x
۲۲ / تير / ۱۴۰۰ ۱۹:۴۵
اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

رکود تابستانی رمزارزها / بازار رمزارزها در انتظار رشد چشمگیر

رکود تابستانی رمزارزها / بازار رمزارزها در انتظار رشد چشمگیر

قیمت رمزارزهای پایه در حالی که پس از انتشار مجموعه گزارش‌های منفی مرتبط با بازار رمزارزها در سمت منفی حرکت می‌کند، به دوران رکود تابستانی خود وارد شده است.

کد خبر: ۵۴۴۸۴۲
هلوو

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ بر اساس داده‌های کریپتوکامپر CryptoCompare که دلیل کاهش قیمت‌ها و نوسانات کمتر بازار رمزارزها را بررسی می‌کند، حجم معاملات رمزارزها در بزرگترین صرافی‌ها از جمله کوین‌بیس Coinbase، بایننس Binance، کراکن Kraken و بیتستمپ Bitstamp در طول ماه ژوئن بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، پایین‌ترین سطح قیمت ماهانه بیت‌کوین در ژوئن 28هزار و 908 دلار بود و قیمت‌ها از ابتدای تا انتهای ماه کاهش ۶درصدی به ثبت رساند. حداکثر حجم روزانه معاملات 138.2 میلیارد دلار بود که در تاریخ ۲۲ ژوئن به ثبت رسید اما نسبت به بالاترین حجم روزانه معاملات ماه می 42.3درصد کاهش داشت.

به گزارش رویترز، این سایت از سیاست‌های چین به عنوان کاتالیزور اصلی روند نزولی معاملات بازار رمزارزها یاد کرده است. به نظر می‌رسد آخرین تلاش‌های چین در طول سال‌های گذشته برای سرکوب بازار رمزارزها بیش از هر زمان دیگری تاثیرگذار بوده است. با این وجود هنوز سرمایه‌گذاران و کارشناسان اکوسیستم رمزارزها یک روند مثبت بلند مدت برای بیت‌کوین و سایر رمزارزهای پایه پیش بینی می‌کنند.

تدی والی مدیر ارشد سرمایه‌گذاری پروال گلوبال Pervalle Global در این باره گفت: سرکوب‌هایی که از سوی چین انجام شد ترس زیادی در بازارها ایجاد کرده تا جایی که به نظر می‌رسد اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال در منگنه قرار گرفته است. به طور معمول زمانی که فروش بالایی داشته باشید سرمایه‌گذاران جدید از ورود به بازار خودداری می‌کنند و سعی می‌کنند دارایی‌های پیشین خود را نیز نقد کنند.

والی همچنین تصریح کرد: هنوز شاهد جان گرفتن دوباره مبادلات در این بازار نیستیم، نرخ صندوق‌ها همچنان منفی است و تعداد کیف پول‌های جدید کاهش یافته است.

عواملی که باعث کند شدن سرعت می‌شود

در پایان ماه ژوئن، چین در حالی که آماده راه اندازی ارز دیجیتال تحت حمایت دولت خود بود، دستور توقف استخراج رمزارزها را در این کشور صادر کرد. این توقف ناخوشایند در عملیات استخراج رمزارزها در استان‌های مختلف چین، ۵۰ تا ۶۰ درصد از کل قدرت استخراج بیت‌کوین را تحت تاثیر قرار داد.

گابور گوربکس مدیر استراتژی دارایی‌های دیجیتال در وانک VanEck در این راستا خاطرنشان کرد که همزمان با خروج ماینرها از چین، آنها به همان میزانی که بیت‌کوین استخراج کرده بودند معامله نکردند.

بن فورمن از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری پارافی کپیتال ParaFi Capital در این باره به سی‌ان‌بی‌سی توضیح داد: افزون بر این، روایت در حال ظهور حاکمیت زیست محیطی، اجتماعی و شرکتی پیرامون اجماع اثبات کار بیت‌کوین و زیرساخت‌های نظارتی منفی از سوی گروه ویژه اقدام مالی که یک ناظر بین‌دولتی ضد پولشویی است، شرایط را برای بازارها تغییر داده است.

نیک مانچینی تحلیل‌گر تحقیقی پلتفرم تجزیه و تحلیل تجارت زنجیره‌ای رمزارزها در این باره گفت: هنگامی که این اخبار در ماه می اثرگذاری خود را در بازارها آغاز کرد، تمایلات در مقیاس ۱ تا ۱۵۰ به سطح یک رقمی سقوط کرد. در نهایت این مساله باعث شد که حجم معاملات بیت‌کوین تقریبا به حدود نصف زمان اوج خود کاهش یابد و ۳۲درصد کمتر از میانگین ماه ژوئن باشد.

گوربکس همچنین تصریح کرد: حجم معاملات در تابستان حتی می‌تواند از این نیز کمتر شود، اتفاقی که وقوع آن در بازارهای سهام هم محتمل است و سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها هنوز هم درد ریزش سرمایه خود در سال جاری را احساس می‌کنند.

وی افزود: در سال جاری قیمت بیت‌کوین به بیش از 60هزار دلار و اتریوم تا ۴هزار دلار هم افزایش یافت، مساله‌ای که باعث ایجاد علاقه و سرمایه‌گذاری جدید در بازار رمزارزهای پایه شد.

گوربکس با بیان اینکه مردم از سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی خسته شده‌اند، ادامه داد: وقتی قیمت رمزارزها در سال جاری رکوردهای پی در پی به ثبت می‌رساند، سرمایه‌گذاران زیادی در قیمت‌های سطوح بالا به بازار وارد شده و سرمایه‌گذاری کردند که شرایط آتی بازار موجب ضرر این افراد شد. با توجه به آنکه بازار نزدیک به نیمی از ارزش خود را از دست داده و سرمایه‌گذاران زیادی از آن فاصله گرفته‌اند، نمی‌توانیم در معاملات انتظار حجم یکسانی داشته باشیم.

حجم معاملات بیش از مدت مشابه سال گذشته است

کلارا میدالی رییس بخش تحقیقی شرکت تامین داده‌های رمزنگاری کایکو Kaiko در این باره معتقد است که علیرغم افت چشمگیر حجم معاملات، نسبت به مدت مشابه سال گذشته هنوز هم حجم معاملات بیشتر است.

میدالی در گفت‌وگویی با سی‌ان‌بی‌سی تصریح کرد: تقریبا در هر مبادله‌ای که در ماه ژوئن انجام شد، حجم مبادلات کاهش یافته بود با این وجود هنوز هم به صراحت می‌توان گفت حجم مبادلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

وی ادامه داد: حجم مبادلات ماه ژوئن با این حال هنوز هم در صدر مبادلات پنج ماهه قرار دارد و این حجم کاهش مبادلات تنها در مقایسه با ماه می مطرح می‌شود که در واقع یک مقایسه ناعادلانه است چرا که در ماه می به دلیل اتفاقات بی سابقه بالاترین حجم مبادلات شش ماهه نخست به ثبت رسید. اگرچه حجم مبادلات کاهش یافته اما هنوز هم در مقایسه با مبادلات سال ۲۰۲۰ افزایش قابل توجهی را می‌توان مشاهده کرد.

مانچینی تحلیل‌گر تحقیقی پلتفرم تجزیه و تحلیل تجارت زنجیره‌ای رمزارزها هنوز هم چشم‌انداز مبادلات بازار رمزارزها را صعودی –و نه نزولی- می‌بیند و انتظار دارد نوسانات و حجم مبادلات این بازار به بالاترین سطح پیشین خود بازگشت کند.

مانچینی معتقد است شرایطی که در حال حاضر در بازار رمزارزها مشاهده می‌کنیم بسیار شبیه به شرایطی است که در جولای سال ۲۰۲۰ شاهد آن بودیم و منجر به یک حرکت صعودی قابل توجه در این بازار شد. ما بر این باوریم که با استفاده تعداد بیشتری از کشورهای مستقل از بیت‌کوین به عنوان ارز رایج، ماینرها به سمت کشورهای دموکراتیک‌تر حرکت می‌کنند که در نتیجه آن، بیت‌کوین به جای عقب نشینی، آماده رشد قابل توجهی است.

ارسال نظرات
x