x
۳۰ / خرداد / ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷
عضو اتاق بازرگانی تهران؛

حاشیه سود ویژه ارز ۴۲۰۰ برای دلالان از جیب مردم

حاشیه سود ویژه ارز ۴۲۰۰ برای دلالان از جیب مردم

بر اساس صحبت های عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث قاچاق معکوس و رانت مانند صادرات ماکارونی، بسکوییت، شیرینی و شکلات شده بود و عملا حاشیه سود بسیار ویژه ای از جیب مردم برای برخی شرکت ها ایجاد می‌کرد. موضوع ارز۴۲۰۰ تومانی بسیار فسادآمیز و پرهزینه بود و اصابت مناسبی به هدف نداشت

کد خبر: ۶۴۶۰۱۰
هلوو

به گزارش اقتصادآنلاین؛ علیرضا کلاهی صمدی عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در پاسخ به این سوال که به نظر شما انتقال کامل یارانه کالای اساسی به انتهای زنجیره و اعطای یارانه نقدی مستقیم به مصرف کننده، موجب افزایش اصابت این یارانه به خانوار و در نتیجه کاهش ضریب جینی و تحقق عدالت بیشتر با پرداخت این یارانه مستقیم به مردم خواهد شد، اظهار کرد: موضوع ارز۴۲۰۰ تومانی بسیار فسادآمیز و پرهزینه بود و اصابت مناسبی به هدف نداشت. موضوع ارز  ۴۲۰۰ تومانی را می توان در چند حوزه تحلیل کرد؛ در حوزه نهاده های دامی و ورودی های زنجیره صنعت غذایی عملاً باعث سودهای رانتی و اصابت بسیار کمی به مصرف کننده نهایی و اقشار آسیب پذیر داشت.

وی در مورد این سوال که به نظر شما اعطای یارانه کالاهای اساسی موجب قاچاق گسترده، از بین رفتن خودکفایی، فساد و رانت در زنجیره توزیع کالای اساسی شده است، افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه هایی که مستقیماً با کالاهای اساسی مانند آرد، شکر، روغن و غیره در ارتباط بود، باعث قاچاق معکوس و رانت مانند صادرات ماکارونی، بسکوییت، شیرینی و شکلات شده بود و عملا حاشیه سود بسیار ویژه ای از جیب مردم ایران برای برخی شرکت ها ایجاد می‌کرد.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی شرایطی را برای بد مصرف کردن، دور ریز و حتی دادن خوراک انسان به دام و غیره فراهم کرد. همچنین زمینه ای را برای عدم توازن و تعادل ایجاد کرد و باعث به هم ریختن معادلات اقتصادی بازار به ضرر تولیدکنندگان داخلی شد. 

صمدی با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار درستی بود، بیان کرد: در حوزه دارو هم که اصابت خوبی داشت متاسفانه موضوع قاچاق معکوس مطرح شده بود و دارو از ایران به ترکیه، عراق، افغانستان و غیره صادر می شد. 

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد حذف ارز ترجیحی و اینکه آیا ضرورت دارد که به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم یارانه پرداخت شود، تصریح کرد: در شرایط اقتصادی فعلی لزوم این یارانه به خوبی حس می شود چراکه اقشار آسیب پذیر مشکلات زیادی دارند و باید به آنها کمک شود.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در مورد این سوال که سیاست ارز تجریحی چه تاثیری در معیشت مردم داشت و به نظر شما اقدام دولت در خصوص اینکه یارانه به صورت مستقیم به مصرف کننده منتقل شود ، درست است، گفت: سیاست ارز ترجیحی اگرچه کمی کمک کننده بود اما نسبت به هزینه ای که باید برای اقتصاد ملی ایجاد کرد اصلا بازدهی مناسبی نداشت و یارانه مستقیم جایگزین بهتری است، در کنار این موارد نیز باید سرمایه گذاری مناسب در کشور داشته باشیم.

ارسال نظرات
x