۱ نفر

معاون وزیر راه در پاسخ به اقتصاد آنلاین:

ساخت ۵ شهرک در تهران تصویب شد/ ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در جزیره بوموسی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۶
کد خبر: 841491
ساخت ۵ شهرک در تهران تصویب شد/ ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در جزیره بوموسی

مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت ۶۰ شهرک در ۶۰ نقطه کشور شناسایی و تصویب شد گفت: نقاط ساخت ۵ شهرک در استان تهران مشخص شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ ارسلان مالکی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اولین نیاز دولت در برنامه های مسکن تامین زمین است گفت: طرح نهضت ملی مسکن زمانی آغاز شد که موجودی زمین صفر بود. حتی برای طرح های گذشته نیز تامین زمین نداشتیم.

او ادامه داد: باید اراضی را در محدوده شهرها برای مسکن در نظر بگیریم و همانطور که می دانید در ابتدای دولت سیزدهم چنین زمین هایی وجود نداشت.

مالکی در خصوص ساخت شهرک نیز گفت: شهرک سازی خارج از حریم شهرها در دستور کار است. موضوعی که برای عموم مردم جا افتاده است این است که شهرک سازی باید در داخل شهرها رخ دهد. اما ما در مسیر جدید خود به سکونتگاههایی که خارج از حریم شهرها باشد توجه کرده ایم.

مدیر عامل سازمان ملی زمین ‌ مسکن گفت: تاکنون بیش از ۶۰ نقطه و ۶۰ شهرک شناسایی شد و مطالعات و مکان یابی این شهرک ها انجام شده و کارهای کارشناسی نیز صورت گرفته است.

قرار است در استان تهران از این ۶۰ شهرک، ۵ شهرک در استان تهران احداث خواهد شد

مالکی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین کت پرسید از این ۶۰ شهرک چه تعداد شهرک در تهران احداث خواهد شد گفت: قرار است در استان تهران از این ۶۰ شهرک، ۵ شهرک در استان تهران احداث خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ساخت و روش های ساخت نهضت ملی مسکن متنوع است و شاید در گذشته انبوه سازی بود اما امسال ساخت با مشارکت مردم با شتاب بیشتری پیش می رود.

مالکی با بیان اینکه سازمان ملی زمین و مسکن مالک اراضی دولتی در جزیره بوموسی است گفت: برای بومیان ساکو در جزیره بوموسی و هرمز مسکن احداث می کنیم. پس برای افراد مشمول نهضت ملی مسکن ساکن در این جزایر مسکن و زمین آماده خواهیم کرد.

او افزود: در حال حاضر ۹۰۰ هکتار زمین در بوموسی داریم و در حال حاضر نیز بنیاد مسکن در بوموسی مسکن در حال ساخت دارد.

سازمان ملی زمین و مسکن نیز در جزیره بوموسی ۱۱۰ واحد مسکونی در حال ساخت دارد

وی افزود: سازمان ملی زمین و مسکن نیز در جزیره بوموسی ۱۱۰ واحد مسکونی در حال ساخت دارد.

مالکی پیگیری تامین مسکن کارگران تحت عنوان صنعت شهرها، مسکن هنرمندان، ورزشکاران، فرهنگیان و سایر اقشار را که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است از مهم‌ترین راهکارهای دولت سیزدهم برای تامین مسکن اقشار مختلف عنوان کرد و افزود: اراضی احداث ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران تامین شد.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان مولدسازی از طریق اراضی تحت اختیار آن سازمان توضیح داد: تاکنون بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان اراضی دولتی و ملی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن مولدسازی شده است. از این ۶۱ هزار میلیارد تومان، ۳۴ هزار میلیارد تومان تأمین منابع شده است و ۲۷ هزار میلیارد تومان یا فروش رفته و یا برای فروش اقدام شده است. همچنین از این میزان ۴۸۲۵ هکتار ارزش افزایی و ۱۹۴۵ هکتار مولد سازی شده است و ۲۸۸۰ هکتار نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی همچنین در خصوص این موضوع که چه میزان واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن به شکل پروژه‌های حمایتی و چه میزان از واحدها به شکل سرمایه‌گذاری در حال احداث است، توضیح داد: بر اساس قانون، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف شده است تا در ۴ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن که بخشی از آنها در روستاها و بخشی در شهرها اجرایی می‌شود در بخش شهری اراضی احداث یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین کند.

مالکی افزود: میزان واحدهایی که بر روی اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در حال اجراست بیش از ۹۰۰ هزار واحد توسط سازمان ملی تامین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومان پروژه سرمایه‌گذاری در کشور شناسایی شده است که در قالب فراخوان عرضه می‌شود.

وی، مهم‌ترین چالش این سازمان در تامین زمین را وجود اراضی کشاورزی در شهرهای فاقد زمین ملی برشمرد و افزود: این مشکلات از جمله در شهرهای شمالی به دلیل محاط بودن این شهرها در بین اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی و جنگل‌ها که ممنوعیت تغییر کاربری داریم، وجود دارد. با این حال کار متوقف نشده و از طریق اراضی سایر دستگاه‌ها اقدام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha