x
۱۸ / تير / ۱۴۰۰ ۱۲:۵۲
اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت پیچیده بازار نفت با وجود کاهش ذخایر آمریکا / نگرانی های مجدد از موج جدید کرونا باعث افت قیمت ها شد

وضعیت پیچیده بازار نفت با وجود کاهش ذخایر آمریکا / نگرانی های مجدد از موج جدید کرونا باعث افت قیمت ها شد

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر عواملی همچون عدم موفقیت در مذاکرات اوپک پلاس برای افزایش عرضه و همچنین موج جدید شیوع ویروس کرونا در برخی از نقاط جهان، وضعیت پیچیده‌ای را تجربه کرد.

کد خبر: ۵۴۳۵۱۳
هلوو

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ با وجود خوش‌بینی نسبت به کاهش موجودی ذخایر آمریکا و از طرفی عدم اطمینان در خصوص عرضه جانی به دلیل به بن‌بست رسیدن مذاکرات اوپک پلاس، قیمت نفت روز جمعه وضعیت پیچیده‌ای را تجربه کرد و همچنان در مسیر ثبت ضرر هفتگی قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت 3سنت کاهش یافت و به 74دلار و 0.09سنت در هر بشکه رسید. از طرفی معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 6سنت معادل 0.1درصد رشد به قیمت 73دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو شاخص در مسیر ضرر هفتگی حدود 3درصد قرار گرفتند که تا حدودی ناشی از به هم خوردن مذاکرات در خصوص تولید بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن از جمله روسیه بود.

چیوکی چن، تحلیلگر ارشد Sunward Trading اذعان داشت: "بازارها به دلیل عدم قطعیت نسبت به وضعیت تولید اوپک پلاس پس از ماه آگوست، جهت مشخصی ندارند."

وی افزود: "کاهش موجودی نفت خام ایالات متحده عامل مثبتی بود؛ اما با توجه به افزایش مجدد بیماری همه‌گیر کووید-19 در ایالات متحده و سایر نقاط این موضوع می‌تواند اتفاقی موقتی باشد. قرنطینه‌های جدید کووید-19 می‌تواند بهبود وضعیت سفرهای هوایی و تقاضا برای سوخت جت را کند کند."

از آنجا که افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا باعث اعلام وضعیت اضطراری در توکیو شده، ژاپن حضور تماشاگران المپیک که قرار است از تاریخ 23جولای آغاز شود را ممنوع کرده است.

اداره اطلاعات انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که در ایالات متحده ذخایر نفت خام و بنزین کاهش یافته و تقاضای بنزین به بالاترین سطح خود از سال 2019 رسیده که حاکی از افزایش قدرت اقتصادی است.

موجودی نفت خام این کشور در هفته منتهی به 2جولای، 6.9میلیون بشکه کاهش یافت و به 445.5میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین میزان آن از فوریه 2020 بود. این در حالی است که تحلیلگران انتظار داشتند میزان کاهش آن 4میلیون بشکه باشد.

همچنین ذخایر بنزین 6.1میلیون بشکه کاهش یافت که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند میزان آن 2.2میلیون بشکه باشد.

لازم به ذکر است که حتی با رشد قیمت نفت به سمت کانال 75دلاری در هر بشکه، شرکت‌های شیل ایالات متحده، تعهدات خود را برای ثابت نگاه داشتن تولید حفظ می‌کنند.

تولید ایالات متحده در اواخر سال 2019 به حدود 13میلیون بشکه در روز رسید و سپس به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافت. میزان تولید در اواسط سال 2020 به حدود 11میلیون بشکه در روز افزایش یافت اما از آن زمان بدون تغییر باقی مانده است.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل تحقیقات در کارگزاری نیسان اظهار کرد: "از آنجا که افزایش قابل توجهی در میزان تولید شیل وجود ندارد، برخی از سرمایه‌گذاران به رغم مشاجره اوپک پلاس، دیدگاه صعودی دارند."

از طرفی، موارد ابتلا به کووید-19 در ایالات متحده، تقریبا در میان تمام افرادی که واکسینه نشده‌اند، در حال افزایش است.

با این حال، نگرانی از این موضوع که اوپک پلاس پس از اختلاف نظر میان امارات و عربستان و عدم موفقیت در مذاکرات می‌تواند محدودیت‌های تولیدی که در طول بیماری همه‌گیر اعمال کرده بود را رها کند، باعث شد جلوی رشد قیمت‌ها گرفته شود.

منابع اوپک پلاس روز چهارشنبه اعلام کردند که روسیه در تلاش ایجاد توافق برای افزایش تولید بوده است. همچنین کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده با مقامات عربستان سعودی و امارات گفت و گوهای سطح بالایی داشته است.

ارسال نظرات
x