۳ نفر

وضعیت آشفته سدهای لرستان / چنددرصد سدها خالی است؟

۲۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۰۸
کد خبر: 835753
وضعیت آشفته سدهای لرستان / چنددرصد سدها خالی است؟

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای لرستان گفت: ۴۲درصد از حجم مخازن سدهای این استان در حال حاضر پر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، داریوش حسن‌نژاد، صبح امروز، در ستاد پیشگیری و هماهنگی فرماندهی عملیات پاسخ به بحران لرستان، بیان کرد: ۱۲درصد رواناب‌های کشور به این استان اختصاص دارد.

او با بیان اینکه هشت میلیاردمترمکعب رواناب سالانه در لرستان تولید می‌شود، اضافه کرد: ۴.۵میلیارد مترمکعب رواناب نیز از استان‌های همجوار وارد این استان می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای لرستان اعلام کرد: متوسط افت کسری مخازن این استان در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شش متر و ۴۰ سانتی‌متر است که معادل افت سالانه ۲۳سانتی‌متر است.

حسن‌نژاد با تأکید بر بیشترین افت سطح آب زیرزمینی لرستان در کوهدشت، ازنا و الیگودرز، یادآور شد: این میزان معادل به‌ترتیب معادل ۲۱متر و ۵۰سانتی‌متر و ۹ متر و ۴۰سانتی‌متر است.

او بیان کرد: ۸۸میلیون مترمکعب حجم آب مخزن شش سد در حال ساخت لرستان است که این میزان نسبت به سال گذشته از افزایش شش درصدی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: ۴۲درصد از حجم مخازن سدهای این استان در حال حاضر پر است و سدهای لرستان به‌جز دو سد مروک و ایوشان ذخیرۀ آب لازم را ندارد.

حسن‌نژاد با اشاره به آبگیری سد کمندان و خواجه‌امیر در سال گذشته، خاطرنشان کرد: ۱۲میلیون مترمکعب هم‌اکنون در پشت سد کمندان ذخیره است.

او با اعلام بدهی ۳۵میلیارد تومانی پیمانکاران شرکت آب‌ منطقه‌ای برای سیل ۱۳۹۸ یادآور شد: حتی یک ریال از این مبلغ را با وجود پیگیری‌ها نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه مجوز مادۀ ۲۳ سد معشوره صادر شده‌ است و اعتبارات خوبی امسال به این سد اختصاص می‌یابد، توضیح داد: سد معشوره توان ذخیرۀ حدود ۱۲میلیارد سیلاب را خواهد داشت.

حسن‌نژاد تأکید کرد: فرازبند سد معشوره احداث شده‌ است و عملیات اجرایی این سد امسال با شتاب بیشتری ادامه می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    0 0
    عالی
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    1 0
    دنیا را آب ببره باز شما از قحطی آب حرف می‌زنید...