x
۱۳ / ارديبهشت / ۱۴۰۲ ۱۱:۴۱

بیمه شخص ثالث چیست؟ بررسی مزایای آن

بیمه شخص ثالث چیست؟ بررسی مزایای آن

بیمه شخص ثالث فرد یا شرکتی را در برابر خسارت ناشی از شخص ثالث پوشش می دهد.

کد خبر: ۷۱۳۸۴۵
هلوو

​به عنوان مثالی از بیمه شخص ثالث می توان به بیمه خودرو اشاره کرد که در صورتی که راننده خودروی دیگری به خودروی بیمه شده خسارت وارد کند، خسارت راننده بیمه شده را جبران می کند.

دو دسته اصلی بیمه شخص ثالث، پوشش مسئولیت و پوشش خسارت به اموال است.

اکثر افراد طبق قانون موظفند انواع مختلف بیمه‌نامه را برای خانه و وسایل نقلیه خود خریداری کنند.

آشنایی با بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث اساساً نوعی بیمه مسئولیت است. شخص اول بدون توجه به علت خسارات ایجاد شده، مسئول خسارات یا ضررهای خود است. یکی از رایج ترین انواع بیمه نامه شخص ثالث، بیمه خودرو است.

بیمه شخص ثالث دارنده بیمه‌نامه را هم در مقابل ادعای خسارت و هم در مقابل خسارت وارد شده از سوی راننده ای که بیمه شده یا بیمه‌گذار اصلی نیست و در نتیجه تحت پوشش بیمه نامه قرار ندارد، پوشش می دهد. راننده ای که خسارت وارد کرده شخص ثالث در نظر گرفته می‌شود.

دو نوع پوشش مسئولیت شخص ثالث خودرو وجود دارد:

مسئولیت آسیب بدنی که هزینه های ناشی از آسیب وارد شده به اشخاص را پوشش می دهد. این هزینه های ناشی از آسیب‌های بدنی ممکن است شامل هزینه‌های مراقبت های بیمارستانی، دستمزدهای از دست رفته و درد و رنج ناشی از حادثه باشد.

مسئولیت خسارت به اموال که هزینه های ناشی از خسارات وارد شده به اموال یا از دست رفتن دارایی‌ها را پوشش می دهد. نمونه هایی از هزینه‌های خسارت وارد شده به اموال شامل پرداخت هزینه تعمیر محوطه، جایگزینی صندوق پست و غرامت مربوط به از دست رفتن امکان استفاده از یک سازه می‌شوند.

مزایای بیمه شخص ثالث

به موجب قانون رانندگان باید از حداقل پوشش بیمه مسئولیت صدمات بدنی و خسارت به اموال برخوردار باشند. بااین‌حال، در برخی از ایالت‌ها داشتن هر دو بیمه‌نامه ضروری نیست یا محدودیت های دیگری وجود دارد. هر ایالت حداقل ملزومات خود را برای هر نوع پوشش بیمه تعیین می کند.

حتی در ایالت‌هایی که قوانین «بدون تقصیر» وجود دارد، برخورداری از پوشش بیمه مسئولیت کاملاً ضروری است. قوانین بدون تقصیر برای کاهش یا حذف دعاوی حقوقی ناشی از آسیب‌های بدنی معمولی با هزینه‌های دلاری پایین و تعداد بیشماری از مطالبات مربوط به درد و رنج پس از حادثه، تصویب شده‌اند. با این حال، قوانین بدون تقصیر بیمه شدگان را در برابر دعاوی حقوقی مربوط به آسیب‌های بدنی میلیون دلاری از سوی اشخاص ثالثی که آسیب‌های شدیدی به آن‌ها وارد شده است، محافظت نمی کنند.

هر دو نوع بیمه شخص ثالث به ویژه برای افرادی مانند صاحبان خانه‌ها که دارایی های قابل توجهی برای محافظت دارند، ضروری هستند. هرچه پول و دارایی بیمه شده بیشتر باشد، سقف هر نوع بیمه پوشش مسئولیت باید بالاتر باشد.

مهم

اغلب قانون پوشش بیمه مسئولیت محصول را الزامی می کند، اگرچه این قوانین بسته به هر کشوری متفاوت هستند و معمولاً بسته به صنعت نیز تغییر می‌کنند.

ملاحظات ویژه

در اکثر کشورها، بیمه شخص ثالث یا مسئولیت برای هر شخصی که ممکن است با شکایتی از سوی اشخاص ثالث مواجه شود، اجباری است. بیمه مسئولیت عمومی شامل صنایع یا مشاغلی می شود که در فرآیندها یا سایر فعالیت هایی که ممکن است بر اشخاص ثالثی مانند پیمانکاران فرعی، معماران و مهندسان تأثیر بگذارند، شرکت می کنند. در اینجا، شخص ثالث ممکن است بازدیدکنندگان، مهمانان یا کاربران یک مرکز باشند. اکثر شرکت ها بیمه مسئولیت عمومی را در سبد بیمه ای خود قرار می دهند تا آن‌ها را در برابر آسیب به اموال یا صدمات شخصی محافظت کنند.

برخورداری از پوشش بیمه مسئولیت محصول نیز معمولاً توسط قانون اجباری می شود اگرچه این ضرورت بسته به هر کشوری متفاوت است و اغلب بسته به صنعت نیز ممکن است متفاوت باشد. این نوع بیمه تمام طبقات و انواع اصلی محصولات اعم از مواد شیمیایی، محصولات کشاورزی و تجهیزات تفریحی را پوشش می دهد. این نوع بیمه شرکت ها را در برابر دعاوی حقوقی مربوط به محصولات یا اجزایی که آسیب یا خسارتی را به اشخاص ثالث یا اموال آن‌ها وارد کرده‌اند، محافظت می کنند.

اهمیت بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث اساساً نوعی بیمه مسئولیت است. بیمه نامه شخص ثالث توسط بیمه گذار (شخص اول) از شرکت بیمه (شخص دوم) برای محافظت در برابر مطالبات شخص دیگری (شخص ثالث) خریداری می شود. اهمیت بیمه شخص ثالث در این است که بیمه شده را در برابر صدمات یا خسارات وارده به اشخاص ثالث پوشش می دهد.

انواع بیمه نامه شخص ثالث خودرو چیستند؟

دو نوع پوشش مسئولیت شخص ثالث برای خودرو وجود دارد: مسئولیت صدمات بدنی و مسئولیت خسارت مالی. مسئولیت صدمات بدنی هزینه های مربوط به صدمات وارد شده به اشخاص را پوشش می دهد. این هزینه‌ها ممکن است شامل مخارجی مانند دستمزد از دست رفته، درد و رنج و صورتحساب‌های مراقبت‌های بیمارستانی ناشی از حادثه باشند. مسئولیت خسارت به اموال نیز هزینه های مربوط به خسارت وارد شده به اموال یا از دست رفتن دارایی‌ها مانند جایگزینی مصالح و حصارهای آسیب دیده محوطه‌ها با مصالح و حصارهای جدید را پوشش می دهند. اگر کسی صندوق پستی شما را تخریب کند، ممکن است هزینه تعمیر آن توسط بیمه پوشش داده شود و غرامت از دست رفتن امکان استفاده از خانه شما نیز به طور مشابه توسط بیمه پوشش داده می‌شود.

انواع دیگر بیمه مسئولیت شخص ثالث چیستند؟

بیمه مسئولیت عمومی شامل صنایع یا مشاغلی می شود که در فرآیندها یا سایر فعالیت هایی که ممکن است بر اشخاص ثالثی مانند پیمانکاران فرعی، معماران و مهندسان تأثیر بگذارند، شرکت می کنند. در اینجا، شخص ثالث ممکن است بازدیدکنندگان، مهمانان یا کاربران یک مرکز باشند. اکثر شرکت ها بیمه مسئولیت عمومی را در سبد بیمه ای خود قرار می دهند تا آن‌ها را در برابر آسیب احتمالی به اموال یا صدمات بدنی اشخاص ثالث محافظت کنند.

بیمه مسئولیت محصول معمولاً توسط قانون اجباری می شود که بسته به هر کشوری متفاوت است و اغلب بسته به صنعت نیز متفاوت خواهد بود. این بیمه تمامی طبقات و انواع اصلی محصولات از تجهیزات تفریحی گرفته تا مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی را پوشش می دهد. این بیمه‌نامه برای محافظت از شرکت ها در برابر دعاوی حقوقی مربوط به محصولات یا اجزایی است که آسیبی را به اموال اشخاص ثالث یا صدماتی را به خود آن‌ها وارد کرده‌اند.

ارسال نظرات
x