x
۰۴ / فروردين / ۱۴۰۱ ۱۷:۰۶
آخرین وضعیت طرح تسهیل صدور مجوزها؛

موافقت مجمع تشخیص در صورت تاکید بر تایید محور بودن مجوز بانک ها

موافقت مجمع تشخیص در صورت تاکید بر تایید محور بودن مجوز بانک ها

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر در اصلاحات مجلس ذکر شده باشد که بانک ها برای تاسیس باید از بانک مرکزی تاییدیه بگیرند، مجمع با مصوبه مجلس موافقت می کند.

کد خبر: ۶۲۳۰۲۲
هلوو

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین ایراد به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار اعلام کرده بود که مصوبه مذکور، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.

ایراد اصلی این هیات این بود که از بند یک این مصوبه، اینگونه استنباط می‌شود که بانک‌ها برای تاسیس نیازی به تایید مجوز ندارند و می‌توانند به صورت اعلام‌محور شروع به کار کنند.

پس از آن حدود 2 هفته پیش، مجلس اصلاحات مدنظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را اعمال و آن را برای بررسی دوباره به این شورا ارسال کرد.

در همین رابطه، محمد جواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با آخرین وضعیت مصوبه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اصلاحات مجلس هنوز به دست ما نرسیده و زمان قطعی بررسی دوباره آن نیز مشخص نیست.

وی ادامه داد: اما تنها ایرادی که به این مصوبه گرفته شد، نبود الزام بانک‌ها به دریافت تاییدیه مجوز از بانک‌مرکزی برای تاسیس بود.

ایروانی ادامه داد: از آنجایی که بانک‌ها نهادی بسیار مهم در اقتصاد کشور هستند و با سرمایه‌های مردم سروکار دارند، خیلی مهم است که به روند تاسیس و فعالیت آن‌ها نظارت شود و نباید انتظار داشت که این اجازه صادر شود که بانک‌ها بدون اخذ تاییدیه از بانک‌مرکزی به عنوان نهاد ناظر تاسیس شوند.

وی در واکنش به نامه‌ای که پیش از این وزیر اقتصاد به اعضای این هیات ارسال کرد و در آن این اطمینان خاطر را داد که مجوز بانک‌ها تایید محور خواهند بود گفت: نمی‌توان تنها به یک نامه اکتفا کرد و این مسائل باید در متن قانون آورده شود تا اطمینان خاطر داشته باشیم که مشکلی پیش نخواهد آمد.

این عضو مجمع در پایان تاکید کرد: مصوبه مجلس بسیار خوب است و مجمع در صورتی که مجلس در اصلاحات خود لزوم اخذ مجوز بانک‌ها از بانک مرکزی برای تاسیس را ذکر کرده باشد با آن موافقت خواهد کرد و از لحاظ محتوایی با این مصوبه مخالفتی وجود ندارد؛ تنها به دلیل اهمیت موضوع بانک‌ها لازم است از لحاظ نگارشی هم در متن قانون ذکر شود.

ارسال نظرات
x