x
۱۰ / دی / ۱۴۰۱ ۰۱:۲۸

۱۰ راز برای داشتن زندگی طولانی و سالم

۱۰ راز برای داشتن زندگی طولانی و سالم

در ابتدای پیدایش ویروس کرونا امید زندگی در سراسر جهان بسیار کاهش پیدا کرد و مردم برای محافظت از خود دست به رفتارهای مراقبتی می زدند که عمدتا از روی ترس بود. حالا با گذر زمان،واکسیناسیون و پایان پاندمی، امید به زندگی بیشتر شده و در اینجا چند توصیه داریم تا بتونید زندگی خود را از نظر کمی و کیفی بهبود ببخشید.دوری از استرس، زندگی اجتماعی سالم، ورزش و ... عواملی هستند که به یاری شما خواهند آمد.

کد خبر: ۶۹۱۷۷۵
هلوو

به گزارش اقتصاد آنلاین، رازهایی برای داشتن زندگی طولانی توام با سلامتی وجود دارد و بیشتر مردم میل به آن دارند که پیر شده و زندگی طولانی و سالمی با دوستان خوب، خانواده و فعالیت‌های فراوان داشته باشند.

 اگرچه این چیزی است که بسیاری از مردم رویای آن را می بینند، اما به دور از خیال بودن است. واقعیت این است که بسیاری از سالمندان این کار را انجام می دهند. پس راز زندگی طولانی و سالم آنها چیست؟ چگونه این افراد با حفظ سلامتی و روحیه شاد از تمام مزایای سالمندی بهره مند می شوند؟ در اینجا 10 راز اصلی آمده است:

1. از استرس دوری کنید

برای داشتن زندگی طولانی و سالم استرس مضر است. استرس یک عامل رایج در ده ها بیماری و شرایط مزمن است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ توسط دانشگاه کالیفرنیا - سانفرانسیسکو انجام شد، زنانی که از استرس مزمن رنج می‌برند، سطح کلوتو ، هورمونی که می‌تواند به محافظت از بدن و مغز در برابر پیری کمک کند، به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

یک مطالعه قدیمی که در سال 2012 در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد و نشان داد افرادی که تحت استرس زیادی هستند، 20 درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته قررار دارند. به همین دلیل، اجتناب از استرس تا حد امکان یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم برای چندین سال است. در حالی که حذف کامل استرس از زندگی غیرممکن است، اما می‌توان با یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس ، مانند مدیتیشن و انجام کارهای سالم مانند پیاده‌روی، آشپزی یا ملاقات با دوستان در زمانی که احساس استرس کردید، بهتر با آن کنار آمد.

2. حفظ یک زندگی اجتماعی سالم

قطعا می دانید که دوستانتان به شما احساس شادی می‌دهند، اما آیا می‌دانستید که آنها نیز  به شما کمک می کنند که بیشتر زندگی کنید؟ مطالعات متعدد نشان داده که تنها ماندن با افزایش سن یک عامل خطر مهم در همه چیز از مرگ زودرس تا بیماری قلبی و سکته است. به همین دلیل، عاقلانه است که با بالا رفتن سن، از حفظ یک زندگی اجتماعی سالم و فعال اطمینان حاصل کنید. انجام این کار نه تنها از شما در برابر علائم افسردگی محافظت می کند - بلکه به محافظت از مغز در برابر علائم زوال شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز کمک خواهد کرد.

3. ورزش کنید

برای داشتن زندگی طولانی و سالم قطعا بدن به تحرک نیاز دارد. اگر تصویری از جوانی وجود داشت، کاملاً شبیه پیاده روی یا دویدن روزانه بود. ورزش یکی از بهترین راه ها برای حفظ تناسب اندام و ذهن با افزایش سن است. ورزش روزانه علاوه بر کمک به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت، می‌تواند به افزایش هورمون‌های تقویت‌کننده خلق‌وخو در مغز نیز کمک کند و به تناسب، سلامت و توانمندی بدن شما در طول سال‌های طلایی کمک کند. علاوه بر این، ورزش راهی فوق العاده برای ملاقات با افراد جدید، درگیر ماندن در یک جامعه و ادامه یادگیری چیزهای جدید است.

4. داوطلب شوید

کار داوطلبانه یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در جامعه و کمک به هدفی است که به آن اعتقاد دارید. همچنین یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از لذت بردن هر چه بیشتر از سال‌های طلایی است. مطالعات نشان داده افرادی که دارای حس هدف بالاتری هستند ، چه از طریق ایمان، مذهب، یا خدمات اجتماعی ،نسبت به افرادی که این احساس را ندارند بیشتر عمر می کنند .

در حالی که هیچ قانون «یک اندازه متناسب با همه» برای تعیین نحوه و زمان بازپرداخت وجود ندارد، واضح است که درگیر شدن در چیزی بزرگتر از خودتان یکی از بهترین راه‌ها برای فعال ماندن، درگیر شدن و پرشور ماندن با افزایش سن است.

با توجه به این موضوع، عاقلانه است که در چیزی که به آن اعتقاد دارید دخالت کنید. فرقی نمی‌کند که مسجد باشد، سازمان داوطلبانه، یا جامعه مبتنی بر ایمان باشد. 

به سادگی چیزی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و کمی زمان را به آن اختصاص دهید. اگرچه به نظر نمی رسد که این ارتباط مستقیمی با طول عمر و شادی داشته باشد، اما مهمتر از آن چیزی است که بسیاری از مردم فکر می کنند.

5. کسی را برای دوست داشتن پیدا کنید

آیا می دانستید که نیمی از یک شراکت می تواند به شما کمک کند زندگی طولانی  و سالم داشته باشید؟ چه متاهل باشید و چه از راه دور عاشق کسی،از گذراندن وقت با او لذت می برید، پیدا کردن کسی که دوستش داشته باشید می تواند خطر مرگ زودرس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مطالعه‌ای که در سال 2013 توسط مرکز پزشکی دانشگاه دوک انجام و در مجله Annals of Behavioral Medicine منتشر شد، نشان داد که از بین 4802 نفر، احتمال مرگ زودرس آن‌هایی که ازدواج کرده‌اند بسیار کمتر است. در حالی که محققان هنوز دقیقاً مطمئن نیستند چه دلیل دارد اما بسیاری بر این باورند که داشتن شریک زندگی به کاهش استرس کمک کرده و منبعی از حمایت را فراهم کرده وزندگی را لذت بخش تر می کند.

6. خوب بخورید

غیرممکن است بدون داشتن عادات غذایی سالم واقعا بدن سالمی داشته باشید و بتوانید آن را در سنین بالتر حفظ کنید. افرادی که مقادیر کافی گندم، جو و سایر غلات را می خورند نسبت به افرادی که این کار را نمی کنند از زندگی طولانی تری برخوردارند . دلیل این امر این است که این غذاها دارای مواد مغذی به نام پلی فنول هستند که می تواند به کاهش خطر مرگ و میر زودرس، محافظت از سلامت مغز و کاهش احتمال سرطان، بیماری قلبی، بیماری های تنفسی و دیابت کمک کند. برای اطمینان از حداکثر سلامتی بدانید که ترکیب مناسبی از مواد مغذی از جمله سبزیجات برگ‌دار، سبزیجات، پروتئین و فیبر را مصرف می‌کنید.

7. به اندازه کافی بخوابید

حسرت های دوران پیری

خوب خوابیدن بسیار بیشتر از خواب طولانی اهمیت دارد، همچنین با داشتن یک زندگی طولانی و سالم مرتبط است. طبق یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا - سن دیگو، افرادی که هر شب هفت ساعت می خوابند، به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی که کمتر از پنج ساعت یا بیش از هشت ساعت در شب می خوابند، زندگی می کنند.

به همین دلیل، عاقلانه است که در تلاش برای بهبودی کلی، خواب را در اولویت قرار دهید. علاوه بر این خوب خوابیدن کمک می‌کند احساس سلامتی و هوشیاری بیشتری داشته باشید، داشتن مقدار مناسب خواب در هر شب به محافظت در برابر مرگ زودهنگام  کمک کرده و همچنین خطر ابتلا به زوال شناختی و سایر علائم مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

8. از پرخوری خودداری کنید

علاوه بر کمک به جلوگیری از افزایش وزن خطرناک، اجتناب از وسوسه پرخوری نیز  کمک می کند از زندگی طولانی و سالم لذت ببرید. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2008 توسط محققان دانشگاه سنت لوئیس انجام شد، خوردن را تا زمانی ادامه دهید که تقریباً 80 درصد احساس سیری می کنید نه 100 درصد آن زمان می توانید به زندگی سولانی و سالم امید داشته باشید.

 دلیل این امر این است که محدود کردن کالری، حتی در حد متوسط، به کاهش تولید هورمون تیروئید به نام T3 کمک می کند. این مهم متابولیسم شما را افزایش داده و روند پیری را کند می کند.

9. از تماشای طولانی مدت تلویزیون خودداری کنید

تماشای بیش از حد تلویزیون راهی مطمئن برای کاهش سلامتی و طول عمر است. بر اساس یک مطالعه در سال 2010 ، افرادی که بیش از چهار ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، 46 درصد بیشتر از همتایان خود که کمتر از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، به هر دلیلی می میرند. با در نظر گرفتن این موضوع، دفعه بعد که روز آرامی داشتید، به جای اجرای مجدد آن، یک کتاب خوب بخوانید.

10. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

علاوه بر جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان پوست، اجتناب از آفتاب بیش از حد می تواند به حفظ جوانی و سلامت پوست کمک می کند. در حالی که لذت بردن از آفتاب بخش مهمی از زندگی سالم است، دفعه بعد که با خانواده یا دوستان خود به ساحل می‌روید، حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید. حتی اگر تا به حال از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده اید، هیچ وقت برای شروع عادات خوب دیر نیست.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان
ارسال نظرات