۰ نفر

برای رهن کامل خانه در تهران چه باید کرد؟

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 333530
برای رهن کامل خانه در تهران چه باید کرد؟

یکی از راه‌های اجاره‌نشینی رهن کامل خانه است. در قرارداد رهن کامل مستاجر مبلغ زیادی را به عنوان رهن به موجر تحویل می‌دهد و در طی مدت قرارداد مبلغی به عنوان اجاره پرداخت نمی‌کند. در قرارداد رهن کامل خانه، مبلغی که به عنوان رهن درنظر گرفته می‌شود با توجه به متراژ و قیمت ملک تعیین می‌شود.

با توجه به رشد قیمت مسکن در تهران خرید آپارتمان در شهر تهران سخت شده است. بالا رفتن قیمت خانه‌ها در تهران موجب شد تا موج اجاره‌نشینی در شهر تهران افزایش یابد. این افزایش قیمت تنها محدود به خرید آپارتمان در تهران نیست و شامل اجاره و رهن خانه در تهران نیز می‌شود. اجاره‌نشین‌‌ها مجبور به پرداخت هزینه بیشتری به عنوان پول پیش و مبلغ اجاره ماهانه هستند و این رشد قیمت همچنان ادامه دارد.

رهن خانه در تهران با چه قیمتی است؟

مبلغ رهن خانه بر اساس قیمت مسکن در تهران تعیین می‌شود، هر چه قیمت ملک بالاتر باشد قیمت رهن خانه نیز بالاتر می‌رود. در بازار مسکن برای تعیین مبلغ رهن خانه روش مشخصی وجود دارد. این مبلغ با توجه به سال ساخت ملک تعیین می‌شود، هر چه سال ساخت ملک بیشتر باشد قیمت رهن آن کمتر خواهد بود. قیمت رهن خانه از یک ششم تا یک چهارم قیمت خرید آپارتمان بسته به سن بنا متغیر است.

با توجه به این محاسبات، با بالا رفتن قیمت مسکن در تهران، قیمت رهن خانه نیز بالا می‌رود. قراردادهای رهن خانه همواره با مشکلاتی بیشتری به نسبت قرارداد اجاره روبه‌رو است. به عنوان مثال رقمی که مالک برای رهن خانه تعیین می‌کند می‌تواند مطابق با عرف و روش‌های مشخص بازار مسکن نباشد. گاهی این قیمت‌ها بسیار بالا است و موجر برای قیمت ارائه شده تخفیف قائل نمی‌شود.

سایت کیلید مرجع معتبر برای تعیین قیمت رهن خانه در تهران

وب‌سایت کیلید این امکان را دارد که قیمت ملک در تهران را بر اساس اطلاعات ملک برآورد کند. این امکان در وب‌سایت کیلید فراهم شده تا با وارد کردن کد پستی ملک قیمت ملک را محاسبه کنید. بر همین اساس و با روش گفته شده می‌توان قیمت رهن خانه را مشخص کرد.

علاوه بر این در وب‌سایت کیلید شاخص قیمت ملک برای هر منطقه روی نمودار دیده می‌شود. این نمودار می‌تواند تغییرات قیمت ملک در هفت سال گذشته را به نمایش بگذارد و به افرادی که به دنبال خرید آپارتمان یا رهن خانه هستند اطلاعات جامع و کافی در این خصوص ارائه کند.

قسمت آگهی‌های ملک در وب‌سایت کیلید، می‌تواند یک کمک بزرگ برای افرادی باشد که به دنبال خانه هستند. در این بخش این امکان وجود دارد تا فیلترهای بسیاری برای جست‌وجوی ملک توسط کاربر ایجاد شود. این فیلتر‌ها تنها محدود به قیمت یا منطقه ملک نیست و جزییات دیگری مربوط به ملک‌های مسکونی و تجاری را شامل می‌شود. با استفاده از این فیلترهای پیدا کردن خانه مناسب برای کاربران آسان‌تر می‌شود.

نکات مهم درباره رهن خانه در تهران

هنگام نوشتن قرارداد رهن خانه باید دقت داشته باشید که خانه تمام شرایط و امکانات مورد نظر شما را داشته باشد. با توجه به این که رهن خانه پرداخت مبلغ زیادی به موجر و نوشتن قرارداد است، بهتر است شرایط به نوعی پیش برود که پس از نوشتن قرارداد نیازی به فسخ آن نباشد.

به طور معمول تعداد قراردادهای رهن کامل از قراردادهای اجاره کمتر است. بیشتر افراد تمایل دارند مبلغی را ماهانه به عنوان اجراه دریافت کنند و در انتهای قرارداد مبلغ رهن را به مستاجر برگردانند. اتمام قراردادهای رهن کامل به طور معمول با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود، پیش می‌آید که موجر مبلغی را که به عنوان رهن دریافت کرده در جای دیگری سرمایه‌گذاری کرده باشد و توان پرداخت مبلغ رهن را در انتهای قرارداد نداشته باشد. در این صورت مستاجر بر اساس قانون باید حق و حقوق خود را مطالبه کند.

اما یکی از مواردی که باعث می‌شود اوضاع به نفع مستاجر باشد نیز همین امر است. اگر موجر قادر به پرداخت مبلغ رهن نباشد و تمایل مستاجر به تمدید قرارداد رهن خانه باشد، مستاجر می‌تواند از این شرایط به نفع خود استفاده کند و بدون افزایش مبلغ رهن قرارداد را تمدید کند.

نکات مهم هنگام نوشتن قرارداد رهن خانه

نوشتن قرارداد رهن و اجاره خانه چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد. عمده تفاوت این دو قرارداد در مبلغی است که به عنوان اجاره بها و مبلغ ودیعه نوشته می‌شود. در باقی موارد مانند شرایط فسخ قرارداد، شرایط تحویل ملک و پس گرفتن مبلغ ودیعه تفاوتی با هم ندارند و تمامی قانون‌هایی که قرارداد اجاره را شامل می‌شود برای قرارداد رهن خانه نیز صادق است.

موجر و مستاجر باید هنگام قرارداد رهن و اجاره حضور داشته باشند و امضای قرارداد به معنی توافق طرفین روی قیمت ودیعه و اجاره است. شرایط پرداخت نیز با توجه به قوانین تعیین می‌شود و بازپرداخت مبلغ رهن نیز به همین صورت بر اساس قانون‌های نوشته شده در قانون اساسی است.

با توجه به افزایش قیمت مسکن در تهران، قیمت رهن خانه در تهران نیز طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت مواجه شده است، پیشنهاد می‌شود پیش از عقد قرارداد از قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران آگاهی کافی داشته باشید. قیمت رهن با توجه به درخواست موجر و بر اساس عرف تعیین می‌شود اما این قیمت رقمی است که بیشتر بر اساس خواسته موجر است و می‌تواند با رقمی که بر اساس عرف تعیین می‌شود تفاوت داشته باشد. پیش از نوشتن قرارداد به شاخص قیمت ملک در منطقه توجه داشته باشید. وب‌سایت کیلید به عنوان یک مرجع تخصصی می‌تواند به شما در اطلاع از قیمت ملک در مناطق مختلف کمک کند.