۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بیت کوین و افزایش قبوض برق آمریکایی ها! / مصرف برق هوش مصنوعی بیشتر است یا استخراج بیت‌کوین؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۳۲
کد خبر: 713027
بیت کوین و افزایش قبوض برق آمریکایی ها! / مصرف برق هوش مصنوعی بیشتر است یا استخراج بیت‌کوین؟

در حالی که تاثیر بیت‌کوین بر محیط زیست در دو سال گذشته به طور جدی مورد بحث قرار گرفته است، آخرین روند فناوری هوش مصنوعی (AI) اکنون به دلیل ردپای کربن آن مورد انتقاد قرار گرفته است. طبق چندین سرفصل و مقالات آکادمیک امسال، هوش مصنوعی، برق قابل توجهی مصرف می‌کند و از مقادیر زیادی آب برای خنک کردن مراکز داده استفاده می‌کند.

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ فعالین محیط زیست که در طول ۱ سال گذشته، تمرکز و انتقادات زیادی علیه استخراج بیت‌کوین داشته‌اند اکنون انگشت اتهام خود را به سمت فناوری‌ هوش مصنوعی گرفته‌اند.

حال اما انگیزه سیری‌ناپذیر برای کاهش ردپای کربن، باعث شده است هوش مصنوعی (AI) که غوغایی در جهان ایجاد کرده است زیر ذره‌بین دوست‌داران محیط زیست رود.

هوش مصنوعی به لطف برنامه چت‌جی‌پی‌تی شرکت اوپن ای آی (Chatgpt Openai) در سال ۲۰۲۳ بسیار محبوب بوده است، با این حال، چندین مقاله علمی ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کند و ردپای کربن قابل توجهی دارد.

طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است، هوش مصنوعی انرژی بیشتری نسبت به سایر اشکال محاسباتی مصرف می‌کند.

جاش سائول و دینا باس، نویسندگان بلومبرگ، در این گزارش افزودند؛ ایجاد یک مدل هوش مصنوعی می‌تواند از مصرف ۱۰۰ خانه آمریکایی در یک سال برق بیشتری مصرف کند.

 این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که در حالی که محققان کل میزان انرژی را برای ایجاد یک مدل هوش مصنوعی تخمین زده‌اند، هیچ برآورد کلی برای مقدار کل انرژی مورد استفاده این فناوری وجود ندارد.

در همین حال، یک مقاله دانشگاهی منتشر شده توسط دانشجویان دانشگاه کلرادو ریورساید و دانشگاه تگزاس آرلینگتون ادعا می‌کند که چت‌جی‌پی‌تی (Chatgpt) نه تنها از برق زیادی استفاده می‌کند، بلکه از آب برای خنک کردن مراکز داده خود استفاده می‌کند.

 این روزنامه اشاره می‌کند که غول فناوری مایکروسافت آنقدر آب برای خنک کردن امکانات هوش مصنوعی خود در ایالات متحده استفاده می‌کند که می‌تواند برای تولید 370 خودروی BMW یا 320 خودروی الکتریکی تسلا استفاده شود. این مقاله همچنین ادعا می‌کند که آموزش مدل هوش مصنوعی GPT-3  ۱۸۵ هزار گالن آب مصرف کرده است.

مارک لبه، نویسنده سایت techtarget.com، اصرار دارد که مراکز داده و مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی از مقادیر زیادی انرژی استفاده می‌کنند و برای محیط زیست مضر هستند.

علاوه بر این، مقاله دیگر از numenta.com اصرار دارد که هوش مصنوعی به سیاره زمین آسیب می‌رساند و این روند در صورت عدم رسیدگی می‌تواند بحران آب و هوا را تسریع کند. البته همه افراد با این هشدارها موافق نیستند، زیرا بسیاری معتقدند بحران آب و هوا دروغ است.

به عنوان مثال، گزارشی که توسط موسسه گیت استون منتشر شده است ادعا می‌کند که هشدارهای آب و هوایی برای جهان غرب مضر است.

دریو گودفریدی، نویسنده مؤسسه گیت استون توضیح می‌دهد: نسل‌های آینده، ما را به‌خاطر اینکه اجازه می‌دهیم فعالیت‌های زیست محیطی افراطی، غرب را ضعیف کند، به شدت مورد قضاوت قرار خواهند داد.

جان شوچوک کارشناس هواشناسی، اصرار دارد که هشدارهای آب و هوایی یک کلاهبرداری است. شوچوک در ۱۶ آوریل در توییتی نوشت: هشدارهای آب و هوایی کلاهبرداری است، زمین اکنون نسبتاً بسیار سرد است و از نظر اقلیم‌شناسی سردتر می‌شود.

هشداردهنده‌های آب و هوا فقط متمرکز بر استخراج بیت کوین و هوش مصنوعی نیستند!

 گزارش اخیر خبرگزاری فرانسه (AFP) به دلیل مقصر دانستن کشت برنج در انتشار قابل توجه CO2 مورد انتقاد قرار گرفته است.

 در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: دانشمندان می‌گویند که اگر جهان بخواهد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد، نمی‌توان برنج را نادیده گرفت.

این خبرگزاری فرانسوی در روز یکشنبه توسط چندین نفر به دلیل اینکه گفته است کشت برنج باعث انتشار CO2 می‌شود مورد انتقاد قرار گرفته است.

 یک نفر در توییتر در انتقاد از این خبرگزاری فرانسوی نوشت: آنچه که نمی‌توان نادیده گرفت این واقعیت است که برنج به معنای واقعی کلمه منبع غذایی اصلی برای میلیاردها نفر است، نکاشتن برنج، میلیارد‌ها نفر را در اثر گرسنگی می‌کشد.

توماس ماسی، نماینده ایالات متحده در حوزه چهارم کنگره کنتاکی نیز از خبرگزاری فرانسه انتقاد کرد. ماسی گفت: این واقعیت که جنبش‌های بیداری آب و هوا به دنبال ممنوعیت کشت برنج می‌روند، به شما نشان می‌دهد که چقدر این جنبش‌ها غیرمنطقی هستند.

توماس ماسی افزود: اگر بخاطر تولید گاز متان در مزارع برنج بخواهیم جلو کشت برنج را بگیریم، باید بدانیم جنگل‌های بالغ مقادیر زیادی متان آزاد می‌کنند، برکه‌ها و دریاچه‌ها متان آزاد می کنند، تجزیه مواد آلی در غیاب اکسیژن (یا در روده علفخواران و موریانه ها) متان آزاد می‌کند.

حقیقت این است که مردم اکنون فکر می‌کنند که ارزش‌گذاری‌های ذهنی و نظرات خودسرانه در مورد اینکه چه چیزی برای کره زمین خوب است و چه چیزی نیست، باید بررسی و تنظیم شود.

استخراج بیت کوین و افزایش قبوض برق مردم آمریکا

در روز ۱۸ آوریل الیزابت وارن، سناتور ایالات متحده، صنعت استخراج بیت‌کوین را به دلیل افزایش قیمت انرژی در خانوارهای آمریکایی، مقصر دانست. با این حال، جامعه کریپتو در توییتر اجازه نداد اطلاعات نادرست این سناتور فضای پیرامون بازار رمزارز را خراب کند.

بیت کوین و افزایش قبوض برق آمریکایی ها! / مصرف برق هوش مصنوعی بیشتر است یا استخراج بیت‌کوین؟

در حالی که سناتور وارن به طور برجسته علیه اکوسیستم کریپتو صحبت کرده است، آخرین بررسی در استخراج بیت‌کوین بر اساس مقاله نیویورک تایمز ماینرهای بیت‌کوین را متهم می‌کند که از مصرف برق، پول نقد می‌کنند و به طور غیرمستقیم مردم را مجبور به پرداخت هزینه می‌کنند.

 این روایت با درک وارن از صنعت کریپتو مطابقت دارد همانطور که او بیان کرد؛

من زنگ خطر را در مورد خطراتی که بیت‌کوین برای شبکه‌های برق و آب و هوای ما ایجاد می‌کند به صدا در آورده‌ام. آژانس حفاظت از محیط زیست و وزارت انرژی ایالات متحده باید از اختیارات خود استفاده کنند تا از مدیران مراکز استخراج رمزارز بخواهند مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را افشا کنند.

برای کمک به وارن در بازاندیشی و تصمیم گیری آگاهانه، کارآفرینان متعددی پاسخ دادند و سعی کردند این تصور غلط را اصلاح کنند.

مایکل سیلر، بنیانگذار و رئیس شرکت مایکرواستراتژی، با اظهارات سناتور وارن مخالفت کرد و در توییتی افزود:

 ماینرهای بیت‌کوین قبض انرژی میلیون‌ها خانواده آمریکایی را کاهش می‌دهند و آلودگی ایجاد نمی‌کنند. آنها مراکز داده‌ای هستند که با برق اضافی کار می‌کنند که در غیر این صورت هدر می‌رود و نقش حیاتی تامین انرژی امن‌ترین شبکه کامپیوتری در جهان را ایفا می‌کنند.

بیت کوین و افزایش قبوض برق آمریکایی ها! / مصرف برق هوش مصنوعی بیشتر است یا استخراج بیت‌کوین؟

در حالی که بیت‌کوین آزادی اقتصادی را به عنوان یک ارز مقاوم در برابر سانسور فراهم می‌کند، برخی استدلال می‌کنند که باید نگرانی‌های مربوط به تغییرات آب و هوا را نیز برطرف کند.

 دقیقاً مانند بیت‌کوین، تأثیرات زیست محیطی هوش مصنوعی و کشاورزی برنج نیز مورد بررسی قرار گرفته است.