x
۱۵ / فروردين / ۱۴۰۳ ۲۳:۱۴

تقسیم یک استان مهم کشور جدی شد! + جزییات

تقسیم یک استان مهم کشور جدی شد! + جزییات

رییس‌جمهور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان گفت: پیشنهاداتی به دولت رسیده که در وزارت کشور در حال بررسی است و سپس در کمیسیون امور مقدماتی بررسی می‌شود.

کد خبر: ۸۳۴۱۲۶
آرین موتور

به گزارش اقتصادآنلاین؛ اسفندماه سال گذشته بود که رییسی برای بازدید از مناطق سیل زده راهی سیستان و بلوچستان شد.  سیل اخیر در سیستان و بلوچستان گرچه خسارت سنگینی به خانه‌ها و جان مردم وارد نکرد؛ اما از بین رفتن بخشی از جاده‌ها و مسدود شدن مسیرهای منتهی به تعدادی از روستاهای جنوبی در شهرستان چابهار و دشتیاری باعث شد ضعف زیرساخت‌ها در این منطقه بار دیگر خودنمایی کند.

چند سالی است وقتی حرف از رفع مشکلات زیرساختی و محرومیت سیستان و بلوچستان به میان می‌آید، پیشنهاد «تقسیم استان» به عنوان یک راه‌حل مطرح می‌شود؛ راه‌حلی که نمونه اجرای آن در تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی قابل بررسی است.

این پیشنهاد مخالفان سرسختی دارد که معتقدند تقسیم سیستان و بلوچستان نمی‌تواند به رفع محرومیت‌ها کمک کند و ممکن است شکاف‌های اجتماعی و تهدیدات امنیتی به دنبال داشته باشد. از طرف دیگر، موافقان مصممی هستند که باور دارند استدلال کافی و متقن برای تقسیم استان وجود دارد و تعلل در آن توسط مسؤولان و دولتمردان می‌تواند عمر محرومیت را در این منطقه طولانی‌تر کند.

حرف از بهبود زیرساخت‌ها فرصت خوبی برای آن بود که خبرنگار مهر از رئیس‌جمهور بپرسد: «با توجه به ضرورت اصلاح زیرساخت‌ها طرح تقسیم استان می‌تواند کمک کند؟»

تقسیم استان سیستان و بلوچستان

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال گفت: «این موضوع از بحث‌های آینده است. ما گفته‌ایم وزارت کشور بررسی‌های لازم را در این باره انجام دهد. پیشنهاداتی به دست دولت رسیده که در وزارت کشور در حال بررسی است. بعد از آن، این موضوع در کمیسیون امور مقدماتی دولت، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در نهایت ببینیم درباره پیشنهادات مختلفی که برای سیستان و بلوچستان وجود دارد چه تصمیمی باید گرفت.»

رئیسی تاکید کرد: «چه تقسیمات کشوری صورت بگیرد و چه وضع فعلی حفظ شود، موضوع استان سیستان و بلوچستان جزو اولویت‌های دولت است و توجه به این استان و رفع محرومیت‌های آن مورد تاکید رهبری و مجموعه دولت است و همواره دنبال شده است. مسائل مختلف در این منطقه از جمله مسکن، اشتغال و آب منطقه وجود دارد که در اولویت هستند. البته مسؤولان منطقه و استانداری نیز با همت ارزشمندی کار را دنبال می‌کنند.»

شرط تقسیم استان سیستان و بلوچستان

اسفندماه سال گذشته بود که «معین‌الدین سعیدی» نماینده مردم «چابهار» در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی مهر به مناطق سیل‌زده، درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: «صرف تقسیم استان به تنهایی هیچ مشکلی را حل نکرده و شاخص‌ها را افزایش نمی‌دهد. اما اگر دوستان در سیستان مایل به پیگیری هستند و تشکیل سیستان اصرار دارند، بنده مخالفتی با این موضوع ندارم.»

او موافقت مشروط خود با طرح تقسیم استان را اینگونه بیان می‌کند: «سیستان می‌تواند با مرکزیت زابل از استان جدا شود، اما بلوچستان تقسیم شدنی نیست. اگر اصرار بر تقسیم بلوچستان زیاد باشد باید بلوچستان با نام‌های بلوچستان شمالی به مرکزیت زاهدان، بلوچستان مرکزی به مرکزیت ایرانشهر و بلوچستان جنوبی به مرکزیت چابهار تقسیم شود. اگر چنین شرایطی باشد شاید بتوان طرح تقسیم استان را پیگیری کرد.»

نوبیتکس
ارسال نظرات
نظرات شما
محمد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۹
کاملا مخالف تقسیم بلوچستان بزرگ هستیم و در ضمن خواهان بازگرداندن جگرگوشه هایمان از جنوب خراسان و کرمان و هرمزگان که از ما جدایشان کردین ب هم هستیم
0
0
	ناشناس ناشناس

دوست عزیز اگر ایرانی هستی اینگونه اظهار نظر نکن تقسیم استان پهناور سیستان و بلوچستان به سه استان مانند خراسان بهترین کار و موجب امنیت پایدار و رونق و بهبود اوضاع مردم خواهد شد.

	مجتبی مجتبی

درود بر شما
همچین میگوید جگرگوشه جدا کردند من فکر کردم از ایران کبر جدا شدید این تقسیم ها به سود شماست چونکه بوجه ۳استان را میگیرند و بیشتر به استان های جنوبی میهنمان می‌رسند. الان ترکیه را ببینید چقدر پیشرفته شده، ترکیه ۸۱ استان داره یعنی هر استان اتوبوس شاید مترو و استانداری و بیمارستان وخیلی چیزهای یه یک استان اختصاص میدند

	مهدی مهدی

اولا تمرک مدیریت در زاهدان از بین میرود و به سه مرکز تقسیم می‌شود. پوما سه نفر در یک پهنه بزرگ مدیریت می کنند. سه نفر امنیت و ثبات را بدست میگیرند. وکنترل مرزها با دو کشور پاکستان و افغانستان راحت تر انجام میشود. وسه استان با اسم اختصاری مثل بهارستان شمای بهارستان میانی وجنوبیانتخاب شود.

	ناشناس ناشناس

باتوجه به مشکلات پیش آمده بهتر است تقسیم به چهار استان بشود سیستان به مرکزیت زابل استان زاهدان به مرکزیت زاهدان استان بلوچستان به مرکزیت ایرانشهر و استان چابهار به مرکزیت چابهار
این منصفانه است
چون هم بیشتر به استان رسیدگی میشه و اینکه اقوام مختلف بلوچ سیستانی و .....از امکانات بهره مند میشن و چابهار بعنوان قطب صنعت مستقل عمل می‌کنه همچنین ایرانشهر و زابل

	ناشناس ناشناس

ببخشید کدام چکرگوشه شما ازهرمزگان کرمان و خراسان مدنظر شماست میشه آگاه سازی کنید

	مصطفی مصطفی

نمیدانم‌این‌پانفارسها‌چه‌مشکلی‌با‌ملتها‌ی‌داخل‌‌این‌سرزمین‌دارند‌بخصوص‌با‌تورک‌وبلوچ‌‌و‌عرب‌‌ازربایجان‌ما‌را‌هم‌از‌همدان‌قزوین‌‌تااستارا‌از‌ازربایجان‌جدا‌ساخته‌اند‌ولی‌قرنها‌هم‌بگزرد‌مثل‌قره‌باغ نام‌ازربایجان‌دارد‌ازربایجان‌خواهد‌ماند

	مهراب مهراب

جناب همچی گفتی خواهان بازگشت جگرگوشه هامون هستیم که انکار جگر گوشتون در غل و زنجیر و در زندان انفرادی از سقف آویزان هسن.

	تبریزی تبریزی

چرا یجوری حرف میزنی انگار کشوره

	الفلاحیه الفلاحیه

بعضی ها از تقسیم استان برداشت سیاسی میکنند و این اشتباه است ولی نظر من خوب کاری میکنند بهتره به ده استان تقسیم بشه تا این جیش الظلم انقدر قولدری نکنه و فکر میکنند زاهدان ارث پدریشون بعضی اشخاص تجزیه طلب خائن میخواهند ایران تجزیه بشه تا داعش و امثال داعش راحت به ناموسشون تجاوز کنه

	ناشناس ناشناس

الان واسه یه کار اداری مردم محروم باید از نقاط دور افتاده تا مرکز استان برند ک راهی بس طولانی خواهد بود ولی اگر تقسیم بشه مراکز استان قابل دسترس تر خواهد بود و اینکه هر استان کوچک مشکلاتش بصورت جزیی تر و بهتر مورد رسیدگی قرار میگیره تا اینکه یه استان پهناور باشه و رسیدگی ب همه مشکلات قطعا انجام نمیشه چون فرصت مطرح شدن و رسیدگی پیدا نمیشه ب دلیل حجم بالای مشکلات ولی اگر چند استان بشه مشکلات بین چند استان تقسیم و هر کدوم با بودجه جدا رسیدگی میشن، الان یه بودجه ب مرکز استان بیاد ممکنه ب یه شهری بیشتر اختصاص داده بشه و یکی کمتر اما اگر چند استان بشه هر کدوم بودجه جداگونه دارند و ثروت بهتر تقسیم میشه. البته ب شرطی ک مسولان دلسوزی داشته باشیم

	فرامرز فرامرز

ممد، برادر این چه حرفی هست میزنی همه هم وطنیم هممون ایرانی هستیم، همه جای ایران جگرگوشه وسرای ماست

	آزاد آزاد

به نظر من تقسیم این استان پهناور به سه استان یا بیشتر بهترین تصمیم است چون موجب برخورداری مناطق بیشتری غیر از زاهدان می‌شود.یا حق

	حمید حمید

سلام, دوست عزیز, شما با این تفکر دنبال مطلب دیگری هستید!!! به نظر میرسه شما تفکر جدایی طلبی و اختشاش را در سر دنبال میکنید! اولا که تمام شهرها و استانهایی که در ایران باستان و قدیم و جدید وجود داشتن از قدیم الایام نام کهن خود را حفظ کردن و اگر نامشان در دورانهای مختلف بدلایلی عوض شده اما معنی و مفهوم همان نام اصیل قبلی خود را یدک میکشد, حالا شما بفرمایید این جگر گوشه هایی که میفرمایید از شما جدا شده به چه نامهایی بوده و در کل اولا شما اصالت نام بلوچستان رابیان بفرمایید که اصالت حداقل باید در متون قدیم از هخامنشی و ساسانی و مغول و سلجوقیان ووو داشته باشید بطوری که سیستان با نامهایی به همین محتوا در متون اسطوره ای ایران هخامنشی و صدر اسلام موجوداست , اول اصالت نام بلوچستان را بیان کنید بعد ادعای جگر گوشهایتان را به سینه بزنید. در کل بلوجستانی نبوده, سیستان و مکران نامهایی کهن و قوم بلوچی که از ناحیه ی فارس و آنطرف تر بدلایل سیاسی کوچانده شدن بسمت سیستان و دشتیاری, هیچ سرزمینی ازآن بلوچستان نبوده, سند تاریخی بیارید!! ستدی که از متون قبل و بعد از اسلام باشد. نه متون انکلیسی زمان شاه خائن!!

	بی نام بی نام

شاید خودتان بدونین بلوچستان اصلی به سه قسمت پاکستان ، افغانستان و ایران تقسیم شده و بخش هاییی از بلوچستان ایران به استان های همسایه خودش داده شده مثلاً کرمان و.....

	ایرانی ایرانی

دوست من شما ها هستید که هر روز در اون استان مشکل ایجاد میکنید تا مردم محترم ما در استان سیستان و بلوچستان همیشه در حد فقر و کمبودی احتمالی هستند چون حقارت را قبول کردید و هر کسی هم اومده تا کاری کنه یا ترور کردید یا
چوب لایه چرخش گذاشتید .
جگر گوشه های شما ملت و عزیزان ما هستند که به الله قسم که جز به دروغ ریا براشون کاری نکردید پس لطفاً بزارید ملت قهرمان و با شرف سیستان و بلوچستان ایران اسلامی هم به یک
رفاه نصبی برسند..بیخود داییه داغ تر از مادر نباشید. که بهتون
نمیاد !!!؟؟؟!

	ناشناس ناشناس

تقسیمات کشوری در یک حد قابل قبول است ولی دربعضی مواقع دعواهای محلی بخصوص در خصوص پروژه های ملی وحتی مشکل اب بوجودمیاره.مگه قسمتی از افغانستان که الان آب رو بروی سیستان بستن جزو ایران نبوده.همین الان زایینده رود دعوای اب برای همینه.

	بلوچ پنجه ی  ایران  شیر بلوچ پنجه ی ایران شیر

مگه جگر شما چند گوشه داره
ما همه ایرانی هستیم کسی هم جگر گوشه کسی نمیشه خودتون خسته نکنید از مرز پاکستان به این طرف میشه ایران آبروی بلوچ را نبرید جگر گوشه هر ایرانی چهار گوشه کشور است بلوچ کرد ترک لر فارس همه برادر و باغیرت از جان،مال،ناموس و شرف کشور مان مقابل هر سگهای هار صهیونیسم آمریکا ایستاده ایم

	علی علی

خود سیستان پاکستان افغانستان تاجیکستان گرگان جگر گوشه خراسان هستن

	محمد حسین محمد حسین

سلام در طول تاریخ دو استان سیستان و کریمان داشتیم
کی چیو از سیستان جدا کرده و به کرمان داده ؟

	ناشناس ناشناس

درود.استان کرمان ب س قسمت تقسیم شد.استان سبزواران ب مذکزیت جیرفت.و استان سمنگان ب مرکزیت سیرجان.و کرمان ک از قبل ب عنوان شهر کریمان معروفست.انصافا استان سبزواران از زمانی جناب ربس جمهور دستورش‌رو صادر کردن خیلی پیشرفت کرده.کشاورزان خوشحال تر از همه.چون گمرک مستقر شده.تمامی محصولات مستقیم صادر میشود

امیرعباس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۳
باسلام فکر کنم طرحی که اقای سعیدی داده در نوع خود بهترینه
0
0
	ناشناس ناشناس

خب چه اشکالی داره با عنوان استان های بلوچستان این اتفاق بیفته اگه قراره موافقت با اسامی اتفاق بیفته خب این کارو انجام بدیم،مگه بلوچ ها جزئی از این سرزمین نیستن،اتفاقا باید بین ما تشیع و برادران اهل تسنن ارتباط بهتری اتفاق بیفته که خارج از مملکت از تفرقه سواستفاده نکنن

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۰
نمایندگان این استان قبلا هم راجع به تقسیم استان نظر داده بودند اتفاقا خیلی بهتره خصوصا که بلوچستان هم به 3استان مجزا تقسیم بشه ولی نه به شکل بلوچستان شمالی وجنوبی و مرکزی وووو
0
0
	. .

چطور مردم سیستان در شمال استان بر ماندن اسم سیستان تأکید دارن اون وقت مردم بلوچستان حق انتخاب اسم استان خوشون رو ندارن این رفتار و حرکات کاملا داره فرق گذاشتن بین بلوچ و سیستانی رو نشون میده

احسان شه بخش
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۸
صد استان دیگه ام درست کنید چیزی درست نمیشه
0
0
	لر لر

درود بر شرفت

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۷
به استان سیستان جدا و بلوچستان هم استان دیگری بشه بهتره
0
0
	استان آذربایجان استان آذربایجان

آذربایجان به4استان به نام های آذربایجان غربی،آذربایجانشرقی ، استان اردبیل واستان زنجان تقسیم شده و هرکدام به نوبه خودش ازحق وحقوق جداگانه برخوردوباصمیمیت زندگی میکنند هیچگونه هم درگیری ومشکلاتی تاکنون بوجودنیامداستان خودش هم از فرهنگ وشعورقابل ملاحظه ی برخورداراست پس نتیجه میگیریم هیچگونه درگیری ومشکلی بوجودنمیادوشعوردرک بالای برادران بلوچ بقدری بالاست می‌فهمند که درراستای محرومیت زدایی دولت محترم چنین تصمیمی رااتخاذکرده است.

	رسول رسول

پاسخ به استان آذربایجان .شما هیچ وقت نفهمیدید چطور آذربایجانات از هم جدا شدند. و چه کسانی به اونجا کوچانده شدن و چه بلاهایی بر سر زبان این استانها آمده

سعید نایب زهی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۳
با تقسیم بلوچستان ایران هم تقسیم میشود بلوچستان ارث پدری شما نیست با تقسیم کدوم استان اباد شده که بلوچستان دومی باشه
0
0
	علی علی

حالا تو چکاره ای که اینقدر شلوغش میکنی؟؟؟

	ناشناس ناشناس

اتفاقن اگر تقسیم شود سیستان بسیار عالی میشود

	حمید حمید

استان قم از مرکزی ، استان قزوین از تهران وضع استانهای جدید خیلی بهتر شده است من قبل از تقسیم هر دو استان مدتی رفت و آمد به شهرستانهای مذکور داشتم از زمان جدا شدن و اخذ بودجه جداگانه و مسئولان استانی وضع هر دو بهتر شده است

	ناشناس ناشناس

اتفاقا به چهار استان تقسیم بشه مردم راحتتر میشن مثل اردبیل مثل گلستان مثل بیرجند

	فردین بلوچی فردین بلوچی

نمونه میخواهی؟
قم از اراک
اردبیل ازآذربایجان شرقی
قزوین از زنجان
کرج ازتهران
گلستان از مازندران
وخراسانهای شمالی وجنوبی ورضوی ازخراسان
الکی ندانسته جوش نیارکه شیرت خشک میشه.

	طهماسب رحیمی طهماسب رحیمی

چرا اصفهان رو تقسیم نمی کنن که 10 برابر سیستان وبلوچستان هستش 2

	حکمت حکمت

مثلاً یه بار خودت بخوان چی نوشتی.خداشفات بده

	اح اح

ارث پدری تو هم نیست بی فکر

	سیروس سیروس

نکنه ارث پدری شماست. همین شما خشک مغزها با نا امن کردم سیستان جلوی پیشرفتشو گرفتید

	حمید حمید

سلام,به نظر کسی که پرچم دشمن بزرگ اسلام و ایران را یدک میکشه اصلا نباید در مورد ایران و سیستان و بلوچستان نظری بده!!! اولا نباید توهم زده بشیم بلوچستان آنقدر هم مهم نیست که اگر تقسیم بشه ایران هم تقسیم میشه, نه اخوی اولا بلوچستان نام جدید بر تار و پود پهنه ی بزرگ سیستان و مکران هست و در هفتاد هشتاد سال اخیر به خاطر نقشه های شوم انگلیس این نام بر سر زبانها افتاده و در بتن و نهاد ایران قدیم و باستان و ایران اصیل هیچ نامی از بلوچستان وجود نداشته, البته قوم بلوچ بوده اما اینکه متعلق به این استان سیستان و مکران باشه نه همچین چیزی بعیده, قوم بلوچ در نواحی مرکزی و استان فارس زندگی میکردن و در اوایل قاجار به سرزمین سیستان کوچانده شدن در اصل سرزمین جنوب شرق ایران از قبل از اسلام در زمان ایران باستان هخامنشی ساسانی وووو تا بعد از اسلام آوردن ایرانیان متعلق به سیستانیها بوده و اینکه اگر سیستان تقسیم بشه ایران هم تقسیم میشه یک توهم هست. و از طرفی استانی که ملتش توان مدیریتش را ندارن باید تقسیم بشه و کوچکتر بشه تا مدیریتش آسانتر بشه, این به صلاح استان س و ب هست رقابتی بین استانهای جدید شکل میگیره.

	رامین از شیراز رامین از شیراز

با سلام
استان سیستان و بلوچستان حداقل هزار کیلومتر وسعت داره اگر فردی که در چابهار هست برای مشکلات حقوقی یا هر چیز دیگری بخواهد به مرکز استان برود بایستی هزار کیلومتر مسیر را طی کند تا خواسته خود را مطرح کند بخاطر این موضوع شاید قید خواسته های خودش را بزند واین مشکل بزرگی است موضوع فقط یکی از دلایلی است که باید این استان به دو قسمت تقسیم شود. با تشکر

	حمید حمید

استان همدان از کرمانشاه جدا شد و خیلی به نفع مردم همدان شد.استان خراسان به سه قسمت تقسیم شد و به نفع مردم اون مناطق شد.یه برسی اجمالی نشون میده وقتی یک استان کوچیک میشه از خیلی نظرات راحت تر میشه برا مردم کار کرد.از نظر امنینی.از نظر بودجه.

آریا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸
زاهدان وزابل بایدیک استان شود خاش وسراوان مهرستان یک استان نیکشهرووابهارو ایرانشهرهم یک استان
0
0
	ناشناس ناشناس

احسنت

	علاءدین علاءدین

مگه خوابشو ببینی که زاهدان جزو سیستان بشه زاهدان قلب بلوچستانه

	برقی برقی

زابلستان رو جدا کنن استان زابل لوندی باشه

	دختروک بلوچ دختروک بلوچ

دیگه چی همین مونده دلت خوشه

	سامر دکالی سامر دکالی

زاهدان مرکز بلوچستان بوده و هست اسم قدیم زاهدان (دوزآپ )بوده اسمی که بلوچا گذاشتند.دیگرعزیزکه درمنطقه بلوچستان
باضایعه حق بومی ها کارمندبودندبه زاهدان منتقل یابه دلیل خوشکسالی مهاجرت کردندوحالا خودراصاحب خانه میداند

	مهدی مهدی

خوب اگر دولت بخواد شما فقط میشینی نگاه میکنی تمام

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۶
استان سیستان و بلوچستان را کلن باید حذف کرد و استان زاهدان گذاشت.... زاهدان شمالی با مرکزیت زابل.. زاهدان مرکزی با مدیریت زاهدان و زاهدان جنوبی با مدیریت چابهار.. والسلام
0
0
	ناشناس ناشناس

دمت گرم من هم موافقم

	بلوچ بلوچ

شما بلوچ هستین که در مورد بلوچستان حرف میزنید بلوچستان بزرگ رو سه قسمت کردین و هر قسمت به استعمار یک کشور بهتر فکر تقسیم بلوچستان غربی نباشید چون با خونمان برای استقلال و حفظ بلوچستان میجنگیم بلوچ نه برده پاکستاته نه ایران

	رامیار رامیار

اگر حرفی نمیزدی کسی متوجه بیسوادی ات نمیشد!! سیستان نام تاریخی منطقه سیستانه و بلوچستان هم ..و..زاهدان فقط یک شهر سیستان و بلوچ..هست!چجوری نام یک شهر میشه گذاشت بجای اسم واثعی چند منطقه؟! تعصب آدم احمق میکنه!!

	علی اکبر لشکری علی اکبر لشکری

این گرانی را هل کنیم انهایی که در۲الا۳ سال قیمت یک ما شین را ۶ملیونی رابردند به۳۰۰ملیون رسانیدن باید گشت آنهارا گیر اور باجه ترفندی ارزش پولی را به وضع بی ارزشی در اوردی
کی مقصر بلو جها یا بعًضی ها برای منافع خود بلوج کرد وترک وترکمن را فدای ندانم کاری هاشده پیکان ۲۵ هزار تومان و پیکان جوانان بنده خریدم کوه به کدام کوه خدایا
کمک امل گرانی وبد بختی همه کمک کن مواد مخدر جمع شده بجاش جی امده ۱۰۰برابر تریاک کشنده خدایا کمگ کن

	سیامک قاسمی سیامک قاسمی

ولی بنظرم میشه تقسیم کرد به استان سیستان با مرکزیت زابل و استان بلوچستان شمالی با مرکزیت زاهدان و بلوچستان جنوبی با مرکزیت چابهار

	ناشناس ناشناس

خودت فهمیدی چی گفتی؟!!!

	علی علی

آفرین بر شما چه نظر خوب و حکیمانه ای

	مهسا مهسا

ن خوب نیس بعد زاهدان کجا باشه نخودی بعدشم اگه مسئولین دلسوز داشت کار ب اینجا نمی کشیدالانم حتما آقایان هوس بودجه کردن دارن بو میکشن

استقلال
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۴
اگر زمانی چنین اتفاقی رخ بدهد زاهدان جز استان سیستان وبقیه شهرها باشه برای استان بلوچستان مرکزی وجنوب واستان بلوچستان شمالی درکار نباشه
0
0
	سامر دکالی سامر دکالی

زاهدان مرکز بلوچستان بوده و هست شمااصلاچرابه زاهدان مرکز بلوچستان مهاجرت کردید؟دلیلش روحتماپیگیری کن دوست عزیز

	علی شهنوازی علی شهنوازی

زاهدان رو اجداد کولی شما زابلیا آباد کردین ک میخواین جزو استان شما باشه همه شهرا رو ما بلوچا آباد کردیم ک شما کولیا بیایین برای بلوچستان ما نقشه بکشین نه تنها یه راه هست اونم زابل بره از خاک و استان ما جدا بشه شما برید برای استان خودتون هرچقدر دلتون میخواد استان و اسم انتخاب کنین ولی برای بلوچستان من نه دگه خیلی رو دارین والا

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۹
فقر رو تقسیم میکنن اینارو ۴۰ سال وقت داشتین خودی کنید یا تغیر فرهنگ بدادید. ولی رو همه رفته از من شیعه کار درست تر هستن مخالفان هم پله بزنن ازش بالا برن.
0
0
	سالاریان سالاریان

از طرز بیان( بدادید) گفتنت کاملا هویداست کدام طرفی هستی

	مجید مجید

موصوع ربطی به شیعه وتغیر عقیده نداره کوچکتر که بشه رسیدگی بهتر میشه وامنیتی هم بیشتر .الان متاسفانه تروخدا دارن سختی میکشن. انشالله امنیت کامل ورسیدگی وسرمایه گداری ها در آینده نه چندان دور وضعیت رو تغییر خواهد داد

قاسم
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۶
آقای سعیدی شما نمی تونی در مورد زاهدان و ایرانشهر نظر بدی اونجا نماینده منتخب خودش داره شما حتی واسه چابهارم دیگه جای نظر نداری دیگه ردی خدا نگهدار یاعلی
0
0
	یوسف یوسف

آقای سعیدی نماینده همه ملت بلوچ هستند

	مسعود میر مسعود میر

آقای سعیدی تاریخ را خوانده ای ؟ من برای جنابعالی احترام قائلم اما کل این استان در تاریخ سیستان یا سیوستان بوده و در نقشه قدیم موجود است بلوچ ها از قدیغبه این منطقه مهاجرت کردند و بلوچستان تقریباً کمی بیش از صد سال است توسط استعمارگران انگلیسی درست شد و این درست نیست کسانیکه مهاجرت کردند توقع داشته باشند کل منطقه سیستان را به سه استان غیر سیستان نظر بدهند گرچه ناتوانی حکمرانان باعث شده ما به چنین محرومیت هایی برسیم لیکن حرفتان را در تقسیم معقولانه بزنید و مجموعه را فدای زیر مجموعه نکنید

	خیری خیری

بلوچ یک بلوچ هست ونماینده بلوچستان حق دخالت دارند همانطوری که یک سیستانی بدون اجازه. بدون رضایت شهروندان بلوچستان آمده وانجا شاغل شده ولی بلوچ بیکارهست هنوز هم دوست دارید بیشتر از این ظلم وجنایت کنید درحق بلوچ آقای... سیستان مال خودتان... در بلوچستان دخالت نکنید

	ناشناس ناشناس

اگر نماینده منتخب داشت دلسوز شهرش بود.سعیدی ن تنهایی واسه چابهار واسه همه استان حرف زده کدوم از نماینده ها جرات انچین کاری داشته متاسفم از حرفاتون

	Pm Pm

جناب قاسم شمادرحدی نیستی نظربدی درموردسعیدی اول اینکه بلوچ نیستی پس نظرنده که اگه زابلی هستی بله سعیدی کاری به زابل نداره وشماهم درموردشهرخودت نظربده اگه بیرجندی هستی بایدبپذیری که دراستان وشهربلوچهاهستی وخداراشکرکنی باتوهین بجایی نمیرسی

	ناشناس ناشناس

نظر سعیدی برای کل استان حائز اهمیته،وبهترین نظره

	ناشناس ناشناس

همه حق دارند نظر بدهند چون رشد و عدم رشد یک استان برکل کشور تاثیر می‌گذارد
اتفاقا بایستی این استان که هرروز یک مشکل برا کشور درست می‌کنه به چهار استان تقسیم بشه تا بهتر به مشکلات مردم رسیدگی بشود

	ناشناس ناشناس

به شماربطی ندارد سعیدی بلوچ و نمی‌خواهد بلوچستان حذف شود کسانی که برای تقسیم استان نقشه میکشند ایرانی نیستند تبعه افغان هستند چون اجدادشان همه در افغانستان بوده است.

	ناشناس ناشناس

راست میگی سعیدی چکاره هست که حرف بزنه اینطور که شما دستور دادی معلومه که خیلی سمت بالاتری داری وگر نه هم چطور به شما ربط داره ولی به یک فرد داخل استان ربط نداره متاسفم از طرز فکرت همین خود بزرگ بینی هست که ؟؟؟؟؟

	ندیم ندیم

شما چرا نظر میدید اونموقع شما هم هیچ کاره ای نیستی حق نظر نداری پس یا الله

حسین
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۴
واقعا باید برای این نماینده تاسف خورد که توسعه یک استان را مشروط به داشتن فلان نام می کند. تقسیم استان با هر نامی که برازنده منطقه و مردمش باشد و با رعایت تمام جوانب باید انجام شود.
توسعه استان با تقسیم به ۴ استان علاوه بر توسعه اداری و امنیتی موجب سرمایه گذاری و رشد متوازن همه شهرهای استان خواهد شد
0
0
محمودخمرازسیستان هستم
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۷
سلام مگرقرارهست که شیعه واهل سنت راازهم جدابکنندکه نماینده محترم چابهار فقط سه استان اززاهدان تاچابهاراونهم به کرراراسم بلوچستان نه داداش تواستان ماه الان اهل سنت وشیعیه باهم ازدواج کردن اگر این نماینده محترم چابهار بازتواین دوره رای آورده واقعا متاسفم برای شما من خودم 10سال نیکشهر بودم خیلی انسان ها شریفی هستند
0
0
علی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۶
واقعا تفکر ساده لوحانه ای است که تقسیم یک استان باعث حل مشکلات ان شود.مشکل این استان وسعت ان نیست.بلکه مشکلات مدیریتی باعث عقب ماندگی ان شده است.بزرگتراین مشکل این استان مدیران غیر بومی شهرستانهای این استان است که باید حل شود نه تقسیم ان.
0
0
عبد المجید زرگر
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۳
البته در تقسیم بندی نظارت و کنترل در جهت رشد و توسعه خوب است اما باید افکار عمومی در ساختار جدید ملحوظ نظر قرار داده شود
0
0
جانباز
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۷
بنظر میرسد که نماینده چا بهار خیلی خود خواه نژاد پرست و حس ناسیونالیستس داشته باشد استان سیستان و بلوچستان می تواند به دو استان تقسیم شود یکی استان سیستان به مرکزیت زاهدان و دیگری استان بلوچستان به مرکزیت ایرانشهر اینکه آقای نماینده می گوید قوم گرایی محض هست و باید جلویش را گرفت.
0
0
ولید
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۸
بزرگترین تجزیه طلب شما هستید که می‌خواهید استان ما را تجزیه کنید. نه به تجزیه ایران راضی‌ایم و نه به تجزیه استان. اگر توانایی آبادی و عمران استان را ندارید آن را ویران نکنید
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۲
چابهار به مرکزیت کنارک وایرانشهر به مرکزیت دلگان -سیستان به مرکزیت نیمروز -زاهدان به مرکزیت -سراوان به مرکزیت گلشن-نیکشهر به مرکزیت زرآباد -
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۱
عقل سلیم و عدالت حکم می‌کند که هر چه زودتر تقسیم این استان صورت بگیرد و تعلل در این امر مانند گذشته خسارات جبران ناپذیری به کشور و مردم این استان وارد خواهد کرد هر چند که در این کشور مانع تراشیهایی صورت می‌گیرد که دست خاعنین و بیسوادها بخوبی دیده میشود
0
0
حسین
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۳
باسلام واحترام جد اشدن سیستان ازبلوچستان خوبه فکرجالبیه شایدازتبن وضعیت بهتربشه شاید سیدگی بشه زابل یعنی سیستان اب خوردن نداردبلوچستان راسالی چندبارسیل میبرداین انصاف نیست که سیستان ب پای بلوچستان بسوزدبلوچستان ابادهست کشاورزی داردامامنتطقه سیستان هیچ ابادی نداردممنون ازعوامل پیگیر
0
0
عباس علمدار
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۶
انشالله هدف سیاسی نیست!
0
0
رضا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۴
چه ربطی داره زابل ،زاهدان و خاش اصلا ربطی به بلوچستان ندارن
0
0
	ملیکا ترک زبان ملیکا ترک زبان

من هم نمی دانم

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
تقسیم بشه خوبه.
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
تقسیم بشه خوبه.
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
نظر جناب معین الدین سعیدی متین وشایسته است. سیستان به مرکزیت زابل ایجاد شود...کمک بزرگی برای رفع محرومیت های می‌گردد.با توجه به هم مرز بودن به افغانستان و ایجاد منطقه آزاد.
0
0
منصف
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
اگر تقسیم شود برای پیگیری و پیشرفت و محرومیت زدایی و امنیت و کنترل قاچاق بهتر است.
0
0
امیرعلی ابراهیمی مومن
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷
سلام بله استان سیستان بایدمستقل شود چون ازلحاظ ساختارفرهنگی هم شده باید مستقل شود .
0
0
سام
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
سلام اقا کرمان رو هم تقسیم کنید ما از شر جیرفتیا و بقیه جنوبیا راحت بشیم
0
0
	کسری کسری

سلام فعلا شما وسط دعوا نرخ تعیین نکن اول بگذار مشکل سیستان و بلوچستان حل بشه بعد برویم سراغ کرمان

	ناشناس ناشناس

شما کجایی که از شر جنوبیا راحت بشی، همون کشت و کار جنوبیا اگه نباشه از گشنگی می‌میری که!

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
سیستان و بلوچستان تقسیم شود تا هرکس کار خود را بداند بهتر است به دوبخش شود ،،زاهدان و زابل. ،،، و شهرهای بلوچستان جدا شود این کار جلوگیری از خیلی چیزها ،،
0
0
محمدسعیدی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
سیستان خوبه ولی بگند زابلستان بهتره چون نام قدیمی منطقه ای پاست که درشاهنامه فردوسی آمده که رستم اهل سیستان از زابلستان بود
0
0
	حمید حمید

همون نام قدیمش سگستان بشه بهتره

هاشم
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
دوست عزیزٕ نویسنده مگه شما سیل اخیر بلوچستان رو از نزدیک دیدی که اول بسم الله نوشتی گرچه خسارات سنگینی به خانه های مردم وارد نکرد؟؟
خانه های مردم اونجا بدون سیل ویرانه هست بعد شما می‌نویسی گرچه سیل خسارات سنگینی به خانه های مردم وارد نکرد
0
0
shm97520@gmail.com
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
درود به آقای سعیدی
0
0
ع
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
سیستان و بلوچستان استان بزرگ و پر جمعیتی نیست که بخواهد به چهار استان تقسيم شود
0
0
میر از زابل
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
نه خدانکند تقسیم صورت بگیرد از نظر امتیتی به شدت در خطریم ما سایر مشکلات رابه جان خریداریم ولی این از همه مهمتر است
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
این تقسیم طبعات بدی دارد از نظر امنیتی بلوچها سوخت بری یا تجارت کوچک دارند و باعث نا امنی چند برابر می شود و مردم به این نمایندگان مجلس رای ندادند اصلا شناخته شده نیستند یا از طرف مردم حرف نمی زنند
0
0
	ناشناس ناشناس

میخوان تقسیم کنن که بیشتر بتونن استان رو کنترل کنن نه برای آبادی وقتی تقسیم بشه تو هرقسمتی نیروی انتظامی. شهرداری و....... مییاد وبخور بخور بیشتر ولی برا استان فرقی نداره چون مسئولین عمدا بفکر پیشرفت استان نیستن

ایرانی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
سلام چرند گفته......تاایرانشهروسراوان.حوضه سیستان.هست بوده درتاریخ.
...طبق اسناد
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
نه به تقسیم بلوچستان
0
0
علیرضا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
مامردم در استان سختی و بدبختی آدت داریم که مسیولین از شهرستان در پستهای مختلف برای استان نه تنها کاری نمی کنند بلکه اگر تخلفی هم بکنند تازه پست بهتر و کار در انرژی اتمی نسیبشان میشود.......کجاست دلسوز مردم
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
استان سیستان به مرکزیت زابل.استان بلوچستان به مرکزیت زاهدان.استان مکران به مرکزیت چابهار
0
0
	Sadegh tarikhi Sadegh tarikhi

سلام
زاهدان مرکز سیستان هست و بلوچ حق دخالت در امور سیستان را ندارد.این یک
ثانیا اگر قرار بر تقسیم باشد خب واضح هست که باید دو استان بنام های سیستان با مرکزیت زاهدان و زیر نظر فرمانداری ویژه زابل باشد و بلوچستان دیگ حالا هر گلی به سرش میزند بزند به ما ربطی ندارد...یاد بگیریم تو مناطق دیگر دخالت نکنیم مکرانی های عزیز !

محمد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
جه کار به سیستان و بلوچستان دارید!
فکر مشکلات اقتصادی کشور باشید.!!!!
0
0
غلامرضا فیض نژادآآچنین
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
چنین اقدامی برای رفع مشکلات مناسب است?
0
0
اسد شیر ایرانی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
به نظر من چند سال بودجه سرمایه ای کشور فقط صرف سازندگی و رسیدگی به مردم غیور و دلاور و محروم نگه داشته شده سیستان و بلوچستان کنند که این استان هم مانند دیگر استانها تا حدودی اباد بشه و مردم ان از محرومیت در بیان .
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
اره راست میگی!!!!! به‌ قول اسرائیل ایران چند تیکه بهتر یک پارچه است .راحت میشه سرکوب کرد . ??????
0
0
ازاد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
اصفهان شیراز کرمان چرا تقسیم نمی شوند
0
0
	ناشناس ناشناس

استان شیراز شمالی،شیراز مرکزیو شیراز جنوبی
استان کاشان ، استان نجف اباد و خود اصفهان
استان جیرفت استان کرمان واستان بافق

ناصر
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
زاهدان هیچ وقت جزو بلوچستان نبوده زاهدان وخاش درتمام تاریخ به نام سرحدسیستان شناخته شده واسنادتاریخی فراوان ازصدراسلام تاپایان دولت قاجارموجود هست مکرلن پس کجاست اقای سعیدی
0
0
	زابلی زابلی

زاهدان و خاش و زابل ربطی به بلوچستان نداره

مجیب
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
تقسیم استان کاری رو حل نمی کنه ، این کار فقط شرایط رو برای مختلسین محترم ،( کسانی که بودجه های ملت رو به تاراج بردند ) فراهم می کنه .

خانه از پای بست ویران است .
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
شتر را با بارش دارند میبرند اما غاصبان و خائنان به دنبال مگس میچرخند
0
0
	سلام سلام

چراشمافکرخودتون رو خراب میکنیم اون بنده خدا یه حرف الکی زد رفت اگربخواهد تقسیم کنه به حرف هیچ شهروندرو گوش نمیده شما هم الکی زر نزنیم

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
واقعا منعی استان سازی چیه ؟؟؟!!!
یعنی با استان سازی مشکل حل میشه ؟؟
پس چرا اینهمه استان سازی کردید چیزی حل نشد مدیریت بودجه و منابع باید درست باشه نه اینکه چون استان مستقل نیست بودجه خوبی ندارد البته شایدم قراره ده ها اداره جدید درست بشه و یه عده نورچشمی برن سرکار
0
0
ایرانی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
شمال‌استان‌سیستان‌مرکز‌استان‌بلوچستان و جنوب‌هم‌استان‌عامرستان‌
0
0
عباسی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
من با تقسیم استان کاملا موافق هستم استان مکران استان بلوچستان و استان سیستان۳۷۳
0
0
مارا کشتید
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
به استان هم تقسیم بشه باز برای این اسنان کاری پیش نمیاد جوز فشار روی همین مردم هست الان خراسان تقسیم کردن چه گلی سراین استان گذاشتن از حل مشکل هست نه تقسیم استان
0
0
کرمانشاهی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
مردمان سیستان و بلوچستان عزیزان مردم ایران هستند،این کارهای فرمالیته دردی ازاینها درمان نمیکند،آبادش کنیدوآنهارا از این فقر وفلاکت نجات دهید.
البته سعی شما اینست که ایران را سیستان و بلوچستان کنید
0
0
محمد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
سه تا استان به نامهلی قدیمی سکستان و مکران و سرحد
0
0
مرتضی بلوچ
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
بلوچستان تقسیم شدنی نیست ،نه به تقسیم بلوچستان
0
0
سیامک قاسمی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
داااش ما دیر رسیدیم یا .... چی شد؟؟!!چرا به ما ندادن؟! اون لباسشویی ها و اجاق گازها و.... استان تقسیم نکردیم عوضش اون همه وسایل رو بین خودتون تقسیم کردین؟؟؟!!!
اصن تقسیمات کشوری به اون عکسه مربوط میشد؟؟!!
بعدش می ترسین استان تقسیم بشه و ناامنی بوجود بیاد؟!..خب اگه تبعیض قائل نشین مطمئن باشید اتفاقی نمیفته که هیچ..بلکه باعث آبادانی اون منطقه میشین...
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
نه بلوچستان نباید جدا بشه سیستان جدا بشه ماباسیستان مشکلی ندارریم اگه سیستان جدا بشه بشه ولی زاهدان جز بلوچستان زاهدان خودش همه بلوچ هستند چطور زابلی ها میگن زاهدان مال ما زاهدان خودش بلوچستان
0
0
	کریمی کریمی

توراخداخوت‌فهمیدی‌چه‌بلغورکردی؟

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
سیستان،سرحد،مکران
نام تاریخی و محدوده فرهنگی استان می باشد.
و البته گدزوریا
هیچ وقت بلوچستان نداشتیم
تاریخ و نقشه های تاریخی را مطالعه کنید.
0
0
مجتبی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
شک نیست در این طرح که باید تقسیم شود ولی به دو یا سه استان اگر دو استانی بشه استان سیستان به مرکزیت زابل تا خاش و ایرانشهر و چابهارم یک استان ، و اگر سه استانی بشه ، استان چابهار کلا جدا استان ایرانشهر که ایرانشهر و خاش باشه و استان سیستان که زابل زاهدان باشه وسلام برو واسه اجرایی شدن میدون
0
0
رضا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
یه جوری میگن ارث پدری نیس که انگار اینا توی قطب جنوب زندگی میکردن هیچی از تقسیمات کشوری نمی دونن بی‌شعور اا یه جور تقسیم عزیزم برای بهتر اداره شدن میفهمی؟!
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
بزرگ نرین اشتباه مدیریتی همین تقسیم استان است چون باعث مشکلات زیادی برای عزیزان بلوچ و به خصوص سیستانی های عزیز می گردد که به واسطه نفوذ اتباع خارجی پدید می أید
0
0
A
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
سیستان و بلوچستان اگر به ۴ استان تقسیم شود در مجلس بجای ۱ رای دارای ۴ رای خواهند بود . آینده خوبی خواهند داشت
مثل اردبیل که از آذربایجان شرق جداشد . یا
مثل بیرجند و گلستان که امروز مستقل هستند
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
دولتمردان محترم درامورات سیاسی استان کاملن واقفند اما مسایل مربوط به بودجه وامکانات راباتوجه به ۲نماینده درشمال و۶تا۸ نماینده درمرکزوجنوب چطورتقسیم میکنن،حق سیستان همیشه ضایع شده ومیشودخواهشمندم هرچه زودتر سیستان را جدا بفرمایند تادعای مردم ولایت مدارسیستان همراهشان باشد
0
0
م ج
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
اقای معینی بلوچستان دست پاکستان است بروبگیر کل استان سیستان است متاسفانه افراد بیسواد تاریخ نخاندن وایران ویران شد
0
0
شاهین
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
این دولت دلش ب حال ما ایرانیان و بلوچ ها نسوخته الان داره هویت بلوچ ها رو از بین می بره نقشه های شوم بلوچستان خیانت زابلی ها به ایران و بلوچستان را نشان می دهد شعار ما بلوچستان بلوچستان می ماند»»بلوچستان هویت ماست«« زنده باد ایران زنده باد بلوچستان
0
0
هاشمزهی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
مخالف تقسیم استان هستیم. بلوچستان همینجوریم قسمتهایش جدا بودن که به کرمان و خراسان الحاق شدن. نهایتا اگه برادران سیستانی میخوان جدا بشن ایرادی نداره. زابل بشه سیستان از نصرت آباد به سمت جنوب بشه بلوچستان.
0
0
رحیم
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
اگر به 10000قسمت هم تبدیلش کنید هیچ فایده ای نداره
اینو یک شهروند با مدرک سیکل بهتون میگه
تا زمانی که دزدی و راند وجود داشته باشه همینه
0
0
سیستانی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
همین طوریش نصف سیستان دادین به افغانستان نصفشم بلوچ ها از پاکستان امون صاحب شدن می خواین کاری کنید نامش را درست کنید استان سیستان در هر کتابی بخوانی در شاهنامه که نام سیستانی ذکر شده است بلوچی در کار نبوده که نام استان را اینگونه تغیر دادین سیستان همون زابلستان هست بلوچ استان از کجا آمده در کجایی تاریخ به همچین نامی اشاره شد
0
0
ایوب
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
رفع محرومیت به تقسیم استان ها نیست . به تقسیم درست ثروت ملی است ، به اینه که چند برابر بودجه عمرانی استانها رو هاپولی نکنن و یه چای دبش هم روش !!!
0
0
مجید
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
استان تهران هم تقسیم شد چه اشکالی داره، اتفاقا هر استان یک بودجه جداگانه دریافت میکنه فککنم بهتر باشه
0
0
امیر
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
سعید حزف زیادی میزنه مزدم توکجابودن که سیستانی ها ۸سال علیه صدام جنگیدن حالا زیاد شدین زاهدان بلوچستان بشه
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
اولا باید اول اسم جعلی بلوچستان را بردارند چون ما طایفه بلوچ داریم که یکی از طوایف اصیل ایرانی هستند ولی کلمه بلوچستان بر گرفته از سیاست های انگلستان دارد
0
0
	بلوچستان بلوچستان

آقا مورخ و تاریخدان که میگی اسم بلوچستان قبلا نبوده، میشه بگی توی تاریخ اسم ایران چه موقع و توسط چه کسی از پرشیا به ایران تغییر کرده هست؟

حسین سلجوقی پور
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
مسلما وقتی تعداد استانداران ازیک به چهارتا برسد هرکدام بنظرخودلیاقت بیشتری خرج میکند و رسیدگی بهت میشود بامیدآنروزیکه ثروت ملی ایران خرج وطن شود
0
0
	احمد تهرانی احمد تهرانی

اصلا شماها چی میگین به نظر من بشه دو استان شمال استان سیستان وجنوب استان پارس
بلوچ ملوچ نداریم باید مثل سیستان فارسی صحبت کنید نمی‌تونید برگردید کشورتون هند

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
سلام استان سیستان وبلوچستان به سه استان به نظر بنده سیستان به مرکزیت زاهدان بلوچستان به مرکزیت ایرانشهر و استان مکران به مرکزیت چابهار عالی است
0
0
بی‌وفا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
تقسیم استان نه تنها مشکلات رو حل نمیکنه، بلکه باعث افزایش مشکلات میشه، سری که درد نمیکنه دستمال نبندیدش،
0
0
محمد از شیراز
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
باسلام علاوه بر سیستان کرمان وفارس هم باید تقسیم بشه با نقسبم اینها نقاط ضعف وقدرت بیشتری مشاهده می شود
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
سلام سه استان شامل1 سیستان 2 بلوچستان 3 مکران به مرکزیت به ترتیب ۱ زاهدان ۲ ایرانشهر یا سراوان ۳ چابهار
0
0
محمدرضا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
بسم الله الرحمن الرحیم
از دید خیلی ها ودید اقتصادی استان سیستان و بلوچستان تبدیل کردن آن به قسمت های مختلف برای واضح‌تر گفتن به استان‌ سیستان و بلوچستان ۱ ۲ ۳ اصلاً کار پسندیده‌ای نیست در کل از لحاظ اینکه کنترل در دست افراد دیگر قرار گیرد ایجاد می‌شود و با این کار بین قشرهای مختلف سیستان درگیری و به نوع خود جنگی را به راه می‌اندازند تا بگویند که این تقسیم باعث بهتر شدن این استان نمی‌شود فقر را درست کنید به جای اینکه این استان‌ها را تقسیم کنند چرا از افراد با مدیریت قوی که بتوانند این استان را ا مدیریت کند در هر قسمت و هر شهر از این استان به خوبی و مجزا انجام دهند و در آخر با استاندار مشورت کنند اگر اتفاقی حاد قرار گیرد در کل اقتصادی شاید شاید خوب شود اما ز لحاظ‌های خیلی بسیار زیاد این طرح مزخرف‌ترین طرح می‌باشد نماینده گان مجلس اجرای آن« کلاغ و زاغ » و روباه را شنیدیم می‌باشد که روباه همان نمایندگان مجلس می‌باشد که ملت را گول بزنن و به پول و ثروت خود نیز افزایش دهند پنیر همان ثروتی است که نمایندگان مجلس برای افزایش ثروت خود انجام می‌دهند
0
0
محمد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
با تقسیم استان مشکلی حل نمی‌شود، وسعت بعضی ایالت‌های آمریکا به کشور ایران هست ،مثلا کالیفرنیا، چگونه اداره میشود، سو مدیریت را با هزینه تراشی و تقسیم استان می‌خواهیم حل کنیم
0
0
مسعود،
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
پیشنهاد تجزیه استانهای بزرگ همانند پیشنهاد تجزیه کل کشور یک سیاست استعماری برای سلطه مؤثرتر بر کشورهاست.
فقط باید دید این پیشنهاد از سوی چه کسی مطرح شده، اونوقت خواهیم دید طرف یا ابله تشریف داشتند و یا مزدور استعمار.
اگر اشتباه نکنم آقای خاتمی رییس جمهور اسبق جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده بودند کشور به شکل فدراسیونی (همان تجزیه)، تغییر سیستم دهد، توش موندم که یک مدیر ارشد کشور ( رییس جمهور) تا این حد میتونه بیسواد و نادان باشه؟ حتمآ بوده، چون در غیر اینصورت باید به مزدور بودن ایشان شک کرد،
حالا بعد از گذشت حدود بیست سال میبینیم باز از همان شکل پیشنهادات داره از سوی مقامهای ارشد کشور مطرح میشه، منتها در مقیاس کوچکتر(تجزیه استانها).
که قطعا نه تنها مشکی حل نخواهد شد، بلکه این تفرقه اندازی بین سکنه یک استان، میتونه آنها را ناتوان تر از گذشته برای مقابله با مشکلات نماید.
0
0
رضا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
سه استان سیستان، کلات و مکران
0
0
من
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
تا الان نشان داده شده توان کنترل استان سیستان چه از نظر اقتصادی و سیاسی و اجتماعی . بهترین راه تقسیم شدن به چند استان با بودجه های مختلف است
0
0
جهانگیر بنی مهد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
درود
تقسیم سیستان و بلوچستان آیدا صلاح نیست ..‌نما بندگان بی عقل بلوچستان کجا هستند ........این را هم نمی فهمند مشکل فرهنگی در آن منطقه بوجود می آید ....یک نفر هم راهنمایی می کند حرفش را قبول ندارید .
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
چرا این شهرر اینقد نا امنه اسمش ک میاد وحشت میکنیم
0
0
انسان ایرانی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
به جای تقسیم کردن یا متصل کردن استان ها، باید دنبال ایجاد اشتغال و تولید بود.
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
بسیار ایده خوبی هست و به نظر من باید به سه تا استان تقسیم شود
0
0
Shahin
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
چرا کرمان و اصفهان و یا یزد فارس رو به چندین استان تقسیم نمی کنند تا بیشتر بتوانند پول بالا بکشند
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
سلام ووقت بخیر،من درسیستان وبلوچستان کارمندبودم،پهناوری وموقعیت جغرافیایی،وعوارض طبیعی منطقه سبب محرومیت شده وتقسیم سیستان وبلوچستان چشم اندازی منطقی جهت رشدوشکوفایی به حول قوه ی الهی خواهدبود،یاعلی مدد
0
0
حسین
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
خخخخخخخخ
0
0
محمدرضا ملایم پور
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
سلام علیکم
تا به حال که با تقسیم استانها ، اتفاق خوبی نیفتاده، چون ما در طول ۴۵ سال بی نظم عمل کردیم و همیشه محتاج به فروش نفت بودیم و هستیم متاسفانه
تا به حال دولت عادل نداشتیم.
روح شهید رجایی شاد
ممنون آقای احمدی نژاد
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴
آذربایجان غربی جعلی هم باید تقسیم بشه
0
0
محمد مهدی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶
سیستان باید به مرکزیت زاهدان جدا شود پ بخش شمالی را شامل بشه اما بلوچستان به مرکزیت چابهار و بخش مرکزی و جنوبی رو باید شامل بشه در غیر این صورت مخالفم
0
0
حسین
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
فقط چندتا ساختمان و اداره و بودجه مضاعف و بزرگ شدن دولت و هزینه های جاری دولت زیاد میشه دوستان و آشنایانشان را میبرند سر کار ...هزینه تقسیم استان را صرف مردم استان بکنید زیرساخت ها را بسازید طرح های خیاری ندید.
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
شاید به انها بهتر رسیدگی شود ومحرومیت انها کمتر وامنیت بهتری داشته باشند واقعا که
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
راه حل محرومیت زدایی قطعاًتقسیم استان نیست اراده مسئولان درحل مشکلات استان اگه تقسیم کنن بازم بهانه خواهندداشت.
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
ایجاد هراستان برای رسیدگی وکم کردن فاصله تا مرکز استان است .وتقسیم استان برای مردم خیلی بهتراست.
0
0
عطا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
سلام ، متاسفانه نه تندروهای سیستان و نه تندروهای بلوچستان متوجه نیستید که با تقسیم استان مشکلات مردم بیشتر خواهد شد.
هر وقت اصفهان و کرمان تقسیم شد بعد بفکر جدایی سیستان و بلوچستان باشید.
0
0
م
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
محرومیت هیچ ربطی به استان یا شهرستان یا منطقه‌ای ندارد بلکه فقط ناشی از بی‌کفایتی و بی‌درایتی مسئولین می‌باشد
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹
سیستان از اول هم جزئی از بلوچستان نبوده بلکه قسمتی از نهبندان بوده که به بلوچستان تحمیل کرده اند تا بخشی از بلوچستان تقسیم کنند بین هرمزگان و کرمان با تقسیم بلوچستان فقر از بین نمیره تا زمانی که نامدیریت باشد
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
آقای رئیسی دل هیچکس را نمی‌شکند! درخواست مردم شهرها برای استان شدن جنوب کرمان و حالا سیستان واقعاً چقدر رییس‌جمهور دلسوز مردم هستند و در این بین خیلی خیلی دلسوز گرانفروشان و کسانی که شبانه روز و حتی ایام تعطیل در حال تلاش و افزایش قیمت ها و تورم هستند آنقدر به فکر این افراد هستند که همه گرانفروشان و دست اندرکاران این گرانفروشان شرمنده این همه توجه شدند که شبانه روز و لحظه به لحظه تلاش در افزایش این همه کالاها واقعاً خسته نباشید دلاوران و خدمت گذاران به این ملت ومردم بیچاره
0
0
ایرانی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
بحرانهای کشور با تقسیمات استانها حل نمیشه. مشکلات کشور داخلی نیست.
0
0
	باران،، باران،،

سواره از پیاده خبر نداره،،میخوان جنگ راه بندازن همینجوری که روزی چند تا شهید میدیم،،بلوچ وفارس باید بدونن که بیرجندیها کل استان رو گرفتن حتی نانوایی،ها مگه بلوچ وفارس اینجا ادم نیستن،،اونها فقط دارن استفاده میکنن از موقعیت ما

ابراهیم
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
شتردرخواب بیندپمبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه.فکرشم نکنید اقایون .به دروغ میگید که هیچی نشده فقط جاده ها مسدود شده چطور پلهای دولت خراب شده ولی الونک یه فقیر نه با عقل جوردرمیاد به نظرتون.دولت که بزرگ ما است تدبیری کند.نگذارد مشتی دروغ به مردم ایران بگویند.تدبیرکنید.نه تقسیم.
0
0
جواد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
یعنی کل مشکلات آنها با تقسیم شدن حل می‌شود جالبه
0
0
*****
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
ای کاش یک استان به نام "استان مکران" در سواحل دریای عمان ایجاد شود ... مکران یک نام باستانی مربوط به همان منطقه س ... انشاءالله امکانات رفاهی بیشتری در منطقه جنوب شرق کشور ایجاد شود
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵
زابل
زاهدان
ایرانشهر
مکران
۴ تا استان که بشه
۴ تا استاندار استانداری
حتما بهتر میتونن کار کنن
رفاه مردم بیشتر خواهد شد
0
0
	علی علی

با سلام
بر اساس اسم قبلی استان به ۴ استان تبدیل بشه،۲استان سیستان،شامل سیستان شمالی وسیستان جنوبی ودو استان بلوچستان با نام‌های بلوچستان شمالی وجنوب به مرکزیت شهر های مهم زابل،زاهدان،ایرانشهر چابهار

امیر علی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷
اگر به دوستان همانطور که آقای سعیدی فرمودند زابل سیستان وزاهدان پلوچستان اصالت پلوچ سیستان است اگرپلوچستان تقسیم بشه پلوچ هم ،,,%,,،،،؟؟؟؟
0
0
کشاورز
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
درود بر جناب سعیدی،واقعا دلسوز مردم هستن،این استان باید به پنج استان با مرکزیت های زاهدان،زابل،ایرانشهر،چابهار و میرجاوه تقسیم بشه.
0
0
	رضا صوفی رضا صوفی

مگر تا کنون هرگونه تغییری در تقسیمات کشوری و تقسیمات استانی رخ داده ابتدا از مردم نظر خواهی شده؟؟ ارکان دولت کمسیون ویژه تعیین میکنند،در مجلس هم کمسیون ویژه تعیین میشه و در نهایت تصمیم خروجی و نهایی میره در مجمع تشخبص و انجا هم با ااستناد و استفاده از داده ها و خروجی کمسیون مجلس و کمسیون تخصصی دولت( در امر تقسیمات کمسیون وزارت کشور بنمایندگی از دولت است) و درنهایت اگر مجمع تشخبص نطرات کارشناسی شده را مورد تایید قرار داد اعلام موافقت به مجلس و دولت اعلام و اینبار کمسیون تخصصی متشکل از کمسیون تخصصی مجلس و کمسیون تخصصی دولت که در وزارت کشور است بازم جلسه مشترک متشکل از دو کمسیون اگذ بتوافق نهابی ذسیدند در نهایت رای ابن کمسیون های مشترک به صحن مجلس میره و اگر رای اورد تصمیم مبتنی بر تقسیمات استان مورد نظر و تفکبک استان یا اصطلاحت تقسیم استانی بصورت مصوبه لازم الاجرا از مجلس به دولت ابلاغ میگردد، اصلا کاری به نظرات مردم سطح استان ندارند چون هر استان در مجلس به نسبت شهرها و به نسبت جمعبت در مجلس نماینده دارند،لذا بنظرم عجبببه اینهمه به همدیگر توهین و تندی کردن!

ایران
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴
چابهار دست داشتنی بامردمی خونگرم خدایی باید بشه یک استان بودجه کافی ومتطقه گردشگری و....ب
0
0
	جلیل جلیل

بذارید ، اگه توانستند به قولی دادند،، استان کرمان جنوبی،،، را تشکیل دادند، سیستان بلوچستان هم درست می‌کنند، همه اش وعده تو خالی،، بیش از ده سال قول دادند کرمان جنوبی به مرکزیت جیرفت ،،، مجلسیان میگن بودجه نیست،، ،، استان شدن الکی نیست، بیش‌از ۱۱ اداره در جیرفت از کرمان جدا شده بازهم وعده سر خرمن

ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
همه پاکستانی وافغانستان هستن باید برگردن به کشور خودشون
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
مگر سیستان بلوجستان ارثی پدرتان هست که جداشود شیعه با سنی برای ماها هیچ فرقی ندارد مگر سیستان یا بلوجستان ارثی پدری این نمایندهاست که تقسیم کنن
0
0
عزیزه رضايي
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸
هزار کلام به یک کلام شدني است!!ولی مشکلات ازاین هم بدتر می‌شود ازهربابت که فکرش کنید؟؟!@!@
0
0
هوشنگ
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
نمیدانم‌نام‌ازربایجان یابلوچستان‌ووووچراعدای‌را‌اذیت میکنه‌یک‌پیشنهاد‌دارم‌همون‌گفته‌پالانی‌را‌جامه‌عمل‌بپوشانید‌نام‌همه‌شهرواستانهارا‌حذف کنید‌بگذارید فارسستان یااریایستان‌نام‌پایتختشهم‌بگذارید فردوسی‌ستان‌خود‌را‌برای‌همیشه‌راحت‌کنید‌جعل‌تاریخ‌هم‌که‌کاری‌نداره
0
0
لار
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲
بابا شماکه مملکتو خوردین بخواین ته موندشو هم هاپولی کنین نیازی به کوچک کردن نیس
0
0
سعید
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
اشتباه است تفرقه بیشتر ...کش رفتن بودجه بیشتر بدلیل زیاد شدن دم و دستگاه
0
0
حجت
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
درود بی کران کمی بیاندیشین
آقای سعیدی بهترین روش منطقی گفتن چرا که اهل سنت رو باید بینشون اختلاف بیانیدازین چرا که اگه متحد بشن میتونن به راحتی با دشمنان دست به یکی کنن و خیلی چیزایی که نمیخوایم انجام بدن دقیقا کسی که تو خونشون جنگ باشه دیگران نظر میدن روند جنگ
پس بیایم شهرهایی که ممیکن هست روزی دردسر بشه برامون تجزیه کنیم همیشه لیوان پر ابو ببینین
0
0
مهتاب
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶
خیلی خوبه..مثل خراسان که پهناور بود و تقسیم شد مدیریتش راحت تر شد.وبیرجند وبجنورد که مرکز شدن خیلی رشد داشتن.برای امنیت مرزها شونم بهتره
البته باید با توافق خود مردم اون منطقه باشه و بعد آگاهی دادن به مردم باشه
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳
اگر باعث بشه زیر ساختها درست بشه یعنی استاندارهاتشکیل بشه سهمیه استان گرفته بشه وضع اشتغال و معیشت مردم تغییر کنه خوبه وگرنه یه عده حق مردم بخورند دوباره یه عده دزد دیگه بیاد روی کار
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
استان زاهدان به مرکزیت زیبا شهر
استان سرحد به مرکزیت ایرانشر
استان مکران به مرکزیت چابهار
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
استان سیستان به مرکزیت زابل
استان زاهدان به مرکزیت زیبا شهر
استان سرحد به مرکزیت ایرانشهر
استان مکران به مرکزیت چابهار
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲
بعضی مخالفان سرسخت هروقت نشستن جای رئیسی گاله روبازکنن.مملکت رئیس جمهورداره،وزیرکشورداره و..سیستان هم استاندارداره،نماینده مجلس داره و...نمیدونم چرازودحس کارشناسی بشون دست میده.توچرتن طرح رونمیفهمن فقط مخالفن
0
0
مجتبی
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
مردم این استان بسیار بسیار خوب ، خونگرم و رشید هستند و خیلی از ایران ،انقلاب و اسلام دفاع میکنند. دست پاک و حلالخورند. هر تقسیم بندی استانی بشه باید به بهبود شرایط این استان کمک کنه. من خودم شاهد خیلی از زحمات در این استان بوده ام. محرومیت یک شبه و چند ساله ازبین نمیره. حالا هم این استان نسبت به ۲۵ سال پیش بسیار بهتر شده. کسانی که در این استان ناامنی ایجاد میکنند از مردم نیستند ، یا خارجی یا داخلی نادان و گول خورده است. سلام بر مردم این استان زیبا.
0
0
فاطمه
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
باید یه بمب بندازم وسطش.همشون دزد و قاچاقچین
0
0
سعد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
با نظر مهندس سعیدی.موافقم.
0
0
رضا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
با تقسیم استانها با استانهای کوچکتر بهتر هم هست چون بودجه ی بیشتری تعلق خواهد شد و مراکز آن استانها پیشرفت فراوانی خواهند داشت . استانهای دیگر هم همینطور . مثلا استان آذربایجان غربی هم تقسیم شود و استان مهاباد متشکل از شهر های کرد باید ایجاد شود.
0
0
دکتر
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
با تقسیم استان برای رفع فقر هیچ دردی دوا نمیشه فقر را باید از ریشه درست کرد جلوی دزدهای بیت المال را بگیرید تا فقر درست بشه
0
0
رضا
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲
مشکل بیکاری دراکثر استانها وشهرها بیداد می کند مشکل آب نیز کم وبیش دربعضی ازشهرها بچشم می خورد .وهمچنین زیر ساختهاو... بنظرم چهارتا کارشناس وفن کار مهندسین خاص روانه کار شوند .وکار را اصولی دنبال کنند نه چهارتا پول بیت المال راتا اج کنند وسیاهی لشکر .
0
0
محمد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳
یاد ضرب المثل
آفتابه و لگن هفت دست شام و ناهار هیچی افتادم
یعنی اگه ۴ تا استان بشه اعتبارات عمرانی ۴ برابر رو میگیره یا فقط کاغذ بازی بین استانی زیاد میشه
0
0
جواد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
سلام
به نظر من اگه استان سیستان چند استان بشه میتونه اوضاعش بهتر بشه و وقتی با چند استاندار مجزا اداره شود میتونه بوجه های بهتر بگیره و توانمدیهای رو بهتر نشون بده
0
0
شیرمحمد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴
سیستان بزرگ آرزوی بزرگ...چرا خیلی ها دوست دارند نام بلوچستان حذف بشه...
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸
اگه فقط زابل جدا میکنید ما حرفی نداریم ولی مابقی بلوچستان امکان نداره سخت مخالفیم اونی که بخواد رسیدگی میکنه نیاز به تغییر اسم یا جدا سازی نیست با این کاراتون فقط دشمنی توی دل بلوچ ها میندازید که تنفرشون هر روز بیشتر بشه
0
0
عباس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
معلم بازنشسته ازخراسان شمالی و ترک زبان هستم
تقسیم استان از نظر اقتصادی و جذب امکانات خیلی عالی هست
مثلا فقط ۱۰۰۰ تا کارمند به مرکز استان اضافه میشه هرنفر ۲۰ م حقوق میشه ماهی ۲۰ میلیارد درامد. و جذب امکانات مختلف وبودجه مستقل و‌...
اما اگر بعضی به تجزیه و استقلال فکر میکنن داستان فرق میکند.
بنظرم شما از ترکان با حدودبیشتر از ۳۰ میلیون نفر مهم تر نیستید
اگر ترکان دراین کشور مانند بعضی دیگر بدنبال قومیت وزبان دنبال تجزیه و استقلال باشند این کشور تابحال چندین با فرو پاشیده بود.
پس افکار جدایی طلبانه را کنار بگذارید.
اما حکومت ونظام هم باید مثل یک رنگین کمان به اقوام فکر کند و محرومیت ها را از مرزنشینان بزداید و فقط به فارسها بها ندهد.
0
0
خدا در همه حال ناظر ماست
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶
سلام بعد از چهل سال حکومت وضعف حکومتی خود حالا میخواهید خودتون ایران را تجزیه کنید و بعد به اسم دشمن تمام کنید
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
دولت محترم تمام مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم را حل کرده فقط تقسیم استان ها مونده...زنده باد دولت انقلابی ومردمی..
0
0
احمد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۲
وقتی نمیشه استانی به اون بزرگی رو مدیریت کرد پس همون بهتر که تقسیم بشه، اینطور کنترلش به درس سه استاندار میوفته و بودجه سه استانو میگیره. همین خودش اشتغال و بیکاری رو کم میکنه
0
0
فریدون
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۶
با تقسیم استان شاید تفرقه ایجاد شود این کار مشکلی را حل نخواهد کرد .
آنان احتیاج به لوله کشی آب وگاز ومسکن و...دارند.
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
هر چه سریع تر استان سیستان و بلوچستان باید به سه یا چهار استان تقسیم شود تا بهتر رسیدگی شود .
0
0
بلوچ
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۱
مثلا میخایین بین بلوچ ها جدایی بندازین ، وگرنه این کار چیزی جز تقسیم فقر نیست ! نمیتونین آبادش کنین یا میخایین زابلی هارا جدا کنین و پروار کنین
0
0
محمداززاهدان
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
به‌نظرم‌به‌جای‌به‌جان‌هم‌انداختن‌‌مردم‌باهم‌به‌فکرآبادی‌این‌سرزمین‌‌باستانی‌باشید‌مردم‌سیستان‌وبلوچستان‌‌همه‌از‌یک‌رگ‌وریشه‌بوده‌وهستند‌بایدقوم‌منافقی‌که‌‌باعث‌فاصله‌بین‌‌صاحبان‌اصلی‌این‌استان‌شدند‌روازاین‌استان‌بیرون‌انداخت
0
0
حسین
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲
تاسف
0
0
بلوچ
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲
بلوچستان خذف شدنی نیست مگه ارث باباتونه میگید تقسیم میکنیم
بافقرزندگی میکنیم ولی نمزاریم بلوچستان تقسیم بشه
0
0
عماد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۷
سیستان تا سراوان قلعه رستم است اونوقت یعنی چی میشه تا کجا بلوچستان هست.. ایرانشهر نیک شهر چابهار به مرکزیت ایرانشهر ،،
0
0
محمد
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
دولت مردان ،،اگه قراره استان تقسیم بشه با این سو مدیرت صد ساله دگه نشه ،،یارو ۳۰سال کار کرده سابقه مدیرت نداشته باز نشسته شده آوردی استاندار کردی بدون داشتن کارایی پس نشه بهتره چون امکانات ومدیرت پایین هستش
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹
یک بار یکی از مسئولان چند سال پیش به جای استفاده از سیستان وبلوچستان از نام سیستان استفاده کرد و چقدر موضع گرفتند از وزارت کشور تا مسئولان کشوری و استانی البته بنده که اهل اصفهان هستم ولی خواستم یاد آوری کنم سیستان در کنار بلوچستان بزرگ زیباست
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۲
اینایی که بلوچ بلوچ میکنند برای قوم بلوچ چه کردند جز بدبختی و فقر چی دارند انسان اول باید آزاد باشه بعد دارای وطن باشه شما ایده بلوچستان بزرگی رو دارید که هیچی برای مردم ندارد فقط باعث سر سپردگی به قدرت های بزرگ میشه ولی برای سر طایفه ها خوب میشه پول بهتری می رسد اونم برای محافظت از قدرت های بزرگ که البته خون رو مردم بدبخت باید بدهند قطعاً جدایی سیستان از بلوچستان و چابهار خیلی مفید هست البته اگر منافع شخصی بگذارد قوم بلوچ جدا از ایران نداریم اگه بلوچ واقعی هستی باید بلوچستان که پاکستان به کمک انگلیس گرفته رو هم به وطن اصلی برگردانید
0
0
یاسین
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۲
کاملا تقسیم بسود استان هست، استان سیستان و استان بلوچستان و استان مکران، سه استان
0
0
ناشناس
-
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سلام زاهدان فقط بااین اسم بلوچستان ‌مرکزی
0
0
قلب
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲
تقسیم بلوچستان به 3 استان با نام بلوچستان راه را برای تجزیه طلبان و اعلام خودمختاری و هرج و مرج هموار می کند بلوچستان باید با نام جدید مثل مکران و اسامی غیر بلوچی تقسیم شود برای جلوگیری از سو استفاده تجزیه طلبان نهایتا باید به 2 استان مکران شمالی با مرکزیت زاهدان و مکران جنوبی با مرکزیت ایرانشهر تقسیم شود.
0
0
قاسم امینی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸
باتقسیم کردن استانهای کشور مشکلی حل نمیشود اگر قبول ندارید بعدا به عرض اینحقیرتان خواهیدرسید
0
0
سوشیانت
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵
بنده کاملا مخالفم ولی با بزرگتر کردن سیستان و بلوچستان با الحاق بیرجند و کرمان کل خراسان کاملا موافقم یا علی
0
0
وحید
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵
تقسیم یک استان پهناور و مهم و به یاد ماندنی باید خواسته اکثریت قاطع خود مردم بلوچستان عزیز باشد نه یک دولت اقلیت و بی کفایت ...
0
0
سجاد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۹
هزارتا استان درست کنید واسه مردم هیچ سودی نداره فقط سودش مال خودتونه خودتون می‌برید خودتون میدونید نظر مردن هم مهم نیست واستون
0
0
ع
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۸
باید ی فکری بحال قعشر کم درآمد بشود من ک داخل اصفهان زندگی میکنم بفکر اینکه فردا صبحانه چی بخوریم نهار هیچی نداریم شام چکار کنیم چه فرقی با اون برادر سیستانی میکنم ما همه ایرانی هستیم باید ی فکری بحال همه قعشر کارگر بشود
0
0
راميار
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۱
اگر ملاک محرومیت زدایی تقسیم استان باشد، استان هایی مانند ایلام و کردستان به لحاظ وسعت ،استانهای کوچکی هستند ولی محرومند
0
0
احمدی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۸
به والله تقسیم استانهای بزرگ به استانهای کوچک باعث پیشرفت ونظارت بیشتر خواهد شد اگر در استان مازندران از شهر محموداباد به بعد بسمت رامسر را استانی جدا کنند ومرکز این استان وسط باشه مردم اینقدر بدبخت وبیچاره نیستند در چالوس درشب احیا دختری ۱۹ ساله دچار خفگی شد به سه بیمارستان زنگ زدند برای اوژانس راحت گفتند نداریم،قیمتها که یر بفلک کشیده چون تا از ساری بیاین چالوس بازرسی اوووو این همه راه،رئیس یکی از دانشگاهها با انکه خود دانشگاه استاتید قدرتمند داره یکی از شرق استان شده واداره برق مبلغ مازاد میزنی میری تصحیح کنی توی این نداری میگه حالا تو پول بده دفعه بعد کسر می کنیم در چالوس به اندازه ۳۰ ثانیه برق میره ،میاد یعنی دیگه فکر نکنم لوازم خانگی سالمی در خانه ها مونده باشه و...هزار درد دیگه
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۰
بزرگترین خطر برای ایران فاشیست پهلوی و پانفارسها هستند نباید نام بلوچستان از آنجا حذف بشود همنطور که در خراسان انجام دادند
0
0
محمد صدیق
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷
قومگراهای وابسطه به یهود مخالف تقسیم بلوچستان هستن
0
0
احمد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۳
سه استان یعنی سه بودجه
سه استاندار
امنیت بیشتر
آبادانی بیشتر
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۷
دولت محترم لطف کنه همون استان کرمان را که چند سال است مصوبه تقسم گرفته اجرایی کنه سیستان بلوچستان پیشکش
0
0
بلبل
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۹
به نظرم زابل و جدا کنند و بدند به افغانستان وضعیت استان خوب میشه
0
0
محمد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۱
تقسیم استان سیستان و بلوچستان هیچ مشکلی را حل نمیکند فقط تعداد استاندار و......اضافه میشود که آنها دنبال حفظ پستهای خودشان هستند همین بودجه ای در حال حاضر استان دارد حیف و میل میشود
0
0
عدل
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۳
سگستان رو کلا جدا کنند و بدند به افغانستان وضعیت استان بلوچستان خوب میشه و همه چیز درست خواهد شد
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۸
اتفاقاً ما بختیاری ها هم که از زمان های قدیم تا پهلوی با نام سرزمین بختیاری شناخته می‌شدیم در زمان رضا پالونی به اصفهان وبعد هم چهارمحال رو گذاشتن اولش وبقیه سرزمین مارو به خوزستان و لرستان و اصفهان دادن وعملا باعث عقب ماندگی ومحروم شدن از همه چیز شدیم...متاسفانه نه جاده ونه وضعیت شهری ونه هیچ خدماتی نیست... مسجدسلیمان بزرگترین روستای کشور نه خیابان داره نه بیمارستان نه حتی آب شرب با این حال که سه تا سد به شعاع سی کیلومتری هست اما هیچ بیش از چهارصد چاه گاز داره اما مقصد همه ماهشهر هست...چندده چاه نفت اما جز آلودگی هیچ سه تا سد داریم اما هیچ اشتغالزایی صفره....بلچ وبختیاری دقیقا مثل هم هستن....ما هم خواستار استانی واحد وبا نام بختیاری هستیم مثل آذربایجان وفارس گیلان وکردستان
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۴
فکر کنم دو تا بشه بهتر خیلی بزرگه شمالی وجنوب
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۵
درود و سلام بر مرد بزرگ و با شرف معین الدین سعیدی. درود بر بلوچ و بلوچستان.
0
0
آرش
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۵
تقسیم این استان از نظر رفت و آمد به مرکز استان با توجه به پهناوری آن مشکل هست در اکثر استان‌های کوچک مردم صبح از شهرستانها به مراکز استان خویش می‌روند و تا غروب و شب به خانه و شهرستان برمی‌گردند ولی این برای ساکنان استان پهناوری چون سیستان و بلوچستان میسر نیست تقسیم این استان میتونه هزینه ها و زمان کاهش بده و موجب کاهش مصرف سوخت بشه
0
0
غلامعلی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۸
من خودم اهل مشهد هستم زمان تقسیم خراسان نیشابور و سبزوار داعیه مرکز استان داشتند آمدند تو دل مشهد چند اختیارات خوب هم به فرمانداری آنها دادند و حسب کار کارشناسی تقسیم شد الحمدا... همه راضی هستند هیچ کس مثل بزرگان همان خطه نمیتوانند در این خصوص نظر بدهند باز تقسیم الکی و کشکی نکنند و اسلحه روی هم بکشند و مشکلات مضاعف شود نه کار کارشناسی احترام به قبایل و طوایف و کار اصولی منتها کلیت کار تقسیم و بودجه بیشتر و عمران و آبادانی بیشتر خیلی عالیه انشا الله. به پتانسیل های هر شهری هم توجه شود .
0
0
محمد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۸
دوستان لطفاً قومی قبیله ای فکر نکنند و نظر ندهند
تقسیم یک استان به چند استان یعنی چند برابر شدن بودجه و مدیریت در اون منطقه که کاملا به نفع مردم اون مناطق خواهد بود
0
0
وسرو
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
قدیمی ترین استان روی کاغذ و انجام نگرفته استان زاگرس به مرکزیت بروجرد هست نسبت به استان لرستان هست جدا بشه،این همه شهید فرمانده پرمانده داده و نقش راهبردی در مواصلات کشور، بعد استان مرکزی پتروشیمی و 45 کیلومتر از طول جاده بروجرد اراک رو منضم به خودش کرده تا شهر اراک شهر حاشیه ای استانش نباشه و مرکز باشه و از آن طرف خرماباد همه کاری در ضدیت و دشمنی انجام داده به آپارتمانها گیر می دن تو خیابون 45 متری بیش از شش طبقه نباید بسازی. تو اخبارش پس از قهرمانی بروجرد میاد می که اول خرماباد دوم شد! دوم بروجرد اول شد!! عربستان نسبت به ایرانم اینقدر دیوانه نیست. بعدشم شهر آکادمیک هست بروجرد و کارخانجاتش زیاد داره. نقشه. سیستان امنیتش بهتر نمیشه مگر چنتا مهره تجزیه طلب به نوعی اخراج بشن و شرایط معیشت مردم تسهیل بشود
0
0
	درودی درودی

باور کنید همین الان بگن بروجرد بشه یه مرکز استان حتی سیلاخور که نزدیکترینه حاضر نیست زیر نظر بروجرد باشه تا برسه به درود و ازنا و الیگودرز. شاید اشترینان قبول کنه. تازه ملایر و نهاوند میگن بروجرد زیر مجموعه ماست... بروجرد از همین توهم توطئه خوب بهره برده. به خدا استخوان بروجردی کجه. خودشون هم با خودشون سازگار نیستن.

محمد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۸
چرا بایدی سرزمین با پیشینه وصالت را تقسیم کنیم که باعث سوع استفاده مخالفان دولت وحکومت اسلامی کشورمان شود و هر روز شاهد دسیسه از سوی آنها باشیم بهتر نیست بوجه وخدمات را در این استان بهتر وعادلانه تر تخصیص بدهیم و امنیت مرزها در این استان را بالا ببریم تا مردم عزیز استان اعم از اهل سنت وتشیع در رفاه وآسایش باشند بهتر نیست دست عوامل کور دل اجنبی را از مرز وبوم این استان پهناور کوتاه کرده و امنیت جانی ومالی این مردمان شجاع کشورمان حفظ شود
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۵
به نظر من به این کارا خودتونو درگیر نکنید نه تقسیم ن چیز دیگه اینقدر مشکلات تو ایرانه ک اینارو باید تو ذهنشون خطوط نکنه نباید جدا کنن مگه بچه بازیه بعدشم کی گفته سیل زده ها خسارت ندیدن کل زندگیشون ب باد رفت چ برسه جاده اینا همش چرطه بابا ما ملت دهنمون باز بشه اینا هنوز کمه
0
0
علی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۹
مابه دشمنان اجازه نمی‌دهیم ایران راتجزی کنی
0
0
اسماعیل
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۵
چرا انقدر تفره میرید مستقیما بگید که می خواهید اسم بلو چستان رو حذف کنید ایا نظر مردم هم برایتان اهمیتی دارد چرا بدون اینکه نظر مردم رو بشنوید سعی میکنید بلو چستانی که با قدمت ترین اسمیه که رویه یک منطقه بوده درسته که اسمش قبلا خانات بلوچ بوده ولی باز هم اسم بلوچ رو داره از شما ومسئولین تقاضا میکنم که قبل از اینکه همچین اقدامی ان جام بدین نظر مردم رو هم بپرسین البته اگه تقا ظای من و نظر مردم برایتان اهمیتی دارد
با سپاس
0
0
رضا
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۶
مشکل مامردم مستضعف گرانی بیکاری است که برامون مسولان بیسوادونالایق درست کردن وهرساعت فقط خبرافزایش قیمت اعم ازخودرومسکن واجناس خوراکی یعنی کلی بگم همچی افزایشی شده اگه تونستین همون دلار۳تومنی روبه نرخ اول بازگردانیدشاکارکردیدنه اینکه بفکرتقسیم استان باشیدتقسیم استان یعنی کنترل راحت تربرروی مردم .شمابفکرمردم باشیدنه اینکه تقسیم کردن خانه مردم.
0
0
رضا
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۹
درود بر مردم شریف سیستان و بلوچستان بزرگ. و اما سیستان و بلوچستان یعنی ایران و تا زمانی که عقاید ناسیونالیستی و قوم گرایی ورد زبان مردمان ما باشد نه تقسیم و تفکیک سرزمینی و مدیریتی کارساز است و نه پیشرفتی حاصل خواهد شد . بحث تقسیم استان‌ها وظیفه وزارت کشور و تصمیم گیری کلان در سطح نظام است و کارگروه تخصصی با مشورت همه نمایندگان استان بایست نظر دهند و تصمیم سازی و تبیین کنند و نهایت هر تصمیمی اتخاذ شود با هر نام و مرکزی مهم پیشرفت و مرحم گذاشتن بر زخمهای مردم شریف استان است و بس . بیشتر کسانی که اظهار نظر می‌کنند خارج نشین و هدفی جز تفرقه ندارند . خدا عاقبت همه را ختم بخیر کند.
0
0
مصطفی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۶
باز اسم تقسیم شد 4تا بنا نسبت بیشهورم اومدن نظر دادن آخه یکی نیست بگه تعصباتتو جای دیگه خرج کن تو کارشناس منطقه ایی یا اقتصاد دان که میگی با خون مان چکار میکنیم بابا خونخوار کم خون ریخته نشده تو این استان برای آبادانیش که متاسفانه عده ایی برای منافعشون هیچ وقت نذاشتن این استان به آرامش برسه نمونشم تو همین چند روزه شاهد بودیم.
0
0
کریم خاوری
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۶
سلام علیکم: مسلم است هرچه استان کوچکترباشد کنترل اداری وامنیتی ، اقتصادی،معیشتی،ایجاد اشتغال،آموزش:و بهداشت، استفاده از منابع و ظرفیت های موجود و استفاده بهینه از نیروی متخصص محلی و دلسوز بیشتر است
تقسیمات کشوری دستورالعملهای خاص خودراددارد
اما احترام به نظر و خواست مردم بومی استان هم باید لحاظ شود
درکل اثرات مثبت این تقسیمات را میشوددراستانهای خراسان مشاهده کرد
0
0
محمود
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۷
سیستانی و بلوچستانی با هم برادرند ،اقتصاد و فقر درست کنید
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۳
به جای حل مشکلات این استان، راحتترین راه وانتخاب کردی، بی کفایت؟!!!
0
0
۰۰
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۴
ای مدافعان بی خردتقسیم مثلا بعد تقسیم میخواد چی بشه آآآآیا اقلام خوراکی استان ارزان میشه مسکن و تمام ضروریات استان ارزان میشه بهار میشه گل وبلبل میشه استانهای دیگه نه فققققط همین استان دنبال تفرقه هستید و دلی که کینه دارد نسبت به هم وطنان هم شهری
0
0
جواد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۹
اگرتقسیم شوداززاهدان به شمال استان میشودیه استان.وازخاش به جنوب استان هم میشودیه استان
0
0
یه هموطن
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۳
سلام خدمت دوستان. اینو بهتره با خود مردم عزیز سیستان و بلوچستان درمیان گذاشت و با مشورت مردم و نظرسنجی تقسیم و اسم گذاری کرد، مردمی برگذار بشته نتیجه بهتری داره،
0
0
Bkran3
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۱
سلام دوستان حرف ازبلوچستانه بلوچستان خیلی بزرگ اگه به پای یک استان بمانیم برخودمان ظلم کردیم چون تقسیم کردن برای یک استانی مثل بلوچستان برای همه هم استانی آخوبه هم درآمد بهتر وهم بودجه کافی تری بر هر نقطه معلوم میشه تانفتان بیشتر شه والا....منچیبگم ماجابهاریم وخیلی دوست داریم حس سخصم برام بیش از دیگر مهم تر اگر دیگر جاهای بلوچان بلوچستان نخواند اصلا مهم به خودشان مربوطه والی ...مامی خوایم نه زیادش از چابهار تا نیک شهر سرباز وراستی بلوچستان خودش سند دار این شما هستید بی سندی وهیچ ربطی به نفسم بندی یک کشور یا یک استان بزرگ با این خیال که شما این می کنی آن نکنید را بزارید کنار تا کارشان معلوم بشه عق هیچ کس بارساندن گم نمیشه .....توبلوچستانت همیشه برات است توباش بیشتر از این که توفکرمیکنی هستش از کجاش بگم راحت میشی اگه تو این گونه فکر می کنی به قول خودت آنهای که رفته را پس چطور پس می گیری........والی این را بگم من یک ایرانیم پدر بلوچستان نام داره اصلش اینه که ما بلوچها بلوچ نیستم دم میزنم فقط به بلوچ بلوچ مایک کشور هستم بنامی که باید نگم برات تا وقتش بیاد .......گورها مرو...ها
0
0
رسول
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۸
مواظب باشیدبلوچستان بایدتغییرنام پیداکند گرنه مشکل سازمیشود
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۵
تقسیم خراسان سودی به حال مردم نداشت
خراسان رضوی با این این وضعیت جمعیت و وسعت در همان شرایط قبلی
مانده
فکر نکنید کاری انجام دادید
ففاتحث شرق کشور بالاخص خراسان رضوی را بخوانید
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
اگر تبدیل به دو استان شود دوتا بودجه از دولت دریافت میکنه و این حیلی خوبه
0
0
حامد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۲
یه تیکه زمین کشاورزی در سیستان بدیدبه مامی‌خریم از خوزستان کوچ میکنیم اونجا زمینهای خوبی برای باغستان داره انواع مرکبات میکاریم
0
0
پاشا آذربایجانی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۳
والله زمانیکه قزوین، زنجان و اردبیل را از استان آذربایجانشرقی جدا می کردند نمایندگان مجلس آن زمان عرضه نداشتند بگویند ما زمانی با تقسیم استان آذربایجانشرقی موافقیم که اسنان آذربایجان شکالی ، اسنان آذربایجان مرکزی و استان آذربایمان جنوبی باشد نامیندگان مردم آذربایجان همیشه به آذربایجان خیانت کردند
0
0
محمد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۷
کردستان ولرستان را هم تقسیم کنید
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۰
استان‌های اصفهان کوردستان ولرستان وخوزستان رو هم تقسیم کنید
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۰
در منطقه جنوب کرمان برای ساخت مدرسه در گروه جهادی مدرسه ای ساخته شد در تحقیق برای ایجاد اشتغال دهکده های صنعتی کارگاهی پنجاه تا دویست متر که هر کدام با یک میلیارد هزینه با دستگاه های تولیدات کوچک حداقل پنج تا ده نفر را میتوان شاغل کرد و منطقه را از محرومیت نجات داد چرا که نبود خانه ای اضافی و سر پناه همچون طویله امکان ایجاد کارگاه را در مناطق کپر نشینی سلب کرده کپر به ساختمان مسکونی تبدیل شده ولی محل احداث واحد صنعتی کوچک ایجاد نشده است
0
0
صادق
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۲
پیشنهاد میشود در جهت رفع بعضی ملاحظات این طرح همراه با تقسیم کرمان جنوبی باشد
0
0
مهدی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۵
همه شدن کارشناس اون یکی با ترکیه مقایسه میکنه داداش تو فقط این استان رو تو نقشه دیدی چه قیاسیه؟ اون یکی میگه بودجه سه استان انگار هر استانی بودجه اش با اون یکی برابره این کار فقط مسئولین رو زیاد میکنه هیچ به آب توجه کردند که مثل دعوای چهارمحال و اصفهان و یزد و ... نشه چون تقسیم بشه طایفه ای ممکنه به جون هم بیفتند سره آب و ... بهتره سختگیری ها و چوب لاچرخ گذاشتن کمتر بشه بجاش کارخونه و ... زیاد بشه مگه این استان چی کم داشت که کارخونه سوپرپایپ رفته کیش خب سرمایه دارها را وام بدن بشرط سرمایه گذاری در این استان
0
0
بلوچستان
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۶
همین حالا مولوی عبدالحمید نمیتونه اززاهدان خارج بشه چه برسه به استان
0
0
بلوچستان
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۹
چرا استان کهگیلویه و بویراحمد مردمش درتگناقراردارن اگربناطر وسعت اول زیرساخت های یه استان رامیسازن بعدا تصمیم میگرین یا استان کرمان خیلی پهناوره ولی خیلی پیشرفت داشته
0
0
حمید
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۹
سلام,به نظر من و هر عقلی که فکر کنه, تقسیم استان پهناوری مثل سیستان و بلوچستان به نفع خود مردم همان منطقه است,چرا?! چون بودجه ای که الان به استان تخصیص داده میشه به اندازه کافی هست اما چون از مرکز کشور دور افتاده و نظارت زیادی بر روند اجراییات بودجه در استان نمیشه معمولا مقدار بیش از حدی از این بودجه حیف و میل میشود, و از طرفی چون استان یکی هست مسوولان استان رقیبی برای خود نمیبینند و حال اگر این استان پهناور به سه تا استان تقسیم شود اولا از لحاظ مالی, بودجه ای که به کل یک استان قبلی اختصاص داده میشد حال تقسیم به سه میشود و مستقیما به سه تا استان با سه تا استانداری و مدیریت بودجه ای داده میشود, یعنی بورجه ی کل به طور مسای تقسیم به سه میشود و مستقیم به استانداران اختصاص میابد. حالا رقابت برای اینکه استانداران بگویند ما برای استان خودمان چه کارها و پیشرفتهایی انجام داده ایم بالا میگیرد و چشم و هم چشمی هایی صورت میگیرد و این یکی از دلایلی میشود که هر سه تا استان رقیب هم میشوند و پیشرفتی حاصل میشود, و از طرفی امنیت هم بخاطر مسائل اقتصادی بیشتر میشود.
0
0
بی نام
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۷
تقسیم و جدایی همیشه کار تجزیه طلبان و انگلیسی هاس تو تاریخ انگلیسی ها اقوام رو با ترفندهای مختلف جابه جا میکنن و بین اقوام دیگه جا میدن بعد چندین سال شروع میکنن به اختلاف افکنی و تجزیه طلبی انگلیسیها دنبال ایران صد تکه هستن تا راحت بتونن عین فلسطینی ها نابودشون بکنن دنباله روی سیاست انگلیسی ها نباشید
0
0
3590242205
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹
دوستان بحث سر نام بلوچستانه، نام بلوچستان باید حفظ بشه...چیزی که آقای سعیدی گفتند، همه موافقن، زابل اژ ما جدا بشه
0
0
علی آذری
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹
تقسیم خوبه چون حداقل سه تا مرکز استان می‌شود که دارای بودجه، دانشگاه و سایر امکانات می شوند اگه حداقل به دو استان هم تقسیم کنند استان سیستان و استان بلوچستان باز موجب افزایش بودجه استانی و باعث توسعه منطقه می شود مثل خراسان که سه تا شد یا آذربایجان که اول دو استان و بعد سه استان شد یا تهران که قم و البرز و قزوین از تهران جدا شدند.
0
0
حسین
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۸
استان بلوچستان با مرکزیت زاهدان استان سیستان با مرکزیت زابل استان چابهار با مرکزیت چابهار استان ایران شهر با مرکزیت ایران شهر ضمنا دیوار کشی مرزی و اخراج غیر ایرانی واجب امنیتی است قیمت سوخت هم شناور باشد بگونه ای که وارد کردن سوخت از پاکستان ارزان تر باشد ارائه یارانه سوخت به مرز نشینها
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
خدا کنه کردستان و کرمانشاه و ایلام و لرستان
از ایران جدا بشه و به کوردستان وصل شه
0
0
محمد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۲
با تقسیم این استان به شدت مخالم

دوران پهلوی اول منطقه کردستانات رو تقسیم کردن البته با هدف آبادانی
الان تمام چند استان کورد نشین. یکی از یکی وضع‌شون بدتر شده

متاسفانه اهداف سیاسی پشت این قضیه هست نه هدف آبادانی

به هیچ عنوان قبول نکنید

مثل کوردستانات دچار بی هویتی بی فرهنگی و هزاران بدبختی دیگه میشید

امنیت در گروه اقتصاد هست،که فاتحه، نداریمش
کولبر،سوخت‌بر
0
0
محمد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
تعصبات وخودبرتربینی ریشه تمام مشکلات درعالم هست
تکبربدترین گمراهی برای انسان است اولین نافرمانی راشیطان ازروی تکبرانجام دادوتمام اختلافات مابین انسانهاازهمان تعصب وتکبرآغازشدنژادپرستی وخودبرتربینی هاعامل بدبختی انسانهاشده به امیدروزی که تمام مرزها درجهان برداشته شودوهمه برابرشوند
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۱
سیستان جدا کنید چیه این بلوچای وحشی تازه بازم زیادی شونه تو ایران بمونن به نظرم بلوچا رو کلا اخراج کنید از ایران
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵
جنگ زابلی و بلوچ رو میش توکامنتهادید. ۰?
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۲
ابادی. مناطق محروم. نه فقط سیستان. که در هر کجای ایران را سرلوحه قرار دهید که وقتی اهمیت
به این مناطق داده نشود
خیلی. مشکلات و معذلات. را حتی برا. مناطق. برخوردار از رفاه نیز پیش میاورد
یکی بحث مهاجرت. که تمام. ناترازیها را یدک میکشد و اگر مسایل اجتماعی و رفاهی این مناطق محروم در اولویت. قراررگیرد خود بخود امنیت. نیز حکم فرما میشودو مرز کشور. به مناطق
دارای امکانات خلاصه نمیشود و ابادانی مساوی با رفاه و امنیت
0
0
حسین
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱
اتفاقاً باید ایالتی بشه ایران
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
این کار نیاز به یک بررسی کارشناسی همه تانبه و به دور از هرگونه هیجان وتعصبات قومیتی دارد چندین سال پیش استان خراسا ن به سه استان جداگانه تفکیک گردید اگر وجود بارگاه مطهر رضوی را در نظر نگیریم تشابهات زیادی بین استان خراسان قدیم و استان سیستان و بلوچستان می توان در نطر گرفت که به تصمیم گیری کمک خواهد نمود اگر امکانات و زیر ساخت های لازم نباشد تقسیم استان عملا چند برابر کردن یک سری عناوین و جایگاه است که ضمن از دست رفتن وحدت فرماندهی کارایی چندانی هم برآن متصور نیست
0
0
شهروند بلوچستان
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
تا زمانی که حتی یک بلوچ زنده هست اجازه تقسیم بلوچستان را نخواهیم داد بلکه خواهان این هستیم سرزمین های جدا شده مان از کرمان خراسان و هرمزگان پس گرفته بشن با تقسیم چیزی درست نمی‌شود لرستان یک استان کوچک است چرا پیشرفت آنچنانی نداشته است ؟ تقسیم بلوچستان باعث روی گرداندن ملت از حکومت خواهد شد
0
0
علی حاتمی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
سیستان و بلوچستان مشکل فرهنگی دارد که دشمنان خارج از مرز ایران بواسطه افرادی ساده لوح آن را مدیریت و باعث عقب ماندگی منطقه شده اند ، اگر اجازه داده شود ، قطعا سیستانی ها و بلوچها به یکپارچگی ایران بزرگ ایمان دارند و فرزندانشان میتوانند باتاسی از سیاست کلی کشور آنجارا به بهشت تبدیل کنند فقط باید مواظب باشند دشمنان ایران برایشان نسخه نپیچند .
0
0
مهدی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
اتفاقا استان ها اگه کوچک تر باشن بهتر اداره میشن .استان گلستان تا زمانی که با مازندران یکی بود اصلا پیشرفتی نداشت و گرگان زیر سایه ساری هیچ رشدی نداشت همین اتفاق در خصوص خراسان هم بود .اصولاً بودجه ها معطوف به مرکز استان و شهر های همجوار میشه .من کاملا با تقسیم اسانها موافقم
0
0
حسین محبی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
بجای تقسیمات استان بودجه اش سه برابر کنین کارخانه وجنگل درخت کاری آب آشامیدنی کلاس آموزشی کویر زدایی کنین امنیت استان تجهیز کنین تمام مرزها را به کنترل سپاه بسپاریم تمام پایگاهها ودکلها را افزایش دهیم و مردم در این امر مشارکت دهیم اشتغال چند برابر کنیم همش یکساله دوساله نمیشه انجام داد اما هرلحظه شروع کنیم مهیاست پول هست امکانات هست مدیریت لازم است
0
0
مرتضی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
تقسیم بودجه بهتر انجام میشه. بزرگتر از اندازه کمتر امکان تقسیم عادلانه امکانپذیره اما کوچکتر که بشه عدالت در تقسیم بودجه آسونتر امکان‌پذیره چرا که مرکزیت چندتا باشه انباشت ثروت صورت نمیگیره
0
0
Eren
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
بودجه ی مملکت میره تو جیب اصفهانیاو یزدیا بعد برای آبادانی باقی استانها طرح تقسیم میدن.خیلی جالبه.چرا اصفهانو تقسیم نمیکنین؟ چرا یزدو کرمان تقسیم نمیشن؟ بودجه وقتی صرف آبادانی این سه استان میشه فایده ی تقسیم برای باقی استانها چیه؟ اصلا صد قسمتشون کنین.
0
0
Afghanistan
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
بلوچستان و مشهد جزو امپراتوری درانی افغانستان بود و بزودی به آغوش افغانستان عزیز باز خواهد گشت و برادران بلوچم از ظلم و ستم آزاد می‌شوند ...
0
0
	علی علی

افغانستان خودش جزامپراتوری نادربود

ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
قطعا تبدیل به 4 استان شدن از همه جهات بهتر است اما از آنجاییکه چندین دهه به این استان بزرگ هیچ اهمیتی داده نشده و کارخانه و سرمایه گذاری های بزرگ صورت نگرفته لذا بایستی منافع معادن و ذخایر معدنی و منافع تنها بندر اقیانوسی کشور و منافع موقعیت استراتژیک استان از جمله داد و ستد مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان حداقل به مدت یک دهه در اختیار این 4 استان باشد تا سطح زندگی مردم از همه لحاظ اقتصادی ، رفاهی و ... به سطح استان های توسعه یافته برسد.تمام بیمارستان های استان سیستان و بلوچستان آموزشی هستند که واقعا جای تأسف دارد چرا مردم جهت یک جراحی ساده بایستی به مشهد کرمان و یزد مراجعه کنند ، شهرک صنعتی اراک و قزوین را با کلانشهر زاهدان مقایسه کنید تفاوت از زمین تا آسمان است.بایستی مدیران گزارش کار به مردم بدهند و در صورت کوتاهی و یا ارائه گزارش خلاف واقع از مدیریت کنار گذاشته شوند ، ضعف نظارت باعث شده مدیران نالایق در این استان جولان دهند.مدیران غیر متخصص و رانتی ،
0
0
جمشید دهقانی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
اگرمحرومیتهای استان سیستان وبلوچستان برطرف شودخیلی بهتراست تااینکه چندتکه شودوازهم جداشوندبایدبه مردم محروم این استان ومردم میهن دوست کمک شوداشتغال ایجادگرددمحرومیتهابرطرف شودبرای جوانان کاروورزش فراهم شود این استان ومردمش هم مثل دیگراستانهای ایران سختی های زیادی کشیده اند ان شاءالله که دولت مصمم دربرطرف شدن مشکل سیستان وبلوچستان باشد
0
0
ضدمنافق
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
کسانی که متعصبانه حرف میزنند یکم شعور خرج کنند. 3استان یعنی امکانات 3برابر. بودجه 3برابر. شغل و کار 3 برابر. حرف مفت و الکی نزنید که ما چنین و چنان. استان ما نباید تقسیم شود. اگر دنبال رفاه و پیشرفت هستید باید انجام شود
0
0
ایران من
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
عالی میشه
0
0
بردیا
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
درود به هم وطن های عزیزم چهار استان با استان سیستان با مرکزیت زابل و استان بلوچستان با مرکزیت زاهدان و استان مکران با مرکزیت چابهار و استان ایرانشهر با مرکزیت ایرانشهر برای رفاه مردم بهتر است و همچنین استان فارس و کرمان هم تقسیم شود بهتر میشه
0
0
حامد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
استان زابل
استان زاهدان
استان ایرانشهر
استان چابهار
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
تقسیم کردن باعث میشه بودجه جداگانه بهش تعلق بگیره هم اینکه بیشتر به مردم رسیدیگی کنن هم امنیت مردم
بهتر حفضع بشه
0
0
Hadi
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
غلط بودن تقسیم استان‌ها بخصوص استان‌های مرزی بسیار بارز است و موجب مشکلات بدتری از نظر امنیتی خواهد شد. با بالا بردن کیفیت مدیریت و دادن اختیارات بیشتر به فرمانداری‌ها دور از مرکز استان‌ها مشکل را حل کنید و بیش از این برای کشور هزینه نتراشید
0
0
سیاوش
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
انگلیس و استکبار جهانی برای تحت سلطه قرار دادن کشورهای پهناور و قلدور آنها را تقسیم میکردند و همچنان این یک راهکار انگلیس برای مستعمره کردن هست و ظاهرا مسئولین جمهوری اسلامی هم این راهکار عملی میدونن والا اینهمه استان تیکه تیکه کردن چیزی عوض شد
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
هر چه منطقه کوچک باشد رسیدگی بالاتر .ولی یک نمابند برای دولت تکلیف مشخص نکنه
0
0
ناشانس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
دوست عزیز که به نام بلوچ حرفف میزنم میگه مگه تو بلوچ هستی .برادر عزیز منقا س هستم ولی قلبم برای زهدان سیستان می‌تپد .همیشه میگم بلوچ ستان .زهدان سیستان سر قلب ایران هسته.مال شما نیست ..چون وقتی شما می‌آید شیراز اصفهان.تهران.خانههودت خاک خودت هسته احساس .وطن داری می‌کنی توی گرگان چقدر بلوچ هسته
0
0
Soultandard
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
اون جناب سعیدی نماینده استانه اینقد سواد نداره که بلوچستان ازخاش،به بعده این نماینده ی ملت بوده خدااااااااااااا مرگمو بده ......هرچنددسیستان وبلوچستان باهم قشنگه
0
0
پاسداری
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
تقسیمات کشور ایران خیلی ایراد داره این نشان میده مسئولین ما بی سواد هستند استانهای مانند سیستان کرمان فارس اصفهان باید تقسیم بشه هر کدام به سه استان
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
تقسیم شدن یا نشدن.
رسیدگی رسیدگی است باید رسیدگی شود ک نمیشود.
تقسیم استان از جهاتی خوب است اما همه امور ب تقسین ختم شود حرف بی ربطی است.
تصدی گری و دنگ و فنگ اداری بیشتر.
این خواست دولت است در حالیکه توجه باید در هر برهه باشد.
تقسیم شود رسیدگی می شود؟
الان چرا نمی شود؟
0
0
جهانبخش یزدانفر
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
بهترین روش واگذاری هر شهرستان به مردم ان شهرستان با توابع روستاها وبخش هاست که با انتخاب شورای شهرستان مدیریت انجارا به عهده بگیرند با گویش وپوشش محلی خودشان با اقتصاد خودگردان شهردار شهربان باانتخاب شورا روسای ادارات با تبادل نظر با وزارتخانه مربوطه فرماندار از طرف دولت با این روش خیلی از مشکلات حل خواهد شد بودجه طرحهای ملی به عهده دولت مرکزی وبودجه طرحهای داخلی به عهده شهرستان از هر شهرستان باتوجه به جمعیت نماینده ای در مجلس کشور داشته باشند اینطوری اتحاد ومساوات بر قرار خواهد شد دوستان مراقب باشید همبستگی ما باید در الویت باشد بنده به تمام کشور سفر کرده ام وشناخت جامع از اوَضاع کشور دارم باور کنید سیستان وبلوچستان خیلی محرومیت دارند وسزاوار نیست
0
0
Amir
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
جهت اطلاع آقایونی که با تقسیم بندی موافق ..ما در اهواز وکارون جدا شد ولی عملا مسولین هیچ غلطی نکردن فقط یه کار کردن مدیریت ها ورئیس شدن ودزدی ها بیشتر شد..
0
0
وطن دوست
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
کاملا طرح عاقلانه ای هست و برای مردم این سرزمین عزیز، راهگسا و عالی خواهد بود
0
0
محمد ممکن
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
سلام، دیگه خدا موها و ریش را سفید کرده، با تبلیغات تو ‌‌کار خدا دخالت نکنیم. برای سود بیشتر و بیشتر.
0
0
امید
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
باید استان سیستان بلوچستان به سه استان تقسیم بشه چون کسانی در بلوچستان هستن که علیه سیستان هستن نمی خوان سیستان بلوچستان پیشرفت کنن وقتی مسجد مکه دارن علیه الله می جنگن و تروریستی ها میان توی سیستان و تمام قدر در خدمت اسرائیل کودک کش حیوان هستن بعضی بلوچ هم بی غیر هستن که در خدمت اسرائیل کودک کش حیوان هستن
0
0
منصور
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
درود بر همه ی کسانیکه در خصوص تقسیم استان سیستان و بلوچستان اظهارنظر کردن بنده هرگز قصد توهین به هیچ یک از بزرگواران ندارم هر فردی باتوجه به اطلاعات و برداشتی که از موضوع داشته اظهارنظر کرده که نظرات قابل احترامه اما به نظر من تقسیم استان سیستان و بلوچستان و سایر استانهای پهناورکشوربه نفع مردم ساکن دران استانهاست چراکه هدف ازتقسیم یک کشور به واحد‌های سیاسی کوچکتر،مانند استان،شهرستان،بخش وغیره اداره ی بهترکشور،خدمات رسانی مناسبتروتامین نیازهای مردم است ودرطول تاریخ بوده امروزه نیزدرهمه ی کشورها اجرامیشوددردوره قاجاری ایران به چهار ایالت تقسیم شده در دوره پهلوی اول به ده استان درحال حاضر 31استان همچنان این روند ادامه داره با تقسیم شدن یک استان به چند استان بسیاری ازمشکلات مردم حل میشه زیرابااختصاص بودجه مستقل امکانات آموزشی،بهداشتی درمانی،فرهنگی،رفاهی وگردشگری توسعه میابد و اشتغالزایی بیشتر میشه همانطورکه درهمین استان قبلاً بخش هایی بودن که پس از تبدیل شدن به شهرستان پیشرفت کردن
مردم و نمایندگان مردم چندین استان پهناور مرتب پیگیرتقسیم استانشون هستن من از اظهارنظر بعضی که مخالفن تعجب میک
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
وقتی اراده ای برای محرومیت زدایی در یک استان به تمام معنا (گرسنه) نباشه، شما بیاین به 1000 استان تقسیمش کنید، چه فایده ای داره؟ چه چیزی قراره عوض بشه ؟. (هیچگاه با مشت گره کرده نمیتوانید دست کسی را به گرمی بفشارید) . {ماهاتما گاندی}. بلوچ ها خودشون شعور دارن، اجازه بدید خودشون تصمیم بگیرن.
0
0
Dd
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
تقسیم به سه استان .سیستان و بلوچستان شمالی .جنوبی و مرکزی..بشه.‌با هم نجنگید..چراکه اگر به سرو کله هم بپرید و ضعیف بشید..از اونطرف جهان غرب واستکبار بر گورده جفتتون سوار میشه..از این خواب غفلت و جهل بیاید بیرون...
0
0
محمد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
تقسیم بلوچستان خیالی باطل هست و مردم این منطقه بزرگ مخالف آن هستند.مگر به زور جدا کنید که ان هم عواقب بدی درپی خواهد داشت.تقسیم بلوچستان بدون موافقت مردم منطقه ظلم است
0
0
علی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
این نماینده حالیش نیست که استان سیستان و بلوچستان هست نه استان سیستان (شمالی .مرکزی.جنوبی) ایشون سیستانی ها قوم قدیم ودیرین ایران را دارن حذف می کنن
سیستان چه ربطی به بلوچستان دارید
استان سیستان جدا بلوچستان هم جدا
0
0
عباس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
اگر هدف آبادانی کشور است سه استان شود بهتر است رسیدگی بیشتر بودجه بیشتر امکانات رفاهی بیشتر تعصب بی جا خوب نیست کسانی که مخالف هستند حتما برایشان سودی دارد و گر نه ایرانی که باشی کرد و بلوچ و زابلی ندارد همه با هم برابر هستیم
0
0
اکبر
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
مخالف تقسیم بلوچستان هستم.بی کفایتی و سوء مدیریت رو درست کنید و از نخبه های بلوچ در مقام های دولتی استفاده شود. ابادانی رو به مردم بومی منطقه بسپارند نه مسئولان بی کفایتی ک فقط اختلاس میکنن
0
0
کهنه سرباز
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
باسلام برمردم آریایی سیستان و بلوچستان
عزیزانم به نقشه ایران بزرگ دقت کنید،،و لطفاً تاریخ فقط وفقط ۱۵۰ساله ایران و هندوستان و( انگلستان اشغالگر چپاول‌گر و امپریالصهیونیسم ) و مسائل امپراطوری (روسیه تزاری و شوروی) را مطالعه مختصری کنید
با درود بر فردوسی درشاهنامه هم متوجه اهمیت تاریخی
سیستان و بلوچستان عزیزم میشوید
منم یکنفر از ایرانیان ام، و نظر من
از شرق استان کل طول مرز زمینی ،ازشمال تا جنوب خراسان
واز جنوب بپهنه دریای عمان ،،البته با عرض شرقی غربی
فوق العاده کارشناسی شده باید
جهت امنیت ملی و استانی و جمعیتی استان پهناور و
با نام زیبا استان جدیدی تأسیس و بودجه‌ای مناسب
تأسیس شود
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
سلام اول به نام خداوند اخر به نام الله و بعد مرگ بر صهیونیزم و قدرتهای شیطانی که امنیت و ارامش جهان و مردم جهان را به خاطر منافع مادی دنیوی خود و حفظ قدرت پوشالی خودشان دست به هر عمل ضد انسانی میزنند همه با هم فریاد مرگ بر صهیونیزم و شیطان را داد بزنیم واما اینکه خیلی خوب است که استان سیستان و بلوچستان به دو استان سیستان و استان بلوچستان تقسیم شود واگر دولت بتواند شهرستان استارا را تحت استان اردبیل قرار دهد هم به نفع دولت و هم مردم استارا و پیشرفت این شهرستان مرزی و بندری و استان اردبیل هم به دریا بندر گاه وصل و ترقی و رونق اقتصادی خواهد شد
0
0
بهرام
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
نظر بدی نیست
ولی٤ استان بشه خوبه
استان سیستان در شمال ب مرکزیت زابل
استان بلوچستان بمرکزیت زاهدان
استان تیس به مرکزیت چابهار
استان مکران بمرکزیت ایرانشهری خاشی یا جای دیگه
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
بله تقسیم به دو استان کار عاقلانه است و منطقی که اداره دو استان با مدیریت مدیران کار امد و باسواد وطن پرست که بتوانند با دشمنان تمامیت ارضی کشور و تجزیه طلبان مزدور مبارزه کنند .لطفا در واگزاری شهرستان مرزی و بندری استارا به استان اردبیل همت و تلاش کنید که این کار منطقی و علمی کاربردی است که به نفع رونق اقتصادی و گردشگری استارا و اردبیل است
0
0
عبدالله
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
تقسیم استان خوبه البته با مصلحت چون الان ۷۰ درصد بودجه استان به سیستان اختصاص داده می شود اون جوری شاید اوضاع بهتر بشه
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
اصلا بهتر است از ایران جدا. کنید این استان وقتی به این استان و مردمش بی اعتنا هستید چون مذهب آنان سنی است؟؟ولی خدای آنان. یکی است پیغمبر. شان هم حضرت محمد است
0
0
یک ایرانی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
به جای حل مسئله، صورت مسئله رو پاک می‌کنند. با تقسیم خراسان فقر مردم از بین رفت؟
0
0
ایرانی اریایی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
تقسیم کردن استان وووو وهیچ فایده ای ونفعی نداردشمابایدبودجه ودرامدراعادلانه بین استان‌ها تقسیم کنیدنه اینکه به تهران برسیدبه شمال برسیدودیگراستانها چشمها بسته وگوشهاکروزبانها. لال... مفهوم شدبایدکل وزارت خانه هاازتهران خارج بشودویاحداقل ایران ایالتی بشودوبابودجه درست. آنوقت وببینیدکه میره شمال کی میره تهران
0
0
محمد طاهر ریگی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
من چند سال در اصفهان زندگی می کنم به این نتیجه رسیدم که باید تعصبات قومی را کنار بگذاریم تا مردم استان از رفاه و امنیت بیشتری بهره مند شوند با انجام تقسیمات استانی نیرو ها ی اجرایی سه برابر تلاش خواهند کرد
0
0
عبدالقادر شه بخش
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶
به نظر من استان سیستان و بلوچستان تقسیم بشه بهتره.
این همه ناامنی و عقب افتادگی تا کی...شاید اینطوری بهتر پیشرفت کنه..بعدشم مسئول محلی نزارن چون فقط قوم سالاری شده تو بلوچستان...اونای هم که مخالف تقسیم بندی هستن بهشون رو ندن چون میخوان با دزدی و عقب افتادگی خودشون استفاده کنن..دنیا داره پیشرفت میکنه ما هنوز دنبال تعصبیم که من بلوچم اون سیستانی اون لر یا...وحشی های اروپا متمدن شدن ما هنوز تو تعصب گیر افتادیم..ول کنید
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
یکی از طرحهای مهم برای رسیدگی به زیر ساخت های سیستان و بلوچستان تقسیم ان است تا استاندار با فراغ بال بیشتری بتواند تصمیمات مقتضی را بگیرد البته باید در نطر داشت هر بخشی را به یک استان برخوردار از نظر منابع سپرد همچنین کنترل مرزها را هم به لحاظ تامین امنیت بیشتر در نظر گرفت بعد از انقلاب کارهای خوبی در حال انجام بود لکن بعضی دولتها اهمیت به اتمام ان زیر ساخت ها نکردند البته باید مورد مواخذه قرار می گرفتند
0
0
بی نام
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
بسیار عالی ولی به دو استان تقسیم شود سیستان جدا بلوچستا جدا اینطوری وحدت بیشتر و جنگ داخل استانیشان کمتر میشود و بلوچها و سیستانی ها دست از جنگیدن با یکدیگر بر میدارند امنیت تامین میشود و هم امنیت مرزها که برای کل ایران مهمه تامین میشود
0
0
علی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
سیستان باید به پنج یا شش استان تقسیم بشه
بعضی ها تو سیستان و بلوچستان
کار نمیکنن بعضی شهرها دارن ده برابر کار میکند
کاش مثل کشورهای دیگه
بودجه می‌ره تهران و مبلغی به هر استان میدن
در حالی پول اولی استان از چند شهر میاد
سیستان کلا زاهدان و چابهار زابل کار میکنن
بقیه شهر ها جووناش کار نمیکنن
قاچاق شغل نیست کار تولیدی باید باشه
شغل کارخونه فقط کار حساب نمیشه گاهی مثل آذربایجان هرکس یک کارگاه کوچیک داره رو هم میشه یک استان شبیه بزرگترین کارخانه جهان

باید بودجه با تو جه به کار کردن شهر ها به شهر ها داده بشه
جوون نمی‌خواد شهر خودش آباد کار کنه بره استان دیگه اونجا آباد میشه
0
0
ایرانی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
شما به فکر نان ، اب، وشغل برای این مردم مظلوم باشید تمام ایران موافق تر هستند تا تقسیم سیستان و بلوچستان ،قدیمی ها گفتند ،یارو آه نداره که با ناله سودا کنه ،یکی گفت زردک میخواهی
0
0
بی کس وطن
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
به کجا رسیدیم که مردم وطنم باهم دشمن شدن .
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
سبزوار پس چی شد
0
0
محمد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
رییس‌جمهور ما متاسفانه متوجه نیست چه بلایی سر کشور میاد با این تقسیمات نابخردانه اگر نماینده ای به تقسیمات سیستان و بلوچستان بدهد خیانت کرده اگر تقسیم بندی بسه زاهدان باید جز سیستان بشه در غیر اینصورت اشتباه بزرگی مرتکب شدن
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
زابل رو جدا کنید همچین خوب میشه ما بلوچ ها از هم جدا نمی‌شیم
0
0
امین زد
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
سعیدی خوب شد رد صلاحیت شد، این آقا فقط دنبال خشونت و جنگ سیستانی و بلوچستانی است، دست شورای نگهبان درد نکنه که صلاحیت این افرادی که به دنبال برهم زدن اتحاد هستند رو تایید نمیکنه
0
0
میرزایی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶
دست از تبعیض بردارید ......با تقسیم استان به مرکزیت اهل تشیع و تسنن مشکلی از استان حل نمی کند .....به فکر مردم باشید ......ممنون
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶
بنظر همینطور خوبه نیاز نیست تقسیم بشه اگر بشه از زاهدان باید مرز کشید تا کشور امن باشه.پس نباید تقسیم بشه ممنون
0
0
خدا بزرگه
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
خوزستان جنوبی آبادان . شمالی دزفول. مرکزی اهواز. شرقی . بهبهان . غربی مسجدسلیمان ....
0
0
	ناشناس ناشناس

خواهریابرادربزرگوار
بخشی ازاهوازخوزیند
عرب وبختیاری هم هستن
مسجد سلیمان به طرف شهرکرد که هم بختیاری هم ترکند

Omid
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۶
تقسیم بهترین شیوه جهت توسعه و امنیت منطقه جنوب شرق ایران است ؛
۱- استان سیستان با مرکزیت زابل ،
۲- استان زاهدان با مرکزیت زاهدان ،
۳- استان بلوچستان با مرکزیت ایرانشهر ،
۴- استان مکران با مرکزیت چابهار
0
0
مهرداد ریگی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
مگه بلوچستان لقمه ی نان هست یا ارثیه پدری تان .نه به تقسیم بلوچستان.
0
0
علی اکبر
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
آخه تقسیم استان چه دردی از هزاران درد مردم آنجا را دوا میکنه؟؟؟؟ عوض اینکه مشکلاتش را حل کنند یک استانداری جدیدی افتتاح میشه و ۴۰-۵۰ نفر مفت خور حقوق بگیر اضافه میشه والسلام....
0
0
ناشناس
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴
تقسیم استان جهت رفع مشکلات اداری وایجاد رونق و ادارات کل استان و پست های مدیریتی ادارات کل و غیره در نفس خود خوب است ولی هزینه های اداری را نیز بالا میبرد و مشکل از اینجاست که مسولین هر مرکز استان صرفا به فکر توسعه شهرستان مرکز استان بوده و بدون کارشناسی محدوده خود را از نطر ایجاد شهرک های صنعتی وتخیصص بودجه های عمرانی ودرمانی وفرهنگی و غیره آضافه میکنند و حق شهرهای تابعه را ادا نمی کنند و تا میتوانند جلوی گسترش آنها را میگیرند
0
0
مجتبی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
یه عده نمیدونند که با تقسیم قرار نیست از ایران جدا بشن فقط بوجه کامل و جدا میگیرند که این عالیه
التماس تفکر
0
0
علی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
باتقسیم این استان به چند استان ، فقط صورت مسئله پاک می شود مشکل حل نخواهد شد .
دولت ، بزرگ و بزرگ تر می شود . هزینه دولت
افزایش می یابد .بودجه های کلان صرف حاشیه سازی ، انتقال ادارات ، سازمان ها و....‌‌‌‌‌در استان های جدید می شود واین باعث وقت سوزی در رفع مشکل مردم سیستان و بلوچستان می شود .
آستین همت را بالا بزنید وبا فکر واندیشه مشکلات مردم محروم منطقه را حل کنید.
0
0
کواری
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
آخه آدم زبون نفهم تو شکم سیر هستی بزار تقسیم بشه کوچکتر باشه بهترجمعش میکنن ملت از بدبختی وبی آبی رنج میکشن تو هنوز بلوچ بلوچ میکنی توچوپان کی بودی رفتی مجلس نظرمیدی
0
0
علی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸
خدایا کی بشه این تعصبات حد و مرزا ن تنها تو ایران بلکه تو همه کره زمین برداشته شه و اون چیزی ک ارزشمند باشه انسانیت باشه ولاغیر
0
0
عباس قاشد مالیان یزدی
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷
تجزیه ایالت سیستان و بلوچستان یعنی اینکه : فقر و فلاکت بیشتر مردم فهیم این خطه ، مردمانی که در طول تاریخ به ایشان ظلم شد و با شرف ترین مردمان ایران بودند. مرزبانان دلیر سیستان و بلوچستان نگذارید اتحاد شما تجزیه شود
0
0
فرزند ایران
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵
واقعا خیلی عالی هست اینکه تقسیم بشه ونه تنها سیستان بلوچستان بلکه کرمان وفارس هم کوچکتر بشهخیلی عالی هست بعد مسافت تا مرکز استان برای انجام بسیا ری از کارها از جمله بهداشت ودرمان ورفتن به بیمارستان های مهم استان وقتی مسافت نزدیک باشد رنج بیماری کمتر است
ان شاالله خداوند به رهبر عزیزمان ورئیس جمهور انقلابمان طول عمر وموفقیت عطا کند اللهی آمین
0
0
ایران
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۲
استان سیستان با محوریت: کشاورزی و دامداری
استان بلوچستان با محوریت : بازرگانی و واردات و صادرات
استان مکران(بهارستان) با محوریت: تجارت و صنعت دریایی
0
0
حمید
-
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۳
یک سوال چرا استان فارس تا بحال تقسیم نشده!!!
0
0
محمود
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۳
کوه طلایی که چند سال پیش در سیستان و بلو چستان کشف و پیداشد را اگر درهمان سیستان و بلوچستان مصرف شود محرومیت ازاین استان رخت بر می بندد ؟!
0
0
ناشناس
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۳
بهترین کار برای مردم سیستان و بلوچستان این است که به دوتا شهر مجزای باشد و شهر ی نو ساخته باشه که دیگر مشکلات حل شود تمام تجهیزات موارد لازم را برای آنها بکار بگیرید
0
0
عععع
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰
باز هم تجزیه استانهای غیر فارس زبان،اسمشم میزارن تقسیم،تقسیم بین کی وکی؟تجزیه بلوچستان به دوقسمت،این تجزیه طلبی هست اسمش نه تقسیم،ودرهرصورت غیر قانونی وبدون رای گیری بین بلوچستانی ها هست
0
0
کوروش
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۱
بدانید. وآگاهی باشید من همیشه منتقد هستم. ولی این باعث اشتغال و پیشرفت استان و امنیت برای سرزمین فرزندان توران می‌شود. به امید رفاه حال سرزمین سیستان و بلوچستان. با مردان. ایرانی اصل
0
0
حاج مهدی
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳
سلام خدمت هموطنهای عزیز در استان سیستان و بلوچستان .عزیزان مرزنشین و مرزبانهای گرامی .عزیزان من اصفهان هستم ولی چون راننده کامیون ام زیاد به غرب کشور سفر میکنم .هیچگاه فکر نکنید که استان عزیز شما تقسیم میشد یعنی جدا از هم .نه فقط استانداری و مرکز چندتا میشد و به جای یک بوجه به استان چندتا بوجه دولت در نظر میگیرد .یک مسئول یا استاندار بهتر میتوند سرکشی کند .بهتر میتوند رسیدگی کند عزیزان من تعصب خوبه ولی به جا .فکر آینده کودکان این استان باشید که به وللاه تا حالا حقشون از این مملکت ضایع شده .نه فقط کودکان بلکه همه مردم .بابا من میرم تو زاهدان که مرکز استان هس هنوز ی ماشین شهداری برای جمع اوری زبال تو این شهر نیس .میخواید ادرس خیابون های زاهدان که آسفالت که هیچ کوه زباله هستن را بدم .ببینید الکی حرف نمیزنم .اخه این چه مدیریتی هس .راحت هم میگن بوجه نداریم .بگذارید 4تا استانداری و 4تا اداره بیشتر بشد .فکر کنید فکر
0
0
علی
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۴
باید تقسیم شو نه فقط استان بلکه شهرهایی از کرمان و هرمزگان با استان ترکیب و استان های جدایی شود،بیشتر قاچاقچیها و تکفیریها خوششان میاید از وضع موجود چون در گوشه کنار پناه میگیرند از کارهای شرمانه ی شان بهتر است تقسیم شوند تا تروریستهارا نابود کنیم
0
0
علیرضا
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵
فقط به نفع شهرهای مرکز استان هستش وگرنه شهر های بین استان اصلا خوب که نیست بدتر هم میشه مثالش هم میتونید قوچان فاروج اسفراین چمن بید ولی بجنورد و شیروان مشهد و گلبهار ببینید بوجه از مرکز استان جدید اضافه نمیاد که به شهرهای کوچیک برسه اگر برسه هم دزد تازه به دوران رسیده زیاد هستن که خودشون بالا بکشن حداقل ده الی پانزده سال طول میکشه که مردم شهر های اطراف بفهمن چه بوجه ای واسشون میاد و شورا و شهردار و بخشدار بالا کشیدن و مردم هیچ نفعی ندیدن
0
0
علیرضا نیکرو
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰
سیستان به مرکزیت زابل و اضافه کردن شهرستان نهبندان
استان زاهدان به مرکزیت زاهدان
استان شهریان به مرکزیت ایرانشهر
استان مکران به مرکزیت چابهار
0
0
سیدجواد افضلی
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴
سلام.برهمه عزیزان بلوچ وزابلی.وقتی یک باغ خیلی بزرگ باشه و باغبان هم یک نفر و دست تنها.این باغ یاخشک وکم ثمر میشه یا پراز علف هرز و تبدیل به جنگل میشه .ولی همون باغ رو تقسیم کنند بین چندتا باغبان فعال وماهر.بهترین باغ پر ثمرترین باغ خواهد شد. مثه شمال کشور بخاطر وسعت کم استان هابهترین امکانات رو دارن ولی در سیستان و بلوچستان هنوز در فقر زندگی می‌کنند.نه شرکتی نه کارخانه ای ونه هیچ شغل درست و حسابی وجود داره.کسی هم اگه نظری داره طبق سلیقه خودش حرف نزنه مردم رو در نظر بگیره چون این وسط مردم دارن زجر میکشند وبس
0
0
ولی الله اسلامیه گرگان
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۴
نیم روز زمانی پایتخت جهان بود شهر سوخته که شنیدید گرینویچ بود وقتی ظهر در در استان سیستان بلوچستان بود کل جهان مسکون همجا آفتاب بود گذشته از این گندم خاک سمت شمال سمت روس و آن منطقه را همین استان تامین می کرد من میگم پایتخت را به استان سیستان و بلو استان منتقل کنید و کشورهای فعلی شرق و شمال شرقی را چنان رابطه برقرار کنید که مثل باستان مردمش افتخار کنند که جزیی از ایران باشند وقت را روی غزه تلف نکنید هرچند غزه و صیدا هم روز خاک ما بود این روسیه خائن همواره هر وقت دولت مرکزی ایران ضعیف بود چشم به خاک ما می دوخت هر ضعیف میشود ایران را جاهل وچماقدارش می کنه تا قوی میشه با دیگران زد و بند می کنه که خاک ایران را بدزدد
0
0
شهریار
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۲
تقسیم استان به نفع مردم استان هست،زالل مرکز سیستان ،زاهدان و خاش باهم،،سراوتن و ایرانشهر با عم و چابهار در جنوب،،فکر خوبیست چون امنیت و پارامترهای دیگر تقسیم میشه و ذوند بهتری داره
0
0
حسن کریمی
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۰
شناسنامه هموطنان بلوچ و امتیازات شهروندی عزیزان ما هم مهم است ..
0
0
بهزاد
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
مشکل این استان مشکل مذهب هست چون سنی مذهب زیاد دارد و سیاست دولت بر این هست که این مذهب در مسند کار قرار نگیرد اگر دقت کرده باشید روسای ادارات بلوچستان دست مذهب تسنن نیست و افراد سنی مذهب در ادارات نمیتوانند مسئولیت داشته باشند آیا مدیرکلی را سراغ دارید که سنی مذهب باشد و مشکل تقسیم استان هم همین مسئله هست و زاهدان عملا مخالف جدا شدن چابهار هست چون درآمد زا هست نهایتا اگر دولت تقسیم را انجام دهد فقط به ۲ استان ممکن هست عملی شود استان سیستان به مرکزیت زاهدان و بلوچستان به مرکزیت ایرانشهر
0
0
امیر
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
استان پهناور سیستان وبلوچستان اگر به چنداستان تقسیم شود ومرکزیت هراستان باموافقت ورضایت ساکنین آنجا صورت پذیرد،بسیارشایسته وبه نفع خود منطقه وکشور میباشد،چراکه تعدادنمایندگان حاضردرمجلس افزایش میابد،هراستان اعتباراستانی جدادریافت میکند،رقابت توسعه بین استانها شروع میشود،دولت موظف به اعطای بودجه مضاعف میشود،امنیت مرزها بیشتر میشود ،جاده ها وترانزیت رشد میکند وهزارن حسن دیگر که شایسته وحق عزیزان محروم دراستان مافوق محروم آن دیارهست فراهم میگردد.به نظر من مردم فهیم آن منطقه ازهرقومیتی میبایستی ازفرصت پیش آمده نهایت استفاده راکرده وباتسهیل وهمکاری دراین مهم موجب رشد وآبادانی سرزمین خود گردند
0
0
محمد
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
بلوچستان تقسیم نخواهد شد ?? وضعیت رو بدتر از این که هست نکنید عواقب تقسیم بلوچستان بسیار سنگین‌‌ هست
0
0
امیر
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
اولویت باید نقاط امنیتی وحفاظتی بیشتر بشه در استان
0
0
محمد کریم بهرامیان
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
بسم الله الرحمن الرحیم
اصفهان را هم تقسیم کنید . یا علی
0
0
بلوچ
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
بله اگه مسئولین سیستانی مصمم به تقسیم استان دارند تنها می‌توانند سیستان یا همون زابل را از بلوچستان جدا کنند ما هم موافقیم اما بلوچستان تقسیم شدنی نیست وعواقب بدی برای تصمیم گیران این طرح خواهد داشت
0
0
حامد
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
نام سیستان رو همانگونه که از قبل جز بلوچستان نبوده و مربوط به خراسان هست را حذف کنید و بجایش بلوچستان شمالی بگذارید و هویت اصلی استان که کلا بلوچستان هست را مثل گذشته به او باز گردانید تا همه تنش ها و نا امنی ها به استان بازگردد و دیگه هیچ دقدقه ایی نداشته باشیم
0
0
مهران
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
اولا سیستان واقعی یا سگستان را ما خیلی وقته ب علت شاهان بی لیاقت باختیم و این نام سیستان ک در خاک بلوچستان یا مکران قدیم واقع شده جزیی از خاک مکران و یا بلوچستان بوده و افراد غیر بومی اونجا یک تاریخ هفتاد ساله بیشتر ندارند ک می‌خواهند سنگ بنایش را در خاک بلوچستان بنا کنند بله بلوچ و بلوچستان تاریخی ب قدمت ایران بزرگ دارد اینا گفتم کسانی آمدن دارند تفرقه میدازند و میخواهن قومیت جدید درست کنند و اذهان عمومی را گمراه کنند بدانند سرزمین و اجداد شماها توی خاک افغانستان هستن برید از اونجا شروع کنید
0
0
کامران
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
الان هرچی میگین بگین .ولی نام بلوچستان باقی میماند ..و آش خورا خوشحال نباشین ...
0
0
فرهاد
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸
افسوس.اداره مملکت بدست کسانی افتاده که هیچ تخصص ومهارت وکارآیی ندارن.درهیچ زمینه ای چه رسدبه مملکت داری.مشکلات که باحرف وطرح ودستورحل نمیشه.بایک طرح مفیدکه خودبخودچیزی حل نمیشه،طرح خوب نیازبه مدیرقابل،مسئول کاردان،نیروی سالم ودلسوز وماهرو اراده ای برای انجام و..داره.وگرنه کاری انجام نخواهدشد ومشکلات جدیدی هم پیداخواهدشد.همانطورکه دراکثرامورشاهدیم.بااین فرمون امکان نداره مشکلی برطرف بشه
0
0
ناشناس
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹
فقط.تقسیم به 2استان سیستان..مرکز زابل و بلوچستان مرکز ایران شهر بسیار عالیست..شهروند.
0
0
بنده خدا
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷
اگه تقسیم نشه بهتره کسی که بخواد برای ملت کاری بکنه از هرجا میتونه چون مشکلات مثل قبلا که امکانات نبود پنهان نمی مونه مثل سیل دشتیاری که دو بار یک منطقه را خراب کرد اگر بار اول جلوش گرفته میشد دومین بار خراب نمیکرد بعدهم اگرمیخواهن تقسیم کنن مثل خراسان تقسیم کنن هر کس یک اسمی نزاره یک شمالی جنوبی مرکزی اضافه کنند اسم بلوچستان را خراب نکنند
0
0
یوف
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱
تقسیم شدن یا نشدن استان هیچ مشکلی رو حل نمیکنه
0
0
بنده خدا
-
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۱
از اسم خود استان استفاده کنن برای چی یک اسم خارج از هویت منطقه را بزارن مثل خراسان اسم خود استان را گذاشتن فقط شمالی ورضوی وجنوبی شد اسم خراسان گم نشد
0
0
رضا
-
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۹
تقسیم بشه و به چهار استان تقسیم بشه دو تا استان سیستان شمالی به مرکزیت زابل و سیستان جنوبی به مرکزیت زاهدان و استان بلوچستان شمالی به مرکزیت ایرانشهر و بلوچستان جنوبی به مرکزیت چابهار منصفانه تر به نظر میرسه
0
0
اکبر
-
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۸
عده ای درهرصورت هستندازوجودمحرومیتهاسودهای کلانی به جیب میزنندبنده س.وب.بودم بودجه های کلانی اختصاص میدن متاسفانه محرومتیهانابرابریهاوجودداردتنهاتقسیم استان رفع محرومیت به همراه ندارد راندال گذشته ایجادشهرستانهای زیادی دراستان شدمتاسفانه امنیت کمرنگه بایدکارشناسی بشه ایستادیم استان
به سودمردم وایجادامنیت به همراه داردیااینکه یک دعوای بین طائفیه راه می،افتدانشالله هرکاری می‌کنند.به سودمردم عزیزان وامنیت ایران بزرگ باشد
0
0
علی
-
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
زاهدان راسیستانیهابناگذاشته اندوتا۱۵سال قبل ۸۵درصدجمعیت آن نیزسیستانی وفارسهابوده انداخیرابلوچهاازمناطقی چون سراوان وخاش برای کاروزندگی به زاهدان امده اندواگربخواهندزاهدان رابایدسیستان جنوبی نامیدنه بلوچستان شمالی؟
0
0
سورابلالی
-
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
منطقه وسیعیسوهمسایگیش بادریا ارزشمنده
0
0
x