۰ نفر

چگونه افکار منفی را از بین ببریم؟

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 314258
چگونه افکار منفی را از بین ببریم؟

داشتن یک روحیه شاد و مثبت اندیش، در زندگی روز مره افراد تاثیر بسیار مهمی دارد. افرادی که روز خود را با افکار مثبت آغاز می‌کنند و تا پایان شب هرگونه فکر منفی را از خود دور می‌کنند، زندگی شاد تری نسبت به دیگران دارند. اما دلیل به وجود آمدن افکار منفی چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، وقتی اتفاقات بدی رخ می‌دهد ما باران افکار منفی را بر سر خود می‌ریزیم: «من خوب نیستم. تقصیر من بود، من سراپا تقصیر و اشتباهم. هیچ راه حلی برای من وجود ندارد…» تمام این افکار ما را به سمت افسردگی عمیق حرکت می‌دهد چون این تفکر ماست که وجود و نحوه زندگی کردن ما را می‌سازد.

جلوی افکار منفی را بگیرید

وجود افکار منفی تا حدی طبیعی است اما اگر مستمر بوده و کل زندگی را تحت تاثیر قرار بدهد باید از آن دوری کرد. نکات کاربردی که به شما معرفی می‌کنیم اثرات قوی و جالبی روی حذف افکار منفی دارند. اما بهتر است قبل از آن به این مثال‌ها توجه کنید:

اظهار مثبت

صبح که از خواب بلند می‌شوید در آینه نگاه کنید و بگویید: امروز من چقدر سرحال هستم.. در طول روز هم افکار مثبت و حتی اعمال مثبتی را که انجام داده اید بنویسید. این کار اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند.

از تصویر تا تصور

خودتان را درست آن طور که دوست دارید باشید، تصور کنید. هر روز تصوری مثبت از خود داشته باشید مثلا تصور کنید در برنامه ریزی که کرده اید به نتیجه خوبی رسیده اید و موفق شده اید. به موفقیت‌ها و شادی‌های گذشته فکر کرده و آنها را دقیقا در ذهنتان دوباره مجسم کنید. این کار روحیه شما را بهتر می‌کند.

تنفس مثبت

در اکثر مواقع هجوم افکار منفی با استرس و تنش جسمی بسیار شدید شروع می‌شود. مثلا خیلی خسته اید یا به دلیل یک اتفاق ناگوار تمام انرژی شما تخیله شده است. اینجاست که افکار منفی هجوم می‌آورد. در این شرایط بهتر است چند نفس عمیق بکشید.

توصیه آخر

چه بخواهید و چه نخواهید شرایط خارجی(خارج از ذهن و یا کنترل ما) و صحبت سایر آدم‌ها ما را ناراحت کرده و اینجاست که افکار منفی به مغز ما هجوم می‌آورد. بنابراین گاهی در ورود آنها به ذهنمان هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم اما اینکه چقدر این افکار را گسترش می‌دهیم کاملا دست خود ماست.

دائم مثبت فکر کنید

اطرافتان را پر از صحبت‌های مثبتی کنید که از منابع مختلف به دست آورده اید. آنها را بنویسید و به در و دیوار اتاقتان بزنید. روی یخچال، روی آینه اتاق، روی داشبورد ماشین، زیر میز کار و خلاصه هر جا که ممکن است باید با حرف‌های مثبت پرشده باشد تا هر روز و هر لحظه آنها را ببینید. اینکار خیلی مهم و حیاتی است و تنها اثر آنها وقتی دیده می‌شود که طولانی مدت از آنها استفاده کنید.نگذارید آثار افکار مثبت در ذهنتان ضعیف‌تر شود. وقتی دور هم جمع می‌شوید این قدر از خاطرات یا وقایع بد و ناخوشایند صحبت نکنید. حرف‌های خوب بزنید.

افکار منفی چه تأثیری بر بدن دارند؟

گفتگوهای ذهنی بی پایان ما با خودمان همان افکار مثبت و منفی ما هستند که تأثیرات آنها بر وضعیت سلامتی ما امری ثابت شده است. افکار مثبت نه تنها اضطراب را کنترل می‌کنند بلکه باعث بهبود سلامتی هم می‌شوند. اما در مقابل، افکار منفی تعادل روحی را بر هم می‌زنند و اثرات مخربی بر سلامتی دارند. در ادامه می‌خواهیم ببینیم افکار منفی ما دقیقا چه تأثیراتی بر بدن ما دارند.

افسردگی

شکی نیست که بیماری افسردگی شخص مبتلا را از داشتن یک زندگی رضایت بخش محروم می‌کند. اما تحقیقات جدید نشان داده است که افکار منفی می‌توانند منجر به مرگ زودرس سلول‌ها و در نتیجه پیری شوند. بخشی از طول عمر یک سلول به ساختار سلولی آن به نام «تلومر» وابسته است که از داده‌های ژنتیکی محافظت و به تقسیم سلولی کمک می‌کند. با این حال، با هر بار تقسیم سلولی، تلومر تحلیل می‌رود و در نهایت به قدری کوچک می‌شود که سلول می‌میرد. در پژوهشی که روی بیش از ۷ هزار نفر انجام شد، محققان پی بردند تلومر افراد مبتلا به افسردگی به میزان قابل توجهی کوچک‌تر از افراد شادتر بود.

پرخاشگری

حفظ خونسردی در برابر راننده‌ای که به ماشین شما زده کار ساده‌ای نیست. اما تحقیقات نشان می‌دهد پرهیز از پرخاشگری به طول عمر ما اضافه می‌کند. در حقیقت، افکار با عصبانیت باعث تحلیل رفتن ساختارهای سلولی یعنی تلومرها و در نتیجه پیری زودرس سلول‌ها می‌شوند.

بدبینی

اینکه همیشه منتظر بدترین اتفاق ممکن باشید، نه تنها اطرافیان تان را آزار می‌دهد بلکه برای سلامتی شما هم مضر است.

خیالبافی

خیالبافی اگرچه کار بی ضرری به نظر می‌رسد اما طبق تحقیقات، خیالبافی شما را از زندگی و کار خود دور می‌کند و از احساس نارضایتی در شما حکایت دارد.