم.

به گزارش خبرنگار «اقتصاد آنلاین»؛ اوضاع این روزهای بازار مسکن به خصوص ساخت و ساز چندان نمی تواند رضایت بخش باشد. افت سرمایه گذاری در بخش مسکن و خروج سازندگان از بخش مسکن باعث شده تا این روزها تقاضای مسکن از عرضه به شدت پیشی بگیرد.

برخی از کارشناسان مسکن می گویند روند نزولی ساخت و ساز می تواند در سال های آینده بخش مسکن را با یک کمبود شدید عرضه مسکن مواجه کند. البته برخی نیز این افت تولید مسکن را علاوه بر سختگیری های شهرداری ها و سازمان های خدمات رسان ورود دولت به ساخت سالانه یک میلیون مسکن عنوان می کنند.

اما سوال این است که چرا علیرغم توجه زیاد دولت سیزدهم به تولید مسکن، این روزها شاهد کاهش تولید مسکن توسط بخش خصوصی هستیم؟

کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که قدرت خرید مردم با افزایش تورم دستخوش تغییرات شده است اما این قدرت خرید در هیچ یک از حوزه ها، به اندازه مسکن پایین نیامد. صرف نظر از مشکلات مصرف کننده، تولیدکنندگان ساختمانی نیز دچار ضرر و زیان هستند و مدتها است که حاشیه سود آنها کاهش یافته است.

آنان می گویند: در سال ۱۴۰۲، حرکت مثبتی در راستای تولید مسکن از سوی دولت و مجلس دیده نشد. بنابراین بعید است که وضعیت بخش مسکن و تولید در سال جاری بهتر شود. برخی از انبوه سازان، عملکرد سیستم بانکی را مورد نقد قرار داده و می گویند که هیچ اقدامی از سوی دولت و مجلس در راستای تسهیل گری ساخت و ساز انجام نشده است.

برخی بانک ها ساز خود را می زنند و علیرغم فشاری که به آنها وارد می شود، باز هم از پرداخت تسهیلات مسکن اجتناب می کنند.

تولید مسکن به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی رسید/ کوچ خُرده سازها از بازار

«بیت الله ستاریان» در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» با اشاره به اینکه به محض اینکه اعلام شد دولت قصد دارد سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث کند خُرده سازان مسکن از بازار مسکن کوچ کردند گفت: وعده دولت در بخش مسکن این بود که سالانه باید یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. اما وقتی به آمارها نگاه می کنیم متوجه می شویم که روند نزولی ساخت و ساز توسط بخش خصوصی ببنا به دلایل مختلفی ادامه دارد.

اگر قرار است قیمت مسکن واجاره بها کنترل شود باید ساخت و ساز تسهیل شود

او ادامه داد: اگر قرار است قیمت مسکن واجاره بها کنترل شود باید ساخت و ساز تسهیل شود. پس اگر قرار است ابتدا تورم کنترل شود تا کالایی با ثبات بهتری ادامه فعالیت بدهد باید تولید آن کالا نیز به شکل قابل توجهی افزایش یابد. متاسفانه آمار صدور پروانه ساختمانی و در ادامه آمار تولید مسکن پایین است.

اگر قفل بازار مسکن به لحاظ معاملات باز شود قیمت مسکن از تورم جلوتر خواهد زد

کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که ظاهرا قیمت مسکن هنوز به اندازه تورم رشد نکرده است اما باید توجه داشت که همین الان هم قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است تاکید کرد: تولید مسکن پایین است و آنچه که مشخص است این است که بازار مسکن متقاضی موثر ندارد. اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که اگر قفل بازار مسکن به لحاظ معاملات باز شود قیمت مسکن از تورم جلوتر خواهد زد.

تولید مسکن به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال رسید

ستاریان ادامه داد: وقتی تولید مسکن پایین است حتی اگر بازار مسکن هم قفل باشد باز هم رشد قیمت مسکن احتمالا رخ می دهد. متاسفانه در حال حاضر تولید مسکن به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال رسیده است در حالیکه سالها بود که تولید مسکن ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود.

کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که چرا سازندگان مسکن دیگر رغبتی برای تولید ندارند؟ آیا سختگیریهای شهرداری و یا سازمان های خدمات رسان باعث این اتفاق شده است یا اینکه سود آنها کاهش داشته است؟ گفت: به هر حال سود سازنده های مسکن که مثل گذشته نیست و کاهش داشته است. اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که زمانی که دولت اعلام کرد سالانه یک میلیون واحد مسکونی خواهد ساخت به یکباره اکثر سازنده های خُرد که مثلا سالانه ۱۰ تا ۱۰۰ واحد مسکوی می ساختند سرمایه های خود را از بخش مسکن هراسان خارج کردند.

سازنده های خُرد معمولا با یک تبلیغ منفی از بازار مسکن کوچ می کنند

ستاریان ادامه داد: سازنده های خُرد معمولا با یک تبلیغ منفی علیه بخش مسکن از بازار مسکن کوچ می کنند. اگر خاطرتان باشد در مسکن مهر نیز این اتفاق اقتاد و بسیاری از خُرده سازان مسکن ازر بازار مسکن خارج شدند. البته این یک دلیل است و دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد که چرا تولید مسکن توسط بخش خصوصی کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی تنها IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    0 0
    سلام دلیلش روشن است هزینه هاب هنگفتی که شهرداریها و نظام مهندسی تحمیل کرده از محدودیت تا جرایم ماده صد و در کنار ودردسرهای شهرداری . سو استفاده بعضی از دستگاههای مرتبط و دریافت مبالغ کلان . بعنوان مثال کوتاهی و یا خطای مصوب در سال ۱۴۰۲ . در خصوص حق بیمه کارگران ساختمانی . و اصلاحیه ان در مجلس . بحای اینکه این ابهانات در اول سال منتفی گردد تا سه ابان طول کشید سازنان تامین اجتمائی بجای دریافت حق بیمه به زیربنای هزارو اندی که فقط به مبلغ اشاره میکنم بجان ۶۵ میلیون تومن رقمی نزدیک به ۲۹۰ میلیون دریافت کرده و عده ای هم قسط بندی کردن شما توجه داشته باشید سازندگان باید شاکی باشند یا دستگاههای مرتبط . این تنها یک مورد تخلف است جرایم حد مرز ندارد هرکس و هر گروه هر دستگاه خود تصمیم گیر است نمیدانم در این میان مجلس کارش چیست . و مورد دوم باز در شهرداریها . شهرداریها بجای رسیدگی به امور شهری تبدیل به یک بنگاهدار املاکی شده بعنوان مثال در شهرستانی کوچک بعد از ۱۵ سال طرح توسعه مسکن امده شهرداری ملک را تفکیک و هر ماه یا دو سه ماه یکبار به صورت مزائده با قیمتهای انچنانی عرضه میکند .