x
۰۷ / ارديبهشت / ۱۴۰۲ ۱۴:۲۹

بودجه نقدی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

بودجه نقدی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

بودجه نقدی تخمین شرکت از جریان خروج و ورود وجه نقد از شرکت در یک دوره زمانی خاص است که می تواند هفتگی، ماهانه، سه ماهه یا سالانه باشد.

کد خبر: ۷۱۰۸۹۶
هلوو

این بودجه برای ارزیابی کسب‌وکار از نظر برخورداری از وجوه نقد کافی برای ادامه فعالیت‌های خود در این بازه زمانی استفاده می‌شود. بودجه نقدی بینشی در مورد نیازهای نقدی (و هرگونه بودجه مازاد) شرکت فراهم و به تعیین تخصیص کارآمد وجه نقد کمک می کند.

نکات کلیدی

شرکت‌ها از بودجه نقدی برای تعیین اینکه آیا وجه نقد کافی برای ادامه فعالیت خود در بازه زمانی معین در اختیار دارند یا خیر استفاده می کنند.

بودجه نقدی همچنین بینشی در مورد نیازهای نقدی و هرگونه بودجه مازاد به شرکت ارائه و در تعیین استفاده کارمد از وجه نقد به شرکت کمک می‌کند.

بودجه‌های نقدی را می‌توان به عنوان بودجه‌های نقدی کوتاه‌مدت که معمولاً یک چارچوب زمانی چند هفته یا چند ماه دارند یا بودجه‌های نقدی بلندمدت با چارچوب زمانی چند ساله در نظر گرفت.

یک شرکت باید فروش و هزینه های خود را مدیریت کند تا به سطح بهینه جریان نقدی برسد.

شرکت‌ها برای رسیدن به سطح بهینه گردش مالی بایستی میزان فروش و مخارج خود را مدیریت کنند.

نحوه عملکرد بودجه نقدی

شرکت‌ها از پیش‌بینی‌های فروش و تولید همراه با مفروضات مربوط به هزینه‌های ضروری و وصول حساب‌های دریافتنی برای محاسبه بودجه نقدی استفاده می‌کنند. بودجه نقدی برای ارزیابی اینکه آیا شرکت پول نقد کافی را برای ادامه فعالیت خواهد داشت یا خیر ضروری هستند. اگر شرکتی نقدینگی کافی برای فعالیت نداشته باشد، باید با انتشار سهام یا گرفتن بدهی بیشتر، سرمایه بیشتری جذب کند.

در روش تخمین روبه‌جلو وجه نقد، جریان‌های ورودی و خروجی وجوه نقدی یک ماه محاسبه می شوند و از مانده پایانی ماه به عنوان مانده ابتدایی ماه بعد استفاده می شود. این فرآیند به شرکت اجازه می‌دهد تا نیازهای نقدی خود را در طول سال پیش‌بینی کند و برای تطبیق مانده‌های نقدی در تمام ماه‌های آینده تغییراتی را در نحوه انتقال مانده پایانی هر ماه به ماه انجام دهد.

بودجه نقدی کوتاه مدت در مقایسه با بودجه نقدی بلند مدت

بودجه های نقدی معمولاً در کوتاه مدت یا بلند مدت در نظر گرفته می شوند. بودجه‌های نقدی کوتاه‌مدت بر نیازهای نقدی مورد نیاز برای هفته یا ماه‌های بعد تمرکز دارد، در حالی که بودجه نقدی بلندمدت بر نیازهای نقدی یک سال تا چندین سال آینده متمرکز است.

در بودجه های نقدی کوتاه مدت اقلامی مانند قبوض آب و برق، اجاره، حقوق و دستمزد، پرداخت هزینه تامین کنندگان، سایر هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری توجه می شود. بودجه نقدی بلندمدت بر پرداخت هزینه‌های مالیاتی سه ماهه و سالانه، پروژه های مخارج سرمایه ای و سرمایه گذاری های بلندمدت متمرکز است. بودجه‌های نقدی بلندمدت معمولاً به برنامه‌ریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل دقیق‌تر نیاز دارند، زیرا مستلزم درگیری پول نقد به مدت زمانی طولانی‌تری هستند.

همچنین معقول است که هر گونه شرایط اضطراری یا نیازهای غیرمنتظره به پول نقد که ممکن است ایجاد شود نیز بایستی در هنگام محاسبه بودجه نقدی در نظر گرفته شوند، به خصوص اگر کسب و کار جدید باشد و تمام جنبه های عملیات به طور کامل محقق نشده باشد.

ملاحظات ویژه

مدیریت بودجه نقدی نیز به مدیریت دقیق رشد کسب و کار بستگی دارد. به عنوان مثال، همه مشاغل می خواهند بیشتر بفروشند و رشد کنند، اما انجام این کار به روشی پایدار بسیار مهم است.

به عنوان مثال، ممکن است شرکتی یک استراتژی بازاریابی برای افزایش آگاهی از برند و فروش بیشتر محصول خود اجرا کند. کمپین تبلیغاتی موفقیت آمیز می‌شود و تقاضا برای محصول افزایش می یابد. اگر شرکت آمادگی پاسخگویی به این افزایش تقاضا را نداشته باشد، به عنوان مثال اگر ماشین آلات کافی برای تولید کالاهای بیشتر، کارکنان کافی برای انجام بررسی های کیفی، یا تامین کنندگان کافی برای سفارش مواد اولیه مورد نیاز نداشته باشد، در این صورت ممکن است با تعداد زیادی از مشتریان ناراضی مواجه شود.

شاید این شرکت قصد ساخت تمام این جنبه های اضافی را برای پاسخگویی به تقاضای بیشتر داشته باشد، اما اگر پول نقد یا منابع مالی کافی را برای انجام این کار نداشته باشد قادر به انجام کار نخواهد بود. بنابراین، مدیریت فروش و هزینه ها برای رسیدن به سطح بهینه گردش مالی مهم است.

نمونه ای از بودجه نقدی

به عنوان مثال، فرض کنید شرکت ABC Clothing کفش تولید می‌کند و فروش آن در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست 300000 دلار برآورد شده است. این شرکت براساس قیمت خرده فروشی 60 دلار به ازای هر جفت، فروش 5000 جفت کفش را در هر ماه تخمین زده است. شرکت ABC پیش بینی می کند که 80 درصد از وجوه نقد حاصل از این فروش ها در ماه بعد از فروش و 20 درصد دیگر دو ماه پس از فروش دریافت خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود که موجودی نقدی اولیه ماه جولای 20000 دلار باشد و در تخمین بودجه نقدی فرض می‌شود که 80 درصد از درآمد حاصل از فروش ژوئن در ماه جولای دریافت شود که معادل 240000 دلار (80 درصد از 300000 دلار) است. شرکت ABC همچنین پیش بینی می کند که در این مدت 100000 دلار وجه نقد حاصل از فروش های انجام شده در اوایل سال را دریافت کند.

شرکتABC هم‌چنین بایستی در سمت مخارج، هزینه های تولید مورد نیاز برای تولید کفش و پاسخگویی به تقاضای مشتری را نیز محاسبه کند. این شرکت انتظار دارد موجودی اولیه انبار در ابتدای این دوره 1000 جفت کفش باشد، به این معنی که حداقل 4000 جفت کفش دیگر باید در ماه جولای تولید کند. اگر هزینه تولید هر جفت کفش 50 دلار باشد، شرکت ABC  بایستی در ماه جولای 200000 دلار (50 در 4000 دلار) به عنوان بهای تمام شده کالای فروخته شده هزینه کند که هزینه تولید کفش است. این شرکت همچنین 60000 دلار هزینه‌ی دیگر مانند بیمه را که مستقیماً به تولید مربوط نمی شود برای این دوره پیش‌بینی می‌کند.

شرکت ABC با اضافه کردن مطالبات دریافت شده در ماه جولای به موجودی اولیه جریان‌های ورودی وجه نقد را محاسبه می‌کند که برابر 360,000 دلار می‌شود (20,000 دلار موجودی ابتدایی ژوئیه + 240,000 دلار در فروش ژوئن جمع‌آوری شده در جولای + 100,000 دلار جریان ورودی وجه نقد حاصل از فروش‌های قبلی). سپس این شرکت پول نقد مورد نیاز برای پرداخت هزینه های تولید و سایر هزینه ها را از آن کم می کند. مجموع این هزینه‌ها برابر 260000 دلار می‌شود (200000 دلار بهای تمام شده کالای فروخته شده + 60000 دلار سایر هزینه ها). موجودی نقدی شرکت ABC در آخر ماه جولای 100000 دلار یا 360000 دلار جریان ورودی وجه نقد منهای 260000 دلار جریان خروجی وجه نقد می‌شود.

ارسال نظرات
x