x
۲۴ / خرداد / ۱۴۰۲ ۱۸:۲۲

لوله مانیسمان چیست؟ بررسی رده های مختلف آن

لوله مانیسمان چیست؟ بررسی رده های مختلف آن

لوله مانیسمان (Seamless Pipe) که به لوله بدون درز نیز مشهور است . این لوله طی انجام فرآیند هایی بر روی شمش فولاد ساخته می شود . لوله مانیسمان یا بدون درز همانگونه که از نامش پیداست ، هیچگونه جای درز یا خط جوشی ندارد و همین امر باعث شده تا از مقاومت بالایی برخوردار باشد .

کد خبر: ۷۲۱۶۵۴
هلوو

این لوله ها در صنایع  پتروشیمی ، نفت ، گاز و انتقال سیالاتی مانند آب ، مواد شیمیایی و … مورد استفاده قرار می گیرند .

لوله مانیسمان یا لوله بدون  درز چیست ؟

این نوع لوله نخستین بار توسط مهندسی از کشور آلمان به نام مانیسمان به کار برده شد و به همین دلیل در ایران نیز با این نام شناخته شد . همان‌طور که به آن اشاره کردیم بدون درز بودن لوله‌های مانیسمان وجه تمایز آن  با انواع دیگر لوله‌ها است . خط جوش در لوله‌های درزدار ، حتی در بهترین شرایط برای کار جوشکاری می‌تواند نقطه ی شروعی برای ترک و رشد آن باشد ، به همین علت این خط از نقاط دیگر لوله از استحکام کمتری برخوردار بوده و عملکرد ضعیف‌تر ی خواهد داشت . اما در لوله های مانیسمان هیچ‌گونه خط جوش یا اتصالی وجود ندارد و بدنه لوله دارای ساختاری یکنواخت است . در نتیجه کیفیت بالاتری نظر از  مقاومت در برابر حرارت ، استحکام مکانیکی و مقاومت به خوردگی و فشارهای بالا دارد . عموما در صنعت فولاد ، لوله‌ها به دو شکل درز دار و بدون درز تولید می‌شوند.  

شما می توانید جهت خرید و اطلاع  از قیمت لوله مانیسمان روی این قسمت  کلیک کنید .

رده لوله مانیسمان به چه معنی است؟

پارامتر رده لوله مانیسمان مقدار اسکجول (SCH)  است که توسط یک عدد نشان داده می ‌شود و در حقیقت یک‌ اصطلاح است که از آن برای بیان ضخامت این لوله ها به کار برده می شود . به بیان دیگر ، رده لوله مانیسمان یک شیوه اندازه‌ گیری با توجه به استاندارد ASME B 36.10 است که اکثرا برای لوله ‌های استاندارد آمریکایی مورد استفاده است که دارای یک پسوند عددی هم  می باشد مانند :  Sch 80 .

به علت کاربرد لوله بدون درز در انتقال سیالات در صنایع حساس ، ضخامت آن نقش مهمی را در انتخاب لوله ایفا می ‎کند چرا که اگر لوله در تماس با سیالاتی فشار بالا باشد ، لازم است داری ضخامت و استحکام بالایی باشد .

رده های مختلف لوله مانیسمان

با توجه به نسبت قطر به ضخامت لوله مانیسمان ، در دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌شود :

لوله مانیسمان رده سبک :  لوله مانیسمان در رده سبک ضخامت کمتری نسبت به قطر خود هستند و در سایزهای 1 الی 16 اینچی به بازار عرضه می‌شوند . ضخامتشان هم از 3 الی 7.9 میلی‌متر متفاوت است . لوله گاز مانیسمان هم در این رده قرار گرفته است .

لوله مانیسمان رده 40 : قطر لوله‌های مانیسمان در این رده بین 0.5 الی 16 اینج و ضخامتشان هم بین 2.7 الی 12.7 میلی‌متر متغیر می باشد .

لوله مانیسمان رده 80 : لوله‌های مانیسمان در این رده دارای قطری بین 0.5 الی 16 اینچ و ضخامتی بین 3.7 الی 21.4 هستند .

لوله مانیسمان رده  160 : قطر لوله‌های مانیسمان در این رده مانند رده‌های 40 و 80 است ولی ضخامت آن‌ها بین 4.7 الی 40.4 متغیر است .

سخن پایانی

چنانچه میزان استحکام و عمر لوله برایتان مهم است و قصد انتقال سیالات حساس را دارید ، لوله مانیسمان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود . داشتن تنوع در انواع رده لوله مانیسمان سبب شده که بتوان از آن در تمامی صنایع از آن استفاده کرد . برای تولید این لوله از جوشکاری و عملیات ریخته گری استفاده نمی شود و فرایند تولید آن با لوله های دیگر کاملا متفاوت است . به همین جهت روی سطح آن هیچ درز و رد جوشی وجود ندارد . همین امر موجب افزایش مقاومت ، استحکام و عمر سیستم لوله کشی خواهد شد .

به دلیل نوسانات ارزی بهتر است که به صورت لحظه ای استعلام قیمت کنید؛ برای اطلاع از قیمت لحظه ای محصولات فولادی مانند لوله مانیسمان، قیمت آهن و.. به وبسایت پیوان با آدرس https://pivan.co/ مراجعه نمایید.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

ارسال نظرات
x