x
۱۰ / دی / ۱۴۰۲ ۱۳:۲۴

تفاوت سیم و کابل چیست؟

تفاوت سیم و کابل چیست؟

تفاوت سیم و کابل چیست؟ این پرسش به‌ظاهر ساده است، اما حتی بیشتر متخصصین برق نیز جواب درستی به آن نمی‌دهند. سیم و کابل کارکردی مشابه دارند و انرژی الکتریسیته را از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال می‌دهند.

کد خبر: ۸۱۶۹۷۴
هلوو

ظاهر آن‌ها نیز شبیه یکدیگر است و هر دو عایق دارند. به همین خاطر بسیاری افراد آن‌ها را به جای هم به کار می‌برند و فکر می‌کنند مثل هم هستند، در حالی که تفاوت‌های این دو کالا از زمین است تا آسمان! در ادامه مطلب سعی کرده‌ایم تا فرق‌های بین سیم و کابل را به زبانی ساده توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

سیم برق چیست؟

قبل از آن‌که بخواهیم تفاوت‌های سیم و کابل را توضیح دهیم، بهتر است با مفهوم هر یک از این دو کالا به‌شکل جداگانه آشنا شویم. در ابتدا با سیم برق شروع می‌کنیم.

سیم برق رشته‌ای است که از یک هادی یا رسانای جریان الکتریکی تشکیل شده و وظیفه دارد که جریان الکتریسیته را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال دهد. هادی سیم از جنس مس یا آلومینیوم است. سیم‌ها همچنین به دو شکل روکش‌دار یا بدون روکش ساخته می‌شوند.

نوع بدون روکش (سیم لخت) برای مواردی مانند سیم‌پیچی موتورها و تجهیزات صنعتی به کار می‌آید و سیم‌های روکش‌دار نیز در صنایع ساختمان‌سازی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سیم برق

سیم‌های برق در سه دسته کلی زیر تولید می‌شوند:

  1. سیم برق افشان

به مجموعه‌ای از رشته‌های نازک فلزی از جنس مس که درون یک لایه عایق PVC قرار گرفته‌اند، سیم افشان می‌گویند. انعطاف‌پذیری سیم‌های افشان بسیار بالاست و به همین خاطر در سیم‌کشی ساختمان‌های مسکونی و تجاری کاربرد زیادی دارند.

  1. سیم برق نیمه افشان

سیم نیمه ‌افشان از رشته‌های فلزی با ضخامت بیشتر نسبت به سیم افشان تشکیل شده که توسط یک لایه عایق احاطه شده‌اند. ضخامت بیشتر رشته‌های فلزی در این نوع سیم باعث شده که انعطاف‌پذیری آن نسبت به سیم افشان کمتر باشد. از این نوع سیم‌ها برای سیم‌کشی در مسیرهایی که پیچ‌وخم زیاد است و در عین حال تنش مکانیکی وجود دارد استفاده می‌شود.

  1. سیم برق مفتولی

در سیم‌های افشان چند رشته نازک کنار هم قرار می‌گیرند، اما در سیم‌های مفتولی یک رشته فلزی ضخیم و قطور توسط یک لایه‌ عایق احاطه می‌شود. با توجه به ضخامت زیاد این رشته فلزی، عجیب نیست که انعطاف‌پذیری سیم مفتولی بسیار کم باشد. در عوض، دوام و استقامت این نوع سیم در برابر عوامل خارجی بالاست. نام دیگر سیم مفتولی، سیم خشک است.

تفاوت سیم و کابل چیست؟

کابل برق چیست؟

حالا نوبت به تعریف کابل برق می‌رسد. کابل برق رشته‌ای است که از یک یا چند رشته سیم به هم تابیده شده تشکیل شده که توسط یک یا چند لایه عایق احاطه شده‌اند. کارکرد کابل برق نیز مشابه با سیم برق است و جریان الکتریکی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال می‌دهد. حتی بعضی کابل‌ها به اسم کابل شیلد دار ، محافظی اضافی در ساختار خود دارند که باعث کاهش دریافت نویز و افزایش مقاومت در آن‌ها می‌شود.

انواع کابل برق

کابل‌های برق بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موار زیر اشاره کرد:

  1. جنس هادی

هادی کابل‌ها از جنس آلومینیوم یا مس است. البته به‌خاطر انعطاف‌پذیری کم‌تر آلومینیوم، معمولا کابل‌های آلومینیومی را به صورت مفتول یا نیمه افشان می‌سازند. در نقطه مقابل، کابل‌هایی با هادی مس، به‌ شکل کابل افشان تولید می‌شوند.

  1. میزان ولتاژ عبوری

کابل‌های برق را بر اساس میزان ولتاژ قابل تحمل به چهار دسته کابل فشار ضعیف (کابل سبک)، کابل فشار متوسط،‌ کابل فشار قوی (کابل قدرت) و کابل فوق فشار قوی تقسیم‌بندی می‌کنند.

  1. نوع کاربرد

کابل‌ها از نظر نوع کاربرد در یکی از دسته‌های کابل کنترل، کابل مخابرات، کابل خودنگهدار، کابل کواکسیال، کابل شبکه، کابل فیبر نوری، کابل ابزار دقیق و کابل مونتاژ جای می‌گیرند.

تفاوت سیم و کابل چیست؟

سیم و کابل چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

بعد از آشنایی با مفهوم سیم و کابل و توضیح انواع آن‌ها، به بیان تفاوت‌های سیم و کابل می‌پردازیم:

  1. تفاوت سیم و کابل از نظر مقاومت در برابر عوامل خارجی

کابل برق معمولا محافظ (آرمور) و پوشش اضافی دارد و مقاومتش در برابر عوامل خارجی بسیار بالاتر از سیم برق است. اگر هادی کابل‌ها از جنس آلومینیوم باشد، یک هسته فولادی نیز در ساختار داخلی کابل قرار می‌گیرد که برای انتقال برق با فشار قوی بسیار مناسب است.

  1. تفاوت سیم با کابل از نظر ضخامت

کابل‌ها معمولا به دلیل دارا بودن تعداد عایق و روکش بیشتر، از ضخامت بیشتری نسبت به سیم‌ها برخوردار هستند. نوعی کابل هم داریم به اسم کابل شیلد دار که نه تنها هر هادی آن با عایق پوشانده شده، بلکه روکش محافظ مخصوص (شیلد) هم دارد؛ مسئله‌ای که به افزایش ضخامت آن منجر می‌شود.

  1. تفاوت سیم و کابل از نظر ولتاژ

به‌طور کلی کابل‌ها برای عبور جریان‌های با ولتاژ بالا از سیم برق مناسب‌ترند. دلیل اصلی این مسئله در وجود عایق مضاعف و همچنین تعدد هادی‌های حامل جریان برق در کابل است. در نقطه مقابل، سیم‌های برق تحمل ولتاژهای سنگین را نداشته و در این مورد نسبت به کابل ضعیف‌تر عمل می‌کنند. به همین علت برای انتقال جریان برق در مسافت‌های طولانی از کابل استفاده می‌شود.

  1. تفاوت سیم نسبت به کابل از نظر سطح مقطع

از نظر سطح مقطع، کابل‌ها تنوع بیشتری دارند و ممکن است سطح مقطع برخی از آن‌ها به ۲۴۰ میلی‌متر مربع و حتی بیشتر برسد. در نقطه مقابل، سیم‌ها سطح مقطع‌های کم‌تری دارند و تنها سیم‌های ارت هستند که در برخی موارد می‌تواند سطح مقطعی تا حدود ۱۵۰ میلیمتر مربع داشته باشند.

  1. تفاوت سیم با کابل از نظر روکش

سیم‌های برق دارای هادی با یک لایه روکش عایق هستند، اما کابل‌ها دارای هادی با دو روکش هستند که درون لایه محافظتی اطراف آن قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در کابل‌ها، هر هادی حامل جریان برق خود عایقی جداگانه دارد.

تفاوت سیم و کابل چیست؟

آیا سیم و کابل لزوما از نظر تعداد رشته با یکدیگر متفاوتند؟

بسیاری افراد این‌طور تصور می‌کنند که کابل تشکیل شده از چند رشته و سیم تشکیل شده از یک رشته است. این تعریف البته چندان غلط نیست، ولی لزوما تعریف جامع و درستی هم نیست و نقص‌هایی دارد.

در واقع شاید هر مجموعه سیم چند رشته یک کابل باشد، اما لزوما هر هادی تک رشته یک سیم نیست! به عنوان نمونه، کابل‌های فشار قوی تک رشته، کابل‌های هوایی تک رشته و کابل‌های فشار ضعیف شیلد دار مثال های نقضی از این تعریف در فرق بین سیم و کابل هستند.

سخن پایانی؛ با توجه به نیازتان خرید کنید

سیم و کابل هیچ‌گاه به جای هم استفاده نمی‌شوند، چون اساسا ساختاری متفاوت دارند و کاربرد آن‌ها نیز با یکدیگر فرق دارد. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم برای خرید گزینه مناسب، حتما با یک متخصص مشورت نمایید تا بتوانید بهترین سیم یا کابل را که متناسب با نیاز شما باشد خریداری نمایید.

در عین حال توصیه همیشگی ما این است که خرید سیم برق ساختمان و همچنین کابل برق را از فروشگاهی معتبر که عرضه‌کننده برندهای معتبر سیم و کابل است انجام دهید تا بعدا مجبور نشوید هزینه زیادی را صرف تعمیر سیم و کابل یا تعویض سیم‌کشی برق ساختمان خود کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب ها:
سیم و کابل
ارسال نظرات
x