x
۰۵ / آذر / ۱۳۹۸ ۰۹:۵۵

چرا افراد فاقد خودرو یارانه بنزین بیشتری نسبت به مالکان خودرو می‌گیرند؟

چرا افراد فاقد خودرو یارانه بنزین بیشتری نسبت به مالکان خودرو می‌گیرند؟

به‌نظر می‌رسد در طرح هدفمندی یارانه بنزین، برخی موضوعات کلیدی مغفول مانده و عدم توجه به‌آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بروز بی‌عدالتی‌ها در خلال توزیع یارانه کمک معیشتی در میان افراد جامعه شود.

کد خبر: ۳۹۷۴۰۰
هلوو

درحالی که یکی از دلایل طرح سهمیه‌بندی بنزین و باز توزیع عواید آن تغییر نرخ در قالب یارانه معیشتی و حرکت به سوی عدالت اجتماعی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه و مجموعه دولت عنوان شده می‌شود که چند نکته در این بحث مورد توجه قرار نگرفته است:

طبق اظهارنظر مجریان طرح معیشتی، تنها نیمی از جمعیت کشور صاحب خودرو هستند و با همین موضوع طرح هدفمندی یارانه بنزین را توجیه می‌کنند. اما این سوال را پاسخ نمی‌دهند که نقش عوارضی که مالکان خودرو بطور سالیانه پرداخت می‌کنند چیست و چرا این مبالغ از مالکان خودرو دریافت می‌شود؟

در کلان‌شهرهای کشور بویژه تهران، سال‌های متمادی است که مالکان خودرو با محدودیت تردد در محدوده طرح ترافیک مواجه هستند و برای تردد در این مناطق علاوه بر عوارض سالیانه خودرو، عوارض ورود به طرح را نیز پرداخت می‌کنند.

هموار ظرفیت محدود حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات چالش‌برانگیزی است که دلیل اصلی تمایل افراد به استفاده از خودروی شخصی محسوب می‌شود. از این رو این سیستم حمل و نقل که با منابع آزاد شده از هدفمندی یارانه‌ها  در آن سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، بازهم عایدی می‌کنم برای افرادی است که خودرو ندارند و از سوبسیدهای حمل و نقل عمومی به نسبت افرادی که خودرو دارند، بیشتر بهره‌مند می‌شوند. این در حالیست که مالکان خودرو در طول سال انواع و اقسام عوارض را برای خودروهای شخصی پرداخت می‌کنند. حال سوال اینجاست که چرا باید بخشی از مالکان خودرو با وجود پرداخت عوارض متعدد از دریافت یارانه معیشتی محروم شوند؟!

* کارشناس انرژی

ارسال نظرات