۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی:

پنج میلیون خانه ظرف دهه آینده باید ساخته شود

۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 252556
پنج میلیون خانه ظرف دهه آینده باید ساخته شود

معاون وزیر راه و شهرسازی نقش مسکن را در اقتصاد کلان تاثیرگذار دانست و گفت: تا سال ۱۴۰۵ قرار بر این است که ۵ میلیون خانه جدید تولید شود. همچنین حدود ۳.۸ میلیون مسکن نیاز به نوسازی دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حامد مظاهریان در دومین همایش بتن ضرورت ها و الزامات در بندرعباس، گفت: سهم مسکن در اشتغالزایی بسیار بالاست؛ بطوری که سهم مسکن در تشکیل سرمایه ثابت ۳۰ درصد، در اشتغال مستقیم ۱۲ درصد، در سبد هزینه خانوار ۳۰ درصد و در تولید ناخالص داخلی هفت درصد است.

وی با اشاره توان مردم در تهیه مسکن افزود: طبق اطلاعات مرکز آمار در آخرین سرشماری  ۲۴ میلیون خانوار با بعد ۳.۳ حدود ۲۷ میلیون مسکن وجود دارد که از این تعداد ۲.۶ میلیون خانه خالی و دو میلیون خانه دوم است. خانه دوم برای اسکان مقطعی ساخته شده است و تقریبا شش ماه از سال در آن سکونت انجام می شود و شش ماه دیگر از آن استفاده نمی‌شود؛ اما مشکل اصلی در خانه هایی است که ساخته شده ولی خالی از سکنه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  ۲.۶ میلیون خانه خالی در ایران وجود دارد که برای متقاضیان واقعی ساخته نشده است. این خانه‌ها که بخش عمده آن لوکس هستند، به فروش نرسیده اند.

وی افزود: آمار واقعی نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰۰ خانه  ۱۰۴ خانوار داریم. در سال ۱۴۰۵ از ۲۴ میلیون خانوار به ۲۹ میلیون خانوار خواهیم رسید و جمعیت شهر نشین از ۷۴ درصد فعلی به ۷۹ درصد افزایش پیدا می‌کند.

مظاهریان با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد بافت فرسوده باید نوسازی شود، اضافه کرد: ۱۲۳ هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی نوسازی بافت‌های ناکارآمد خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رکود بازار مسکن اظهار کرد: تمام تلاش دولت این بود که رونق بازار مسکن واقعی باشد. بعد خانوار به ۳.۳ کاهش یافته و بنابراین نیاز به مسکن حداقلی با متراژ کمتر وجود دارد  که متناسب با توان خانوارهای ایرانی باشد.

وی با اشاره به طراحی ساز و کار مناسب برای پاسخ به نیاز تامین مالی مسکن اقشار متوسط افزود: با طراحی صندوق پس انداز مسکن یکم مختص خانه اولی ها اقدام مناسبی در جهت خانه دار شدن و کمک به تامین مالی اقشار متعلق به گروه های درآمدی متوسط انجام شده است. ضمن حفظ همین رویه لازم است موضوع فقر مسکن و همچنین کمک به دهک های ناتوان‌تر جامعه در حوزه مسکن نیز در سال های پیش رو جزو رئوس برنامه های دولت و نظام بانکی قرار گیرد.

به گفته مظاهریان، دو دهک بالایی جامعه نیز با توجه به توانی که دارند نیازی به حمایت های دولت نداشته و خودشان در این زمینه به تولید مسکن می پردازند. در بخش دهک های پائین هم باید دولت ورود کند و حمایت های لازم را انجام دهد.

وی افزود: در افق طرح جامع مسکن تا سال ۱۴۰۵، مجموعا ۳۰ میلیون خانوار پیش بینی شده است که از این تعداد ۲۳ میلیون خانوار، خانوار شهری خواهد بود.

مظاهریان ادامه داد: به نظر می رسد جمعیت روستاها و وضعیت روستاها در حدی تثبیت شده اند و فرآیندها و روندها به شدت تغییر کرده است؛ به طوری که هم اکنون برای اولین بار در دنیا بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان شهرنشین شده‌اند.

وی رشد شهرنشینی و ابعاد آن را در ایران فراتر از میانگین جهان اعلام کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر خلاف تصوراتی که طی سال های گذشته مبنی بر نامطلوب بودن رشد شهرنشینی و مهاجرت از روستا به شهر وجود داشت، رشد شهرنشینی در مقطع حاضر پدیده ای نامطلوب به شمار نمی رود، تصریح کرد: ما نباید به پدیده شهرنشینی در مقطع فعلی به عنوان پدیده ای ناهنجار نگاه کنیم بلکه باید شهرها را به منزله مولد واقعی اقتصادی شناسایی و به حساب آوریم؛ البته هیچ کدام از این تاکیدات منکر ضرورت توجه به روستاها و نوسازی روستاها نخواهد شد و نقش روستاها در کنار شهرها همچنان نقشی اقتصادی، مولد و مهم محسوب می شود؛ لازم است برای روستاها نیز برنامه های جدید با محوریت جدید و برمبنای تحولات روز، طراحی و عملیاتی شود.

مظاهریان گفت: یکی از مهمترین الزامات برنامه ریزی در حوزه مسکن در شرایط فعلی و سال های پیش رو تلاش برای زدودن یا به حداقل رساندن فقر مسکن شهری است.